• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Chwilę, chwilę, chwilę.

    Jedną małą chwilę.
    Dotacja miała wynieść 990 mln, a koszt budowy liczył niecałe 1,2mld zł. (łatwo można podejrzeć poprzedni artykuł z trojmiasto.pl z 24 listopada, bo jest w "Zobacz także")
    Teraz gdy mowa jest o partnerstwie publiczno-prywatnym koszt wzrasta o 800mln!?
    Coś tu nie gra.

    • 5 1

  • ja znam najlepsze wyjscie - nie budowac tego molocha

    • 8 1

  • Bardzo potrzebujemy tej drogi

    • 8 4

  • Mamy teraz wielkie nadwyzki w budzecie wiec trzeba budowac na potege.

    Przy okazji moze ojciec Rydzyk odda troche mln z tej puli co dostal od PIS to juz w ogole bedziemy bogaci.

    • 5 3

  • PPP to najlepszy system (oczywiście jeśli jest kontrola)

    bo 'państwo' nie zna się na niczym, w tym na budowaniu czegokolwiek - firmy wyspecjalizowane natomiast tak

    to najbardziej optymalny i sprawdzony system na całym świecie - oczywiście muszą być odpowiednie kontrakty i kontrola

    • 3 1

  • dlaczego upublicznia się informacje o prywatnych osobach, które są przeciw budowie? (2)

    nie wszystkie z nich są osobami publicznymi (sołtys/wójt)

    • 5 20

    • Bo chcemy poznać tych czereśniaków, ta wiedza przyda się w wyborach.

      • 9 1

    • Bo takie jest prawo. Było wcześniej sprawdzić.

      • 6 0

  • Wybory Wybory

    Jak zwykle im bliżej wyborów tym więcej wizualizacji. Ponoć mają w gdańsku budować wyrzutnie rakiet. Niestety obwodnica jeszcze długo nie będzie zbudowana są ograniczenia z wykupem działek i przeprowadzeniem tras.

    • 5 3

  • Ja zwykle autor nie odrobil pracy domowej

    Szanowny Pani Autorze,
    Poziom artykułu jest bardzo słaby.

    @ tytuł - Na świecie w zasadzie wszystkie drogi są budowane przez prywatne firmy. Państwo, poza nielicznymi wyjątkami, nie posiada firm budowlanych.
    Chodzi Panu oczywiście o finasowanie, budowę i eksploatacje.

    Jeżeli pisze już Pan o PPP i Koncesji to proponuje chociaż poczytać jaka jest miedzy nimi różnica. to czy droga jest płatna czy nie nie wpływa na sposób rozliczania pomiędzy Państwem a Partnerem Prywatnym.
    Droga może być bezpłatna i realizowana w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatne. Może też być płatna ale wpływy tak jak na A1 idą do budżetu Państwa , Partner prywatny zaś otrzymuje stałą opłatę wynikająca z dostarczenia drogi w danym standardzie.

    to smutne, że z każdym dniem poziom artykułów na portalu Trojmiasto jest coraz niższe.

    • 15 1

  • PiS buduje drogi w polu, gdzie nie ma ruchu (1)

    a brakuje na obwodnicę!

    • 18 15

    • Rzeczywiście,

      Z Elbląga do Szczecina wali taki ruch, że bez OMT ani rusz.

      • 0 3

  • Będzie (2)

    Bo Panowie Horała i senator Bonkowski z PiS to dobrzy Panowie i nie dadzą nic złego zrobić
    Kaszubom. Kontenery z portu w Gdyni samolotami wywiozą do Portu Centralnego koło Łodzi.

    • 19 5

    • (1)

      Jakie kontenery z Gdyni? Port w Gdyni dzięki Szczurkowi zajmuje się co najwyżej przeładunkiem paszy dla zwierząt hodowlanych.

      • 2 0

      • A co ma Szczurek do prywatnego portu? Jak port miałby kasę to rozwinąłby siè bez patrzenia na miasto.Port Gdyński piwstał 100 lat temu kiedy potrzeby hyły inne i był oknem na świat Polski. Teraz mamy lepiej położone miasta morskie. Tendencja jedt taka , źe przeładunku wzorem tankowców będą realizowane w głębi morza bez zbędnego obciążania lądu.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane