• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Proces za korki na Spacerowej

km
18 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze. Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze.

To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.



Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

Ulica Spacerowa to jedna z bardziej obleganych dróg w Gdańsku. Łączy Oliwę z obwodnicą Trójmiasta, centrum handlowym i Osową. Przez lata była wąska (6 m szerokości) i niebezpieczna: brakowało pobocza, nie było oświetlenia, drzewa rosły tuż przy krawędzi drogi.

Obecnie ulica nadal ma tylko jedną jezdnie, ale z tą różnicą, że ma ona nie 6, ale 7 m szerokości, jest równa, ma pobocza i oświetlenie. Ten stan osiągnięto po remoncie, który był prowadzony w latach 2004-2006 i znalazł finał w sądzie.

Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

- I tak jest w większości miast w Polsce - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - Miasto najczęściej i prowadzi remonty, i organizuje komunikację, i jest właścicielem firmy przewozowej. Komunalny przewoźnik nie traci w korkach pieniędzy. Pan Sachse jest w innej sytuacji: jemu strat nikt nie wyrównał.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, podkreśla, że prowadzenie robót drogowych z natury wiąże się z utrudnieniami dla kierowców. - W naszej ocenie fakt, że się stało w korkach nie uprawnia do odszkodowania. Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób, w wyniku którego opóźnienia autobusów byłyby mniejsze. Czekamy na wyrok - mówi "Gazecie" Kotłowski.

Przewoźnik już w 2006 roku, gdy ukończono roboty na Spacerowej zażądał od miasta odszkodowania. Wówczas wycenił swoje straty na ponad 107 tys. zł. Wtedy nic z tego nie wyszło, czy teraz biznesmen liczy na wygraną? - W rzeczywistości moje straty są wielokrotnie wyższe. 10 tys. zł to kwota symboliczna. Próbowałem załatwić sprawę polubownie, ale urzędnicy nawet nie chcieli rozmawiać. Walczę już właściwie o zasadę: czy miasto prowadząc remonty ma prawo zwiększać koszty działalności przedsiębiorców? - pyta się Sachse.

Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji.

Najbliższa rozprawa w sprawie Sachse-ZDiZ odbędzie się pod koniec stycznia.
km

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Brawo, trzymam kciuki !!!! (1)

    W końcu ktoś się odważył przeciwstawić nieudolnym urzędasom z p. Szczyt'em na czele.

    • 0 0

    • kciuki buhahahhahahah nikt jeszcze w polszy nie wygral z mafia urzednicza

      swiete krowy

      • 0 0

  • WSZYSTKIE....

    ...dojazdy do obwodnicy powinny byc 4 pasmowe (2 w gore, 2 w dol) !!

    To powinny byc strategiczne drogi dla miasta !! kiedy w koncu TO zrozumie "prezydent" Adamowicz ?? i jego przydupasy ??

    ...wyglada mi na to, ze ONI nie posiadaja samochodow...wlasnych

    • 0 0

  • Odkorkować Spacerową

    Trzeba uczynnić dla ruchu publicznego samochodów osobowych ulicę Kościerską (od zjazdu do ZOO do węzła Owczarnia) i będzie po kłopocie!

    • 0 0

  • a ja chce samochodem

    Niby czemu mam jeździć śmierdzącą komunikacją jak mam samochód. Po to sobie kupiłem samochód żeby nie wąchać smrodu spoconych roboli o poranku.

    • 0 0

  • MA RACJĘ I POWINIEN WYGRAĆ!!! (2)

    gość ma rację! urzędasy w d*pie mają nas wszystkich! przykład? korki na: trakt św. wojciecha, świętokrzyska, jabłoniowa, kartuska, słowackiego, spacerowa. no i łostowicka, ale tam ponoć ma się coś zmienić. urzędasy do roboty a nie kawke pijecie cały dzień!!!!!!

    • 0 0

    • ...???

      Nie jest winą urzędników, że każdy z nas chce jechać do pracy i na zakupy swoim samochodem. Nie jest ich winą, że samochodów przybywa. Jeśli tak to powinno się karać tych, którzy powodują korki poruszając się własnymi pojazdami a nie komunikacją miejską.

      • 0 0

    • tyle sie zmieni co i na spacerowej

      czyli - nowa nawierzchnia, dalej jeden pas...

      • 0 0

  • Ma rację Sachse - (1)

    sposob organizacji tego remontu i sam remont to kryminał. Roboty prowadzone byly tylko kilka godzin dziennie. Jak rano jechałam przed 7-mą do pracy to robotnicy i maszyny stały na poboczach i nic sie nie działo. Jak wracałam ok. 17-tej było po robocie. W weekendy nikt nic nie robil, dopiero pod koniec remontu gdy malowano pasy. A przeciez to las można było pracować na okrągło, oczywiście gdyby nasi miejscy kacykowie liczyli sie z mieszkańcami. Remont trwał kilka miesięcy i co zrobiono? Poszerzono trochę pasy, wygładzono nawierzchnie i zrobiono ścieżke rowerową donikąd. Jedno co z pewnością zrobiono to nabito sobie kabzy. Zobaczymy co na to nasze niezawisłe sądy.

    • 0 0

    • Geant

      a co z odpowiedzialnością za skandaliczny wyjazd z d.Geanta ? Mieli wybudować nitkę niekolidującą ze Spacerową,ale znowu ktoś dal ciala,Geanta nie ma,winnych nie ma,a ktoś kasiorkę przytulil ! Gdzie jest prokurator ?

      • 0 0

  • a ten lapserdak na zdjeciu to nie wie ze sie chodzi po zebrze?

    • 0 0

  • korki

    remont Spacerowej to bezmyslnie wydane pieniadze, chociaz mozna dosc tanim kosztem to naprawic. Zabrac troche pobocza i podzielic droge na 3 pasy. W gornym biegu 2 pasy by biegly kolo Centrum Handlowego i 1 pas w dol, a kolo Czyzewskiego odwrotnie - 2 pasy w dol i 1 w gore. Remont Lostowickiej to moga byc kolejne pieniadze wyrzucone w bloto. Proponuje na dole na skrzyzowaniu Lostowickiej z Kartuska zrobic 4 pasy, 2 pasy do jazdy do na wprost. 1 pas do lewoskretu i 1 do prawoskretu. Teraz co prawda sa 2 pasy do jazdy na wprost , ale lewy pas z nich czest jest zablokowany przez skrecajacych w lewo.
    Ktos na szczescie pomyslal i polozyl plyty na gruntowym odcinku ul. Ogrodowej i Srebrniki. Zawsze tamtedy jezdze. Zrobic to samo na Cedrowej i Wiezyckiej.

    • 0 0

  • dlsczego sie nie widze po raz kolejny

    na przekor liskowi, porabaniec spi, czy zajety jest ul. sw. ducha

    • 0 0

  • Pozew zbiorowy mieszkańców dzielnic POŁUDNIE (1)

    Powinni jeszcze mieszkańcy dzielnic południowych zaskarżyć miasto. Z chęcia bym się dołączył. W 2003 roku z Ujesciska do Sopotu jeździłem w 20 minut. Teraz w 20 minut jadę do Gdańska. Sopot zaliczam po 40 minutach. Czas , paliwo , nerwy , zdrowie pewnie nikt nie jest winny. Tylko dlaczego miasto pozwalało budować osiedla bez poprawy połączeń drogowych.

    • 0 0

    • TU PAN POSTOI TAM PAN POSTOI

      BĘDZIE PAN ZADOWOLONY
      w końcu mamy czas ....jakies tv w samochodzie termosik poranna kawka
      BĘDZIE PAN ZADOWOLONY

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane