• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura bada przygotowanie do przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku bada wniosek posła PiS w sprawie nadużyć przy przygotowaniu studium wykonalności za rządów PO dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni zamawiał dokumentację dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r., gdy trzeba było zapłacić 720 tys. zł i w okresie sprawowania władzy przez PO, kiedy ponowne zlecenie kosztowało 5 mln zł.



Czy popierasz wykonanie przekopu na Mierzei Wiślanej?

Niedawno w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku odbyło się przesłuchanie Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego.

- Poseł złożył doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa w kwestii opracowania studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Przesłuchaliśmy go na tę okoliczność - mówi prok. Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Czego dokładnie dotyczy sprawa?

- Urząd Morski w Gdyni zamawiał studium wykonalności dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r. i w okresie sprawowania władzy przez PO. Wykonanie dokumentacji podczas naszych rządów kosztowało jedynie 720 tys. zł. Natomiast ponowne zlecenie tego samego dokumentu pochłonęło już 5 mln zł. Działano wtedy niegospodarnie, zadziwiające jest, dlaczego aż tak bardzo wzrosły koszty - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Wilk.
Póki co prokuratura nie podejmuje żadnych konkretnych działań.

- Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
Wniosek PiS do prokuratury chce zatrzymać inwestycje?

Część osób uważa, że to próba sabotowania własnego pomysłu, która doprowadzi do jego zablokowania i zrzucenia winy na ówczesny rząd. Przypominana tutaj jest postać innego członka PiS - Jerzego Polaczka, który zablokował budowę autostrady A1 w trybie koncesyjnym na odcinku z Nowych Marz do Torunia. Uznał on wtedy, że nie ma to ekonomicznego sensu, budżet Państwa w ten sposób straci ok. 200 mln zł. Droga miała powstać w trybie przetargowym.

- W żadnym wypadku nie chcemy zablokowania inwestycji. Inwestycja będzie dalej procedowana - zapewnia poseł Jerzy Wilk.
Dowodem na to ma być fakt, że Komitet Stały Rady Ministrów 12 maja przyjął projekt uchwały rządu w sprawie ustanowienia wieloletniego programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Komitet stały zarekomendował rządzącym przyjęcie tej uchwały.

- Zobowiązanie Premiera Jarosława Kaczyńskiego z 2006 roku zostanie spełnione. Elbląg i mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych wokół Zalewu Wiślanego łącznie z mieszkańcami Mierzei Wiślanej uzyskają szansę na rozwój - mówi poseł.
Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach są budowy dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz miasta i dofinansowały go 16,6 mln zł.

Miejsca

Opinie (249) 3 zablokowane

  • Przekop to jeszcze nic , Ziobro będzie przy więzieniach budował hale (3)

    produkcyjene , w których więziniowie w pocie czoła
    będa robic ....knutki z glinki, albo pozelowywać buty ,
    cha cha cha .

    • 6 9

    • twój strach musi być ogromny (2)

      i taki ma być dla wspieraczy grupy która niszczyła Polskę przez 26 lat

      • 4 2

      • Tylko jeden przykład kto niszczy Polske (1)

        dwa dni temu , po cichutku SOKISCI dostali nowe urawnienia emerytalne
        podobne do policjantów . Następni w kolejce , już prawie mają takie same celnicy i straz małszalkowska. Agenci CBA podwyzka 3.0000 z.
        Ciebie nie interseuje kto za to zapłaci ?

        • 3 2

        • banda magdalenkowa i ich kolesie doili Polske i Polaków 26 lat

          i te kanalie teraz kwiczą i próbują idiotów szukać na ulicach którzy ich będą wspierać, ale to już nierealne, bo za chwilę czekają ich sądy i kary

          • 2 4

  • Co i kto zyska po przekopaniu mierzei?

    A może te pieniądze będą wyrzucone w błoto?. Konkretnie kto będzie z przekopu korzystać ? W jakich terminach? Przecież w zimie jachty nie pływają. Może to jest widzimisię PISu? Proszę o więcej konkretów a nie epatujcie kosztem planów wykonania bo to manipulacja.

    • 5 3

  • Serio ktos głosował na PIS z przekonania? (11)

    Prawo i Sprawiedliwość to niestety ugrupowanie które w najważniejszych kwestiach czyli ekonomia, prawo, podatki, ekologia o edukacja nie ma nic do powiedzenia bo zwyczajnie sie na tym nie zna. Zamiar tego woli walczyć z wyimaginowanymi wrogami narodu jak Niemcami, stawiać pomniki papieskie i smoleńskie oraz nadużywać zwrotów typu tożsamość, patriotyzm, polskość, kościół katolicki, spuścizna, dziedzictwo sp. Lecha Kaczyńskiego, krytyka poprzednich rządów, obrona interesów naszego kraju i kilka innych ktore pojawiają sie w kazdym ich zdaniu i to w formie ktora je dewaluuje. Moim ulubionym jest odpieranie jakiejkolwiek krytyki zwrotem ''skowrytu świń którym ktos zabrał koryto". Mam 50 lat ale nie sądziłam ze doczekam sie takiego poziomu na Wiejskiej.

    • 23 14

    • kwiczysz nieprawdziwa osobo za wspaniałym światem 3 rp ? (5)

      a jakie miałeś interesy ? chyba że jesteś totalnym mędrcem wychwalającym 3 rp

      • 5 13

      • bandycka to jest właśnie "IV rp" (4)

        • 12 5

        • weź dzisiaj lekarstwa i przestań bredzić (3)

          większość Polek i Polaków już nigdy nie da się oszukać mędrcom 3 rp

          • 4 11

          • Trybunał Stanu jest cierpliwy i poczeka na PiSlamskie wolactwo. (2)

            Nie ominie tego bydła odpowiedzialność prawna za burdel, jaki właśnie robią z kraju.

            • 9 6

            • medialne bydło 3 rp to cię zrobiło i wyszła pokraka bydlęca 3 rp

              • 3 3

            • Co, zabrali kortyko i teraz trochę smutno?

              • 5 8

    • Kwicz kwicz swinio (4)

      Miło posłuchać

      • 4 7

      • Miło będzie posłuchać twojego szlochu, (3)

        jak PiSlam wyląduje na śmietniku historii, a jego prominentni piewcy staną przed Trybunałem Stanu za doprowadzanie demokratycznego kraju do wewnętrznego rozkładu. Naciesz się swoimi pięcioma minutami, bo wkrótce wrócisz pod kamień, spod którego wypełzłeś.

        • 8 4

        • Mogę się założyć o 10 tysięcy złotych (2)

          Że tak się nie stanie. Wchodzisz w to?

          • 1 6

          • Podbijam

            • 3 1

          • Jeszcze z pół roku radosnej działalności rządu w dotychczasowym stylu

            i będę skłonna założyć się o znacznie więcej...

            • 6 2

  • Pytanie!

    Niech ktoś odpowie mi po co mają być dwa mosty "podnoszone"?,przecież zwiększy to znacznie koszty całej budowy! Nie przypuszczam aż tak dużego ruchu jachtów ,barek.!

    • 2 4

  • Jestem na tak dla przekopu (2)

    Odciac sie od Rosyjskiej zaleznosci

    • 23 17

    • Następny.
      Ale gdzie tak naprawdę masz tę rosyjską zależność i jakie realne korzyści z tego będą, tylko tak praktycznie a nie teoretycznie?
      Większe jednostki do portu w Elblągu nie wpłyną, obroty towarowe portu jeszcze w latach 90-tych dotyczyły tylko handlu z obwodem kaliningradzkim (do tego przekop nie jest potrzebny). Większe statki to i tak port w Gdańsku, do którego pociąg towarowy jedzie godzinę, więc dla kogo? Dla jachtów? Po pierwsze ich jest mało, po drugie mogą pływać przez Szkarpawę na Zatokę.

      • 2 2

    • i to jest właśnie przykład argumentacji zwolenników przekupu:

      "Ruskiemu zrobić na złość" - a już ile to będzie kosztowało i jakie przyniesie konsekwencje to już nikogo nie interesuje.

      • 2 4

  • Uwaga ! (3)

    - Do PIS: To MINA !
    Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei !

    - Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału w tym kosztowne częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą, torami głębokowodnymi w Gdańsku - mogą wchodzić do Gdańska największe statki! - i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością, krewnymi, znajomymi itp.

    Gdańsk i Elblągnależały do Hanzy.

    Zróbcie niezależne analizy !

    • 17 7

    • Zobacz przekop Wisły Sobieszewo Może coś zrozumiesz. (1)

      • 1 5

      • A co ma piernik do wiatraka?

        • 2 0

    • mały trolik obrońcówb ukazanej grupy po która demolowała od magdalenki POLSKĘ

      • 2 6

  • Trole z agencji 20zl/h dotarły i tu. Witamy serdecznie;) (1)

    OOOO widze, ze i tu sa opłacane z funduszu PISu trole z firmy link PR ;) jak tam mija Wam dzien? Kapcie, kawka i jechania z komentarzami na forach? Słyszałem ze spokojnie mozna wyciągnąć 20zl netto/h jak zrobi sie wszystkie zaplanowane taski na portalach. Jesli ktos nie zna tematu to zapraszam na strone z ogłoszeniami ktora w nazwie na 3 litery, nasz rząd dobrze opłaca hejtowanie innych i propsy dla siebie;) czuwaj!

    • 10 9

    • A Twoja stawka ,jest większa niż zycie,to znaczy odcinka od koryta..

      • 4 3

  • Powtórka z lotniska w Gdyni... (2)

    Port morski z prawdziwego zdarzenia w Elblągu? Bzdura. To jest lokalizacja zbyt bliska ośrodkom morskim Gdańsk i Gdynia. Ambicją jak z lotniskiem w Kosakowie skońcźy się wnioskiem o upadłość a jeśli ktokolwiek z Elblążan wierzy w rozwój to się grubo myli. Brak infrastruktury, brak kadry - juz widzę te tłumy młodych po polibudzie ktorzy tylko marzą o przeprowadzcce do Elbląga. Nowy port morski OWSZEM - Ustka, Kołobrzeg. Otwarte morze wiec dla wszystkich statków, a po zalewie co najwyżej barki będą pływać tak jak i obecnie. Transport morski nie ma przyszłości na kałuży zwanej Bałtykiem. Polandia nie ma takich środków do inwestowania w ten sektor jak reszta Europy wiec po co topić miliardy ?i tak będziemy 25 lat za innymi.

    • 10 9

    • (1)

      Z tym, że przekop przez mierzeję nie ma sensu, to racja, natomiast stwierdzenie, że będziemy 25 lat za innymi i że nie mamy perspektyw to bzdura. Gdańsk już teraz jest drugim portem na Bałtyku pod względem przeładunków i prognozy wzrostu są stosunkowo duże.

      • 4 2

      • Drugą bzdurą jest to: "Nowy port morski owszem - Ustka, Kołobrzeg"

        • 1 2

  • lepiej z mądrym się zgubić, niż z głupim znaleźć (2)

    z PO i PIS jest podobnie jak ze złodziejem karty i jego włascicielką, której mąż postanowił nie zastrzegać kradzionej karty, bo złodziej mniej wydaje z niej niż jego zona.

    Wolę byc okradany przez PO, bo dzieki ich działalności Polska się rozwijała, teraz dobra zmiana to nowaoczesny Pol Pot i do tego samego prowadzi.

    • 11 8

    • Głupiutki mały krętacz z ciebie.

      • 1 2

    • hahahahaha naprawdę tak ludzie na Pomorzu potrafią myśleć hahahaha

      to wszystko tłumaczy wyborców post magdalenkowych buahahahahaha

      • 3 6

  • Odnoszę wrażenie, że PIS uważa, że to prokuratura

    buduje w Polsce autostrady, przekopuje mierzeje itd.

    • 8 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane