• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • "Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych" (1)

    No i pozamiatane. Jaki odsetek kierowców ciężarówek wybierze płatną i dłuższą drogę? Musiano by wprowadzić wyższe opłaty dla ciężarówek na aktualnej obwodnicy, aby "przekonać" TIRy do chociaż częściowej przeprowadzki :/

    • 11 3

    • Obie drogi będą płatne. OMT będzie ok. 5 km dłuższa do Dąbrowy, chyba, że ktoś faktycznie będzie jechał w kierunku Lęborka, wtedy OMT się opłaci. Poza tym na OMT będzie mniejsza szansa na utknięcie w zatorze.

      • 0 0

  • o to w tym chodzi właśnie, żeby tak później było.

    • 8 0

  • ciekawe kiedy... (1)

    Kiedy postawią bramki na trasie Gdańsk - Warszawa

    • 9 0

    • Nie będzie takich bramek. Tylko bramownice dla TIR-ów

      • 0 0

  • konieczna droga

    jest to konieczna droga dla tej części Pomorza- przez egoizm pięciu "mądrych inaczej"- którzy zaskrzyli decyzję - cierpi cały region;
    Pomorze to zapomniana część POlski- ani A, ani >, ani C - nie mamy ani posłów, ani senatorów- nikt o nasze sprawy nie walczy- może gdybyśmy przestali płacić podatki ktoś by zauważył, ze nas nie ma - bo Pomorze nie istnieje w myśleniu o Polsce- mamy za słabych reprezentantów- nie mają siły przebicia ani pewnie przekonania, POMorze to martwa część POlski do drogi to żyły i tętnice dla gospodarki...

    • 15 9

  • dla Żukowa konieczna (2)

    droga konieczna dla Żukowa- tu się nie da oddychać- przez wieczne korki- nie ma czystego powietrza...

    • 20 6

    • W Żukowie to burmistrza zmieńcie

      • 2 2

    • ,,,

      Dokładnie same tiry,busy jeżdżą,a latem pół trójmiasta na Kaszuby jedzie! Ile my mieszkańcy mamy tracimy czasu,pieniędzy i zdrowia na te ciągłe korki!

      • 0 0

  • Cały PiS: najpierw skreśla Obwodnicę z listy POiŚ, a potem mami jakimś partnerstwem! Kto uwierzy, że PiS stworzy choć jedno

    Bujać, panie Smoliński, to my a nie nas....

    • 16 8

  • OPAT. Kiedy wreszcie?

    • 13 4

  • A potem Viatoll dla osobówek...... (1)

    • 8 0

    • Nic na to nie wskazuje.

      • 0 0

  • Zbudować to sobie może, ale kto uwierzy, że PiS zawrze chociaż jedną taką umowę, jeśli na potęgę wszystko upaństwawia?!

    PiS i partnerstwo publiczno prywatne to jak diabeł i święcona woda....

    • 16 4

  • Tyle lat planowania i nic, pieniadze przekierowane gdzies indziej...

    Obwodnica zakorkowana, kierunek na kaszuby stoi, obojętnie jaki to dzien tygodnia... Podejrzewam ze taka sytuacja wstrzymuje inwestycje roznego rodzaju i odstrasza firmy do inwestowania w nasz region. Dobra infrastruktura to magnes dla inwestycji co za tym idzie wiecej pracy i lepsze wynagrodzenia. To jest nie do pomyslenia ze pare podmiotow sie nie zgadza i psuje dobro dla ogolu.

    • 21 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane