• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki. Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki.

Do końca roku ruszy tam system wag preselekcyjnych. To pierwsze tego typu urządzenie na drogach naszej aglomeracji. Waży samochód podczas jazdy, a dane przekazuje przez Internet wprost do czekającego nieopodal patrolu inspekcji drogowej.



Czy kiedykolwiek uporamy się z przeciążonymi ciężarówkami?

Gdański Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę dwóch wag preselekcyjnych do ważenia samochodów jeżdżących Południową Obwodnicą Gdańska. Pierwsze urządzenie - na nitce w kierunku Obwodnicy Trójmiasta - zostanie wmontowane w jezdnie w Przejazdowie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast urządzenie na przeciwnym pasie ruchu będzie usytuowane na wysokości miejscowości Koszwały zobacz na mapie Gdańska.

Wagi na obu nitkach Południowej Obwodnicy Gdańska mają zostać zamontowane w ciągu trzech miesięcy od daty podpisania umowy. Firmy, które chcą zbudować nowe miejsca ważenia, mogą swoje oferty składać do 20 sierpnia. O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena.

Waga preselekcyjna to urządzenie wmontowane w jezdnię do dynamicznej kontroli jej obciążenia. Wyposażone jest w fotorejestrator i  połączone jest z internetem. Ich montaż na drodze o przekroju jednej jezdni to koszt rzędu 500 tys. zł.

Jak działa system wag preselekcyjnych? Gdy po jednej z wag przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie. Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do specjalnego serwisu w internecie. Dostęp do niego mają ispektorzy drogowi. Ci, po zalogowaniu, sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej, mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd.

Urządzenie nie jest jednak wyrocznią. Inspektorzy zatrzymujący taki pojazd muszą przeprowadzić szczegółową kontrolę. Jeśli pomiar wagi preselekcyjnej potwierdza się na standardowych wagach, samochód nie zostaje dopuszczony do dalszego ruchu, a na kierowcę nakładane są wysokie kary.

Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny. - Trudno wskazać procentowo o ile wzrasta wykrywalność przeciążonych pojazdów. Niemniej system jest dobry, ale wymaga wciąż usprawnienia. W tym celu prowadzimy współpracę z zarządcami dróg - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Drogowego.

Część kierowców ciężarówek ucieka przed wagami preselekcyjnymi, wybierając objazdy. Co z nimi? Inspektorzy uspokajają. - W czasie pracy wagi preselekcyjnej wielokrotnie monitorujemy drogi o mniejszym znaczeniu - wyjaśnia Redo.

Wagi preselekcyjne na Południowej Obwodnicy Gdańska to pierwsze tego typu urządzenia wokół Trójmiasta i trzecie w województwie pomorskim. Do tej pory urządzenia można było napotkać w Gniewie na drodze krajowej nr 91 (stara "jedynka") i Obwodnicy Słupska.

Miejsca

Opinie (83) 3 zablokowane

  • Wagi w asfalcie

    Jak dla mnie to cała sprawa śmierdzi! Nasze kochane władze chcą doprowadzić do sytuacji, w której to my kierowcy pokryjemy koszty ich głupoty i arogancji! Ta cała gadka o bezpiczeństwie i nowej jakości gróg to tylko przykrywka do ukrycia słabej jakości dróg. Przy okazji "nasze" pazerne państwo wyciągnie z nas ostatnie złotówki.Nie popieram nadużyć ale nie może być tak,że człowiek czuje się jak przestępca bo być może ma na pace 100kg więcej. To jakiś absurd!!!!Panowie! Zadajcie sobie pytanie; co będzie jak już nawstawiają tych wag i kamer na "każdym" skrzyżowaniu a wszyscy bedą jeździć zgodnie z dmc? Będą musieli znowu nałożyć jakieś opłaty lub kary bo im jak zwykle nie starczy!!! Już jeździmy wszyscy jak szczury w kontrolowanym labiryncie: radary,viatole,wagi,kamery,tacho.... Nikt się nie zastanawia co będzie dalej???
    kretynizm władz sięgnął szczytu. Proponuję pobierać jeszcze opłaty od średnicy tłumika...
    drogi są od tego aby po nich jeździć a nie zamieniać je w plac zabaw dla debili ubranych na zielono!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • jestem za (1)

    Jestem za, pracowałem w spedycji i znam ten chory lecz stały proceder. Najlepsze jest to, że dziwny pan, zgarniający kasę, zwany szefem każe swemu pracownikowi omijać kontrole szerokim łukiem, a jak się nie uda, płacić mu za "głupotę" - bo można było wagę ominąć...

    • 5 0

    • Paweł zapomniałeś dodać że to Twój szef każe Ci te przeładowane kontenery ,ładunki sprzedawać.No właśnie spedycja jest na czele całego procesu transportu od nadawcy do odbiorcy i to Wy przyjmujecie przeładowane transporty i je sprzedajecie przewożnikom za marną kase .W zleceniu jest chyba waga towaru. .A twój szef zarabia na tym procederze najwięcej

      • 0 0

  • czemu celnicy wypuszczają z portu przeładowane kontenery a co z chłodniami kazda chlodnia jest przeładowana a wiemy kto je wozi i kogo mają w ITD czemu inspekcja ich nie zatrzymuje tylko odwraca głowe w drógą strone może by sie przyjrzec inspektorą którzy mają głebokie kieszenie w polsce zawsze będzie oszustwo i kolesiarstwo i to sie nigdy nie zmieni wozili 2x20 i będą wozic bo to sie opłaca

    • 0 0

  • .. najpier fuche odstawili.. potem sie zapadła

    a teraz beda kopac aby wagi zamontować - bogaty kraj - brawo planisci PO i ich szef nowak

    • 0 0

  • Szkoda że cała W-Z jest zarżnieta bo jadą nią 50TONowe ciężarówki (1)

    biznesmenów kaszubskich.

    • 5 2

    • ciekawe co Ty za biznes gnieciesz

      • 0 0

  • A to znaczy, że Elbląska, Sadowa, Podwale Przedmiejskie oraz Armii Krajowej

    za chwilę zostaną rozjechane na amen. Bo na tych ulicach oczywiście krokodyli nie będzie. Ale budżet Gdańska nie takie drobiazgi bierze na klatę.

    • 2 0

  • kierowca

    i tylko nas biednych kierowców najlepiej karac-co jeszcze wymysla??Prawko drogie,swiadectwa mase kosztuja i poza tym nic nie mozna!!Jeszcze troszke to kto wam jedzenie do marketów dowiezie???

    • 1 2

  • Teraz wiem dlaczego znowu przez W-Z

    i centrum Gdańska a nie południową walą znowu ciężarówy.
    A może jest jeszcze inna przyczyna?

    • 1 0

  • Pytanie: (2)

    Dlaczego budują drogi przystosowane do nacisku 8t/oś? Ponoć w UE jest dopuszczalne 11t/oś. 99% naszych dróg nie wytrzymuje nawet 8t/oś. Świat zapi....do przodu i nie ma czasu na zabawy w żołnierzyki. Dlatego byliśmy, jesteśmy i będziemy 500 lat za murzynami, ale wiadomo: pieniądz rządzi i trzeba się nachapać póki jest się przy korycie. Dziękujemy panie tusk.

    • 15 3

    • a zapłacisz 1/4 więcej za taką droge? (1)

      chyba nie...

      • 0 1

      • Jaka płaca taka praca. Dość wykładam na "drogi" w cenie paliwa. Gdzie są te pieniądze? Jeżeli inni płacą mi za usługę, towar to wymagają by ta usługa, ten towar były przyzwoitej jakości. Tak samo ja mam prawo wymagać aby droga była drogą i to przyzwoitej jakości.

        • 0 0

  • Wagi preselekcyjne (2)

    Czemu nikt z Inspekcji Drogowej czy Ministerstwa Transportu do tej pory nie chce wprowadzić takich wag na przejściach granicznych (wjazdach i wyjazdach). Czy to nie jest działanie celowe ?Prosta sprawa, a pozwoli na wyeliminowanie nadmiernie obciązonych samochodów wjeżdzających na nasze drogi ( nie tylko obwodnice ). Takie wagi zwrócą się bardzo szybko!!!!

    • 2 1

    • a czemu nie wpisać w ustawę zakazu wyjazdu z terminali powrtowych kontenerów ciężkich?....bo jest LOBBY (1)

      • 0 0

      • właśnie, bo jest lobby

        Ustawienie takiej wagi np. w porcie, to żaden problem, tylko, że TIRy by omijały polskie porty ze względu na małą sieć autostrad i port by stracił. Możliwość wysyłania przeciążonych TIRów to jedyny polski atut niestety. Tylko, że nikogo nie interesuje ile stracimy przy tym na naprawie polskich dróg.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane