• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście definitywnie odpłynie?

Katarzyna Moritz
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie? Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie?

Jeżeli miasto nie zmieni warunków kolejnego przetargu, może się okazać, że przestanie funkcjonować prom między Nowym Portem a Wisłoujściem zobacz na mapie Gdańska. Przyszły armator miałby wykonywać aż 88 przepraw dziennie. - Za tę stawkę to nierealne - twierdzi obecny przewoźnik.



Od ponad 20 lat, czyli od momentu, kiedy sprywatyzował się gdański port, połączenie promowe na Martwej Wiśle obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom gdańskiego portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów (jednorazowo ok. 20 osobowych) i, co istotne, umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

W styczniu informowaliśmy, że zarząd portu nie ma już takich potrzeb przewozowych i zamiast 500 karnetów chce ich zaledwie 70 miesięcznie, a to skutkowałoby nierentownością przeprawy i jej zamknięciem.

W efekcie miasto zobowiązało się na jej finansowanie, przynajmniej do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Pod koniec marca Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na obsługę przeprawy w okresie od maja do końca listopada. W poniedziałek jednak przetarg został unieważniony. Dlaczego?

- Wpłynęła tylko jedna oferta, a jej cena znacznie przewyższa kwotę, jaką możemy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Złożył ją obecny przewoźnik. Swoje usługi wycenił na ponad 1,1 mln zł - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Lada dzień ZDiZ ma ogłosić nowy przetarg, jednak jego wynik jest łatwy do przewidzenia.

- W przetargu był błąd, określono nierealną ilość przewozów, czyli 88 dziennie (w weekendy - 34). Zgłaszaliśmy to w postępowaniu. Miasto założyło, że w ciągu 15 minut mamy wykonywać dwa kursy, choć możliwy jest tylko jeden. To podwyższyło cenę, którą dostosowaliśmy do tych wymagań, a to i tak jest stawka z tylko 15 proc. marżą - wyjaśnia Rafał Rutkowski, kierownik promu.

Jego zdaniem realna ilość to 64 przewozy dziennie, z czego jeden przejazd kosztowałby przewoźnika 74 zł. W ciągu siedmiu miesięcy koszt wynosiłby więc nieco ponad 800 tys. zł. Dodatkowo, skoro miasto przejmie finansowanie przeprawy, wpływy zarówno z karnetów, jak i biletów będą trafiać do jego kasy, a nie do kasy armatora.

Czy ZDiZ zmieni warunki przetargu? - Rozważamy to - zastrzega rzecznik.

Co ciekawe, nie ma obecnie w Polsce promu, który by pasował do istniejących przyczółków po obu stronach Martwej Wisły.

Prom kursujący do Wisłoujścia ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • NIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 1

  • A co na to port? Zostanie podzielony na dwie połówki, bez żadnego połączenia, i co dalej? Niech lepiej władze z Warszawy przyjrzą się działaniom obecnym prezesom tego portu.

    • 3 0

  • To już za komuny się więcej działo niż, za rządów tego naszego prezydenta miasta.

    • 4 1

  • POszło w stadion.

    co roku pójdzie z 12 mln...

    • 8 1

  • czy most sie nie opłaci? (2)

    "Jego zdaniem realna ilość to 64 przewozy dziennie, z czego jeden przejazd kosztowałby przewoźnika 74 zł. W ciągu siedmiu miesięcy koszt wynosiłby więc nieco ponad 800 tys. zł."

    Czyli w ciągu 5 lat koszt promu to 48 milionów zł. Ile kosztował by most??

    • 1 2

    • Skąd chłopie wziąłeś 48 mln? Przecież 1,1 mln razy 5, to nie jest 48, tylko 5,5 mln. A tam ma powstać tunel, bo most zablokował by port.

      • 2 0

    • DO SZKOŁY

      SŁABO U CIEBIE Z MATEMATYKĄ BARDZO SŁABO DOBRZE ŻE OD CIEBIE NIE ZALEŻĄ MOJE FINANSE

      • 0 0

  • Jak był by to prom poniemiecki, to miasto znalazło by 10 mln, żeby tylko kursował.

    • 1 2

  • dlaczego prywatny przewoźnik oczekuje dofinansowania?

    tyle ludzi prowadzi firmy i muszą sobie radzić sami. proponuję zatrudnić specjalistę ds. marketingu i trafić z ofertą do nowych grup docelowych. przecież to mogłaby być atrakcja turystyczna, dlaczego to nie funkcjonuje w weekendy??

    • 3 1

  • Po co przetarg ! ! (1)

    Miasto powinno z przewoznikiem usiasc przy stole. Dokladnie wyliczyc koszty , a to w tym przypadku jest dzieciennie proste, ustalic i zatwierdzic rozklad jazdy, i spisac umowe na swiadczenie dalszych uslug. Jest taka mozliwosc prawna. Koniec tematu.

    • 2 0

    • i żeby OKRĄGŁY był ten stół

      • 0 0

  • Ucierpi też turystyka rowerowa (1)

    Ten prom to nie tylko komunikacja wchodniej z zachodnią częśćią Gdańska. Z niego też korzystają rowerzyści , zarówno jeżdżący do pracy jak i turyści. Niedawno bowiem przedłużono nadmorską trasę rowerową z Parku Brzeźnienśkiego do promu w Nowym Porcie właśnie. Po likwidacji promu turystyka rowerowa w rejonie Westerplatte , Twierdzy Wisłoujście upadnie. Bo wielu rowerzystów właśnie jadąc np. z Sopotu na Westerplatte i Stogi korzystało z promu i omijało Centrum Gdańska. A teraz gdy promu nie będzie na Twierdze Wisłoujście i Westerplatte będzie można tylko popatrzeć i nie sądze że ktoś zdecyduje się jechać na około przez Gdańsk zwłaszcza w okolicach Dworca Głównego. Tak więc miasto i oficer rowerowy powinni powalczyć o ten prom , bo jego likwidacja zabije turystykę

    • 6 0

    • budyń jest taki głupi że tego nie widzi

      • 0 0

  • (1)

    to ciekawe, jak będzie wyglądała przeprawa pieszych i rowerzystów na drugą stronę? W tunelu nie przewidziano ścieżki dla pieszych i rowerzystów (jak zwykle, oszczędności). Rozumiem, że miasto podstawi autobusy, które będą jeździć z jednej strony na drugą i przewozić wszystkich chętnych?

    • 2 0

    • Właśnie tak ma być ale, prawdę mówiąc, jakoś tego nie widzę, bo tunel ma być fragmentem trasy szybkiego ruchu więc gdzie tam autobus i przystanek ? Prom jest idealnym rozwiązaniem, a nawet stanowi pewną atrakcję dla przyjezdnych.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane