• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura bada wypadek autokaru i tramwaju

Szymon Zięba
27 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 10:37 (28 września 2019)

Usuwanie skutków wypadku w Gdańsku z udziałem tramwaju i autobusu trwało w czwartek kilka godzin.

Gdańscy śledczy prowadzą postępowanie dotyczące sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym. To pokłosie czwartkowego wypadku autokaru i tramwaju, do którego doszło na wysokości Bramy Wyżynnej w Gdańsku. 60-letni obywatel Niemiec, kierowca autobusu, który wjechał pod tramwaj, usłyszał zarzut.



Aktualizacja: 28 września, godz. 10:37 W piątek późnym wieczorem 60-latek - kierowca autobusu - usłyszał zarzut spowodowania katastrofy w ruchu lądowym, zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób oraz mieniu w wielkich rozmiarach.




Gdy jestem świadkiem wypadku drogowego:

Z czwartkowych, wstępnych ustaleń policji wynikało, że kierowca autobusu - poruszającego się na niemieckich numerach rejestracyjnych - podczas zawracania wymusił pierwszeństwo na tramwaju, który jechał w kierunku Wrzeszcza. W efekcie wypadku obrażenia odniosło 14 osób - w tym motorniczy, który zakleszczył się w pojeździe.

W okolicy Bramy Wyżynnej przez kilka godzin trwały utrudnienia w ruchu - zarówno dla samochodów, jak i w komunikacji miejskiej. Ostatecznie około godziny 18 oba pojazdy zostały usunięte z torowiska. Najpierw odholowano autokar, a w ciągu następnych kilku minut tramwaj.

Przeprowadzone badanie trzeźwości kierowcy oraz motorniczego nie wykazały alkoholu w ich organizmach. Policjanci zatrzymali jednak 60-letniego obywatela Niemiec.

Od Anny Dobrowolskiej, rzeczniczki Gdańskich Autobusów i Tramwajów, usłyszeliśmy, że motorniczy, który prowadził tramwaj, przebywa w szpitalu i jest w stanie, który nie zagraża jego życiu.

Po odholowaniu tramwaju udało się przywrócić ruch w komunikacji.

Czynności w sprawie zderzenia pojazdów prowadzi gdańska prokuratura. Przesłuchiwani są m.in. pokrzywdzeni pasażerowie autokaru - te działania śledczych odbywają się przy udziale biegłego tłumacza.

Autor nagrania z momentu wypadku autokaru i tramwaju: "warto reagować"



Udało nam się skontaktować z panem Waldemarem, autorem filmu, przesłanym na Raport z Trójmiasta. Na materiale, który trafił do naszej redakcji, widać moment, w którym autokar skręca i  wjeżdża pod jadący tramwaj.

- Przekazałem policjantom z wydziału ruchu drogowego oryginał nagrania. Funkcjonariusze podziękowali mi za to, że sam się zgłosiłem, bo - jak opowiadali - paradoksalnie często trudno jest ustalić świadków wypadków drogowych - mówi pan Waldemar.
Nasz rozmówca tłumaczy, że - w związku z wykonywaną pracą - dużo czasu spędza za kierownicą samochodu.

- Usłyszałem huk i zobaczyłem rozbity autobus. Początkowo chciałem się zatrzymać, ale w tym miejscu nie było gdzie stanąć. Pojechałem więc dalej, bo zauważyłem, że na miejscu wypadku były osoby, które mogły udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Pod domem przypomniałem sobie, że w aucie mam kamerę, która nagrała zdarzenie. Pomyślałem, że taki dowód może przydać się policji - relacjonuje i podsumowuje, że w takich sytuacjach warto reagować "i być świadkiem".

Relacja z miejsca czwartkowego wypadku autokaru i tramwaju w Gdańsku:


14:09 26 WRZEśNIA 19 (aktualizacjaakt. 15:50)

PILNE! Tramwaj zderzył się z autobusem na wysokości Bramy Wyżynnej (83 opinie)

Autobusy komunikacji zastępczej w kierunku Dworca Gł. od strony ul. Podwale Przedmiejskie jadą przy Bramie Wyżynnej - podaje ZTM.

W centrum miasta - na skutek wypadku - tworzą się olbrzymie korki.
Autobusy komunikacji zastępczej w kierunku Dworca Gł. od strony ul. Podwale Przedmiejskie jadą przy Bramie Wyżynnej - podaje ZTM.

W centrum miasta - na skutek wypadku - tworzą się olbrzymie korki.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy autokar wyląduje na otomoto

    Nowy, nie palone, nie bity

    • 12 3

  • Opinia wyróżniona

    Szanuję nasze służby ale nie rozumiem jak można tak prowadzić akcję (43)

    Jeżdżę po Europie i nigdzie ale to nigdzie akcja na drodze nie wygląda jak u nas. W razie zdarzenia drogowego służby za wszelka cenę starają się ograniczyć działanie do jednego pasa. A w Polsce? Byle stłuczka a służby paraliżują całą drogę albo, jak w tym wypadku, całe miasto. Oczywiście to nie była drobna stłuczka ale na pewno dało się pomyśleć o tysiącach ludzi stojących w korku.

    • 190 140

    • (3)

      Ja jendak wole aby służby w czasie prowadzenia czynnosci myślały o tym aby zapewnić osobom bioracym udział w kolicji czy wypadku bezpieczeństwo i opieke medyczna i to nimi powinny sie przejmowac a nie tym ze ktoś musi stać w korku

      • 94 14

      • Tylko że w korku też stoją ludzie, którzy są często schorowani, jadą do chorej osoby, bądź spieszą się na ważne badania. Takich ludzi może być nie 14,15 jak w tym wypadku tylko kilkudziesięciu. Też ich zdrowie lub życie w jakimś sensie może być zagrożone. Warto to wziąć pod uwagę, a będzie si

        • 8 20

      • Jedno z drugim można pogodzić (1)

        Włącz myślenie

        • 5 1

        • Taa, nikt nie myśli tylko Ty, internetowi eksperci od spraw wszelakich.

          • 3 2

    • to właśnie kierowca z Europy spowodował tę katastrofę (3)

      tam jest dzicz więc nie porównuj, do naszej cywilizacji i świadomości to im jeszcze daleko

      • 36 23

      • Raczej z Afryki Płn (2)

        To gość makreli na pontonie

        • 4 12

        • witamy ruskiego trola ze stałym przekazem ikłamstwami z kremla

          Europa nie przyjmuje ekonomicznych imigrantów znikąd, tylko ruski trol tak twierdzi

          • 3 3

        • Kretyn

          Skąd takie informacje , że emigranci są tylko z północy Afryki. Kolejnych fucknewsów się naczytali. Oni jeżdżą z całej Afryki.

          • 3 1

    • (3)

      Nie do końca się zgadzam. Jeżeli jest zwykła stłuczka to jak najbardziej powinna być ograniczona do 1 pasa. Ale jeźeli jest katastrofa z rannymi ( 13 osób) tak jak tu było, to
      najwaźniejsza jest pomoc dla poszkodowanych + pas wolny do ruchu karetek i straży.

      • 68 4

      • (2)

        jaka katastrofa, co ty bredzisz

        • 8 40

        • no taki zarzut dostanie/dostał kierowca autokaru...

          • 18 1

        • W uchwale Sądu Najwyższego z 28 lutego 1975 r. przyjęto, że katastrofa w ruchu lądowym to wydarzenie zakłócające w sposób nagły i groźny ruch lądowy, sprowadzające konkretne, rozległe i dotkliwe skutki obejmujące większą liczbę ludzi lub mienie w znacznych rozmiarach oraz niosące ze sobą zagrożenie bezpieczeństwa powszechnego. W praktyce jest to zdarzenie powodujące znaczne szkody w mieniu, które w efekcie spowodowało ofiary lub zagroziło życiu i zdrowiu wielu osób.

          I kto tu bredzi?

          • 3 1

    • Tylko tu nie była to byle stłuczka, mnóstwo ludzi zaangażowano (5)

      Karetki, Policja, Straż, a ponadto na miejscu były obecne pogotowie sieciowe, nadzór ruchu (wymagany przy każdym zdarzeniu z udziałem komunikacji miejskiej) dźwig, który wstawiał tramwaj na tory... W tym miejscu nie było możliwe to inaczej zaparkować

      • 36 1

      • Dźwig? (3)

        Żadnego dźwigu tam nie było! Bo niby jak i po co?

        Był żuraw.

        • 3 32

        • (1)

          To jeszcze wyjaśnij jaka jest różnica

          • 4 0

          • Żuraw to taki ptak

            żurawia tam nie było tylko dźwig.

            • 3 0

        • podobno podpłnęły dwa u-booty Motławą

          zrobiły rozpoznanie i nie zatrzymało ich podwójne dno przekrętu stulecia.

          • 0 0

      • czy nadzór musi tez tarasowac jezdnie? moga podejśc pieszo.. to nie lekarze ani ratownicy!

        • 0 0

    • (3)

      Ty chyba nigdy nie stałeś całego dnia na niemieckiej autostradzie podczas wypadku, że takie głupoty wypisujesz.

      • 51 3

      • (2)

        Karambol to nie to samo co stłuczka na obwodnicy. W takiej sytuacji powinno się zepchnąć samochody na bok i umożliwić przejazd. Zamiast tego rozbite auta zajmują pół pasa a służby resztę. Proszę czytać ze zrozumieniem.

        • 6 18

        • Udrażnia się ruch w momencie zakończenia akcji ratującej ludzkie życie. Nie wyobrażam sobie aby karetka, straż, policja, energetyka itd, stały na jednym pasie na długości 500+ metrów i biegały w tę-i-z-powrotem marnując czas, tylko po to, aby jaśnie książę w aucie za 2 tys. zł mógł sobie przejechać.

          • 49 3

        • To nie była stłuczka

          • 9 0

    • Wow

      Następny obieżyświat wszędzie był wszystko widział i na wszystkim się zna i wszystko zrobiłby lepiej.

      • 31 2

    • Gdyby nie zamknięto ruchu to gwarantuje że byłby ofiary śmiertelne wśród ratowników. Janusz+passat+telefon z kamerą+prędkość i mamy gotowy kolejny wypadek, czyli uderzenie np. w karetkę, bo zamiast jechać to paczył i nagrywał.

      • 38 0

    • Przecież do Polski cywilizacja jeszcze nie dotarła w mundurówce przecież na wysokich szczeblach siedzą komuniści starzy (2)

      Przecież do Polski cywilizacja jeszcze nie dotarła w mundurówkach i innych instytucjach przecież na wysokich szczeblach siedzą komuniści starzy jeszcze, to robactwo musi wymrzeć i wtedy młodzi zrobią porządek.

      • 4 23

      • smartfonem

        • 4 1

      • kłamiesz, macierewicz wywalił nawet tych, co za komuny w pampersa sikali, Zieliński to samo...

        mierny ale wierny pozostał,,, fachowcy odeszli.

        • 0 0

    • To nie była stłuczka,ani wypadek (1)

      To katastrofa w ruchu lądowym.Obieżyświat się znalazł.To przypomnij sobie obrazki z Londynu,Nowego Yorku,Paryża.Czy tam służby zajmowały jeden pas?A w USA tak ulubionej w Polsce?Gdy wyciągają ciężarówkę to blokada jest całkowita.A portal się popisał wyróżniając tak bzdurną wypowiedź.

      • 15 0

      • Bo wszędzie poza Bolandią od razu służby blokują najazdy na miejsce katastrofy, organizują objazdy i ucieczkę z korka.

        U nas dopiero ubierają majtki i badają trzeźwość, czy mogą jechać czy lepiej wziąć urlop na życzenie

        • 0 0

    • nie masz racji. w londynie zamykane sa 2 pasy na bardzo dlugo. po kazdym zdarzeniu - a jest ich duzo - ruch odbywa sie po jednym pasie lub w ogole zamykana jest droga

      • 3 3

    • Przez ten bardzo poważny wypadek sparaliżowany był cały Gdańsk do późnych godzin wieczornych! (1)

      Życzę szybkiego powrotu do zdrowia dla Pana motorniczego tramwaju nr 8.

      • 3 1

      • ja wohl ober shumbanfuhrer driver

        • 0 0

    • Łapy opadają gdy to czytam .

      Sam dźwig nastawiający tramwaj ma długość ponad 2 pasy ruchu nie wspomnę o uszkodzonym autokarze który trzeba wpierw wyciągnąć na ulicę.

      • 9 1

    • (1)

      chyba mało widziałeś, w Niemczech bardzo często zamyka sie autostrady na długi czas. ostatnio byłem świadkiem jak na wyjedzie z Hamburga ciężarówka lekko otarła osobówkę, uszkodzone lusterko i przerysowany lakier. Autostrada zamknięta na 4 godziny bo policja musiała zrobić dokumentacje. takie sytuacje w Niemczech to norma.

      • 10 3

      • i po co tak kłamać? po co?

        nikt nie zamyka wNiemczech autostrad z powodu otarcia lusterka, po co głupa rżniesz? a może ty nie udajesz?

        • 2 4

    • (1)

      Kogo w trakcie udzielania pomocy ma interesować że jest korek?

      • 11 0

      • mnie, bo jade na dializę i moge umżeć stojąc jak d**il 5 godzin w korku.

        • 0 0

    • Tak, a szczególnie w Niemczech na autostradzie, gdzie zamykają wszystkie pasy i objazd jest przez miasto/miasteczko albo otwarty jest jeden z trzech pasów.

      • 3 0

    • (1)

      Niestety sa to skutki zarzadzania miastem, przez to straszydlo dulkiewicz.

      • 2 5

      • Troll i szydlo pisowskie

        • 2 1

    • To nieprawda co piszesz. Mieszkam za granica już długo i wiem, ze jest dokładnie odwrotnie

      • 1 0

    • oj to nie prawda

      jestem zawodowym kierowca w uk niestety aletam jest gorzej niż pl tam by zamknęli caly ruch na wszystkich pasach i nie było by się zlituj...

      • 2 0

    • dokładnie, po co rozstawili dwa generatory na dwóch pasach? zamiast na jednym, wywożenie rannych - max godizna, potem

      wąsaci janusze z PSP sobie robia spacewrki po całej szerokości jezdni, zamiast ja kufa udrożnić!!!!

      • 0 0

  • W domu przypomniał sobie, że ma kamerę?

    Po co takie głodne kawałki wstawiać?

    • 12 19

  • Mam nadzieję, że prokuratura zainteresuje się też odpowiedzialnymi za oznakowanie poziome. (6)

    i stosownie też zostaną ukarani albo odsunięci od tego zajęcia

    • 13 5

    • (5)

      W lewo skrecamy od lewej krawedzi jezdni.

      • 7 1

      • (4)

        "3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku."

        • 3 4

        • o czym ty piszesz ? (2)

          • 3 0

          • (1)

            O wyjątku od zasady o której napisałeś wyżej.

            • 2 3

            • ale to nie ja

              • 0 0

        • Nie raz zawracalem tam autobusem i nie ma problemu. Nie trzeba na pelnej predkosci robic tego ze srodkowego pasa na czerwonym swietle

          • 7 1

  • Spędzi niemiec 2 lata w polskim areszcie wydobywczym

    to przyzna się nawet do zabicia Kenediego. W Polsce dalej jak w lesie - areszt traktują jak więzienie bez wyroku. Jest film, gość trzeźwy, pewnie złożył odpowiednie wyjaśnienia, wszystkie dowody zebrane, a ci go będą grillować jak jakiegoś zwyrola.

    A potem sąd, zamiast dać zawiasy, to musi skazać na bezwzględne więzienie, które zaliczą mu w poczet aresztu, tak aby "zalegalizować" areszt wydobywczy. I tak się machina państwa policyjnego kręci.

    • 16 10

  • po co świadek skoro nagranie jest świadkiem?

    ... bo to kraj w którym żyrafa udowodnić musi że nie jest zebrą ...

    • 15 1

  • wypadek przy Bramie Wyżynnej (1)

    Te pisowski Głupki Ziobry mają jakieś pojęcie o komunikacji ?Ziobro ich naznaczył jak w ruskim filmie i powiedział ,na ten czas ty prokurator .

    • 6 16

    • Kto bada wypadek drogowy w przypadkach

      gdy są poszkodowani powinieneś wiedzieć. Nie ma to nic wspólnego z tym co było kiedyś, jak prokuratorzy i ojcowie peło wysyłali ludzi na mróz....

      • 1 0

  • Ponoć myślenie nie boli.

    Drugi poje*bany przejazd przez tory tramwajowe jest w okolicy ,,zieleniaka" kierunek z Wrzeszcza pod ,,Solidarność"Tam ludzie nie tylko z poza Gdańska powodują wypadki.Tam powinien być sygnalizator przed torami,nie tylko za.Przecież ,,Zieleń" ma dane kolizji - więc niech ktoś pomyśli a nie tylko o polityce.

    • 6 1

  • Moglibyście zapytać policję ile mają filmów z tej sytuacji.

    Mnie to akurat ciekawi. Przecież tramwaj powinien mieć swoją na przodzie, z naprzeciwka jechała nowiutka szóstka więc też pewnie ma kamerę, autokar w sumie raczej też powinien. No i ciekawe czy tam patrzy jakaś kamera drogowa, monitoring?
    Taka czyjaś kamerka w samochodzie to raczej tylko dodatek do, nazwijmy to- sprawdzonych źródeł- takimi powinny być kamery w tramwajach/monitoring ulic.
    Przecież czasy takie że prywatna osoba może zrobić deepfake taki że nikt się nie połapie...

    • 15 6

  • Czy to prawda ze tramwaj prowadzila kobieta ? (4)

    • 2 13

    • Nie, pierwszego dnia poszło gdzieś takie błędne info i wszyscy skopiowali ten błąd. (1)

      Prowadził facet. Źródło- byłem na przystanku tramwajowym w stronę Łostowic. W kabinie zakleszczony był facet.

      Swoją drogą ciekawe że któraś z redakcji popełniła aż taki błąd- niby jesteśmy tak online, tak poinformowani, tam było naokoło dosłownie ze 100 osób, szczególnie pod Forum- każda z nich widziała i mogłaby potwierdzić. No ale przyszedł jakiś jeden, palnął bzdurę i głuchy telefon zrobił resztę- nawet na tvn24 powiedzieli o "prowadzącej tramwaj"...

      • 6 0

      • Widziałeś wąsy i pejsy? To nie stanowi o płci

        Dzender

        • 4 3

    • (1)

      Nie ja prowadzilem

      • 1 0

      • Spadaj Swen do dziury

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane