• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • OMT musi powstać! (5)

    Bez niej niewydolna ZOT to komunikacyjny zawał.

    • 67 24

    • (2)

      patrząc ile życia wiara traci na tą wieś żukowo to masakracja jakaś, do tego barany z gminy zamiast dobudować jeden pas między rondami i rozbudować dolne rondo (to rozwiązałoby korki tej wsi) to zbudowali park wielkości placu zabaw za 3mln zł, typowe polskie rozumowanie

      • 2 2

      • gmina ma inwestować w drogi krajowe?

        Puknij się w główkę lepiej

        • 0 0

      • ...

        Po pierwsze miasteczko,a po drugie utkniesz przed rondami! Tu jest non stop korek same tiry!

        • 0 0

    • Musi powstać a za przejazd powinni pobierać stówkę : -) Tak żeby ciemny lud nią nie jeździł a wyłącznie elity.

      • 1 1

    • Dlatego sie przeprowadziliśmy z domku pod miastem do centrum bo nie da sie już jeździć

      Obwodnica. Z 8 znajomych jeszcze jeden z rodzina sie waha czy sie przenieść. Komfort życia jak nie musisz wsiadać do auta co rano, co robiłem od 20 lat tylko masz 10 minut pieszo do pracy jest niesamowity. Śpię godzinę dłużej jestem mniej zestresowany agresja drogowa. Nie ma innej alternatywy tylko okolice centrum. Jak nie wierzycie to popatrzcie ile kosztuje metr ziemi np na karwinach czy małym kacku a ile w pruszczu.

      • 12 7

  • Jak mantrę (2)

    będę powtarzał, że ta droga nie ma sensu. Wystarczy spojrzeć na jej przebieg, by od razu zauważyć, że ona nie odciąży obwodnicy w stopniu większym niż 5-10%. Przecież mieszkańcy Trójmiasta stanowią 80% kierowców na tej drodze, a kierowcy ciężarówek nie będą nadrabiali 30 km drogi, by zaoszczędzić 5 minut na trasie.

    • 14 12

    • (1)

      Różnica między jazdą od Straszyna do Dąbrowy to 5 km na niekorzyść OMT, a nie 30 km.

      • 0 2

      • ale już np. z Kowal do Dąbrowy nikt normalny nie pojedzie przez Żukowo

        • 0 0

  • (1)

    Ktos mowil ze bedzie prywarny inwestor tak jak najdrozsza autostrada A-2 pod Poznaniwem. ,Czyli bedzie wprowadzina oplata na niej .

    • 3 2

    • Umiesz czytać? Przeczytaj artykuł!

      • 0 0

  • nikomu nie potrzebny wydatek (1)

    wreszcie cos przebakuja ze ta obwodnica ma byc platna ....do tej pory klamali ze bedzie to droga bezplatna ....lepiej zainwestowac pienadze w instniejaca obwodnice niz snuc bajaki o metropolitalnej.....

    • 8 5

    • Czytaj ze zrozumieniem - będzie płatna dla ciężarówek (jak tysiące kilometrów innych dróg krajowych w ramach viatoll) - nic nie wskazuje, żeby miała być płatna dla samochodów osobowych.

      • 0 0

  • Dziwne analizy (9)

    Pewnie własne autora. Może w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut, ale ile z nich to ciężarowe? Założenie, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych też jest ciekawe. Ja na oko widzę, że z A1 i S7 tranzyt pójdzie starą obwodnicą - wystarczy, że trasa będzie o 1km krótsza trasa.

    • 43 11

    • "pójdzie starą obwodnicą - wystarczy, że trasa będzie o 1km krótsza" (5)

      Ciężarówki jeżdżą trasami SZYBSZYMI, a nie krótszymi, bo ich tachograf liczy czas, a nie kilometry. Jak stara obwodnica będzie zapchana, to lepiej nadłożyć drogi i jechać dłuższą ale szybszą trasą.

      • 7 1

      • (1)

        Dłuższa droga z założenia przepisów prd na takim krótkim odcinku nigdy nie będzie szybsza.... Zważywszy, że bedą ograniczenia prędkości to zawsze tiry wybiorą starą obwodową jak będą chcieli do 3 miasta. Nikt o zdrowych zmysłach nie zjedzie np z a1 30 km do Szwajcarii, żeby pojechać do no portu w Gdyni. To nie ma żadnej logiki. Poza tym nawet jakby cudem oszczędził 10 minut to i tak straci to w korku na niedrożnych drogach miasta. A sam niby przelot to fikcja, bo nikt nie jedzie a 1 do Szczecina przez 3 miasto. Ruch ciężarowy w zdecydowanej większości kończy się w ga i gd.Może tylko latem kilku turystów przrjedzie. Stąd żaden prywaciarz nie sfinansuje tego bo nigdy to siè nie zwróci.

        • 5 3

        • Różnica między drogą od Rusocina do portu przez obecną obwodnicę, a OMT< to raptem 5 km, nie 30.

          • 0 0

      • (1)

        OM raczej szybsza nie będzie. Zobacz ile km do nadrobienia jest.

        • 4 4

        • Od Straszyna do Dąbrowy OMT będzie dłuższa o ok. 5 km, czyli ok. 15%. Ale szansa na to,że utkniesz w konrku, będzie mniejsza, i wielu kierowców tak właśnie pojedzie. Poza tym zależy skąd i dokąd kto jedzie, niektórym będzie bliżej tak, a innym wspak. Ja na przykład moge wymyślić przynajmniej jedną trasę, którą osobiście wolałbym robić przez OMT :)

          • 0 0

      • Nie bedzie szybciej

        Co z tego ze pojedzie szybciej na jakimś odcinku jak na końcu i tak stanie albo na końcówce starej obwodnicy w chylonii albo na końcówce obwodnicy pod bramkami autostrady. A po drodze pewnie i tak korek będzie na węzle wokół żukowa. Nie dziwie się ze nikt nie chce budować tej drogi bo jest bezsensu, nie przemyślana i niczego nie zmieni.

        • 2 2

    • (1)

      Ta droga może i cos zmieni ale niestety nie zmniejszy znaczaco ruchu na obwodnicy. Przejmie raczej tylko ruch z trójmiasta na Szczecin i z szuwarowo-bagiennego ( warminsko.mazurskie) w kierunku Pomorza Zachodniego... ruch z poludniowego wachodu nadal.kieruje sie z Warszawy na Bydgoszcz i krajową 25 na Koszalin. Zeby nie okazalo sie, ze wydamy 2 mld na ruch lokalny....

      • 9 6

      • przecież to jest wyłącznie na ruch lokalny

        dla ludzi którzy wyprowadzili się na Kaszuby z Trójmiasta, ale chcą dojeżdżać i pod zachętę do dalszej suburbanizacji

        • 7 1

    • Przecież autor używając zwrotów takich jak ,,przy założeniu", ,,pod warunkiem" nie zakłada tego jako pewnik.

      • 8 0

  • Dlaczego obwodnicy metropolitalnej nie mozna puscic w sladzie 20-tki tylko z obwodnicami zukowa i chwaszczyna?

    • 7 1

  • (1)

    Potem postawimy bramki i będziemy stac w korkach. A toi Polska właśnie.

    • 8 1

    • Bramek już nie będzie. Nawet na A2 Łódź-Warszawa miały być, a jest tylko pusty plac. To system z poprzedniej epoki.

      • 0 0

  • A potem Viatoll dla osobówek...... (1)

    • 8 0

    • Nic na to nie wskazuje.

      • 0 0

  • szybciej (1)

    taniej i realniej wygląda wariant poszerzenia istniejącej obwodnicy. Inaczej koszt budowy 1 km na piaskach wyjdzie znowu drożej niż w górskiej Szwajcarii

    • 14 19

    • Lepiej budować na solidnych skałach, czy na piasku? Biblię byś poczytał...

      • 0 0

  • mogil za Pola wprowadzić winiety i byłby pieniądze. (10)

    Wszyscy się śmiali a teraz płacą 30 zł za 140 km:).
    Ciekawe jaka opłata będzie na obwodnicy :)?

    • 108 16

    • (2)

      Mogą też w koncu powiedzieć ile z akcyzy idzie na zus i.socjale a ile faktycznie na drogi. Lepiej bylo zwiększyć akcyzę, latwiej ukryć wyprowadzanie kasy na inne cele. Winiety za łatwo można by rozliczyc i wydałoby się na co idą pieniądze i dlaczego jeździmy dziurawymi drogami. Nic co transparentne dla wladzy nie jest wygodne.

      • 20 0

      • Na drogi idzie opłata paliwowa, a nie akcyza. Akcyza idzie do Skarbu Państwa m

        • 0 0

      • Nie muszą "mówić". Jakbyś umiał czytać to byś wiedział, że ta informacja jest powszechnie dostępna.

        • 1 2

    • Będzie drogo.

      • 0 0

    • Pol chciał najpierw wprowadzić winiety (1)

      .. a potem może ewentualnie zbudować jakieś drogi

      • 6 1

      • Jak zawsze.

        No i jak zawsze trochę by mu się udało a trochę nie jak to w życiu elit lewicowo - liberalnych.
        Wprowadzenie winiet zakończyło by się sukcesem budowa niestety już jak to w życiu bez sukcesu. A le później i tak opłatę paliwową "na drogi" wprowadzono już skuteczniej niż pan Pol swoje winiety. "Na drogi" a rzeczywistości na urzędników którzy się tą tematyką zajmują. Bo wzrost zatrudnienia ludzi zajmujących się drogami ale ich realnie nie budujących był gigantyczny nie porównywalny z niczym. Wszyscy też dobrze tam zarabiają a jak coś zostanie to dla budujących idzie.

        • 2 0

    • Jakby wprowadzili winiety (2)

      To płacilibyśmy za winiety i 30 PLN za A1. Taki Pol był cwany.

      • 6 4

      • RACJA !!!!

        W przepisach winietowych pana Pola nie było mowy o zakazie pobierania pieniędzy za przejazd autostradą.
        Dlatego jestem pewien że było by tak jak piszę Kolega. Za winietę zapłacił byś w domu albo ściągnął by z ciebie urząd skarbowy z odsetkami a na bramkach zapłacił byś w dniu przejazdu. Taką stawkę jak dziś się płaci. Bp dlaczego nie ?

        • 5 3

      • Nostradamus? Czy nudzi sie w pracy od rana? Przesscieradlem byles i wszystko wiesz.

        • 2 4

    • generalnie żadna

      VIA TOLL z ciężarówek będzie ściągany na spłaty

      • 8 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane