• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa lotniska w Gdyni trwa. Terminal w trzecim kwartale

Patryk Szczerba
25 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Nowy terminal jest już prawie gotowy. Będzie w stanie obsługiwać około 500 tys. pasażerów rocznie.

W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany do użytku nowy terminal na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni, który według założeń ma przyjąć 500 tys. pasażerów rocznie. By lotnisko mogło funkcjonować, potrzebne są do wykonania jeszcze inne prace.



Jaką przyszłość przewidujesz dla gdyńskiego lotniska?

Na razie oddany jest do użytku drugi z ważnych obiektów w infrastrukturze portu lotniczego, czyli budynek lotniskowej straży pożarnej, w którym swoją siedzibę ma już także zarząd spółki. Trwa meblowanie oraz urządzanie powierzchni. Zakończona została przeprowadzka pracowników do nowego miejsca. Do pełnego uruchomienia portu lotniczego potrzeba jednak o wiele więcej. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie systemy i wyposażenia terminala w stosowne urządzenia. Cała niezbędna aparatura zostanie zamontowana prawdopodobnie do połowy roku.

Sześć stanowisk do odpraw

Z inwestycji już zrealizowanych, przedstawiciele lotniska wymieniają drogę dojazdową wraz z mediami i instalacjami teletechnicznymi, parkingami, ciągami dla pieszych i rowerzystów oraz oświetleniem ulicznym, modernizację płyty postojowej dla samolotów kategorii "A" i "B". Na terenie portu lotniczego zainstalowano także łącze światłowodowe. Na finiszu są prace związane z montażem ogrodzenia. W toku z kolei są formalności związane z uzyskiwaniem odpowiednich certyfikatów, bez których nawet najlepiej wyposażone lotnisko nie może działać.

- W połowie roku powinien działać system bezpieczeństwa oraz pomocy nawigacyjnych. Do czasu uruchomienia portu lotniczego pojawi się też system informacji lotniskowej - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik marketingu na lotnisku Gdynia Kosakowo

W przypadku części inwestycji trwają lub zostały zakończone procedury przetargowe. Blisko rozstrzygnięcia jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska przetarg "na dostawę urządzeń wraz z instalacją systemu obsługi bagaży (BHS) oraz systemu kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu". Chodzi tu o nic innego jak stworzenie w hali odlotów sześciu stanowisk odpraw z bagażem rejestrowanym oraz systemu wykrywania materiałów wybuchowych EDS, dodatkowo uzupełnionymi stacjami operatorskimi oraz urządzeniem do badania bagażu ponadwymiarowego. W hali przylotów zwycięska firma będzie zobligowana z kolei do montażu taśmociągów, urządzenia do kontroli celnej bagażu oraz tzw. karuzeli.

W związku z tym, że przetarg odbywa się w trybie negocjacji z ogłoszeniem, na razie znane są tylko przedsiębiorstwa zaproszone do złożenia konkretnych ofert. To firmy Dimark ze Złotkowa, Mavilux z Raszyna, Pimco z Warszawy i Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telłącz z Białegostoku. Na końcu rozmów na stole pojawi się konkretna oferta.

W poniedziałek, 25 lutego, otwarte zostaną koperty w kolejnym ważnym przetargu na budowę bazy paliw na potrzeby nowego lotniska. W ramach tej inwestycji na jego terenie stanie budynek administracyjno-biurowy i laboratorium, zbiorniki magazynowe, stanowiska do załadowania i rozładowania cystern. Oprócz tego zwycięską firmę czeka budowa rurociągu, przyłącza kanalizacji sanitarnej i deszczowej, montaż oświetlenia, ogrodzenia, a także roboty budowlane.

Na początku awionetki i business jety

Jedynym kryterium przy przeprowadzanej procedurze jest cena, a wykonawca będzie miał czas na wykonanie wszystkich prac do późnej wiosny. Ich odbiór zaplanowano na 15 czerwca. Co ciekawe pierwsze podejście nie wyłoniło firmy. Powód? Cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą władze lotniska mogą przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Wiadomo już natomiast, kto będzie projektował nawierzchnię lotniskową, która w przyszłości pozwoli w Gdyni lądować samolotom klasy "C", czyli posiadającym rozpiętość skrzydeł od 24 do 36 metrów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdańsk, która za swoją pracę otrzyma blisko 344 tys. zł brutto. W pokonanym polu zostały dwie warszawskie firmy: Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz ILF Consulting Engineers Polska.

Warunkiem tego, by lotnisko rozpoczęło działalność były także inwestycje poza jego terenem przeprowadzane przez miasto. Najważniejszym była przebudowa zakorkowanego skrzyżowania ulic płk. Dąbka i Kwiatkowskiego. W przyszłości pierwsza z ulic ma zostać poszerzona, jednak na razie nie ma na tę inwestycję pieniędzy w budżecie. Władze Gdyni zapewniają równocześnie, że jej rozpoczęcie to kwestia kilku lat.

A co z przyszłością samego portu lotniczego? Do dyspozycji pilotów lotów cywilnych przeznaczony będzie jeden pas startowy o długości 2,5 km i szerokości 60 metrów. Drugi o długości 580 metrów i szerokości blisko 50 metrów pozostanie w gestii wojska. W początkowym okresie działania lotniska w Gdyni będą lądowały samoloty z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety.

Hotel? Niewykluczone

Na czarterowy ruch pasażerski trzeba będzie poczekać kilka lat. Będzie to możliwe m.in. po rozbudowie jednej z dróg kołowania i przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu "C", jak np. B 737 czy A 320. Jeszcze dłużej, bo około 10-15 lat trzeba będzie poczekać na regularne rejsy samolotów.

Dalekosiężne plany zakładają poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów czy szkolenia lotniczego. Wtedy też przychody lotniska mogłyby powoli pokryć wydatki.

- Pozostałą cześć terenów inwestycyjnych lotniska planujemy przeznaczyć na prowadzenie działalności o charakterze nielotniczym, ale ściśle powiązanej z funkcjonowaniem portu lotniczego, jak np. działalność hotelowa i konferencyjna - zaznacza Szpajer.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego to ok. 100 mln zł.

Opinie (403) ponad 10 zablokowanych

  • DOBRZE ZNANI PANOWIE......

    http://www.airport.gdynia.pl
    informacje ze strony...
    rada nadzorcza portu: m.in.
    Sekretarz- Bogusław Stasiak
    Członek -Jerzy Włudzik
    ....obszar władztwa urzędniczego poszerza się...

    • 2 0

  • To lotnisko to chyba pomyłka. (2)

    Konkurencja dla Gdańska raczej żadna.

    • 3 3

    • (1)

      A kto powiedział, że to ma być konkurencja? A może zapasowe - pomyślałeś o tym?

      • 1 1

      • Nie może być zapasowe gdyż:

        1) za niska kategoria

        2) dni, w których Gdańsk jest zamknięty z powodu złych warunków atmosferycznych jest od kilku do kilkunastu w roku, po podniesieniu kategorii ILS (przetarg w przygotowaniu) będzie ich jeszcze mniej

        3) w większości z tych dni warunki w Kosakowie są nie lepsze, więc też byłoby nieczynne (głównym problemem jest nie mgła wbrew pozorom a opady śniegu zbyt bogate a to dotyczy całego regionu, co więcej po podwyższeniu kategorii mgła w ogóle będzie już marginalnym problemem)

        4) przewoźnicy lądują tam gdzie mają podpisane umowy a nie tam gdzie jest najbliżej

        Tak więc nawet gdyby jakimś cudem samoloty o właściwych rozmiarach mogły tam lądować, a przewoźnicy podpisali by w tym celu specjalną umowę, to czy opłaca się budować lotnisko, które będzie używane przez 1-2 dni w roku?

        • 1 1

  • Proponuję jeszcze zainwestować w terminal pasażerski w Pruszczu !!!

    • 4 0

  • Zazdrość i pretensje bez powodu (3)

    Śmieszą mnie wszelkie komentarze typu: "po co to"... Tak piszą głównie gdańszczanie... Jasne, lepiej mieć zapasowe lotnisko np. w Katowicach :)

    • 4 2

    • Nie Gdańszczanie a Gdynianie, którzy widzą, że w mieście brakuje pieniędzy na inwestycje (2)

      Zresztą same władze to przyznają, nie ma kasy choćby na OPAT, a buduje się nikomu nie potrzebną studnię bez dna na kasę. Zastanów się ile pożytecznych rzeczy można by za tę kasę zrobić? Tym bardziej, że do lotniska będzie trzeba dopłacać, bo przecież przed 2020 ruchu pasażerskiego zgodnie z zapowiedziami tam nie będzie.

      • 1 3

      • obłużaninie, gdzie Ty pobierałeś edukacje (1)

        bo podejrzewam, że nie w Gdyni. Bo gdybyś skończył przynajmniej gdyńskie gimnazjum to byś wiedział jakie zadania do kogo należą.

        Tobie oczywiście nie zabraniam robienie komuś prezentów, ale nie samorządowi miasta.

        A co do studni bez dna - to była inwestycja w Ciebie, ponieważ za kształcenie jakie wybuliło miasto, widać tu na forum - po twojej wypowiedzi, że zostały zmarnowane.

        • 2 2

        • Za moich czasów gimnazjów jeszcze nie było.

          Ale nie widzę w jaki sposób inwestycja, z której jedynym pożytkiem będą ciepłe stołki dla emerytowanych urzędasów ma być pożyteczna?

          I o jakich zadaniach mowa? Remontach dróg? Budowie zieleni miejskiej? Inwestycjach w komunikację portu? To czyje są to zadania jak nie Szczurka? Sam mam sobie drogę przed mieszkaniem wyremontować czy jak?

          Zresztą powyższa wypowiedź idealnie obrazuje, czemu Gryzoń ma 90% poparcia. Każdy kto się z nim nie zgadza to wróg i trzeba go wyeliminować, zmarginalizować.

          • 1 1

  • a w Rębiechowie znowu mgła

    I tylko można współczuć wszystkim pasażerom, którzy dzisiejszego dnia planują podróż z lotniska im. Lecha Wałęsy. Sprawdzajcie, czy Wasz lot odbędzie się planowo.

    Gdańskie lotnisko sparaliżowała mgła, a w Gdyni lotnisko nie jest gotowe;)).

    • 4 0

  • to lotnisko miało być przed euro 2012. wciąż go nie ma. dlaczego? bo chodzi o ciepłe posadki dla kolesiów śzczurka. A TE JUŻ SĄ. to po co lotnisko za ponad 100 mln dla gó...wnianych samolocików co mogą przewieźć z 7 osób? a po drogach tu i ówdzie w gdyni rynsztok się leje. jeszcze jedna kadencja tego bufona i spółki a miasto całkowicie padnie.

    • 3 3

  • budynki w kolizji z podejściem lotniska to zagrożenie katastrofą

    władze miasta i Dowództwo Marynarki Wojennej narażają pilotów i mieszkańców na niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lotniczym. To przestępstwo ale temida jest ślepa a może tylko przymyka oczy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane