• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego zbyt droga. Projekt podzielony na etapy

Michał Brancewicz
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pierwszej kolejności przebudowane zostanie jedynie skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. W pierwszej kolejności przebudowane zostanie jedynie skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną.

Urzędnicy unieważnili przetarg na przebudowę pięciu skrzyżowań w ciągu Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, gdyż jedyna złożona oferta o 17 mln zł przekroczyła budżet. Nowy przetarg, ale dotyczący już wyłącznie przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Później realizowane będą kolejne zadania.



Czy etapowanie przebudowy Podwala Przedmiejskiego to dobry pomysł?

W przyszłym roku ok. dwukilometrowy odcinek Podwala Przedmiejskiego od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej miał stać się placem budowy. W ramach inwestycji miało dojść do "otwarcia" pięciu skrzyżowań z:

  1. ul. Chmielną,
  2. ul. Żabi Kruk,
  3. ul. Łąkową,
  4. ul. Elbląską
  5. ul. Okopową.


Piesi zyskaliby przejścia naziemne, a kierowcy możliwość przecinania Podwala Przedmiejskiego i jazdę zarówno w kierunku do centrum, jak i w stronę Stogów.

Do przetargu stanęła jednak tylko jedna firma - MTM, a jej oferta niemal dwukrotnie przewyższała planowany budżet inwestycji. Wykonawca z Gdyni zażyczył sobie blisko 38 mln zł, a miasto chciało wydać niecałe 21 mln zł.

Dlatego Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska unieważniła postępowanie w tej sprawie. Jeszcze w tym tygodniu ma zostać ogłoszony nowy przetarg, ale będzie on dotyczył wyłącznie skrzyżowania z ul. Chmielną.

Dlaczego?

- To miejsce jest dla nas priorytetem ze względu na planowane zamknięcie mostu Stągiewnego zobacz na mapie Gdańska, który będzie przebudowywany przez prywatnego inwestora. Zanim to nastąpi musimy przebudować skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z Chmielną, żeby był dojazd do Wyspy Spichrzów - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Jeśli wykonawcę uda się wyłonić na początku roku, to roboty zakończą się w połowie września 2018. Co z pozostałymi skrzyżowaniami?

- Rozważamy podzielenie zadania na kolejne etapy. Również w przyszłym roku, po przebudowie Chmielnej, otworzymy najprawdopodobniej skrzyżowanie z Łąkową, a potem następne skrzyżowania w jednym lub kilku przetargach - zapowiada Bartosiewicz.

Opinie (139) 1 zablokowana

  • To dobra decyzja Urzędu! (9)

    Jako jedyny oferent i wykonawca zażądałbym 50 milionów! Trzeba szanować publiczne pieniążki !!!

    • 37 40

    • (1)

      Tak podziela na etapy i zaplaca jeszcze wiecej.

      • 20 5

      • płacisz raty?

        to przepłacasz

        • 3 0

    • Produkcja smogu... (3)

      Obecna moda na tworzenie nowych skrzyżowań (punktów kolizji) przeraża. Po pierwsze: projektanci powinni przy każdym nowym kolizyjnym skrzyżowaniu przewidzieć placyk na stawianie krzyży ofiarnych. Po wtóre: kolizje tworzą zatory (korki). Zatory to produkcja smogu. Czy o to chodzi tym entuzjastom, którzy zasypują tunele dla pieszych zamiast projektować w nich schody ruchome i miejsca na posterunki policji lub straży miejskiej (to na argumentacje tych, którzy mówią o wyrywaniu w tunelach torebek kobietom itp).
      Dochodzi już do absurdów. Ostatni to informacje o planowanym przejściu przez jezdnie vis a vis dworca głównego (?).
      Kochajmy smog, kochajmy - bo elektryczne auta morawika to abstrakcja na rok 2070!

      • 12 15

      • zh- wyluzuj. Zatory tworzy nadmiar samochodów w mieście (2)

        i nadmiar skłonności do korzystania z nich, nawet na krótkie odległości.

        Twój wywód jest słuszny jeśli za główny kierunek rozwoju miasta przyjąć dążenie do zaspokojenia zapotrzebowania (niektórych) mieszkańców na szybką jazdę. W godzinach szczytu w mieście jest to nie do osiągnięcia dla osób wybierających tak terenochłonny sposób poruszania się po mieście jakim jest samochód. Choćby nie wiem jak się natężał, zawsze będzie się to kończyło tkwieniem w korku bliżej lub dalej miejsca pracy.

        W obecnej sytuacji Trójmiasta jedynym sposobem poruszania się legalnie i bezpiecznie z prędkością większą niż 50 km/h jest jazda SKM - tylko taki pojazd daje szanse szybkiej jazdy po mieście (powyżej 50 km/h).

        Dobrym wariantem jest też mało terenochłonny, wystarczająco szybki pojazd miejski, nie generujący korków ani smogu: rower wspomagany elektrycznie. Proponuję go wypróbować w taki słoneczny dzień jak dzisiaj i przewietrzenie wyobraźni.

        do tezy o elektrycznych autkach nie nawiążę, sugeruję jednak poznać różnicę znaczeniową występującą między słowem abstrakcja a słowem absurd.
        Optuję za tym drugim.

        • 14 8

        • Zacznij brać leki idioto (1)

          Może jeszcze nie jest za późno. Tego bełkotu nie da się czytać, rower elektryczny, serio??

          • 6 10

          • No tak, po co jeździć szybciej i wygodniej

            Jak za pół ceny rowera można stać w korku pełnoletnim Passatem...

            • 6 1

    • póki co to codziennie żądasz od zapracowanej matki żeby cię żywiła i nic nie dajesz w zamian (2)

      • 13 5

      • Coś ty się tak uczepił matki Jarosława i jego samego? Stary kawaler ale sam pracuje na siebie posłując! (1)

        `normalny`

        • 5 12

        • Tym bardziej powinieneś się wstydzić upośledzony nierobie

          • 5 5

  • A miało zniknąć

    A jeszcze kilka lat temu Budyń głosił ideę ponownego scalenia Dolnego i Głównego Miasta w jedno ciało. No, ale przecież galeria potrzebuje autostrady, więc lipa.
    Jeszcze tylko bramek brakuje.

    • 3 2

  • Może będzie czas na ponowne przemyślenie, oby nie było za póżno

    Przebudowa związana z otwarciem skrzyżowań i przejść naziemnych, zmniejszenie ilości pasów , ograniczenie szerokości tych pasów, wprowadzenie rowerów na jezdnię to wielki bład. Fachowcy z Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem prof. Kazimierza J.dokonali w opracowaniu oceny skutków takiej przebudowy. Z opracowania obejmującego również symulację ruchową wynika jednoznacznie że ulica Podwale Przedmiejskie po prostu stanie.Nikt nie bierze pod uwagę tego opracowania, pomimo,że chyba wszyscy a przynajmniej większość decydentów o tym wie doskonale.Opracowanie nie uwzględniało wpływu na ruch drogowy budowanej w pobliżu Galerii.Jakie znaczenie ma złudny pomysł o korzyściach z połączenia Dolnego Miasta wobec korków, straconego czasu, wdychania spalin samochodowych, stresu kierowców. Ludzie opamiętajcie się. Nikt nikogo nie zmusi do korzystania z niewydolnej komunikacji miejskiej czy jazdy rowerem. Co na to inżynieria z Politechniki, może należałoby ich zapytać Redaktorze.

    • 8 0

  • skrzyżowania z przejściami naziemnymi od zaraz! (3)

    kiedy to miasto się obudzi, że te skrzyżowania z naziemnymi przejściami są kluczowe dla rewitalizacji i ogólnego ożywienia tej części starego miasta, tyle lat minęło i cały czas jakieś przeszkody, po prostu brak mi słów... to po prostu głupota bo tyle się w międzyczasie inwestuje w zabudowę po drugiej stronie podwala ale tego żaden człowiek praktycznie nie zobaczy, bo ta ruchliwa ulica i obskurne tunele skutecznie go odstraszą, czują to restauratorzy bo nie ma tam ani jednego pubu, knajpy nic, no jasne, nikt się tam przecież nie zapałęta... (a tam jest taki potencjał) nie chce mi się gadać...

    • 10 18

    • a tunele kogoś odstraszają ? (1)

      a zabudowa z drugiej strony... hmm, czy chodzi o to blokowisko ?

      • 1 1

      • przejdź się tam po prostu i miń te bloki, to się zorientujesz o czym mowa, na tym to właśnie polega, teraz nikt tam się przez ten tunel nie przeprawi bo tam stoi parę bloków... to niezwykły kawałek miasta ale kompletnie odcięty Podwalem...

        • 0 0

    • Biskupia Górka ma przejście naziemne i jakoś jej to nie pomaga w rewitalizacji.

      • 7 0

  • Podwale wywalić za Główne i Dolne Miasto.

    Nie wydawać pieniędzy, tylko oszczędzać na inny trakt komunikacyjny. Połączyć przecznicami do Podwala (czyli do Ogarnej i Długiej) Główne z Dolnym Miastem.

    • 3 3

  • hucpa Gdańska

    Dlaczego Chmielna ? A dla tego że w około hotele i urząd przejmuje Lastadie do tego nowe budynki na wyspie do oddania apartamenty no to Adamowicz się postara aby metr podskoczyl ! Nie dla ludzi tylko dla biznesu królikow !

    • 8 3

  • Wstyd

    Zawrotka na Podwalu na wysokości Chmielnej to dramat, 2 wielkie dziury, w których koło można urwać , to jest centrum miasta ???? Wstyd !!! Przed światłami postawione znaki, zabrany kawałek pasa i nic się nie dzieje. To jest Śródmieście ? Miejsce gdzie przewija się tylu przyjezdnych? Żenada

    • 7 1

  • Wielka szkoda.

    • 1 4

  • chory pomysł (8)

    tym tokiem rozumowania to pozamykajmy inne ciągi komunikacyjne w centrum miasta jak Armii Krajowej Grunwaldzka AL.Zwycięstwa , ciekawe do czego to doprowadzi, argument bo dzieli tkankę miasta na pół to żaden argument, czemu w takim razie zbudowali tunel przed urzędem okolice Toruńskiej i Traktu św Wojciecha???? bo bezpieczniej szybciej i bezkolizyjnie tyle w temacie!!

    • 90 42

    • Motława też dzieli tkankę miejską na pół....

      A może by zasypać ?
      A trochę poważniej. Są w mieście miejsca mało atrakcyjne, gdzie nikt po prostu nie chodzi.
      Żadne tunele nie utrudniają dojścia do takich ulic jak Wałowa, Grobla Angielska czy Siennicka
      A nikt tam nie chodzi... bo nic ciekawego tam nie ma.

      • 6 0

    • psy szczekają (5)

      karawana jedzie dalej

      ja się bardzo cieszę, moja droga do pracy będzie o wiele bardziej atrakcyjna

      w tych tunelach regularnie można się natknąć na szczochy, butelki po alkoholu a nawet ludzkie odchody

      jedynie tunel koło chmielnej jest (w sezonie) bardzo często myty i sprzątamy, żeby turyści z 4 gwiazdkowego hotelu w takimi syfie nie chodzili, jak zwykli mieszkańcy na rynek na Elbląskiej, albo w stronę Łąkowej.

      • 18 11

      • (4)

        tunel przy ulicy Żabki Kruk jest albo często sprzątany albo element nie sika tam/pozostawia śmieci, zawsze jest czysto, nie śmierdzi, nie wiem o co całe halo, praktycznie 2-3 razy w tygodniu korzystam z tuneli pod Podwalem i nie zauważyłem tego o czym piszesz.
        Piszesz, że droga będzie bardziej atrakcyjna - owszem, będziesz czekał na zielone światło bez względu na to czy będzie padał deszcz, śnieg czy będzie wichura, oczywiście będą mądrale na czerwonym przebiegać - atrakcje zapewnione.

        • 13 10

        • Tuneli nie mają zamykać, więc masz co płakać nad światłami. A przynamniej coraz starsze społeczeństwo (3)

          nie będzie musiało ganiać po schodach. Pożyjesz - zrozumiesz. Choć większość Polaków myślenie o innych przerasta.

          • 9 11

          • Stare dziady wystarczy że będą miały dobry transport na rynek do apteki o przychodni

            • 0 1

          • Dal starszej osoby zdecydowanie bezpieczniej tunelem.

            • 10 6

          • z tego co pamiętam (czytałem o tym jakiś czas temu) miasto chce/chciało zasypać tunele? Może coś się zmieniło. Absolutnie jestem ZA ułatwianiem życia emerytom ale rozsądnie. Często widuje starsze osoby, które np. nie nadążają na światłach (źle ustawione, za krótko) i oczywiście ZDiZ tego nie poprawił i nie poprawi. Zatem jaki to ma sens? Sens mają np. windy, które ułatwią BEZPIECZNE pokonanie drogi przez starszych jak i inwalidów.

            • 7 4

    • Bo przy urzędzie deweloperzy nic nie stawiają,

      więc za przebudowę pod ich dyktando żadne mieszkanie za bezcen nie wpadnie...

      • 13 4

  • wina PIS (7)

    za platformy by to ogarnęli w miesiąc

    • 29 38

    • za platformy pieniądze by się szybko znalazły a potem znikły (5)

      a rzeczniczka rządu rudzielca na pytanie co się stało z kasą by powiedziała że jest zdziwiona pytaniem

      • 11 5

      • Bredzisz! Tak jak twoi towarzysze o dronach i autach elektrycznych i kosmicznych technologiach! (4)

        • 4 10

        • troll-debil sąsiad tuska (3)

          • 8 3

          • troll-debil sąsiad kaczyńskiego (2)

            • 3 8

            • milcz judaszu (1)

              a ty za ile unijnych srebrników byś sprzedał Polskę ?

              • 5 3

              • Za trzydziesci

                • 1 2

    • Nawet w tydzień!

      Zakupy dla wojska też robiliśmy szybko i na serio a nie tak jak teraz robiąc wyłącznie zapowiedzi !!!

      • 7 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane