• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciwnicy kładki na Ołowiankę opóźniają jej budowę

Katarzyna Moritz
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenia Nasz Gdańsk odwołali się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji pomorskiego konserwatora zabytków zezwalającej na budowę kładki przez Motławę na Ołowiankę. O ile opóźni to inwestycję?



Czy jesteś za budową kładki na Ołowiankę?

Zgodnie z planem, do końca marca powstał projekt budowlany dla kładki na Ołowiankę i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę. Gdy jednak pomorski konserwator zabytków wydał decyzję pozwalającą firmie Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego) na prowadzenie robót, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołały się od niej do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, która jest zwierzchniczką pomorskiego konserwatora.

Dlaczego?

- Przyczyny są bardzo proste. Kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną. Jej budowa jest sprzeczna z ustawą o ochronie zabytków i konserwator powinien o tym pamiętać, bo stoi na straży tej ustawy. To jest szkodliwe irracjonalne rozwiązanie, a podniesiona kładka będzie sterczeć jak miecz Damoklesa - podkreśla Andrzej Januszajtis, przewodniczący Stowarzyszenia Nasz Gdańsk, które od wielu lat kontestuje budowę kładki przez Motławę.

Jego zdaniem za cenę budowy kładki (ok. 13 mln zł) można kupić kilka nowoczesnych promów, które będą łączyły oba brzegi Motławy. Zdaniem Januszajtisa "takie rozwiązanie byłoby nie tylko tańsze, ale i nie blokowałoby żeglugi na Motławie".

Treść odwołania TOnZ do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (PDF)

Z kolei Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, w piśmie skierowanym do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreśla m.in., że "Przedmiotowa inwestycja jest karygodną próbą nieodwracalnej ingerencji w zabytek. (...) Jest ona zbędnym elementem, który nie tylko przez nazbyt wyróżniającą się formę, ale również samą obecność, barbaryzuje recepcję zabytku. Kładka ta nie jest elementem imperatywnym dla społeczeństwa i rozwoju miasta".

Oba stanowiska nie są nowe, podobne były wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską zobacz na mapie Gdańskai Ołowianką.

TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku. TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku.
MKiDN jeszcze nie ustosunkowało się do wniosków ToNZ i Naszego Gdańska.

- Ministerstwo może podtrzymać decyzję konserwatora, uznać odwołanie Towarzystwa, albo też odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Urzędnicy ministerialni nie będą jednak wsłuchiwać się w argumenty "za" i "przeciw" kładce, lecz zbadają sprawę od strony formalnej. Będą ustalać, czy przy akceptowaniu pozwolenia na budowę przez konserwatora zachowane zostały procedury.

Problem w tym, że na ministerialne decyzje można czasem czekać wiele miesięcy. Podobnie było w przypadku rozbiórki spichlerza Woli Łeb stojącego na Wyspie Spichrzów. Wtedy też odwołania od zezwalającej na nią decyzji trafiły do ministerstwa, w związku z czym nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów powstało ze sporym opóźnieniem, bo ministerstwo przez kilka miesięcy nie mogło podjąć żadnej decyzji.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję zapowiadają, że będą prosić o jak najszybsze rozstrzygnięcie sporu.

- Będziemy dzwonić i prosić o przyspieszenie tej procedury, ale przed jej zakończeniem nie możemy rozpocząć procedury inwestycyjnej i wyłonić wykonawcy budowy kładki. Może nam to pogmatwać terminy. Chcieliśmy zakończyć budowę w maju przyszłego roku, ale w tej sytuacji może się to nie udać - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Kładka, która połączy okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • Kładka - sprawa do ponownego ropatrzenia

    Odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia.
    Przyjęty projekt kładki budzi zdumienie.
    Jest szkaradny i toporny.
    Brak mu lekkości i finezji.
    Będzie bardzo szkodzić zabytkowemu Gdańskowi.

    • 0 0

  • Kładka czy tunel

    Dodatkowe, stałe połączenie miasta -- przez Motławą -- jest konieczne.

    Jeśli kładka - powinien bezwzględnie powstać jej nowy projekt, ponieważ ten, obecnie przyjęty, rzeczywiście będzie karygodną ingerencją w zabytkowy charakter Gdańska.

    Jeśli tunel - popieram..

    Promy - ewentualnie tylko na lato. Zimą nie zapewnią połączenia.

    • 0 0

  • Barany. (10)

    Zawsze się znajdą jakieś stare strupy, albo zielone barany od żab, co blokują rozwój cywilizacyjny!

    • 232 265

    • strupy to najchętniej zalały by wszystko betonem i zardzewiałą blachą lub super elegancką bazaltową cegłą a na koniec postawiły na środku piramidę ..

      • 0 0

    • Odpowiedzcie mi na jedno pytanie... (2)

      .. ale proszę szczerze. Po co w ogóle ta kładka? Ale bez banałów pokroju żeby ludzie nią przechodzili. No jak kładka będzie to i będą przechodzić to przecież jasne, ale ja uprzejmie pytam o wyjaśnienie komu ona będzie służyć. Turystom? Jak jesteś na spacerze to przejdziesz się 500m dalej na stały most na końcu Długiej. Jak chcesz iść na koncert to ile razy chodzisz? raz na miesiąc? Co jest tam takiego że trzeba stawiać taki szmelc dokładnie na zakręcie Motławy jak 500m dalej mamy most. Wydaje mi się że za tą kładką są nieliczni mieszkańcy i właściciele parceli ''zza rzeki'' oraz ludzie, którzy żyją jeszcze systemem lat 70-80-90 gdzie na ołowiance były zakłady pracy.
      Dla mnie inwestycja bez znaczenia komunikacyjnego, kolejny most do nikąd w części miasta liczącej setki lat.

      • 7 2

      • a nie pomyślałeś, że właśnie dlatego że nic nie ma, kładka powinna powstać?

        dopiero wtedy coś zacznie się rozwijać na drugim brzegu, gdy stanie się on ogólnodostępny

        • 2 3

      • Każdy na koncert albo samochodem podjeżdżaa, albo idzie od tramwaju z Podwala. Kładka potrzebna tylko deweloperom.

        • 2 1

    • Twoja jedyna woda ........ to piasek i muł.

      • 3 1

    • zależy

      Jak na to spojrzeć. Gdańska marina i tak jest mało atrakcyjna przez to że aby do niej dotrzeć trzeba pokonać kanał kaszubski. Kładka to pogłębi. Widać że masz marne pojęcie o temacie na który wyrażasz zdanie. Doczytaj, popytaj, poszerz horyzonty myślowe a potem się wypowiadaj

      • 12 1

    • Tak samo mówili 30 lat temu (2)

      i mamy dzięki temu wszędzie wielką płytę, a jakże! Wspaniałe falowce, super wieżowce i wszędobylskie brzydactwo co kiedyś w imię rozwoju budowano.

      • 34 21

      • przynajmniej budowano... (1)

        i dłużej postoją niż obecne kartono-gipsy...

        • 7 13

        • poczekamy zobaczymy,poki co maja niecale 50 lat a juz wygladaja ochydnie i jakby zaraz mialy sie zawalic co poniektore.

          • 8 6

    • Baran, Biedra i Żabka a sprawa kładki

      jaka jest zależność panie Bronisławie?

      • 10 4

  • Przeciwnicy kładki to średniowieczne oszołomy. (39)

    Ta kładka będzie nas łączyć nie dzielić!!!

    Nie dajcie się zwieść frustratom i specjalistom od kur!!!

    Nie ma zgody dla średniowiecznych zacofanych wyznawców, którzy twierdzą, że kilkaset lat nie było kładki zwodzonej to teraz też nie będzie.

    • 417 331

    • Przeciwnik (3)

      Jestem zdecydowanie przeciwny takiej kretyńskiej inwestycji. Pomijając fakt projektu, który może się podobać lub nie, ogromnym problemem jest zakłócenie żeglugi po Motławie. Zwolennik kładki twierdzący, że przeciwnicy są oszołomami jest spacerującym imbecylem lub właścicielem gruntu na Ołowiance lub na drugim brzegu Motławy i ma nadzieję, że zarobi. Wyobraźcie sobie sytuację w lato kiedy po Motławie co chwilę przepływa jakiś jacht, motorówka lub większa jednostka. Kładka musiałaby co 5 minut podnosić się i opuszczać totalna żenada. Poza tym na Ołowiankę pływa prom i tak naprawdę też nie wiem po co no chyba, że na siebie zarabia.

      • 10 3

      • halo halo, tu się żyje! miasto jest dla ludzi (1)

        w głównej mierze właśnie dla tych, jak to ładnie określiłeś, "spacerujacych imbecyli", czyli mówiac bardziej fachowo pieszych, pokonujacych codziennie drogę z domu do pracy, szkoły, na zakupy czy nawet na spędzanie wolnego czasu w centrum i nic ci do tego! nie może być tak, że przez grupkę, stanowiącą MNIEJSZOŚĆ, która ma fanaberię sobie łódeczkami popływać, całe miasto na wschód od motławy będzie przez kolejne lata komunikacyjnie odcięte od reszty.

        • 2 2

        • pozatym prom nie plywa w nocy i w zime

          pozdrawiam

          • 0 1

      • Przecież tam jest taki brzydki hotel Hilton

        i dlatego budyń ciśnie z tą kładką, bo przecież wiadomo, że w budyniowie rządzą deweloperzy i hotelarze. Zresztą przecinał wstęgę na otwarciu tego brzydactwa.

        • 3 2

    • (2)

      Zgadzam się, mostek tam potrzebny tylko szkoda że taki wybrali taki brzydki, zresztą jak większość co obecnie powstaje , marzył mi się po 1/3 murowany zdobiony, pasujący do historii Gdańska, otwierana tylko środkowa cześć, otwierana o ile potrzeba, pierwsze 15 minut godzinowe, reszta 45 zamknięte, każdy by wiedział co oczekiwac

      • 17 8

      • nie uważasz, że to już jednak peryferia "starego miasta", więc można sobie pozwolic na coś bardziej ekstrawaganckiego?

        dla mnie brzydki jest np. zielony most. ciężki, betonowy, szary, jak przejazd dla czołgów... on jest wręcz tragiczny i totalnie nie pasuje do otoczenia, a jest w samym centrum. ciekawe że nikt o tym nie mówi, tylko o kładce, która wygląda o niebo lepiej i ma powstać totalnie na uboczu. może faktycznie kwestia przyzwyczajenia?

        • 0 2

      • I to jest koncepcja

        • 3 2

    • W tej wersji kładki zgadzam się z protestującymi (1)

      Sama kładka ie wygląda źle, ale już ta budka na jednym z brzegów to jakiś koszmar. Pamiętam, że jednym z ciekawszych projektów była kładka w całości odnoszona i opuszczana na dno rzeki. To byłoby chyba najlepsze rozwiązanie. Ale za takiego gniota, ktoś pewnie dobrą premię dostał.

      • 10 4

      • no tak, na pewo bardziej estetycznie będą wyglądały te sterty mułu, glonów, wijące się węgorze, stare buty, zdechłe koty oraz inne ciekawe rzeczy ukazujące się po każdym uniesieniu takiej kładki na powierzchnię;)

        • 2 1

    • Stowarzyszenie od niczego. (2)

      Te gn..e z tego zaściankowego stowarzyszenia pewno chcą coś "ugrać" A popędzić dziadów w (...).

      • 11 31

      • jak nie wiadomo o co chodzi, to z reguły chodzi o kasę

        podobnie jak golf czy jazda konna, żeglarstwo jest typem rekreacji dość elitarnym. przeciętny mieszkaniec raczej tymi jachcikami nie śmiga, bo go nie stać. kto wie, czy ktoś tym "oszołomom" po prostu nie płaci za te idiotyczne protesty, aby móc sobie dalej swobodnie oddawać własnym przyjemnościom...

        • 1 3

      • Popędzić Adamowicza!!!

        • 11 4

    • Te kładkę projektował ignorant architektoniczny (5)

      Podniesiona wyglada ohydnie. Tu powinna być kładka obrotowa.
      To tak jakby pozwolić wybudować wieżowiec przy Długiej

      • 61 19

      • och, doprawdy tragedia

        kładka raz na godzinę uniesie się na 4-5 minut, by tramwaj wodny albo statek przepuścić. straaaaaszne.;]

        • 3 1

      • (3)

        Też uważam, że byś to lepiej zrobił.

        • 18 11

        • Oczywiście. (2)

          Student II roku juz by to lepiej zaprojektował.

          • 17 3

          • chyba że student ASP, albo Politologii (1)

            Bo na budownictwie po 2 roku to dopiero dobrze kluby studenckie obczaił

            • 6 8

            • Widać ze znasz sie na rzeczy, skoro student budownictwa miałby decydować o wyglądzie

              Jeśli w ogóle ma wpływ na wygląd to jedynie pośredni.

              • 5 1

    • NIE dla kładki blokującej swobodny przepływ żeglugi - atrakcji w sercu Gdańska!! (2)

      • 31 17

      • (1)

        Przecież kładka będzie się podnosić w 2 min. zatem żadna przeszkoda dla żeglugi!

        • 8 9

        • Ma się podnosić a nie że będzie.
          W tym szkopuł, że projektantom wyszło 7 minut!!!

          • 6 5

    • ta kladke to sobie mozecie postawic gdzies na raduni a nie na starym miescie tutaj tylko taka ktora pasuje do otoczenia

      • 7 3

    • Aż się prosi o most zwodzony z nowej wałowej czyli ul. Ks. J. Popiełuszki (1)

      Drogowo-pieszo- rowerowy

      • 5 2

      • Ma przecież być połączenie Popiełuszki z Wiesława, więc po co sama kładka piesza oddalona od tego miejsca o góra 150 metrów?

        • 3 1

    • Budyń na Mazury macać kury a nie kładki w Gdańsku budować.

      • 6 5

    • Hmmm (6)

      Kładka jak najbardziej jestem na tak. Ale ten projekt kładki jest okropny i w ogole nie funkcjonalny!!!

      • 52 24

      • Projekt jest OK (4)

        Zobacz jak wyglądają nowoczesne kładki w Londynie, Edynburgu, Dublinie itd.

        • 29 42

        • chyba nie byles w Edynburgu ta kladka to nie Forth Bridge

          • 7 2

        • Widziałem wszystkie (1)

          I było kilka zdecydowanie lepszych np. Składający sie z 2 części obrotowy. Co w przypadku awarii siłownika ?? Ruch wodny bedzie zablokowany na kilka miesiący? Co w przypadku większego wiatru? Poczytaj dobie o tym projekcie, a nie oceniasz go wizualnie.

          • 16 5

          • przede wszystkim wizualnie jest zly

            i o tym jest ten protest.

            Jest nowoczesny, a to miejsce w Gdansku to nie jest odpowiednie dla nowoczesnych form jak ta

            • 19 12

        • właśnie nie tak!

          • 36 12

      • Jesteś za a nawet przeciw.

        • 8 0

    • Człowieku skąd Ty jesteś z Warszawy? Gdańsk i tak dostał po d*pie przez jakieś dziwne wybryki architektoniczne GDAŃSK, STAROWKA JEST BEZCENNA Mam dosyć patrzenia jak jakieś stolca wyrastają, bo ktoś ma wizję "nowoczesnego" stalowo-betonowego świata. Niech budują mosty, kładki betonowe "cuda" i co im się tam podoba POZA GRANICAMI STAREGO MIASTA

      • 21 5

    • nie ma zgody na brak zgody

      na budowę kładki

      • 7 2

    • (4)

      Wolaki protestują bo Jarek przesolił obiat a poza ty protestują bo wszystko jest be! Tępota PiSich lemingów przeraża nawet dwie tępe dudy

      • 13 46

      • (3)

        POpaprańcy protestują bo Tuskin opiernicza Kupacz, a poza tym protestują bo wszystko jest cacy a najbardziej obwodnica Inowrocławia! Tępota POpaprańców przeraża nawet dwa drewniane bronki

        nie puszczaj bronka phfffuuuuuu

        • 16 28

        • (2)

          Bronek i Donek a sprawa kładki

          • 11 2

          • zawsze się znajdą jakieś BARANY (1)

            co wiadomość na trojmiasto.pl o tym, że zaszczekał pies przerobią na wojnę PiS i PO. Kurna już tych artykułów i komentarzy nie można normalnie czytać, wy jełopy.

            • 29 3

            • Właśnie, debile wy partyjniaki

              • 5 1

  • A jak to wygląda na świecie?

    O ile jestem za utrzymywaniem a nawet pogłębianiem stylizacji na budynkach Głównego i Starego Miasta, w pierzejach tworzących całość czy odbudowywanych zespołach jak Wyspa Spichrzów, o tyle stylizacje w infrastrukturze to jest czyste jawne porno i jaja z historii. Typowe niestety dla Polski, kraju z kompleksami na tle historii utraconej i niskim poziomem architektury współczesnej zwłaszcza z lat 90 i 00. Rzecz nie do pomyślenia przy budowie nowej kładki w Amsterdamie, Wenecji, Gandawie, Londynie, Maastricht czy dziesiątkach innych miast europejskich o bezcennej architekturze dawnej. Kilka przykładow: http://static.natgeofoto.nl/pictures/genjUserPhotoPicture/original/24/46/22/maastricht-bij-nacht-224624.jpg http://bi.gazeta.pl/im/0/8274/z8274930Q,Wenecja--Ponte-di-Calatrava.jpg http://www.wnieznane.pl/photos/1346148756.jpg http://files1.structurae.de/files/photos/1/20130509/DSC08223.JPG http://ktl.nl/images/sized/uploads/afbeeldingen/Odebrug-nwe_site2-1042x301.jpg https://www.google.pl/maps/@51.052208,3.721156,3a,75y,286.5h,87.45t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWE5TnygDhFH2WXW345NBNQ!2e0?hl=pl

    • 2 0

  • Czy Gdańsk jest w centrum Polski, może na Południu ?!!!
    NIE! Miasto Gdańsk od wieków..... było i JEST miastem portowym!!!!
    podobno????? otwartym na morze. Było takie hasło
    "Gdańsk. Morze Możliwości",
    czyli nastawione na szerokopojęte otwarcie na morze, na wodę!
    Jeśli kładka, a nawet chyba dwie!!, bo druga była planowana, w połowie drogi
    pomiędzy końcem mostu zielonego - jego wschodnim końcem, który swoją drogą, kiedyś powinien być zwodzony a północnym cyplem wyspy spichrzów,
    to ma być otwarcie na morze, to ciekawe. Od kiedy to "pocięcie toru wodnego" dla: promów żeglugi gdańskiej, tramwajów wodnych, oraz mniejszych
    i większych jednostek (przy)pływających do Gdańska ma być pro morskie... :p
    A na "Szanty pod Żurawiem" to pewnie rowerem wodnym, ten przynajmniej
    przepłynie pod... kładką ;p
    Kładce w JAKIEJKOLWIEK formie ZDECYDOWANE NIE.
    Mało mnie obchodzą Państwa minusy.
    Bo pewnie cześć z Państwa to z obszaru war.-maz.(co by mnie mocno zdziwiło)
    lub zach.-pom. ew. kuj.-pom.

    • 4 0

  • Deweloperska ułuda

    Nie łudźmy się, ta kładka budowana jest dla deweloperów. Inaczej nigdy nie zabudują odciętej od miasta Ołowianki. Dla samej Filharmonii, czy Angielskiej Grobli nie było by tematu, tak jak z tunelem na Oruni...

    • 2 0

  • (2)

    A podobno mosty mają łączyć dwa brzegi .Pewnie wszędzie tak jest tylko nie u nas. Jesteśmy dziwnym narodem, zawsze znajdziemy powód do kłótni i sporów.

    • 2 4

    • Jasne, najlepsze jest 100% zgody i 95% frekwencji.. (1)

      3 x TAK...
      Ech, niektórzy spali na lekcjach historii..

      • 0 0

      • No tak lepiej jest się żreć .Najbardziej krytykują ci którzy z tej kładki korzystać nie będą no bo jakże można ułatwiać życie tym którzy mogliby mieć lepiej! O takie nauczanie Ci chodziło? Jeżeli tak to wiem już jakich Ty masz nauczycieli.

        • 0 1

  • Należy przywrócić publiczną karę śmierci i na przeciwnikach WYKONAĆ !!!!

    • 0 1

  • opinia

    subiektywnie,projekt nie wpisujacy sie we"wrota"do tysiacletniego Gdanska,nadal most zielony nie podnoszony ,jak obiecal wiele lat temu a...a ruch jednostek plywajacych juz teraz slabiutki jak na tak piekne miejsce jak motlawa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane