• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Maciej Naskręt
25 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka na sygnale nie może przejechać przez tory kolejowe na Oruni. Film pani Karoliny Woźniak.


Mieszkańcy narzekają na zamknięty tunel pod linią dalekobieżną na Oruni zobacz na mapie Gdańska. Do tego na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskazlikwidowano przed torami zapory, które umożliwiały szybsze przejście na drugą stronę. Kolejarze uspokajają: podziemne przejście zostanie otwarte na początku marca, a problem z zaporami mają zamiar rozwiązać. Nie ma natomiast szans na monitoring oruńskich tunelów pod magistralą.



Dwa tygodnie temu kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili zakończenie prac budowlanych na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zrobili to jednak nieco przedwcześnie. Powód? Wciąż nie otwarto tunelu dla pieszych przy przystanku kolejowym Gdańsk Orunia, który umożliwia przedostanie się z ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska do budynków w rejonie ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska. Dojście do podziemnego obiektu jest rozkopane, a sam tunel został odgrodzony taśmą zabezpieczającą.

Z tego też powodu wiele osób musi chodzić przez magistralę kolejową jak dotychczas, czyli przez przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej. - Problem w tym, że także w tym miejscu nie ma dogodnego przejścia. Po przebudowie magistrali zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przez tory otwierane osobnymi barierami i teraz piesi muszą czekać tak długo jak auta, by przejść na drugą stronę torów - opowiada Jarosław Kitowski, mieszkaniec Oruni.

Problem z tunelem do rozwiązania, gorzej wygląda sytuacja z przejazdem

O sprawę zamkniętego tunelu postanowiliśmy zapytać kolejarzy odpowiedzialnych za przebudowę linii.

- Właśnie wykonawca jest na etapie układania chodnika do przejścia podziemnego. Nie mogliśmy tego zrobić wcześniej, bo trwały tam prace kanalizacyjne. Na początku marca Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podejmie decyzję o dopuszczeniu obiektu do użytku. Będzie można więc tam swobodnie przejść - mówi Ireneusz Krzywicki z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, która jest inwestorem przebudowy magistrali w Trójmieście.

Kolejarze nie potrafią wyjaśnić dlaczego z przejścia przez tory w ul. Smętnej zniknęły zapory dla pieszych. Temat jednak znają i przyznają, że jest to dla mieszkańców spore utrudnienie. - Będziemy rozmawiać z zarządcą linii - Zakładem Linii Kolejowych w Gdyni - o tym problemie. Na razie konkretnych rozwiązań nie ma - mówi Krzywicki.

To Gdańsk powinien budować wiadukty nad magistralą na Oruni

Do tego dochodzą częste i długie zamknięcia zapór. - Czasem stoję przed przejazdem do 20 minut. Czemu przy okazji przebudowy torowiska nie zdecydowano się na budowę chociaż jednego tunelu lub wiaduktu, by zapewnić bezkolizyjny przejazd? - zastanawia się pani Dagmara, czytelniczka.

Magistrala kolejowa przecina tkankę miejską Oruni od kilkudziesięciu lat. Mieszkańcy wschodniej - "odgrodzonej" - części dzielnicy borykają się z wieloma problemami - m.in. z ograniczonym dostępem do komunikacji miejskiej i sprawnym dojazdem do centrum Gdańska lub zachodnich jego dzielnic. Często muszą pokonywać linię dalekobieżną korzystając z dwóch przejazdów - na ul. Sandomierskiej i wspomnianej już raz ul. Smętnej.

Lekarstwem na problemy zdaniem mieszkańców mogły być wiaduktu, ale od realizacji tego zadania podczas planowania przebudowy linii dalekobieżnej odstąpiono. - Inwestycja wychodziła poza nasz zakres. Musielibyśmy poczynić wiele rozbiórek domów na terenie Oruni, by odzyskane w ten sposób tereny miejskie można było wykorzystać. To zdecydowanie zadanie dla władz miasta - mówi Krzywicki.

Czy tory kolejowe w zauważalny sposób dzielą Trójmiasto?

Trudno się z tą tezą nie zgodzić, tym bardziej, że w sąsiednim Pruszczu Gdańskim obok przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod linią dalekobieżną na granicy Gdańska i właśnie Pruszcza zobacz na mapie Gdańska, władze tego ostatniego miasta chcą zbudować własny tunel drogowy. - Mamy gotowy projekt budowlany. Z inwestycją planujemy ruszyć w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Chcemy uruchomić w ten sposób tereny położone w miejscowości Radunica - mówi Maria Turska, kierownik referatu techniczno-inwestycyjnego w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański.

Gdańsk ma również plany budowy wiaduktów nad linią dalekobieżną na Oruni, ale to melodia przyszłości. Są one póki co spisane na mapach miejskich planistów. Obiekty nad magistralą miałyby powstać wraz z węzłem przesiadkowym Czerwony Most przy ul. Mostowej. Wtedy obecny przejazd na ul. Sandomierskiej zostałby zastąpiony obiektem, który powstałby w ciągu planowanej ul. Nowej Małomiejskiej, czy ul. Nowej Cienistej. Termin realizacji tych pomysłów to jednak 2030 r.

Na monitoring tunelów na Oruni trzeba czekać

Mieszkańcy Oruni chcieliby także, by cztery tunele, które powstały pod linią dalekobieżną na Oruni posiadały monitoring. Obraz z pięciu kamer miałby trafiać do pobliskiego komisariatu policji. Kolejarze PKP PLK nie przewidzieli tego zadania w projekcie modernizacji linii kolejowej.

Montaż monitoringu na Oruni został wpisany nawet do Budżetu Obywatelskiego, ale w wyniku trwającego niespełna dwa tygodnie głosowania inwestycja nie zebrała odpowiedniej liczby głosów i nie będzie realizowana.

Mieszkańcom pozostaje inwestycję zgłosić w kolejnym budżecie obywatelskim - na rok 2015 - lub przekonać miasto, by zleciło we własnym zakresie realizację inwestycji.

  • Przejście podziemne pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne dla pieszych pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne w rejonie ul. Ukośnej.
  • Przejście podziemne w pobliżu ul. Bocznej.


Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczyła się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też zmodernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Miejsca

Opinie (126) 4 zablokowane

  • Wie może ktoś do kiedy jest tam teraz przejazd zamknięty dla ruchu kołowego ? bo dziś rano było lekkie zaskoczenie że całkowicie jest zamknięty.Mowa oczywiście o przejeździe na Smętnej.

    • 1 0

  • Stacja SKM Gdańsk-Żabianka

    Pierwszę słyszę.
    Bo o stacji Sopotach-Wyścigi to już głośno.
    Ale co tam.
    Orunia - O ruina! - jak krzyknął przerażony turysta.

    • 4 4

  • Linia kolejowa

    ..."przecina" tkankę miejską Oruni / w obecnym planie/ od....1867 a nie od kilkudziesięciu lat.

    • 14 0

  • Bardzo ciekawym obiektembiektem, (3)

    jest pani, która zamyka pomiędzy szlabanami samochody, bo ma misje dyscyplinowania kierowcow , by ci wiedzieli, kto tam rządzi. I nie ważne, ze pociag nadjedzie za 15 minut. Ważne, ze pani utarła komuś nosa.

    • 9 6

    • Szlabany zamyka automat, frustratko niedopieszczona. (1)

      • 4 2

      • i po co od razu obrażasz skoro stolec wiesz na ten temat i wypowiadasz się imbecylu. Przedtem nie było szlabanów automatycznych i elka ma racje, sam bylem świadkiem takich sytuacji jak otwierala okienko i z pogarda krzyczala do kierowcy: i co teraz zrobisz hihihi.

        • 2 0

    • Przywiązać ją do torów- w ramach dyscypliny!

      • 2 3

  • może by tak w ramach ZIT

    wybudować po jednym tunelu dla samochodów , pieszych i rowerów w Gdańsku i Gdyni. skorzystaliby wszyscy .

    • 4 0

  • Marudzenie (1)

    W latach 80 stało się na tym przejeździe po 30 minut , czasami i dłużej , bo pociągów do portu jeździło pełno. Teraz ledwo 3 pociągi na godzinę i wielkie mi halo.
    Za kilka lat, nic nie będzie tam jeździć i nie będzie problemu :)

    • 4 15

    • a pierddolino to pies?

      • 0 1

  • Powinien wjechać tir na przejazd i go zablokować. (3)

    Może wtedy zobaczą problem w tym że nie można przejechać przez ten przejazd.

    • 9 6

    • głupiś jak szofer

      • 4 2

    • Tir ci stanął na kapsloku. (1)

      • 4 3

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Dobre drummy

    Pozdro!

    • 2 0

  • Kult "polska" (9)

    W Wielkiej Brytanii są wiadukty dla pieszych. Taka forma jest bezpieczniejsza od tuneli w niebezpiecznych dzielnicach. Idealne miejsce kradzieży? Niedługo się przekonamy na własnej skórze. Plus- wiadukty nie są aż tak kosztowne jak buda tuneli. Rozumiem, że pomysł wyszedł i został zaakceptowany od osób, które są ograniczone, bez wyobraźni.

    • 14 1

    • (2)

      Policz schody na kładkę na torami kolejowymi i schody w tunelu. W Poznaniu nieprzypadkowo niedawno rozebrano kładkę na Dębcu, bo nikt z niej nie korzystał. Ludzie wolą zwykłe przejście w poziomie.

      • 0 5

      • (1)

        A tunel jest przejściem w poziomie? Odkąd z nich korzystam, wydawało mi się, że muszę wejść do podziemia. Schodkami nad czy pod tory to nie ma różnicy. Tak czy siak będziesz musiał zrobić tą samą czynność. Więc chyba nie zrozumiałeś kontekstu wypowiedzi

        • 5 1

        • bywa różnica wysokości
          np schody na SKM Orłowo
          ostatnio zburzono i zbudowano od nowa
          znacznie wyższe
          teraz po schodach trzeba wchodzić 2,5 piętra
          zapomnij o wózku

          • 0 1

    • polska, papuga narodów jak zwykle 100 lat do tyłu (3)

      na zachodzie zrozumiano już, jak wielkie szkody społeczne powoduje zmuszenie ludzi by poruszali tunelami się jak szczury i odchodzi się o tego pomysłu. żeby daleko nie szukać, w niemczech z wielką pompą tunele się zasypuje

      • 4 2

      • "Polska" jest jak dziecko - wie, że źle robi, ale i tak to zrobi, aby było na przekór.

        • 4 0

      • Kiedy ty zrozumiesz, że jesteś lizodupem? (1)

        Tak tylko da się określić tę postawę. Miliony gatunków żyją pod ziemią, a ty jak ten prostak nie zaznałeś kontaktu z innymi niż szczury. Jeśli prawdą jest to co mówisz o helmutach, to znaczy że są przereklamowani jako naród robiący dobrze. Kto twierdzi inaczej, jest lizodupem.

        • 1 2

        • mózg Tobie się przegrzał zapewne przez warunki jakie panują na magazynie

          • 1 0

    • Ależ nie! W Od Dawna Niewielkiej Brytanii pociągi mają zakaz wjazdu do miasta. (1)

      A jeśli nie, płacą tyle ile wynosi wartość pojazdu. Pociągi tylko na obrzeża!!!!

      Wszystkie napady, których ja byłem ofiarą, miały miejsce pod gołym niebem...

      " Rozumiem, że pomysł wyszedł i został zaakceptowany od osób, które są ograniczone, bez wyobraźni." - tylko ciężkie prostaki tak piszą. Kładki mają wiele stopni, bo pojazdy pod nimi są wysokie. Tunele mają ich mniej.

      • 0 2

      • idź się lepiej poucz ortografii

        • 1 0

  • Orunia (1)

    Zapraszam do polubienia -> https://www.Facebook.Com/events/697890586898229/?Fref=ts

    zachęcam do przeczytania ->

    przez trzy lata negocjowali z pkp plk, by powstał tunel w łęgowie.

    od lat 50 xx w. Mieszkańcy oruni cierpliwie czekali na wiadukt/ tunel
    miasto miało okazję negocjować przy modernizacji pkp czy podjęło próbę jak łęgowo?

    • 10 0

    • do obesrania ... rzygam tym srajbukiem

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane