• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny inwestor zapłaci za przystanek PKM przy centrum Riviera

Maciej Naskręt
10 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM. Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM.

Gdynia porozumiała się z zarządcą centrum handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu, przy którym zatrzymają się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Peron ma być gotowy w połowie 2015 r. kiedy zaczną kursować składy PKM.



W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana.
Budowa peronu przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia - Kościerzyna - na wysokości przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni nie jest już zagrożona. Władze Gdyni i przedstawiciel spółki Mayland podpisały w tej sprawię stosowną umowę.

- Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron, z którego będą mogli skorzystać pasażerowie poruszający z Gdańska do Gdyni przez Osowę pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Trwa opracowywanie dokumentacji, jednak cała inwestycja za półtora roku musi być skończona.

- Prace nad projektem budowlanym są obecnie na bardzo zaawansowanym etapie. Trudno wskazać jednak jeszcze termin rozpoczęcia budowy. Niemniej na pewno peron ma być gotowy do połowy 2015 r., kiedy pojadą pierwsze kolejki po linii PKM - dodaje prezydent.

Przy nowym peronie pociągi w obu kierunkach - do Gdańska i do Gdyni - zatrzymywać się będą tylko przy jednej krawędzi. Zdaniem władz miasta budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu jest to zadanie docelowe możliwe do realizacji w przyszłych latach.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Projekt ten w październiku został rozszerzony o przebudowę stacji Osowa i budowę przystanków w Gdyni: Stadion i Karwiny.

Argumentem za jednokrawędziowym peronem jest dodatkowo planowany niewielki ruch pociągów PKM. Nie będzie on na tyle intensywny, by wymagał dwóch krawędzi peronów, jak jest to w przypadku pociągów SKM.

Przypomnijmy, że w październiku zeszłego roku władze samorządu województwa rozszerzyły dotychczasowy projekt kolejowy - budowę PKM o miasto Gdynię. Zakłada on budowę trzech stacji, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Wiosną PKM ma zwrócić się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do Śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brane pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. To jednak wciąż melodia przyszłości. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk. Podobnie sprawa ma się z budową linii PKM do Wiczlina i Chwarzna, o czym pisał nasz czytelnik.

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • Pan Stępa zawsze robi coś na pół gwizdka.Zamiast szukać pieniędzy gdziekolwiek,spuszcza głowę i godzi się na prowizorki.Kiedy wreszcie zaczną w tym Urzędzie walczyć .Po co komu potrzebny przystanek przy stadionie? Dlaczego mówiąc wcześniej o PKM nie mówiło się,że pieniądze dotyczy tylko przystanków i linii w Gdańsku.To dobrze,że Riviera będzie budować, przystanek, ale czy Urząd Marszałkowski nie może dołożyć do dwubrzegowej stacji.Czy marszałek godzi się na taką fuchę na tym przystanku? Przecież to jest jego sztandarowa inwestycja.Zastanówcie się jeszcze Panowie.

    • 10 6

  • zarzadalbym

    Gwarancji bankowej od investora......

    • 2 0

  • Gra warta świeczki, nie ma co...

    cytat:
    "Argumentem za jednokrawędziowym peronem jest dodatkowo planowany niewielki ruch pociągów PKM. Nie będzie on na tyle intensywny, by wymagał dwóch krawędzi peronów, jak jest to w przypadku pociągów SKM."

    Czyli znowu trzeba coś robić żeby kolesie dostali ciepłą posadkę przy nadzorze, obsłudze i mnóstwie innych fikcyjnych funkcji dla trasy kolejowej jeżdżącej raz na jakiś czas...

    • 6 1

  • A co z północnymi dzielnicami Gdyni?
    Kiedy otwarcie lotniska w Kosakowie i co ważniejsze dróg dojazdowych? Czy może jedyną drogą ma być wiecznie zakorkowana estakada...

    • 12 3

  • W Gdyni będzie tyle przystanków PKM że z jednego na drugi przejdzie się piechotą

    To się nazywa rozmach po gdyńsku.
    Przystanek wszędzie dla każdego.

    • 9 7

  • peron jednokrawędziowy bo ruch pociągów będzie mały...

    co za bzdura panie Stępa, twórcy tego miasta w grobie się przewracają jak widzą takie krótkowzroczne myślenie

    albo ktoś chce po prostu "zrobić dobrze" Rivierze, która mało wyda na potrzebną jej jedynie inwestycję

    • 20 2

  • centrum riviera centrumem gdyni

    teraz to wyssie wszystkich z centrum gdyni

    • 11 5

  • Budowa jednokrawędziowego peronu, przy wszystkich pozostałych przystankach z osobnym ruchem dla każdego z kierunków, będzie blokować rozwój PKM!

    • 60 4

  • jak bedzie przystanek

    to i z ochota tam czasami sie wybiorę

    • 39 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane