- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (722 opinie)
- 2 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (371 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (254 opinie)
- 4 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (17 opinii)
- 5 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (21 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (111 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 06:26
Kampania (2)
A kto to sprawdzi? , że tyle wydano? Kiełbasa wyborcza.
- 86 20
-
2018-08-27 14:28
Ten sam, co sprawdził, czy nagrody ministrów poszły w końcu na Caritas
Bo ostatnio coś z tym oddawaniem przytulonej kasy im się zapomniało...
- 5 0
-
2018-08-27 12:00
Kacperek sprawdzi
- 1 5
-
2018-08-27 14:16
przepaść Gdańsk - Gdynia 8 do 1 w egzekwowaniu kasy od developerów, nawet uwzględniając mniejsze miasto i mniej inwestycji, to
o nie całą połowę.
Ale jest lotnisko za 100 baniek, własnych, utopionych!- 5 0
-
2018-08-27 14:00
Tylko 8% myslacych
- 3 1
-
2018-08-27 13:48
Dlaczego w Gdyni inwestorzy w przeliczeniu na 1 mieszkańca dokładają się wielokrotnie mniej niż w Gdańsku i Sopocie?
- 6 1
-
2018-08-27 07:29
Olivia Business Centre i Alchemia w Oliwie (3)
Ciekawe ile wydali na uklad drogowy inwestorzy Olivia Business Centre i Alchemia w Oliwie, którzy wybudowali kilkanaście biurowców w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni użytkowej swoich biurowów. Bo jak sie patrzy na ten obszar to chyba niewiele a obecnie miasto na własny koszt a nie tych inwestorów remontuje ulicę Grunwaldzką w tym rejonie
- 27 6
-
2018-08-27 13:47
Poszukaj w Google. Były o tym artykuly
- 1 2
-
2018-08-27 12:56
jesli miasto chce miec firmy
to musi im zapewnic infrastrukture
Potem bedzie mialo przychody z podatkow placonych przez firmy oraz polowe podatku pit pracownikow
Ale - trzeba zrobic swoja robote
Remont sieci kanalz - placi Unia
budowa drog - inwestor
Co robi miasto ???
plany kresli ? za taka kase ?- 1 3
-
2018-08-27 11:31
Tam trzeba komunikacji miejskiej i stref pieszych
a nie rozbudowy skrzyżowań. Już teraz z Alchemii na przystanek w linii prostej 60m trzeba iść 250 m i przeciąć 13 pasów na 4 światłach.
OBC ma jeszcze gorzej, na przystanek autobusowy jest ponad 700m, do SKM 600m przez 7 pasów i jakiś gigaparking.- 3 1
-
2018-08-27 13:33
Miasto Gdynia a dokladniej UM Gdynia nie wykonuje podstawowych zadan jakie ma w swoich obowiazkach
czyli nie zajmuje sie infrastruktura miejscka, budowa drog, kanalizacji, wodociagow itp. Oczywiscie zajmuje sie tylko spychoteka. Wszelkie tereny pod inwestycje mieszkaniowe powinny najpierw odpowiedniu przygotowane i uzbrojone. Zrzucanie ich na deweloperow to przedewszystkim przeniesienie kosztow na kupujacych mieszkania.
- 5 1
-
2018-08-27 13:09
ja
jasne...
- 0 3
-
2018-08-27 12:28
Kiedy w koncu wyremontują ulice wieżycką?????
- 0 5
-
2018-08-27 12:14
Niepołomnicka została rozkopana, a następnie ułożono w to miejsce prowizorycznie betonowe płyty.
- 1 3
-
2018-08-27 11:31
Po co się rozdrabniać?
Sprzedać developerom hurtem cały Gdańsk to może poprawią drogi, porobią drogi alternatywne z ominięciem centrów bo miasto jak dotąd nie daje z tym rady. Może jeszcze poprawią komunikację miejską?
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.