• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Maciej Naskręt
25 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka na sygnale nie może przejechać przez tory kolejowe na Oruni. Film pani Karoliny Woźniak.


Mieszkańcy narzekają na zamknięty tunel pod linią dalekobieżną na Oruni zobacz na mapie Gdańska. Do tego na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskazlikwidowano przed torami zapory, które umożliwiały szybsze przejście na drugą stronę. Kolejarze uspokajają: podziemne przejście zostanie otwarte na początku marca, a problem z zaporami mają zamiar rozwiązać. Nie ma natomiast szans na monitoring oruńskich tunelów pod magistralą.



Dwa tygodnie temu kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili zakończenie prac budowlanych na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zrobili to jednak nieco przedwcześnie. Powód? Wciąż nie otwarto tunelu dla pieszych przy przystanku kolejowym Gdańsk Orunia, który umożliwia przedostanie się z ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska do budynków w rejonie ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska. Dojście do podziemnego obiektu jest rozkopane, a sam tunel został odgrodzony taśmą zabezpieczającą.

Z tego też powodu wiele osób musi chodzić przez magistralę kolejową jak dotychczas, czyli przez przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej. - Problem w tym, że także w tym miejscu nie ma dogodnego przejścia. Po przebudowie magistrali zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przez tory otwierane osobnymi barierami i teraz piesi muszą czekać tak długo jak auta, by przejść na drugą stronę torów - opowiada Jarosław Kitowski, mieszkaniec Oruni.

Problem z tunelem do rozwiązania, gorzej wygląda sytuacja z przejazdem

O sprawę zamkniętego tunelu postanowiliśmy zapytać kolejarzy odpowiedzialnych za przebudowę linii.

- Właśnie wykonawca jest na etapie układania chodnika do przejścia podziemnego. Nie mogliśmy tego zrobić wcześniej, bo trwały tam prace kanalizacyjne. Na początku marca Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podejmie decyzję o dopuszczeniu obiektu do użytku. Będzie można więc tam swobodnie przejść - mówi Ireneusz Krzywicki z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, która jest inwestorem przebudowy magistrali w Trójmieście.

Kolejarze nie potrafią wyjaśnić dlaczego z przejścia przez tory w ul. Smętnej zniknęły zapory dla pieszych. Temat jednak znają i przyznają, że jest to dla mieszkańców spore utrudnienie. - Będziemy rozmawiać z zarządcą linii - Zakładem Linii Kolejowych w Gdyni - o tym problemie. Na razie konkretnych rozwiązań nie ma - mówi Krzywicki.

To Gdańsk powinien budować wiadukty nad magistralą na Oruni

Do tego dochodzą częste i długie zamknięcia zapór. - Czasem stoję przed przejazdem do 20 minut. Czemu przy okazji przebudowy torowiska nie zdecydowano się na budowę chociaż jednego tunelu lub wiaduktu, by zapewnić bezkolizyjny przejazd? - zastanawia się pani Dagmara, czytelniczka.

Magistrala kolejowa przecina tkankę miejską Oruni od kilkudziesięciu lat. Mieszkańcy wschodniej - "odgrodzonej" - części dzielnicy borykają się z wieloma problemami - m.in. z ograniczonym dostępem do komunikacji miejskiej i sprawnym dojazdem do centrum Gdańska lub zachodnich jego dzielnic. Często muszą pokonywać linię dalekobieżną korzystając z dwóch przejazdów - na ul. Sandomierskiej i wspomnianej już raz ul. Smętnej.

Lekarstwem na problemy zdaniem mieszkańców mogły być wiaduktu, ale od realizacji tego zadania podczas planowania przebudowy linii dalekobieżnej odstąpiono. - Inwestycja wychodziła poza nasz zakres. Musielibyśmy poczynić wiele rozbiórek domów na terenie Oruni, by odzyskane w ten sposób tereny miejskie można było wykorzystać. To zdecydowanie zadanie dla władz miasta - mówi Krzywicki.

Czy tory kolejowe w zauważalny sposób dzielą Trójmiasto?

Trudno się z tą tezą nie zgodzić, tym bardziej, że w sąsiednim Pruszczu Gdańskim obok przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod linią dalekobieżną na granicy Gdańska i właśnie Pruszcza zobacz na mapie Gdańska, władze tego ostatniego miasta chcą zbudować własny tunel drogowy. - Mamy gotowy projekt budowlany. Z inwestycją planujemy ruszyć w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Chcemy uruchomić w ten sposób tereny położone w miejscowości Radunica - mówi Maria Turska, kierownik referatu techniczno-inwestycyjnego w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański.

Gdańsk ma również plany budowy wiaduktów nad linią dalekobieżną na Oruni, ale to melodia przyszłości. Są one póki co spisane na mapach miejskich planistów. Obiekty nad magistralą miałyby powstać wraz z węzłem przesiadkowym Czerwony Most przy ul. Mostowej. Wtedy obecny przejazd na ul. Sandomierskiej zostałby zastąpiony obiektem, który powstałby w ciągu planowanej ul. Nowej Małomiejskiej, czy ul. Nowej Cienistej. Termin realizacji tych pomysłów to jednak 2030 r.

Na monitoring tunelów na Oruni trzeba czekać

Mieszkańcy Oruni chcieliby także, by cztery tunele, które powstały pod linią dalekobieżną na Oruni posiadały monitoring. Obraz z pięciu kamer miałby trafiać do pobliskiego komisariatu policji. Kolejarze PKP PLK nie przewidzieli tego zadania w projekcie modernizacji linii kolejowej.

Montaż monitoringu na Oruni został wpisany nawet do Budżetu Obywatelskiego, ale w wyniku trwającego niespełna dwa tygodnie głosowania inwestycja nie zebrała odpowiedniej liczby głosów i nie będzie realizowana.

Mieszkańcom pozostaje inwestycję zgłosić w kolejnym budżecie obywatelskim - na rok 2015 - lub przekonać miasto, by zleciło we własnym zakresie realizację inwestycji.

  • Przejście podziemne pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne dla pieszych pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne w rejonie ul. Ukośnej.
  • Przejście podziemne w pobliżu ul. Bocznej.


Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczyła się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też zmodernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Miejsca

Opinie (126) 4 zablokowane

  • ORUNIA

    Zachęcam do przeczytania SZUKAJ w sieci Hasła:
    Pruszcz Gdański /Wydarzenia /Łęgowo: Tunel pod torami prawie gotowy. Trwa procedura odbiorowa

    • 1 0

  • Skandal !

    Mieszkańcy oruni jak sobie na to pozwalacie ? Czas oczekiwania na pogotowie i straż pożarną jest bezcenny liczy się każda sekunda - dosłownie ! (patrz film) może to być życie waszego dziecka , matki itp ? Więc jak to możliwe że w 21 wieku pociąg jest ważniejszy od ludzkiego życia ? Czas to zmienić !

    • 13 1

  • pieniacze, zapamietajcie sobie kilka rzeczy

    1. Budyń i jego świta tamtędy nie chodzą i nie jeżdżą - czyli nie ma problemu
    2. Budyń bywa na Oruni tylko przy okazji festynu a to i tak jest powyżej torów w Parku Oruńskim - problemu nie ma
    3. Ważny to jest dobry dojazd do centrum wszechświata czyli ECS to tam będzie przyjeżdżać cała Europa a nie na Orunię, Olszynkę itd

    Miasto a zwłaszcza jego urzędnicy miało ważniejsze sprawy niż zadbać o Wasze interesy przy okazji remontu linii kolejowej. To Wy jesteście dla urzędników a nie oni dla Was.
    Poza tym niedługo wybory i znowu pójdziecie bezmyślnie głosować za deserem mlecznym, wiec po co te krzyki.

    • 7 2

  • Ta sytuacja mnie rozwala XXI wiek, ludzie gdzie my żyjemy??? (1)

    • 7 1

    • wiek jak każdy inny.

      ciemnoty i urzędniczej opieszałości wiekiem nie wygonisz

      • 0 0

  • ???? (2)

    a na hook wam ten monitoring ?? Istna bzdura zwykła inwigilacja społeczenstwa, a jak cos sie stanie to i tak nagle nie działa...za to władze widza gdzle i z kim kto i po co chodzi...i nagrywaja, jak sie sprzeciwisz ustrojowi to maja na ciebie dowody nagrania i teczki.. Do tego im ten monitoring ubecja pier...lona...ale cieszcie sie dalej krzyczcie o kamery....

    • 6 1

    • przy jeździe na suwak blokujesz pas? (1)

      • 1 4

      • ????????

        najpierw zapinam suwak, ten od rozpora, a potem pas, ale to wszystko po jeździe :) a tobie sie biedaku i pas i suwak blokuja i dalej sikasz przez zapięty rozporek ?? no przykra sprawa, pewnie nieco śmierdzaca, co? dam ci rade- umrzyj :)

        • 2 0

  • jakiś koszmar

    Budowa tuneli dla pieszych to jakaś pomyłka. Wykonawca robót mówiąc delikatnie miał lekkie podejście do prac. Było wiele okresów przestoi. Teraz daleko jest do otwarcia tych betonowych koszmarów architektonicznych(rozumiem,że chodzi o zwiekszenie przestępczości w tej i tak otoczonej złą sławą dzielnicy). Perony na pewno jeszcze nie są dokończone. Czy zawsze w Polsce musimy mieć doczynienia z olewnictwem budowlanym?

    Orunia musi się w końcu obudzić i walczyć o tę zapomnianą przez władze Gdańska dzielnicę!

    • 6 0

  • danny

    Tylko Orunia 78

    • 0 2

  • Tragedia

    Może zablokujmy torowisko. Jak inni też się spóźnią do pracy to może zobaczą problem. A tak na marginesie, jak nic z tym nie zrobią w końcu tu dojdzie do tragedii tak jak paredziesiąt lat temu kiedy to właśnie tak zrobione torowisko jak teraz po tragedii przerobili na przejście dla pieszych osobno i budkę dróżniczki z drugiej strony. Krótka pamięć.

    • 1 0

  • Skrzypek

    A może tam nie automat otwiera ten szlaban tylko Skrzypek z oruni.Moze stad to zamieszanie.

    • 0 0

  • ją bym tam w ta budka głuszku z skm wsadził

    nadaje się.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane