• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie linii do SKM Śródmieście gotowe w 75 proc. SKM-ki pojadą tam w marcu

Maciej Naskręt
29 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przystanek SKM Śródmieście z lotu ptaka


Sprawdziliśmy postęp na budowie przystanku SKM Śródmieście zobacz na mapie Gdańska wraz z ok. kilometrową linią. Inwestycja gotowa jest w 75 proc., a jej budowa ma się zakończyć w grudniu. Składy SKM-ki dojadą tam jednak dopiero w marcu 2015 r.



Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Jeszcze dwa i pół miesiąca powinna potrwać budowa przystanku SKM Śródmieście. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 75 proc. i wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować przedsięwzięcie w terminie. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Choć wykonawca ma zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu tego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu. Powód? - Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy. Stąd będzie to możliwe najszybciej w marcu - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdźmy jednak to co najbardziej interesuje m.in. podróżnych SKM-ki, czyli postępy na placu budowy.

Budowa przystanku SKM Śródmieście

  • Prawie gotowa wiata i peron przystanku SKM Śródmieście.
  • Planowane zejście i winda z przystanku tramwajowego na przystanek SKM Śródmieście.
  • Widok na przedłużoną linię SKM z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.

Pierwsze prace przy budowie linii.

Największe zmiany od ostatniej naszej wizyty w maju obecnie można dostrzec w rejonie al. Armii Krajowej, gdzie powstaje przystanek SKM Śródmieście - przyszły przystanek czołowy SKM, z którego pociągi będą odjeżdżać wyłącznie w kierunku Gdyni. Nad peronem pojawiła się wiata o konstrukcji stalowej. Wykonane zostało także jej zadaszenie, które dodatkowo jest w 80 proc. obłożone panelami. Posadzkę zyskał także sam peron nowego przystanku.

Na wysokości peronu SKM Śródmieście wykonano grodzie stalowe, które stworzą niezbędny mur oporowy zabezpieczający skarpę na granicy terenów kolejowych i miejskich. Praktycznie gotowa jest też konstrukcja schodów prowadzących z przystanku tramwajowego na przystanek kolejowy. Wykonawca obecnie montuje konstrukcję wiat nad nowymi schodami, a obok nich ok. 3 metry ponad powierzchnię wystaje stelaż pod przyszły szyb windy.

Co ciekawe, nowy przystanek posiada dodatkowe zejście do tunelu, które w przyszłości ma posłużyć jako dojście do powstającego tuż obok centrum handlowego pn. Forum Radunia.

Torowisko praktycznie gotowe

  • Na odcinku między SKM Śródmieście a stacją Gdańsk Główny ułożone są oba tory nr 501 i 502.
  • Na kilometrowym przedłużeniu brakuje tylko jednego rozjazdu.
  • Wpięcie torów SKM w tory dalekobieżne na wysokości Huciska.
  • Nowe dwa tory SKM na wysokości budynku poczty.
  • Prace torowe przy wiadukcie Błędnik.

Niemal na całej długości projektu, czyli od Wiaduktu Błędnik do Wiaduktu Biskupia Górka, wykonawca ułożył torowisko kolejowe. Na miejscu pracuje podbijarka torowa, która reguluje płaszczyznę nowego torowiska.

Na stacji Gdańsk Główny dokonano też modernizacji torów nr 9 i 11 - są to tory boczne, dla których niezbędna była lekka korekta geometrii ze względu na utworzenie nowego głównego ciągu torów 501 i 502 w ramach przedłużenia linii SKM.

Wykonawcy pozostało wyłącznie ułożenie rozjazdu tuż przed nowym przystankiem SKM Śródmieście. Prace torowe toczą się także w sąsiedztwie przebudowanego peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny.

Peron 3 na stacji Gdańsk Główny

  • Odnowiony peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.
  • Schody prowadzące na nowy peron trzeci SKM-ki.
  • Na peron trzeci, który został przebudowany niepełnosprawni, matki z wózkami, ale także rowerzyści dostaną się windą.
  • Nowy peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.

Czy nowy przystanek SKM Śródmieście ułatwi ci podróże po Trójmieście?

Inwestycja obejmowała modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego. Nowy obiekt na linii jest praktycznie gotowy. Ustawiono historyczną wiatę, której podpory musiały przejść renowację. Zamontowano na nich dach, który został już zaizolowany. Całość oświetlą ozdobne latarnie.

Gotowe są też schody dla podróżnych z tunelu wiodącego do dworca PKS i na tramwaj. Osoby niepełnosprawne, rowerzyści, czy matki z dziećmi w wózkach będą miały do dyspozycji windę, której szyb jest już gotowy. Brakuje samej kabiny i silników.

Nowy przystanek

Brak rozjazdów - połączeń linii dalekobieżnej z powstającym przedłużeniem SKM będą powodować perturbacje w ruchu. Najważniejszy minus przedłużenia linii SKM to brak wpięcia go w linię dalekobieżną za przystankiem SKM Śródmieście w kierunku Oruni.

Nie ma też szans na to, by pociągi linii z PKM wjechały na tory przy przystanku SKM Śródmieście. Dlaczego? Brakuje rozjazdów, które umożliwiłyby to za stacją Gdańsk Główny patrząc od strony Wrzeszcza. Owszem, jest taka możliwość przed Gdańskiem Głównym, ale w Urzędzie Marszałkowskim, który organizować będzie ruch na linii PKM, istnieje przekonanie, że PKM i SKM nie powinny sobie wchodzić w tory.

Jest jednak szansa, że SKM umożliwi bezpośredni przejazd z Tczewa do Gdyni. Rozjazdy dają możliwość zjechania z linii dalekobieżnej w Gdańsku Głównym jeszcze ok. 300 metrów przed nowym peronem nr 3.

Zakres budowy przedłużenia linii 250

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • wydajemy miliardy na inwestycje (2)

    ale jakos mnie one nie cieszą, jak widze kilometry ekranow w centrum miasta, czy obok torów na Przymorzu. Juz sa popisane i uje..brudne. Nikt o to nie dba.
    Nie mowiać o estetyce przystanku Srodmiescie, on juz za Gomułki byłby przestarzały. Moze pora zobaczyc jak to robią na swiecie lub w Polsce we Wroclawiu, Poznaniu, Warszawie i zacząc budowac po miejsku, a nie skrzyzowania z wyspami centralnymi wielkosci stadionu. O czyms takim jak priorytet dla tramwajow juz nawet nie pisze...

    • 61 11

    • nie mamy inżynierów (1)

      wielopoziomowe, zwarte rozwiązania wymagają wyobraźni i technicznych umiejętności. Produkty naszej uczelni nie mają często obu tych cech.
      Pozostaje nam mieć nadzieję na drobne sukcesy: ruchome schody między PKP,a PKS. Połączenie ZKM z dworcem głównym PKP itd.

      • 14 2

      • juz do Tczewa wystarczy wajzec dla porownania co mozna a co sie buduje

        • 2 0

  • To da trochę życia do Starego Przedmieścia.

    To nie estakady niszczą miasto tylko dysproporcja między dzielnicami z transportem szynowym i bez niego. Po obu stronach Estakady Kwiatkowskiego jest tak samo. Po obu stronach Estakady Słowackiego jest tak samo etc. Po obu stronach Podwala Przedmiejskiego jest różnie, bo na północy SKM i tramwaje a na południu guzik.

    • 4 1

  • chwilowo ten przystanek jest niepotrzebny (1)

    nie ma gdzie zostawic w okolicy auta - to co ma byc to kolejny zart, chwilowo okolice niezbyt rozwojowe poza wsb i urzedem woj - reszta to patola - okolica sie zmienia ale zbt wolno bo pan adamowicz dopiero kupuje tereny na biskupiej....ktorych zapomni pokazac tak jak 1ha dzialki i mieszkania za 300.000 ......

    • 12 11

    • Dla mnie mieszkającego na Ogarnej, przystanek jest super, bo zamiast 15 minut do dworca głównego, będę miał tylko 6 minut.
      Poza tym o jakiej patologii piszesz skoro tereny na południu WS są właśnie zabudowywane nowymi budynkami dla nowych mieszkańców a to jest na piechotę ok. 8-9 minut do kolejki. Byłoby pewnie jeszcze szybciej ale brak jest wyjścia z peronu na Okopową.

      • 4 1

  • Znowu górą jest grupa bezmyślnych decydentów !!! SKM i PKM powinny zostać połączone w jedno przedsiębiorstwo !!!! (1)

    Tylko wtedy jest możliwość skutecznej obsługi podróżnych, czyli pozyskania odpowiedniej ilości pasażerów. Znając życie, natychmiast pojawi się problem RÓŻNYCH biletów na SKM i PKM. A BILETY MUSZA BYĆ takie same, jeśli te inwestycje mają komuś służyć, a nie być jedynie sztuką dla sztuki. Ale cóż, bezmyślność władzy jest bezgraniczna.....

    • 18 5

    • o ludzie, tylko nie połączenie z tym badziewem SKM Gdynia Cisowa

      oni nadają się do likwidacji a nie bonusu w postaci nowej linii i pociagów

      • 0 2

  • wot, ni szto intieriesno ... (1)

    wsio kak w NRD

    • 6 7

    • a ty kto, Putin?

      • 2 0

  • Może warto zorganizować grupę (4)

    artystów albo chociaż graficiarzy by za w czasu wymalowali tam jakieś grafiki związane z Gdańskiem (ale nie z pomorskimi politykami czy walesotworami !!)

    Myślę, że 300 tys. zł na "reklamę" w serialu można zmniejszyć do 50-100 tys. zł i przeznaczyć na to. Może chociaż na podkład na ścianę by "szprajem" jej nie pomazali "otagowali" ?

    Przecież SOK nie upilnuje tych powierzchni a Straż Miejska ledwo pilnuje swojego mienia ...

    • 41 10

    • SOK (2)

      SOK-u już nie ma w SKM, teraz biegają jacyś emeryci z prywatnej firmy ochroniarskiej którzy nie potrafią sobie poradzić z pijanym menelem, to co dopiero z wysportowanymi małolatami co bombią grafitti na pociągach.

      • 11 1

      • a najlepszy jest taki mega grubas z tej "ochrony"

        ledwo się mieści w przejściu pomiędzy siedzeniami

        • 4 0

      • Ochrona SKM

        Mam wrażenie że SKM-ka zwerbowała właśnie pociągowych meneli i bezdomnych, ubrała ich w mundurki z napisem "Security", dała plastikowe pałki ze sklepu z zabawkami, kajdanki z Sex-Shopu i wysłali ich aby pilnowali porządku w pociągach. Tak to właśnie wygląda.
        Przy okazji mam prośbę to panów ochroniarzy z nocnej zmiany o częstsze używanie mydła i wody, bo niestety śmierdzą jak kloszardy.

        • 13 2

    • A dlaczego straż miejska miałaby pilnować kolei mienia?

      Nie masz zielonego pojęcia o tym, kto za co jest odpowiedzialny, ale swoje pseudomądrości musisz światu objawić. Ty możesz sąsiadowi za friko samochodu popilnować.

      • 5 1

  • Niech zakwita sto kwiatów,niech się pyszni sto opinii

    • 0 3

  • Dron (3)

    Przydaje się Wam - filmy coraz ciekawsze :)
    A przystanek jak najbardziej potrzebny - wygląda fajnie.

    • 67 15

    • dron

      wygląda na cieniu jak DJI fantom

      • 7 0

    • pięknie władować się phantomem pod ścieżkę

      czy PAŻP wiedział? ULC wydał zgodę czy może donieść uprzejmie?

      • 3 7

    • Pomysłowo

      nagrywali ze zdalnie sterowanego samolociku :D

      • 6 0

  • czy to jakies zbiegi okolicznosci? (5)

    linia tramwajowa na Chełm, czas oczekiwania 30 lat, zbudowana zaraz po tym jak na Chełmie stanęło tesco, Przystanek Srodmiescie, planowany jeszcze dłuzej, zostanie otwarty prawie jednoczesnie z galerią, nawet specjanle schody będą. To są zapewne bezinteresowne zbiegi okolicznosci..

    • 20 13

    • Na bakier z historią. (2)

      Poprzestawiałeś/łaś historię. Tesco otwarto we wrześniu 2008, linia tramwajowa działała od 2007 roku.

      • 8 1

      • (1)

        Tak czy inaczej związek jest.

        • 3 6

        • Brak związku to dowód,że związek jest

          Oczywista oczywistość

          • 4 3

    • To nie jest zbieg okoliczności, tylko celowe działanie.
      To samo było zrobione przy okazji remontu wysepki peronowej w Wrzeszczu i wykonanie dojścia wprost z peronu do nowo budującej się galerii handlowej.
      Nowy peron Gdańsk-Śródmieście tez to pokazuje, że istotniejszym jest skomunikowanie z Forum Radunia niż np. z Dolną Bramą, CKU, Urzędem Wojewódzkim i ul. Toruńską. Niby niewiele ale po wyjściu z kolejki SKM trzeba będzie by pójść w ww kierunki całkiem sporo nadłożyć drogi.
      A wystarczyłoby zrobić kładkę od strony Okopowej.
      To tez ciekawostka, tu się zaoszczędzi dla ruchu pieszego kilkaset tysięcy zmuszając ludzi do przejścia dłuższą trasą a jednocześnie forsuje sie zwodzoną kładkę dla pieszych, która tylko rozreguluje ruch wodny na Motławie za kilkanaście milionów.
      To tez unaocznia gdzie leżą priorytety magistratu, duża kasa to i zainteresowane, mała kasa i potrzeby ludzi a poszli won!!!

      • 5 3

    • Nie to nie przypadek. Każdy ma wgląd w plany inwestycyjne miasta

      I może dostosować prywatne inwestycje do tego co powstaje w mieście

      • 12 3

  • Super inwestycja!! (3)

    Skoro dział marketingu SKM wiedział wiele miesięcy temu, że nowa stacja będzie gotowa już w grudniu dziwie się, że nie przygotowany został nowy rozkład np. od 1 stycznia 2015 roku.
    Dlaczego przystanek ma czekać aż do marca na możliwość skorzystania???
    Czekam na te stację już od mistrzostw Euro 2012 i kolejne pół roku muszę czekać, żeby dojechać do domu SKM bez konieczności urządzania długich spacerów... nasuwa mi się pytanie o co tu chodzi, ludzie proszę was trochę rozumu... kto pracuje w marketingu SKM????

    • 14 3

    • To moze w ogole ci nic nie powinni budować,niech lepiej mi wybudują tramwaj,marudo...

      Nie będę narzekał,że

      • 1 1

    • Bo to pod Forum Radunia robione jest a nie dla mieszkających w pobliżu.

      • 2 3

    • idioci...

      co tu dużo gadać. Inwestycje w Gdańsku nie od dziś nie służą obywatelom Trójmiasta. Serdecznie Wam drodzy Gdańszczanie współczuję i bynajmniej nie jest to ironia.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane