• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt rowerowy wygrał w budżecie obywatelskim

kk, ms, km
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 13:34 (30 września 2015)
  • Przykłady przebudowy skrzyżowań w Gdańsku, w ramach zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu na drogach rowerowych między Wrzeszczem i Śródmieściem.

W środę władze Gdańska ogłosiły wyniki głosowania na budżet obywatelski. Wśród projektów miejskich wygrała m.in. warta ponad 2 mln zł inwestycja "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości", która zakłada przebudowę aż 20 skrzyżowań.



Czy projekty na które głosowałeś będą realizowane?

Aktualizacja, godz. 13:34 Szykują się zmiany w przyszłorocznej edycji BO.

- Chcemy, by w 2017 roku budżet obywatelski miał wspólną datę głosowania od Wejherowa do Tczewa, by odbywało się ono w jednym, wybranym tygodniu, by był to termin wspólny dla całego obszaru metropolitalnego. Sądzę, że wynikną z tego same plusy i że się to powiedzie - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Wkrótce mieszkańcy Gdańska będą mogli także wypełnić ankietę na stronie miasta, by ocenić zakończoną edycję BO, ale też by wypowiedzieć się, co należy zmienić w kolejnej edycji.

Ponadto w przyszłym BO pomysłodawcy mają otrzymywać listę z Wydziału Skarbu z terenami na sprzedaż. Obecnie, z powodu braku takich informacji odpadło dużo projektów, które chciano realizować na gruntach nienależących do miasta.

Fiaskiem okazały się też spotkania w dzielnicach, na których omawiano projekty, bo przychodziło na nie jedynie kilka osób. Zamiast tego miałyby być wydawane materiały o projektach.



Aktualizacja, godz. 13:19 Podczas trwającego dwa tygodnie głosowania najwięcej głosów oddano na Chełmie 16,5 tys., w Pieckach-Migowie 13,3 tys., we Wrzeszczu Górnym 11,6 tys., a najmniej na Rudnikach - jedynie 219.

Sprawdź zwycięskie projekty w III edycji Budżetu Obywatelskiego (oznaczone są kolorem zielonym)(pdf)



Aktualizacja, godz. 13:01 W tej edycji można było głosować na 210 projektów, 188 z nich to były projekty dzielnicowe, a 22 ogólnomiejskie. Ostatecznie zwyciężyły 63 projekty dzielnicowe i trzy ogólnomiejskie, na szacunkową kwotę 10 961 525 zł.

Wśród zwycięskich projektów ogólnomiejskich, oprócz sieci tras rowerowych, realizowany będzie też projekt Animal Patrol, czyli patroli, które zajmowałyby się wyłapywaniem kotów do sterylizacji za kwotę 250 tys. zł, na który oddano 1493 głosy, a także projekt Gdańska woda zdrowia doda, dotycząca powstania sieci poidełek za 140 tys. zł, na który oddano 1178 głosów.



Aktualizacja, godz. 12:40 Pozostałe informacje o zwycięskich projektach w dzielnicach oraz dokładne wyniki głosowania w budżecie obywatelskim Gdańska 2015 już wkrótce. Przypomnijmy, że już w poniedziałek podano, że w trwającym dwa tygodnie głosowaniu wzięło udział 33 987 mieszkańców (nieco ponad 9 proc. uprawnionych), czyli o ok. 10 proc. mniej niż poprzednio.


W zwycięskim projekcie rowerowym prace mają się skupić przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnej Gdańska, czyli ciągu północ - południe, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem. Na ten projekt oddano 6733 głosów.

To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskich w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnię, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowych przez jezdnię, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
kk, ms, km

Opinie (284) 5 zablokowanych

  • precz z trwonieniem publicznych pieniędzy dla garstki cyklistów (3)

    jakie niby uzasadnienie jest że cykliści czują się niezbyt bezpiecznie? ile było ofiar wśród cyklistów a ile ofiar spowodowali sami cykliści

    • 24 27

    • To trzeba było głosowac na co innego. Do kogo masz pretensje?

      • 3 0

    • tabletki odstawione?

      • 1 3

    • " ile było ofiar wśród cyklistów a ile ofiar spowodowali sami cykliści"

      no właśnie cymbale pieniaczu :D

      • 10 4

  • Czy to nie wbrew regulaminowi?

    Na moim osiedlu wszędzie (w garażu, na furtce, w windach ) były plakaty by głosować na projekt przy właśnie moim osiedlu. A dokładniej :
    "MOŻEMY POMÓC ZAGŁOSOWAĆ RODZINIE LUB ZNAJOMYM, LUB PORPOSIĆ KOGOŚ O POMOC - JEDEN ADRES EMAIL MOŻNA PODAĆ MAX 10 RAZY"

    Zastanawiam się czy naprawde można było podać e-mail 10 razy? Czy to nie wbrew regulaminom? :(

    • 3 0

  • Apeluje do wszystkich kotów wsiadajcie na rowery!może się uda coś ugrać jeszcze więcej

    Może na pyszna karmę nam dadzą albo jakieś darmowe domki na osiedlach z własnymi ogródkami będzie super koty na rowery ;)koty nauczcie się pisać jak ja więcej dla nas będzie z BO hihi miał.........ps żartowałem napisane dla uśmiechu

    • 15 5

  • Kanał Raduni. (5)

    Od Oruni proszę się odczepić! Nie można dopuścić do realizacji tego chorego pomysłu! Zamiast przejazdu rowerowego powinny tam być barierki! Przejazd powinien być przy obecnym przejściu dla pieszych! Inaczej doprowadzicie do jeszcze większych korków i będzie znacznie więcej wypadków!

    • 12 15

    • Widać że jesteś pisowki. Bo barierki tam tylko pisowskie szmaty proponują ze sługusem Jaworskim na czele. Ta ulica na Oruni powinna mieć strefę tempo 30 z wyniesionymi przejściami dla pieszych. Dojazdem dla aut do Centrum jest Havla

      • 3 3

    • Re: Kanał Raduni. (3)

      ~Botrzebamyśleć

      Ty chyba sam masz do łba daleko ;)

      przecież 200m dalej w górę i tak są upierdliwe światła... 30m w dół również....
      WCALE to nie wpłynie na korki... przejazd rowerowy - z pierwszeństwem aut w tym wypadku jak jest w projekcie - NIC NIE ZMIENI w sprawie korków....

      " i będzie znacznie więcej wypadków" - hahahahhaa ;) no tak, bo oznakowany przejazd to (Twoim skromnym zdaniem) więcej wypadków niż obecny nielegalny nieoznakowany po krawężniku dodatkowo ze słabą widocznością zza rogu xD

      co za debil

      ps. patrz kmiocie:
      http://bo.rowery.gdansk.pl/trakt-sw-wojciecha-przejazd-przez-ul-podmiejska
      pod obrazkiem masz suwak...

      • 12 8

      • (2)

        Ja już widzę jak rowerzysta widząc przejazd będzie ustępował pierwszeństwa. W tym momencie przejazdu tam nie ma i tak powinno zostać. Postawić barierki i kierować rowery w stronę obecnego przejścia. Tam niech sobie jadą. Puknij się w łeb.

        • 5 11

        • Re: re re (1)

          to, że Ty pajacu nie widzisz, nie znaczy, że znajdzie się rowerzysta-psychopata który będzie się ładował pod koła :)))

          zakładasz, że wszyscy rowerzyści to samobójcy - jesteś idiotą...

          • 9 3

          • po prostu zakłada, że rowerzyści jeżdżą w jego stylu

            • 9 3

  • poprawka? (1)

    Ta ścieżka przy galeri bałtyckiej to chyba na koszt projektanta powinna byc porawiona a nie z budżetu obywatelskiego.
    Weźcie wyciągnijcie tego projektanta sprzed komputera i wyślijcie w teren aby obejrzał świat. może takich głupot nie będzie projektował.
    Nawet na rysunku widac że z tą ścieżką pod estakadą było coś nie tak.
    ech...

    • 13 3

    • projektant to moglby tam naet bajkonur zaprojektowac.
      ktos to przeciez zatwierdzil, ktos przybil pieczatke

      • 1 1

  • wtf? (2)

    Nie kumam, na zielono są często projekty z mniejszą ilością głosów niż te co "nie wygrały" w związku z tym na jakiej zasadzie są typowane te wygrane projekty????
    Ps. projekt Matarnia - jak duży będzie ten plac zabaw, dopiero co miasto ogłosiło, że da na niego kasę a tu w projekcie też wygrało, czyli planują tam zrobić jakieś centrum zabaw czy co?? Podwójne finansowanie tego samego jest co najmniej śmieszne i sprzeczne z założeniami chyba no nie???

    • 4 3

    • Re: wtf? (1)

      na takiej zasadzie, że jak masz w budżecie milion, i odpowiednio projekty:

      A - 600 000 zł - 1000 głosów
      B - 600 000 zł - 999 głosów
      C - 300 000 zł - 1 głos

      to wygra a i c, bo B przekroczyło by budżet

      jest to swego rodzaju głupota, i powinno być rozwiązane inaczej...

      • 9 1

      • Nie wiem czy ktoś zauważył, ale im większa

        liczba rozsądnych pomysłów, tym większa szansa że wygra jakiś debilizm... Powinna być opcja głosowania na "TAK" i głosowania na "NIE".

        • 5 0

  • Czas najwyższy (2)

    ujednolicić prawo pierwszeństwa rowerzystów i wprowadzić pierwszeństwo także na przejazdach kolejowych.

    • 14 20

    • (1)

      uh oh trolololo

      • 3 3

      • POsterunkowy

        będzie sobie żartował jak zda służbę.
        Zrozumiano!?

        • 0 2

  • Szczepienia (4)

    Szkoda tego projektu dotyczącego szczepień. Są to bardzo drogie szczepienia wielu osób na nie nie stać.

    • 22 8

    • (3)

      I bardzo dobrze ze szczepienia nie przeszly. Kiedys tego nie bylo i dzieciaki byly zdrowsze, wystarczy hartowac dzieci i vedzie ok. Ja sie ciesze ze przeszły inne, wazniejsze projekty.

      • 1 19

      • (1)

        bzdury i efekt wiary w garbate aniołki, dlatego w szkole powinien być dentysta, zamiast katechety

        • 11 1

        • Jedno drugiego nie wyklucza.

          Masz problemy z logiką albo jesteś lewakiem.

          • 1 2

      • jasne - koty. Żałosne i niewyedukowane to nasze społeczeństwo. Ale ciemnym ludem łatwiej rządzić.

        • 5 0

  • "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" (5)

    zwycięstwo tego projektu jest zarazem PORAŻKĄ, bo oznacza, że w wielu miejscach inwestycje zostały źle zrealizowane.

    na te same elementy będą po raz drugi wydawane publiczne pieniądze.

    czy ktoś poniesie konsekwencje?

    • 40 10

    • Jako pierwszy będę protestował jak cokolwiek zmienią w rejonie ulicy Podmiejskiej (4)

      Zastosowanie rozwiązania z tego projektu jest niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów, ponieważ kierowca jadący nawet 30km/h nie jest w stanie zauważyć rowerzysty!!! 20 metrów dalej jest przejście, cztery litery schodzą z siodełka i przeprowadzają bezpiecznie rower aby cały zdrowy jechać dalej!

      • 1 22

      • (2)

        O wiele bezpieczniej niż w przypadku przeprowadzania rowerów jest wtedy, gdy to samochody są przepychane przez skrzyżowanie, a rowerzyści jadą i piesi idą.

        • 16 1

        • tomku, jak łatwo zgadnąć gdy ty piszesz ;-)

          • 1 1

        • Tylko, że ten pomysł w tym miejscu jest kretyński. Dzięki temu będzie więcej martwych rowerzystów i kierowców w więzieniach.

          • 0 14

      • Ja się dołączę!!!

        • 0 0

  • Partacze (10)

    Jeżeli jest tyle dróg rowerowych do poprawki, to ja pytam się kto odbierał poprzednie? Syn zadał mi pytanie, tato gdyby wszystko dobrze zrobili to co by było? Synu, odpowiedziałem, wiele firm splajtowałoby, bo nie miało by co robić ( czytaj poprawiać ). Pytanie drugie, kto to projektuje, jeżeli teraz trzeba tyle przerabiać? Marnotrawstwo pieniędzy, naszych wspólnych pieniędzy?

    • 126 13

    • jeśli naprawdę jesteś rowerzystą, to tylko można się dziwić twojemu rygoryzmowi

      Piszesz, jakbyś nigdy w życiu nie popełnił żadnego błędu.

      Taki perfekcjonizm dla innych z tolerancyjnym nastawieniem dla swoich błędów się nadaje do leczenia.

      • 4 2

    • Zdaje się, że jest takie stanowisko u budynia jak oficer rowerowy.

      Wydaje mi się, że pretensje należy kierować do niego chyba, że bierze kasę za nic.

      • 9 1

    • Ścieżka nadmorska (2)

      Nadmorska ścieżka rowerowa przypomina ser szwajcarski. Ubytki masy bitumicznej są tak znaczne, że niebawem nie będzie nadawała się do jazdy. Po zimie, gdy woda wejdzie w szczeliny i je rozsadzi ,ten piękny trakt będzie w fatalnym stanie. Może projektanci uwzględnią i tą trasę w swoich planach, o co w imieniu rowerzystów proszę.

      • 5 10

      • Przesadzasz (1)

        Odczuwalne ubytki na bitumicznym fragmencie ścieżki rowerowej w Gdańsku są jedynie przy drugim zestawie garbów, patrząc od strony Sopotu. Poza tym oczekujesz chyba, że to będzie tor trialowy, a nie miejska DDR.

        • 11 4

        • Niestety jest wiele takich miejsc. Przy garbach, obrzeżach , na środku.... ech
          Koło Rzemieślnika, dwa lata temu wycieli w kilku miejscach asfalt i do dzisiaj go nie uzupełnili.

          • 4 7

    • odpowiedż jest prosta, łatwiej się wyciąga unujne i budżetowe pieniądze na BUDOWĘ czegoś nowego (1)

      niż na utrzymanie już istniejącej infrastruktury. Stąd Gdańsk chełpi się np budową nowych dróg ale wstydliwie nie wspomina o fatalnym stanie tych istniejących wcześniej.

      • 21 2

      • 100% racji

        • 15 1

    • ależ bystry z Ciebie tata (1)

      ależ ależ

      • 3 8

      • Ja przynajmniej mam z kim pogadać , a Ty? Pieski tylko szczekają.....

        • 9 0

    • trzeba było ze swoim szwagrem zmoblizować ludzi do

      głosowania na inny projekt wtedy być może twój szwagier a nie inny szwagier by zarobił...

      • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane