• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • pieniądze na via Carpatia to Pis ma i daje, a na OM nie ma (1)

    Via Carpatia ma połączyć port w Kłajpedzie z portami greckimi. Co to znaczy dla konkurencyjności polskich portów każdy niech sobie odpowie.

    • 15 8

    • Gdzie Rzym a gdzie Krym.... widziales port w Klajpedzie? Zupelnie inna specyfika niż Gda i Gdy. Pozatym tu chodzi o wykorzystanie kasy na polaczenie wschodniej ściany z północy na południe. Sami kasy na to nie mamy bo Maciorek wszystko przep...ił na wojsko. Idąc twoim tokiem myslenia ( bezmózgiego) to A2 tez nie powinna powstac. Bo laczy terminale przeladunkowe w Rosji z tymi w Niemczech.

      • 1 5

  • Juz zescie w tym partnerstwie Forum Radunia nam zafundowali/

    Oddaliscie dzialke wielomilionowej wartosci w zamian za punkt informacyjny..To ma byc to partnerstwo? A moze Prtnerstwo to jest wtedy gdy za nasze mieszkancow i unijne pieniadze powierza sie budowe spalarni w Szadulkach w starej technologi blisko miasta zagranicznej firmie z zyskami w partnerstwie na 25 lat???Gdzie tu jest k parnerstwo sie pytam?Prokurator dla was ..ale nie ten obecny a ten co przyjdzie po Ziobrze dopiero.

    • 17 8

  • To jest naprawdę fascynujący temat,

    dlaczego gdański oddział GDDKiA z uporem godnym lepszej sprawy forsuje budowę tej nikomu niepotrzebnej drogi. A nikt nie chce go zbadać, ciekawe czemu...

    • 18 34

  • Po prostu budowa obwodnicy istniejącej obwodnicy nie ma przebicia w kraju, w którym wiele miast nie ma żadnej obwodnicy. Poza tym opozycja w parlamencie nic nie robi, więc PiS sobie sam decyduje na co przekazać pieniądze i z czystych kalkulacji politycznych lepiej dać kasę na Podkarpacie niż Pomorskie z Małą Sycylią Budynia.

    • 24 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane