• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Om (1)

    Nie poszerzać a zawęzić wjazdy od strony glincza ,kolbud i żukowa ! Ubędzie 30% pojazdów na drogach trójmiasta

    • 3 1

    • Nie zawężać a postawić MUR. :)

      • 0 3

  • Polityka i jej marne obietnice (6)

    Nie powiedzieli że zbudują,tylko że się nie wycofują... idą wybory moi Państwo, a przed nimi znowu makiety, schematy, plany... a po wyborach? A no po tym nędznym głosowaniu na ten cały polityczny kabaret wrócimy do rzeczywistości czyli dwupasmowej obwodnicy i korków. A pieniądze z nowoczesnego i podatkogenerujacego regionu jakim jest pomorskie, popłyną szerokim strumieniem na drogi w podkarpackim, lubelskim i podlaskim. A no i do Torunia na szkołę i wódy geotermalne.

    • 93 29

    • (3)

      I bardzo dobrze. Bo do tej pory,te rejony były zaniedbane i okradane przez pomorskie. Teraz trzeba oddać to co ryży ukradł. Tam też mieszkają ludzie i podatnicy

      • 5 11

      • tych rejonów nie ma z czego okradać chłopku roztropku a poza tym mogli barany nie niszczyć przemysłu jaki im komuna pobudowała

        • 0 0

      • Podkarpackie wcale nie jest pokrzywdzone. Mają A4 w kierunku wschodnim i zachodnim, ekspresówka w kierunku Warszawy właśnie się buduje. Środkowe Pomorze może tylko pomarzyć o takiej infrastrukturze drogowej.

        • 11 1

      • To nie nasza wina ze wszyscy z tamtad uciekli, ze tam.glownie jest rolnictwo i ze byliscie pod ruskim zaborem a my lpd.pruskim. na pomorzu się pracowalo, a na wschodzie d*pa do.góry lezeliscie...

        • 10 1

    • (1)

      Miałbyś rację, gdyby przy korycie byli zwyczajni politycy. Ale dziś mamy komunistów, którzy umieją wydać pieniądze, nawet jeśli ich nie mają. "Zadłużymy się na 30 lat? A nie będzie!" :)

      • 6 6

      • Cos w tym jest...

        • 3 3

  • ... ale czy tak z czasem po dwa pasy wystarczy? ;)

    • 2 1

  • Tylko pytanie - co tak naprawdę odkorkuje obecną obwodnicę?

    Trzeci pas czy obwodnica metropolitalna?
    Czyli- jaki procent aut przeniesie się na nową obwodnicę, a jaki pozostanie na starej bo wykorzystuje ją w części.

    • 6 2

  • komentarz

    Kolejne ziarenko nadziei by na pół roku łudzic się ze rozpczoczna z dwa lata budowę ekspresówke Metropoplitana i Leborska

    i tak od 10 lat w kóło graniaste

    • 4 3

  • czemu to wpada na prawo zamiast na lewo

    czemmut o wpada na prawo od Chwaszczyna a niee na lewo w dalsza drogę?
    Ktoś mi wytłumaczy?

    • 4 0

  • Plany, plany, plany...

    Meksykańska fala na cześć kolejnej wizualizacji!

    • 3 0

  • Obwodnica - ma ominąć Trójmiasto oraz male 3-miasto - Redę Rumię i Wejherowo (1)

    Tu chodzi o to by powstała obwodnica omijająca całe Trójmiasto oraz tzw. małe Trójmiasto - tzn. Redę , Rumię i Wejherowo . Od Gdyni do Redy - nie da się jeździć .
    Tu nie chodzi o to by pociągnąć drogę ekspresowa do Żukowa , choć ten kierunek też wymaga poszerzenia o 1 pas więcej w obu kierunkach .
    Na istniejącej obecnej obwodnicy Trójmiasta - trzeba dobudować 3 pas ruchu w obu kierunkach i na całej długości .

    • 9 1

    • Niedoczekanie......

      • 0 0

  • Tak jak Trujmiasto.prl nie dopytuje co miesiac Adamowicza co tam z Nową Świętokrzyską.... (1)

    .....tak możemy być pewni że raz na miesiąc poczytame żale o "metropolitalnej" Daty ostatnich tylko 3 artykułów: 20 września, 10 października, 24 Listopada.

    Tak jak nigdy Trujmiasta .prl nie interesują okoliczne miasta i gminy z Aglomeracji tak o położonej a terenach Gminy Kolbudy I Żukowo inwestycji możemy czytać regularnie.

    Musi ten lobbysta-sponsor sporo płacić.

    • 11 3

    • Ortografia

      do szkoły palo!!!!!

      • 0 0

  • (2)

    Szybko budować, bo potem trzeba ruszyć z kolejną obwodnicą, obwodnicy, obwodnicy...

    • 17 6

    • A może obwodnicę przez morze? Hahaha

      • 1 0

    • Obwodnica była świetna do chwili zbudowania przy niej marketów. Z obwodnicy zrobiono ulice handlowa. Zgroza!!!!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane