• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • W BUdyniowie lotnisko Wałesy nazwali .PO załuje ze nie rzadzi w Gdyni!!

    Bo gdyby rządzili w Gdyni to lotniska w nazwali by Tuska

    • 5 18

  • Lotnisko Parkingi osiedlowe. (1)

    Na prawdę piękny. Ale z uporem maniaka uważam, że w tym momencie historycznym Gdynia bardziej potrzebuje ucywilizowania i zwiekszenia możliwości parkingowych na poszczególnych osiedlach. Wspólnoty, spółdzielnie i pospolite ruszenie obywateli i lokatorów nic tu nie da. Potrzebne na to są pieniadze, organizacja i władza jakie są przy Urzędzie Miasta, ale ono woli robić takie widowiskowe punktowe inwestycje (łatwiej to pokazać na ulotkach wyborczych).

    • 12 4

    • Na lotnisku zrobią parkingi osiedlowe, a z wieży kontroli lotów będą kontrolować prawidłowość parkowania.

      W hali odpraw postawi się stoiska z majtami, stanikami itp. Jakby kiedyś jakiś samolot miał przylecieć, to się pas szybko uprzątnie, a pasażerowie będą mogli się obkupić przy tych stoiskach.

      • 7 2

  • Lotnisko Emigracji (2)

    • 6 4

    • przy Muzeum Emigracji (1)

      • 5 2

      • kiedys dworzec moski emigracji a teraz lotnisko emigracji

        • 3 2

  • ciekawostka

    Na pierwszej stronie znalazłem naprawdę ciekawy komentarz: "...koszty inwestycji póki co to około 100 mln złotych, do kodu C brakuje pewnie kolejnych 30 - 50. A więc docelowo będzie to około 140 mln złotych.
    Koszty funkcjonowania? Lotnisko, w odróżnieniu od Gdańska, na siebie nie zarobi. Aby pokryć koszty funkcjonowania lotniska w Polsce potrzeba około 750 tysięcy pasażerów rocznie. Czyli taka Gdynia musiałaby bez żadnych ulg przejąć np. wszystkie obecne loty Ryanaira, co jest niemożliwe! Do tego Rębiechowo jest dochodowe, więc "wspomaga" tanie linie (ulgi, "kampanie promocyjne"), no Ryanair rocznie kwotą około 5 mln złotych. Kosakowo żeby podkupić Ryanaira będzie musiało przebić Rębiechowo, czyli zamiast zarobić będzie musiało dopłacić z 7 - 8 mln zł.
    Stawiam, że gdyńskie lotnisko w pierwszych latach funkcjonowania będzie około 12 mln zł pod kreską a po kilku latach zostanie zamknięte i tak się skończy fantazja i kompleksy jednego człowieka..."

    • 17 8

  • OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty

    OPAT OPAT OPAT & OPAT OPAT OPAT
    OPAT Polaczyc z Lotniskiem

    • 15 3

  • Bo Północ Aglomeracji ma latać a nie jeździć !

    Po to jest lotnisko, by nie zawracać głowy OPATem i innymi dyrdymałami o mega korkach tylko latać śmigłowcami ! Tak jak władcy to robią niech i lud się uczy.

    • 12 1

  • Chyba odgadłem chytry tajny plan dla tego lotniska

    To lotnisko ma stanowić podstawę do konkurencyjnej komunikacji miejskiej w stosunku do SKM-ki! Będą loty z Gdyni do Gdańska i z powrotem, i to bez korków!
    No, to teraz SKM-ka pójdzie z torbami!

    • 18 1

  • życzę spektakularnej klapy z resztą o to można być spokojnym jak ze wszystkim czego nie dotkną się te szczurkowe megalomańskie przygłupy

    • 13 3

  • Lekko bez sensu (1)

    Gdyby lotnisko najbliższe było w Toruniu, to jeszcze jestem w stanie zrozumieć taką inwestycję. Mamy Rębiechowo i w tym kontekście jest to bez sensu. No chyba, że będzie to port przesiadkowy dla Prezydenta w drodze do i z Juraty. Albo lotnisko dla awionetek latających do Jastarni. Kolejny sen o potędze gdyńskich włodarzy. A Gdynia, to nadal prowincja i to pauperyzująca się.

    • 18 8

    • Ale Bydgoszcz ma lotnisko.

      I ledwo daje sobie radę, gdyż jest za blisko stamtąd zarówno do Gdańska jak i Warszawy.

      • 5 0

  • Dlaczego Gdynianie nie chca OPAT

    Zdecydowany brak zainteresowania Gdynian i okoliczych powiatow i gmin budowa OPAT
    Ludzie z was juz uszla cala energia - kto za was bedzie zalatwial wasze sprawy
    LUdzie budzcie si8e bo OPAT buduja juz 60 lat i konca nie wiedac

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane