• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala z Łąkową: start zimą, gotowe na lato

Michał Brancewicz
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku. W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku.

W grudniu miała zakończyć się przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z Łąkową, ale prace do tej pory się nie rozpoczęły. Wszystko z powodu zmiany procedury, w oparciu o którą ma być realizowana inwestycja. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest dopiero w grudniu, a roboty potrwają do połowy roku.



Jak wolisz przechodzić przez jezdnię?

Jesienią zeszłego roku zakończyła się przebudowa pierwszego z pięciu skrzyżowań na Podwalu Przedmiejskim, na wysokości ul. Chmielnej. Celem tej inwestycji jest "przybliżenie" Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta do Śródmieścia, poprzez zwężenie jezdni Podwala, stworzenie naziemnych przejść dla pieszych oraz umożliwienie samochodom przejazdu przez torowisko tramwajowe.

Przebudowa Podwala z Łąkową za 10,5 mln zł



Drugie w kolejce do przebudowy wytypowane zostało skrzyżowanie z ul. Łąkową.

W sierpniu do przetargu zgłosiły się dwie firmy:

  1. MTM z Gdyni - ok. 10,5 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji,
  2. Konsorcjum WPRD Gravel z Gdańska i WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - ok. 11,2 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji.

Obie oferty mieściły się w zakładanym budżecie miasta na ten cel - 11,6 mln zł. Przebudowa miała wkrótce rozpocząć się i potrwać do grudnia. Jednak prace do tej pory nie ruszyły.

Urzędnicy czekają na ZRID



- Inwestycja miała być realizowana w oparciu o zgłoszenie budowy, ale Urząd Wojewódzki nie wyraził na to zgody i musieliśmy wszcząć procedurę wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - ZRID powinniśmy otrzymać w grudniu i wówczas podpiszemy umowę z firmą MTM.
Wniosek o wydanie zezwolenia został złożony 21 października. Wojewoda ma 90 dni na jego wydanie, pod warunkiem, że dokumentacja będzie kompletna. A to oznacza, że wydanie ZRID-u może nastąpić dopiero w styczniu.

To wszystko sprawia, że prace, które mają trwać 180 dni, przeciągną się do połowy 2020 roku.

W ramach inwestycji, poza otwarciem skrzyżowania wraz z naziemnym przejściem dla pieszych, naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni, chodników oraz zatok autobusowych.

Przebudowie poddane zostanie także torowisko tramwajowe, kanalizacja deszczowa, instalacje sanitarne i wodociągowe. Powstaną też pasy rowerowe, stanowiące kontynuację rozwiązania ze skrzyżowania z ul. Chmielną.

Przebudowa Podwala: kolejne skrzyżowania w kolejce



W planach urzędników na kolejne lata jest przebudowa kolejnych miejsc na Podwalu Przedmiejskim - na wysokości przystanków tramwajowych: Okopowa zobacz na mapie Gdańska, Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska oraz Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska, do których obecnie dostać się można jedynie zaniedbanymi przejściami podziemnymi.

Opinie (244) 7 zablokowanych

  • Czyste powietrze (1)

    przy ruszaniu pojazdy wydzielają najwiecej spalin i to najbardziej trujacych

    • 1 0

    • przy ruszaniu oraz bardzo niskiej prędkości. Silnik ma swoje optymalne zakresy momentu i spalania. Tempo 30 jest poza nimi. Spalanie x 200% = smog. Ale w UM nie mamy inżynierów, są działacze społeczni po bezproduktywnych studiach społecznych.

      • 0 0

  • Hehe (2)

    Miód na serce ból smrodziarzy, którym się zatrzymali w czasie i wciąż im się wydaje, że samochód to oznaka luksusu. Jest dokładnie na odwrót - samochodami poruszają się tylko biedaki mentalne. Miasto, na szcżęście, będzie coraz mniej wam sprzyjać, bo idziemy w stronę cywilizacji. Jak chcecie sobie pruć swoimi smrodami, to się wyprowadźcie do Rosji.

    • 6 8

    • hehe

      Tylko nie zapomnij założyć maseczki przed wejściem do tramwaju.

      • 0 0

    • Idżcie, idźcie

      w stronę tej waszej cywilizacji, ale sami. Nam pozostawcie wybór.

      • 1 0

  • 20 lat temu

    temu20 kilka lat temu budowanie lub remontowane było to przejście podziemne....ze względu na dużo ilość wypadków właśnie z udziałem peiszych... Tak szybko zapomina się o historii.... A szkoda.... Na tym właśnie łuku drogi nie ma praktycznie tygodnia bez wypadku...

    • 1 0

  • Nareszcie wróci normalność (4)

    Brak skrzyżowań na Podwalu to była paranoja skutecznie odcinająca Stare Przedmieście i okolice Łąkowej od miasta. W miescie powinno być dużo przejść i spowolniony ruch.
    Czas zabrać się za nowe przejścia na Grunwaldzkiej, Chłopskiej, Armii Krajowej a po wybudowaniu OM nawet na Obwodnicy Zachodniej

    • 10 19

    • (2)

      spokojnie - minie parę miesięcy od zmian to będą marudzić że za dużo aut parkuje. Brak skrzyżowań miało swoją zaletę gdyż auta niepotrzebnie nie skręcały by znaleźć miejsca na parking

      • 7 1

      • To się wprowadzi strefę płatnego parkowania

        I tak od dawna powinna tam byc, to centrum miasta a turyści i dojeżdżający do pracy robią co chcą z samochodami.

        • 0 0

      • Ja już się nie mogę doczekać

        jak będzie można ominąć korek na Podwalu jadąc Łąkową i Toruńską. Tam łatwiej się wbić w szczycie bo mniej aut jedzie z południa :)

        • 0 0

    • to wyprowadź się na wioskę, tam nie ma autostrad ..

      .. dróg szybkiego ruchu, a pośmiagasz na bryczce za konikiem i po lesie :)

      • 4 2

  • Z.......by pomysł

    • 0 0

  • Nareszcie! (26)

    Trasa WZ miała swój sens w realiach kiedy powstawała. Nie było wtedy finansowania na tunel, obwodnice południową.... Niestety minusem było to, że rozcieła miasto na 2 części, dolne miasto i okolice stały się gettem co wszyscy wiemy, izolacja źle wpłyneła na społeczność elit inteligenckich ze wspomnianych okolic, heh. Dobrze, że uczymy się już nie powielać amerykańskiego błędu robienia z centrum autostrady. Trzeba jeszcze skomunikować południe skmką i będzie lepiej.

    • 146 81

    • W tym mieście każdy kawałek drogi jest konieczny asie.

      • 0 0

    • Miasto dla kierowców (3)

      Bzdura. O sile miast decyduje mobilność a nie spacerowanie. Chcemy na siłę zrobić sobie drugą rowerową Kopenhagę i to ma sens wtedy, gdy do pracy ktoś idzie 5 dni w tygodniu w jedno miejsce a dziecko ma szkołę pod domem. Ale tak nie jest w Gdańsku - ludzie podróżują zarabiając, przemieszczają się, zawożą dzieci. Rowerki i spacerki tak, ale jako rekreacja na weekend.

      • 11 11

      • Tak, mobilność, a nie stopień zakorkowania centrum (2)

        Zapraszamy na obwodnicę, do tramwaju, na rower.

        Jest tak wiele opcji. Któraś może być szybsza.

        PS Korki są od nadmiaru samochodów, nie od przejść dla pieszych. Serio.

        • 9 2

        • Nieprawda.

          • 0 0

        • Dlaczego wobec tego nie ma korków na samej autostradzie ale tworzą się przed bramkami wjazdowymi? Tak samo jest z przejściem dla pieszych

          • 5 2

    • Opinia wyróżniona

      Wtedy była ona koniecznością (16)

      To było jedyne połączenie dojazdu z rafinerii, Elbląga, Olsztyna i Warszawy z miastem. Alternatywą był prom na Wisłoujściu. Teraz mamy tunel i obwodnicę południową, więc drogę można przebudowywać.

      • 52 21

      • (3)

        Czyli mieszkając na Jasieniu czy Morenie mam jechać na obwodnicę trójmiasta a następnie Obwodnica Południową by ominąć Podwale Przedmiejskie a jak mi się nie podoba to mogę jechać na Zaspę a potem tunelem itd by dojechać do rafinerii, dobrze rozumiem? bo to tak bliżej i ekonomiczniej a co najważniejsze ekologicznie 15 km dalej.

        • 8 5

        • akurat (1)

          , gdy chcesz jechać na warszawę . Olsztyn i mieszkając na Morenie czy Jasieniu przez tunel pod Martwą Wisłą nie jest dalej. Wyjeżdżasz bowiem na węźle port na S7 prawie w Przejazdowie. Jak jedziesz na Łódź Katowice wjeżdżasz od razu na obwodnicę zachodnią a jak na Szczecin tez na obwodnice . Nie widzę tutaj żadnego objazdu. Nie musisz koniecznie w celach wyjazdu z tych miejsc przeciskać się przez centrum.

          • 0 1

          • A jak ja lubię przez centrum?

            • 0 0

        • Brawo, dokładnie tak

          Możesz też jechać przez Śródmieście. Kiedyś mógłbyś nawet przejechać przez Długą (tak, na Długiej był kiedyś ruch samochodów), ale czasy się zmieniają.

          Możesz też nie jechać wcale, jeśli bardzo przeszkadza.

          • 10 9

      • (10)

        ciekawe jak się cieszą deweloperzy których półświadomie popierasz sowim filozofowaniem

        • 11 20

        • Cieszę się, bo? (9)

          Bo więcej osób będzie chciało tam zamieszkać. Dzięki czemu ceny będą wyższe.

          Czemu więcej osób będzie chciało tam zamieszkać? Bo stanie się cywilizowany fragment miasta, a nie jakieś peryferie przy trasie ekspresowej.

          Idąc twoim rozumowaniem należy robić tak, aby nikt nie chciał nigdzie inwestować. Miasto powinno być koszmarem do życia i budowania, aby przypadkiem żaden deweloper nie zarobił.

          Myślenie godne komunistów z czasów Lenina.

          • 21 11

          • (2)

            Przy Toruńskiej powstało osiedle przed zmianami - jakoś Podwale Przedmiejskie nie przeszkadzało

            • 5 3

            • Bywają osiedla, które powstają w szczerym polu (1)

              ale nie jestem pewien, czy to oznaka, że nie należy im dociągnąć kanalizacji.

              Ktoś, kto mieszka poza Gdańskiem (a przynajmiej z dala od Śródmieścia) może narzekać, że mu się utrudnia ruch. Sorry-batory, to Śródmieście na jest od ruchu tranzytowego.

              Na pewno jednak ucywilizowanie tej trasy i zabudowa kolejnych wolnych połaci ziemi jest dobrą decyzją. Szkoda, że większość tych terenów stanie się mieszkaniami na krótki najem.

              • 7 1

              • "Sorry-batory, to Śródmieście na jest od ruchu tranzytowego."

                Mozliwe, że nie jest...
                Ale stosuj rozwiązania adekwatne do skali problemu a nie przysłowiowa już "gdyńska farbę"...

                • 0 0

          • twoja postawa (bo myśleniem trudno to nazwać) (5)

            żywcem jest wzięta z arsenału "komuchów".
            Ta droga w takiej właśnie postaci jest potrzebna. A uparte psucie bez dostarczenia alternatywy jest zwykłym brakiem refleksji na podsuniętym materiałem.

            • 7 19

            • Łomatko, co za brednie. (2)

              Czy ty w ogóle czytasz co piszesz?
              "A uparte psucie bez dostarczenia alternatywy jest zwykłym brakiem refleksji na podsuniętym materiałem."
              Przecież od lat się mówiło (a teraz skoro się zmaterializowało to miasto od słów przechodzi do czynów), że po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą i Obwodnicy Południowej, będzie możliwość "ucywilizowania" Podwala.
              To są właśnie te alternatywy których nie zauważasz - obwodnica i tunel - które umożliwiają "scalenie" obu stron Podwala.

              • 6 5

              • brednie sa w twoim wykonaniu

                bo nie zauważasz, że tunel i Południowa nie załatwiają problemów komunikacji centrum. Do tego celu sa niewystarczające. Ale usiłujesz "zadekretować" sprawę, pomijając niewygodne fakty.

                • 0 2

              • myślę, że on bardziej myślał o dwuch pasach i barierkach, aby piesi nie przeszkadzali na Długiej

                • 2 1

            • są alternatywy (1)

              Jest obwodnica południowa i tunel pod Martwą Wisłą. A jeszcze ma być tunel drogowo tramwajowy obok Polskiego Haka.

              • 6 8

              • Ma byc...

                To jak bedzie oraz jak bedzie bypass przez Olszynke, to porozmawiamy.
                A teraz to buda, burki...

                • 5 2

      • Ciekawe o ile wzrosnie czas

        przejazdu tramwaju Przeróbka - Lot

        • 9 6

    • to nie jest autostrada (1)

      • 21 27

      • Ale niektórzy zachowują się na niej jakby była.

        • 10 5

    • linia kolejowa znacznie wcześniej podzieliła miasto na pół(szczególnie ucierpiał Wrzeszcz i Oliwa) ale nikomu to jakoś nie przeszkadza.

      • 7 3

    • trzeba wrócić do początku lat 90 i zrobić trasę przez chmielną

      • 2 0

  • Serio tak mało ludzi jest zwolennikami przejść podziemnych? (28)

    Zawsze gdy mam wybór idę dołem, przecież tam nie trzeba czekać na zielone, często nawet dwuetapowo.

    • 129 63

    • Opinia wyróżniona

      Ja też uwielbiam tunele! (8)

      Uważam, że powinno się je budować na chodnikach, żebym sobie mógł zejść pod ziemię, potem trochę w tunelu, a potem znowu schodami w górę na chodnik. Tak jest znacznie ciekawiej, coś się dzieje, nie ma nudy.

      A jak się znudzi tunel, to wspinam się na kładkę: 20 schodków w górę, potem 100 metreów z widokiem na miasto i 20 schodków w dół. To jest atrakcja na cały rok, ale ogólnie najweselej jest zimą.

      • 77 41

      • żenada (2)

        • 3 7

        • Żaneta, kretynko..nawet się przedstawić nie umiesz?

          • 0 0

        • Miło mi, ja jestem Michał.

          Nietypowe imię. Poklikamy.

          • 5 1

      • dowcipny wysiłek czy wysilony dowcip? (2)

        Tak kiedyś reagowano na takie próby "intelektualizacji".
        Niestety, w tej wypowiedzi ani intelektu, ani dowcipu. Jedynie wysiłek, aby wymusić swoje widzenie problemu.
        Niestety, nie tędy droga.
        Jeśli ktoś ma ochotę na "scalanie" ponoć rozdzielonych części miasta i komunikacja mu w tym przeszkadza, rozwiązanie jest proste: stworzenie wydajnej i wygodnej alternatywy dla Podwala. Wtedy kierowcy sami zrezygnują a Pdwale będzie można przekształcić nawet w deptak.
        W drugą stronę to nie działa.

        • 6 8

        • działa (1)

          • 0 1

          • tak uważali "komuniści"

            którzy uważali, że wszystko mozna wymusić... szczególnie wymusić "nowego człowieka"...

            • 0 2

      • zgadza sie najweselej jest na zasniezonych oblodzonych schodach i z bagazami :) (1)

        • 6 5

        • a kiedy ostatni raz widziałeś

          śnieg i lód w Gdańsku?
          To po pierwsze...
          Po drugie, słuzby miejskie dostają kasę (!!!) aby tego śniegu i lodu nie było...
          Jednak znalazł się "optymalizator", który woli aby samochody śnieg i lód rozjeździły. A "produktem" obryzgały "pomysłodawcę"...

          • 7 8

    • (1)

      Ja za to wole nie wdychac amoniaku

      • 13 3

      • On i tak w Gdansku

        Wszechobecny...
        Nie pomogly farby i wynalazki...

        • 2 0

    • i tu sie zgadzam. tak jak wycieczka od zusu w stronę torunskiej. Wolę kanałami jak szczur, niż czekać (1)

      łaskawie na zielone

      • 8 5

      • No widzisz, a inni ludzie mają rozum i godność i wolą iść po pasach.

        • 9 8

    • powiedz to niepełnosprawnym (1)

      • 30 18

      • niepełnosprawni powiedziałem wam

        • 9 9

    • Na Przymorzu przy rynku jest tunel i obok przejście (5)

      z tunelu praktycznie nikt nie korzysta.

      • 40 9

      • Bo jest w złym miejscu (2)

        Od samego początku

        • 15 4

        • a przejście w dobrym? ;) (1)

          • 6 4

          • Przejście nie jest obok tunelu

            • 11 1

      • Może zaprosić trzeba amebę. (1)

        • 4 9

        • Nie trzeba, kiedyś szlajałem się po Przymorzu

          I zawsze wybierałem tunel.

          • 16 8

    • Nie każdemu się spieszy

      • 3 4

    • Dokładnie

      jak wysiadam na tym przystanku Chmielna, to nie kombinuje z dojściem do przejścia tylko ide tunelem.

      • 7 5

    • No i fajnie

      Dobrze jest mieć wybór: idę górą po pasach albo idę dołem tunelem. I tak powinno być. Natomiast dla osób starszych, niepełnosprawnych, rodziców z wózkami przejście tunelem stanowi trudność architektoniczną (o ile nie ma windy).

      • 9 2

    • Zapytaj swoich dziadków którędy woleliby chodzić. (1)

      • 28 17

      • Jak dziadkowie mieliby tamtędy chodzić, skoro siedzą z tyłu?

        • 29 6

    • Bo jak urzędnicy nie mogą zgnębić pieszych przejściem podziemnym, to dowalą im taki cykl świateł, by jeszcze zatęsknili za tunelami.

      • 12 8

    • tak jest

      wolę przejść tunelem niż czekać na zielone światło i tak jestem szybszy

      • 30 23

  • Opinia wyróżniona

    kto ,, no kto (6)

    kto wpada na i**otyczny pomysł wrzucania ścieżki rowerowej na jezdnię!!! zaraz się poleje hejt rowerzystów ale przecież tam to akurat jest gwoździk do trumny, Tam samochody nie jeżdżą 50km/h i już na tym zakręcie jest słabo, to jeszcze dorzucą tam ścieżkę dla tych co pojęcia nie mają o zachowaniu się na drodze i uważają że jak ma "różową drogę" to może iść jak przecinak - bo wolno:)) już widze skręcających z różowej w Łąkową przez 3 pasy wprost pod koła ....

    • 62 25

    • Ale jezdnia służy do jeżdżenia. Czyż nie? (1)

      • 8 3

      • Ale nie niemotom drogowym.

        • 1 0

    • (1)

      nie każdy jest takim głąbem jak ty. więcej wiary w ludzi. tak się robi na całym świecie i wszyscy sobie chwalą takie rozwiązania.

      • 7 9

      • hmm no po pierwsze to ja Pana/Pani nie obrażam, a po drugie,,, to że coś się sprawdza gdzieś na świecie nie znaczy że sprawdzi się w PL, każdy kraj i jego mieszkańcy są inni. Idąc Twoim tokiem rozumownia - rozdajmy każdemu gnata i dzidę - przecież w USA i w Afryce tak można i sobie chwalą ,,,,

        • 2 2

    • (1)

      Ale czy to wina rowerzystów, że kierowcy samochodów nie przestrzegają ograniczenia prędkości?

      • 7 3

      • oczywiście że nie, ale samochód będzie miał blachę do klepania w najgorszym wypadku, a rowerzysta będzie pędził po drodze rowerowej u "św. Piotera"
        wyobrażasz sobie że po takiej ścieżce jedzie mama czy tata z małym dzieckiem ? bo ja nie. Wystarczy ułamek sekundy i nawet jak kierowca będzie jechał z przepisami - to 2 ton lub więcej nie da się zatrzymać nagle,,,

        • 1 1

  • Kolejna bzdura (3)

    1. Tory tramwajowe są tam w kółko remontowane przynajmniej od 10 lat, to po co z nowu? Żeby zaciągnąć mieszkańców na kolejny wydatek.
    2. Przebudowa tej trasy to jest całkowite nieporozumienie. We wszystkich normalnych miastach, jak jest droga tego typu, to się likwiduje przejścia naziemne i albo robi tunele albo kładki, ze względu na bezpieczeństwo pieszych, z zamiarem zmniejszenia ilości wypadków drogowych. A u nas co? Korkujemy całą dzielnicę, a kierowcy i piesi są narażeni na większe niebezpieczeństwo. Jeżeli tunele są zaniedbane, to należy je wyremontować albo zbudować kładki z windami. Przynajmniej możnaby podziwiać widoki.
    A jeżeli ktoś kiedyś skręcał z Chmielnej na Podwale to wie, że o wypadek tam jest bardzo łatwo, a przecież od kilkudziesięciu lat istnieje bezkolizyjny przejazd pod Podwalem. Tyle tylko, że miasto wydało zgodę na powstanie hotelu i zamiast dwukierunkowej drogi jest ruch wahadłowy, bo przejazd blokują taksówki.
    3. Ul. Łąkowa dopiero co została wyremontowana i teraz znowu będą ją rozkopywać?
    4. Zamiast takich zabaw, miasto powinno wyremontować Chmielną od strony Toruńskiej, gdzie jest przejazd terenowy i dziura na dziurze, i zakończyć remont na Chmielnej od strony ZUSu, gdzie jest cały czas prawoskręt wyłączony z ruchu.

    • 17 5

    • jestem za (1)

      a pieniądze wydać na remont ulic Chmielna i oczywiście drugą część Łąkowej

      • 5 0

      • Nie, Chmielna

        powinna zostać dla potomności jako skansen przedwojennej zabudowy miasta. Powinni tam jeszcze tory odtworzyć i postawić kilka krytych wagonów.

        • 0 0

    • brawo

      i to jest fachowa opinia. popieram w całości

      • 5 1

  • (4)

    Dramat. Istny dramat. Dowalmy jeszcze bus pas, indwalidopas, traktorapas i zamknijmy drogę dla samochodów.

    • 127 73

    • Tak! Poproszę!

      • 0 0

    • (1)

      na co im tam ścieżka ? przecież MEVO umarło drodzy "zarządcy" Miasta.
      Nie bardzo rozumiem jaki jest sens robienia scieżki przy 2-3 pasmowej drodze. Ciekawe kiedy wpadniecie na pomysł żeby zrobić "różowy odcinek" na obwodnicy Gdańska:)

      • 15 21

      • A jakie to ma znaczenie ilu pasmowa jest droga? Przy 2-3 pasmowej auta będą rowery na stopa brały?

        • 13 3

    • Gdańszczanie z całego serca ubolewają, że mieszkańcy Kowali i innych ościennych gmin nie będą mogli tranzytować się

      przez centrum Gdańska do Rafinerii albo innych Górek.

      • 21 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane