- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.
Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną
W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek
Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.
Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.
- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.
Miejsca
Opinie (298) 6 zablokowanych
-
2018-01-23 12:07
Chwilę, chwilę, chwilę.
Jedną małą chwilę.
Dotacja miała wynieść 990 mln, a koszt budowy liczył niecałe 1,2mld zł. (łatwo można podejrzeć poprzedni artykuł z trojmiasto.pl z 24 listopada, bo jest w "Zobacz także")
Teraz gdy mowa jest o partnerstwie publiczno-prywatnym koszt wzrasta o 800mln!?
Coś tu nie gra.- 5 1
-
2018-01-23 11:48
ja znam najlepsze wyjscie - nie budowac tego molocha
- 8 1
-
2018-01-23 11:17
Bardzo potrzebujemy tej drogi
- 8 4
-
2018-01-23 11:14
Mamy teraz wielkie nadwyzki w budzecie wiec trzeba budowac na potege.
Przy okazji moze ojciec Rydzyk odda troche mln z tej puli co dostal od PIS to juz w ogole bedziemy bogaci.
- 5 3
-
2018-01-23 09:47
PPP to najlepszy system (oczywiście jeśli jest kontrola)
bo 'państwo' nie zna się na niczym, w tym na budowaniu czegokolwiek - firmy wyspecjalizowane natomiast tak
to najbardziej optymalny i sprawdzony system na całym świecie - oczywiście muszą być odpowiednie kontrakty i kontrola- 3 1
-
2018-01-23 09:23
dlaczego upublicznia się informacje o prywatnych osobach, które są przeciw budowie? (2)
nie wszystkie z nich są osobami publicznymi (sołtys/wójt)
- 5 20
-
2018-01-23 09:38
Bo chcemy poznać tych czereśniaków, ta wiedza przyda się w wyborach.
- 9 1
-
2018-01-23 09:32
Bo takie jest prawo. Było wcześniej sprawdzić.
- 6 0
-
2018-01-23 09:35
Wybory Wybory
Jak zwykle im bliżej wyborów tym więcej wizualizacji. Ponoć mają w gdańsku budować wyrzutnie rakiet. Niestety obwodnica jeszcze długo nie będzie zbudowana są ograniczenia z wykupem działek i przeprowadzeniem tras.
- 5 3
-
2018-01-23 09:29
Ja zwykle autor nie odrobil pracy domowej
Szanowny Pani Autorze,
Poziom artykułu jest bardzo słaby.
@ tytuł - Na świecie w zasadzie wszystkie drogi są budowane przez prywatne firmy. Państwo, poza nielicznymi wyjątkami, nie posiada firm budowlanych.
Chodzi Panu oczywiście o finasowanie, budowę i eksploatacje.
Jeżeli pisze już Pan o PPP i Koncesji to proponuje chociaż poczytać jaka jest miedzy nimi różnica. to czy droga jest płatna czy nie nie wpływa na sposób rozliczania pomiędzy Państwem a Partnerem Prywatnym.
Droga może być bezpłatna i realizowana w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatne. Może też być płatna ale wpływy tak jak na A1 idą do budżetu Państwa , Partner prywatny zaś otrzymuje stałą opłatę wynikająca z dostarczenia drogi w danym standardzie.
to smutne, że z każdym dniem poziom artykułów na portalu Trojmiasto jest coraz niższe.- 15 1
-
2018-01-23 07:35
PiS buduje drogi w polu, gdzie nie ma ruchu (1)
a brakuje na obwodnicę!
- 18 15
-
2018-01-23 09:19
Rzeczywiście,
Z Elbląga do Szczecina wali taki ruch, że bez OMT ani rusz.
- 0 3
-
2018-01-23 06:57
Będzie (2)
Bo Panowie Horała i senator Bonkowski z PiS to dobrzy Panowie i nie dadzą nic złego zrobić
Kaszubom. Kontenery z portu w Gdyni samolotami wywiozą do Portu Centralnego koło Łodzi.- 19 5
-
2018-01-23 07:04
(1)
Jakie kontenery z Gdyni? Port w Gdyni dzięki Szczurkowi zajmuje się co najwyżej przeładunkiem paszy dla zwierząt hodowlanych.
- 2 0
-
2018-01-23 09:18
A co ma Szczurek do prywatnego portu? Jak port miałby kasę to rozwinąłby siè bez patrzenia na miasto.Port Gdyński piwstał 100 lat temu kiedy potrzeby hyły inne i był oknem na świat Polski. Teraz mamy lepiej położone miasta morskie. Tendencja jedt taka , źe przeładunku wzorem tankowców będą realizowane w głębi morza bez zbędnego obciążania lądu.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.