• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatne miliony mają stworzyć "nowy" Nowy Port

Michał Brancewicz
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu najbliższych lat prywatny inwestor przy współpracy z miastem ma zmienić oblicze wielu miejsc w Nowym Porcie. W ciągu najbliższych lat prywatny inwestor przy współpracy z miastem ma zmienić oblicze wielu miejsc w Nowym Porcie.

Nowe mieszkania komunalne i prywatne, lokale usługowe, przedszkole oraz parking. Do tego remonty starych i budowa nowych dróg. To wszystko za miliony, które wyłoży prywatny inwestor. Miasto szuka chętnego, z którym wspólnie tchnie nowego ducha w  Nowy Port zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz atrakcyjność swojej dzielnicy?

W zeszłym roku miasto wybrało inwestora, który w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zagospodaruje teren o powierzchni ok. 80 tys. m kw. na Dolnym Mieście. Do 2024 r., kosztem ok. 500 mln zł wybudowane zostaną tam nowe mieszkania, a część istniejących będzie odremontowana. Pojawią się też nowe tereny rekreacyjne, inwestor wyremontuje lub wybuduje drogi o długości ok. 2 km.

Teraz podobna metamorfoza ma spotkać Nowy Port. Miasto szuka firmy doradczej, która pomoże znaleźć inwestora mającego zmienić oblicze tej dzielnicy na podobnych zasadach. Teren inwestycyjny został podzielony na 19 obszarów o łącznej powierzchni 72,7 tys. m kw. Na 6,2 tys. m kw. mają powstać cele publiczne: np. mieszkania komunalne i przedszkole. Na 66,5 tys. m kw. inwestor będzie mógł "zarabiać". Wartość wszystkich gruntów została oszacowana w 2018 roku na 45,8 mln zł.

16 lokalizacji inwestor będzie mógł zagospodarować zgodnie ze swoją koncepcją, respektując zapisy miejscowych planów oraz istniejącą zabudowę. Na wskazanych obszarach powstaną najprawdopodobniej nowe budynki mieszkalne, mieszkalno-usługowe oraz usługowe. Powstać ma także hotel z centrum sportowo-rekreacyjnym oraz obiektem gastronomicznym.

W trzech lokalizacjach inwestor będzie zobowiązany zrealizować cele publiczne.

Wariant 1 przewiduje powstanie:

  • parkingu naziemnego na ok. 100 miejsc - 1,23 mln zł
  • przedszkola oraz punktu opieki nad dziećmi do lat 3 - 9,84 mln zł
  • budynku komunalnego z 15 mieszkaniami - 6,15 mln zł
  • dodatkowo, już poza Nowym Portem, ma powstać schronisko dla bezdomnych - 7,134 mln zł

Inwestycje drogowe o wartości 21 mln zł obejmują:

  • urządzenie placu na skrzyżowaniu ul. Wolności/Marynarki Polskiej -
  • remont ulicy Wyzwolenia na odcinku od ul. Marynarki Polskiej do ul. Starowiślnej
  • budowę ulicy Długosza
  • remont ulicy Bliskiej od ul. Wolności do ul. Na Zaspę
  • remont ulicy Mylnej na odcinku od ul. Wolności do ul. Na Zaspę
  • budowę ciągu pieszo-jednego od ul. Na Zaspę do ul. Oliwskiej
  • remont ulicy Góreckiego na odcinku od ul. Wyzwolenia do ul. Wolności
  • remont ul. Na Zaspę, na odcinku od ul. Oliwskiej do ul. Wolności i ul. Wolności, na odcinku od ul. Na Zaspę do placu Gustkowicza


Wariant 2 przewiduje powstanie:

  • 3-piętrowego parkingu na ok 300 miejsc - 5,535 mln zł
  • przedszkola oraz punktu opieki nad dziećmi do lat 3 - 9,84 mln zł
  • budynku komunalnego z 15 mieszkaniami - 6,15 mln zł
  • dodatkowo, już poza Nowym Portem, ma powstać schronisko dla bezdomnych - 7,134 mln zł

Inwestycje drogowe o wartości 15,785 mln zł obejmują:

  • urządzenie placu na skrzyżowaniu ul. Wolności/Marynarki Polskiej
  • remont ulicy Wyzwolenia na odcinku od ul. Marynarki Polskiej do ul. Starowiślnej
  • budowę ulicy Długosza
  • remont ulicy Bliskiej od ul.Wolności do ul. Na Zaspę
  • remont ulicy Mylnej na odcinku od ul. Wolności do ul. Na Zaspę
  • budowę ciągu pieszo-jednego od ul. Na Zaspę do ul. Oliwskiej


Oferty firm doradczych, które mają pomóc urzędnikom w znalezieniu inwestora, poznamy 4 kwietnia.

Wszystkie zmiany rewitalizacyjne zaplanowane w Nowym Porcie i jego najbliższym sąsiedztwie. Wszystkie zmiany rewitalizacyjne zaplanowane w Nowym Porcie i jego najbliższym sąsiedztwie.
Wybór partnera prywatnego, który zrealizuje wymienione wyżej inwestycje, powinien nastąpić w pierwszej połowie 2020 r. Przewidywany termin składania ofert to luty 2020 r. Podpisanie umowy planowane jest na koniec marca 2020 r.

Realizacja miałaby się odbywać w latach 2020-2027.

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • Zaraz przyleci Hamadyk (3)

    i będzie ględził, że spisek i tylko on skutecznie i zdecydowanie powie nie!

    • 20 18

    • Od Hamadyka się odp..... (1)

      ex Nowoporcianin

      • 7 2

      • spoko typ na początku lat 20xx miałem z nim przyjemność imprezować

        ahhh młode lata ;) xtcnrg

        • 1 0

    • Ja też. Grubo dawał....

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Piękna dzielnica (3)

    Nowy Port to piękna, niestety przez lata zaniedbywana dzielnica (choć ostatnio na szczęście coś pozytywnego zaczęło się dziać w zagospodarowaniu placów i ulic) . Przy odpowiedzialnym i przemyślanym podejściu może stać się prawdziwą perełką Gdańska (oby przypadkiem nie przyszło komuś do głowy burzenie lub unowocześnianie fasad pięknych zabytkowych kamienic w ,,starym'' Nowym Porcie). Reaktywacja przeprawy promowej na Westerplatte to byłby duży krok naprzód, plus wyeliminowanie sznura ciężarówek 24/7 z ulicy Wyzwolenia. I oczywiście pozbycie się trujących składów nad kanałem. Wogóle cały teren przy kanale to zmarnowany potencjał ; po latach wybrałam się tam na spacer - jakieś zaśmiecone chaszcze z jednej strony, z drugiej mało atrakcyjne zabudowania, a mogłyby tu być piękne tereny rekreacyjne....

    • 51 0

    • Dokladnie (1)

      Gdyby wyremontowac te stare kamienice to wygladaloby jak w Karlskronie. Pomalowac na pastelowe, jasne kolory. I nie trzeba wtedy szukac pieknych widoków za granica.

      • 20 1

      • Na Rybołowców byłoby co ogladać, ale na innych ulicach sporo jest bardzo budżetowych kamienic...

        • 6 0

    • Zgoda- dzielnca z ogromnym potencjalem

      • 18 0

  • Nowy Port

    Szklane domy. Utopia.

    • 7 15

  • Nowy port to margines spoleczny (4)

    Zaden deweloper nie wylozy pieniedzy na dzielnice gdzie niema i niebedzie turystow.wiec nic z tego nie bedzie

    • 9 43

    • To deweloper jest dla turystów? Przesiąkłeś atmosferą Małej Sycylii. (3)

      • 10 1

      • (2)

        Wbrew pozorom może mieć rację. Kto będzie chciał przeprowadzić się do Nowego Portu, do nowego mieszkania w starej częściowo przemysłowej dzielnicy? Dlatego zostają mieszkania na wynajem dla turystów. Tanio nie będzie, bo wysokośc zabudowy będzie ograniczona, może przy Wyzwolenia będzie zgoda na 30-55m, ale problemy dzielnicy nie znikną. Kto będzie chciał zainwestować w mieszkania na wynajem, kupi je w Letnicy lub Brzeźnie

        • 2 7

        • (1)

          to dlaczego co tydzień odnajdujemy w skrzynkach ogłoszenia,, Kupię mieszkania w tej okolicy"?

          • 7 1

          • bo jest najtańsza, a dlaczego jest najtańsza?
            Jezeli w Porcie jest tak fajnie to dlaczego przez ostatnie 30 lat jest średnio jedna inwestycja mieszkaniowa na 10 lat?
            W falowcu, od kilku lat ceny wzrastały z 170-200 tys na 220-250 tys ale to i tak tanio, jak na sąsiednie dzielnice... na aukcjach komorniczych, firmy wykupują bez oglądania mieszkania

            • 5 0

  • ul.Nowa Wyzwolenia (7)

    No to ciekawe jeszcze którędy finalnie zostanie poprowadzona ul.Nowa Wyzwolenia... Pod oknami mieszkańców "nowej części Portu" czy wzdłuż torów do Portu. Jak znam życie i lokalne układy to już tereny wzdłuż torów rozparcelowane przez deweloperów i dwupasmowa aleja powstanie pod oknami mieszkańców. W końcu kiedyś zniknie Port Service to żeby nie było za dobrze to będzie można dalej wdychać spaliny z ciężarówek jadących do Portu :/

    • 22 3

    • No chyba nie po torowisku? (6)

      Nowa Wyzwolenia powinna powstać równolegle do obecnej. To stworzy nowe możliwości:
      - miejsca parkingowe/garażowe (w cywilizowanych warunkach) miedzy nową droga a blokami
      - dojazdy do bloków od strony południowej (odciążenie uliczek koło biedronki, koło 17 i 34)
      - możliwość wprowadzenia zakazu dla ciężarówek na Wyzwolenia
      - będzie ona obsługiwała część ruchu z nowych osiedli w Letnicy (głównie Przystań Letnica)
      Ulica wzdłuż torów nie ma sensu bo:
      - tam są tory, mogą powrócić plany z SKM chociaz do Brzeźna (albo okolic Przystań Letnica)
      - trudno byłoby połączyć nową drogę z Oliwską (skrzyżowania na wiadukcie nie będzie, a droga musi mieć swoją szerokość)
      - nie dało by się zmusić ciężarówek do jazdy na około, musi być jakiś dojazd na Wyzwolenia (a będą jeszcze inne drogi w Letnicy)
      - w Letnicy przy tej drodze zamieszka w już budowanych osiedlach ponad 2x więcej ludzi niż dziś mieszka przy Wyzwolenia)
      - ulica dubluje w zasadzie plany Nowej Gdańskiej (przedłużenia Nowej Kościuszki)

      • 3 7

      • (4)

        Co to za brednie... Według wstępnych planów Nowa Wyzwolenia ma biec kilka metrów od okien. W takim układzie cześć z budynków z jednej strony będzie miała Starą Wyzwolenia a z drugiej Nową Wyzwolenia. Jakby nie spojrzeć z jednej i drugiej strony beton i asfalt. Po co w takim razie ślepa droga biegnąca w kierunku portu, a kończąca się pod czerwonym wiaduktem w Letniewie. Oczywiste, że teraz te tereny stają się interesujące dla deweloperów i zamiast zrobić tam drogę to nastawiają klocków Robyga z "widokiem na morze".

        • 2 2

        • (3)

          Większość bloków jest ustawiona prostopadle do Nowej Wyzwolenia wiec nie będzie to pod ich oknami (poza Wyzwolenia 5 i 6). Nowa Wyzwolenia ma być podobna do Oliwskiej, więc nie będzie to autostrada na 50m szeroka. Tak naprawdę ból d... mają mieszkańcy wygrodzonych Kamienic Magellana, bo są najbardziej wysunięte, ale nawet bardziej wysunięty budynek miałby do ulicy jakies 40-50 m

          Ślepa droga pod czerwonym wiaduktem będzie się kończyła na Marynarki Polskiej. A tam po drugiej stronie torów, kawałek dalej jest takie niby skrzyżowanie z wyspą centralną - to jest na potrzeby Nowej Gdańskiej.

          Entuzjastów drogi na torach bardzo bym prosił, aby naszkicowali tą swoja drogę na mapie z szczególnym uwzględnieniem połączenia z ul. Oliwską i opublikowali, wraz z planem poruszania się ciężarówek między ul Oliwską a Marynarki Polskiej.

          • 1 4

          • (2)

            Jaka tu jest filozofia, droga spod czerwonego wiaduktu powinna być prowadzona wzdłuż torów i płynnie połączyć się z ul. Letnicką. Letnicka łączy się przecież z Wyzwolenia i Oliwską. Przebudowa starego skrzyżowania i tak będzie konieczna. Tiry z tunelu zjeżdżają na zjeździe z Al. Płażyńskiego i jadą prosto do portu omijając cały Nowy Port. Oczywiście lobby deweloperskie już zaczyna działać aby pod nowo budowanymi osiedlami w Letniewie nie jeździły ciężkie auta bo to obniża wartość sprzedawanych nieruchomości. Wygodniej jest szybko i po cichu zabetoniwac ten obszar przy torach i przypudrowac ul. Letnicka żeby cały ciężki transport walił pod oknami mieszkańców NP. Dodatkowo co to zmienia że budynki są ustawione prostopadle do planowanej jezdni. Przecież w dalszym ciągu są drgania i hałas. Pamiętać też trzeba o dziesiątkach garaży które znajdują się na trasie nowej drogi. Wszystkie te auta muszą gdzieś się później pomieścić. Jest jeszcze trzecia opcja, mianowicie odsunięcie tej nowej planowanej drogi od istniejących zabudowań i poprowadzenie jej częściowo przez "jeziorko" z popiołem. Tylko tam koszty mogą byc dla miasta za wysokie.

            • 3 2

            • (1)

              Letnicka przy wiadukcie jest za wąska, żeby dało się tam coś szerszego wybudować, nawet burząc oba budynki ciężko byłoby zrobić drogę zgodną normami, żeby też ciężarówki z Brzeźna miały szansę tam skręcić, a chodniki i ddr? bez szans.

              Ciężarówki z Marynarki Polskiej miałyby jechać na rondo, żeby wjechać na kilkaset metrów Płażyńskiego, żeby za chwilę z niej zjechać i "zawracać do Portu? Równie dobrze mogłyby teraz jeździć Gdańską... ale nikt zakazu na Wyzwolenia w takiej sytuacji nie postawi.

              Nowa Letnica przecież będzie miała blisko znacznie głośniejszą Płażyńskiego więc opowiadanie o cichym osiedlu to żarty. Zresztą ta droga, która teraz kończy się przy czerwonym wiadukcie powstanie właśnie przy samym osiedlu.

              Nowa Wyzwolenia byłaby w większości za garażami, około 100m za boiskiem patrząc od Wyzwolenia. Powstało by sporo miejsca na parkingi i garaże między zabudowaniami a ulicą. Ucierpiałyby najgłębiej ustawione garaże koło 17stki, ale dalej byłoby jeszcze miejsce (kosztem działek). Jest nawet szkic możliwej zabudowy, gdzie między obecnymi blokami a Nową Wyzwolenia możliwa jest zabudowa mieszkaniowa :)

              Ruch ciężarowy to tylko część hałasu, Port z tej strony kanału nie będzie się rozbudowywał bo nie ma gdzie, będzie za to przybywało mieszkańców w Letnicy, Brzeźnie i może w Porcie, dlatego przybędzie samochodów nie koniecznie ciężarowych. Jak nie będzie alternatywnej drogi to będą jeździli Wyzwolenia. Żaden kurier czy dostawca do sklepów nie będzie sobie objazdów robił przez Letnicę. Blokowanie Nowej Wyzwolenia to błąd.

              • 1 2

              • nikt nie blokuje samego sensu powstania Nowej Wyzwolenia. Kontrowersje i zasadne obawy mieszkańców NP wywołuje jej planowany przebieg i brak reakcji ze strony miasta na liczne głosy sprzeciwu.

                • 2 0

      • To jest klasyczny przykład tego, że najpierw buduje się osiedla a później dopiero zaczyna zastanawiać gdzie zrobić drogę... Cytując klasyka tu zrobimy domek a jezioro będzie tam...

        • 2 0

  • topograf - planista (2)

    remont ulicy Góreckiego na odcinku od ul. Wyzwolenia do ul. Wolności - genialne!!!!niezły herbatnik to obmyślił.....

    • 13 5

    • z czym masz problem?

      sprawdź na mapie ulicę przy cmentarzu

      • 3 1

    • Nie wiem co tak Cię dziwi ?

      Chyba nie mieszkasz tutaj, skoro nie wiesz, ze to odcinek przy cmentarzu :)

      • 5 0

  • Kto buduje dom za cudze pieniądze, podobny jest do gromadzącego kamienie na własny grobowiec.
    Księga Syracha

    • 13 6

  • Kto ma takie pieniądze? (2)

    Skad bedzie pochodzil kapitał:) hmm
    ..z jakiego kraju haha

    • 14 7

    • z Robyga... (1)

      ;)

      • 5 0

      • ci od tej gwiazdy d.... ;)Goldman Sachs . A do tego : 37 tysięcy akcji grupy Robyg, a każda prawie po 4 zł. Prezydent Gdańska tłumaczy: "Posiadanie paru akcji nie ma wpływu na działalność inwestora" . Czy Wy naprawdę nie rozumiecie co się dzieje w Gdańsku????
        Pozdrawiam wyborbów A i D :)

        • 5 3

  • W pierwszej kolejnosci drogi dojazdowe z tych terenowo, a pozniej dopiero pozwolenia na budowe.

    Budyn zakorkowal poludniowe dzielnice Sycyli

    • 17 1

  • Czy chcemy takiego Gdanska? (4)

    Miasto chcialo ..czytaj biura prawne i deweloperzy.Zabrac ludziom dzialki ogrodnicze zabudowac gesto pas nadmorski..taki jest plan ...owiniety potrzebami..a kto te potrzeby definiuje bo na pewno nie mieszkancy Gdanska i tej dzielnicy.Pieprzona mafia i godne kontynlowanie polityki Budynia przez nastepczynie.Na uklad Gdanski widac nie ma mocnych.

    • 28 13

    • Jestem mieszkanką NP... (2)

      od 55 lat i będę szczęśliwa, jeśli ten plan się powiedzie....Sądzę, ze większość mieszkańców naszej dzielnicy ma takie same odczucia. I niech sobie deweloperzy stawiają nowe domy., przyciągnie to nowych mieszkańców, inwestorów, firmy...wreszcie nasza dzielnica zostanie "odczarowana"., bo na to zasługuje .Mieszkańcy NP od lat , jak to Pan mówi " definiują takie potrzeby", bo płacą wysoką cenę za złą sławę tej dzielnicy, która już teraz jest nieuzasadniona . Pozwolę sobie wiec nie zgodzić się z Pana wpisem. Dla nas mieszkańców najważniejsze sa planowane zmiany, a nie " teorie spiskowe"......

      • 9 3

      • Odczarowana dzielnica mowisz....nowi mieszkancy,inwestorzy ,firmy.. (1)

        Czyli ten sam schemat ...korki,centra biurowe pod wynajem i budynki okno w okno bez zieleni z mikroskwerkami...lub badylami imitujacymi drzewa..Gdybym byl deweloperem wynajal bym armie troli aby tak pisala jak ty mieszkanko .

        • 2 4

        • Z treści wynika, ze nigdy w NP nie byłeś....nie wiesz, w których miejscach dzielnicy są wolne przestrzenie, na których można budować, nie wiesz, że nie kolidowałyby z obecną zabudową. A o zieleń w NP to się nie martw....zawitaj do nas jak zakwitną wszystkie kasztany....nigdzie takich nie znajdziesz. I wiesz, rosną w takich miejscach, ze wycinka im nie grozi....być może jesteś rozgoryczony, bo na osiedlu, na którym kupiłeś mieszkanie zaglądasz sąsiadowi w okno, no i te badyle....Zapraszam do Portu, umów sie z lokalnym przewodnikiem, obejrzyj i dopiero wtedy zrozumiesz.....pozdrawiam.

          • 3 0

    • Lepiej zabrać te działki niz się za nie wstydzić, bywają zadbane ale duża część wygląda gorzej niż zwykłe nieużytki

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane