• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie linii do SKM Śródmieście gotowe w 75 proc. SKM-ki pojadą tam w marcu

Maciej Naskręt
29 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przystanek SKM Śródmieście z lotu ptaka


Sprawdziliśmy postęp na budowie przystanku SKM Śródmieście zobacz na mapie Gdańska wraz z ok. kilometrową linią. Inwestycja gotowa jest w 75 proc., a jej budowa ma się zakończyć w grudniu. Składy SKM-ki dojadą tam jednak dopiero w marcu 2015 r.



Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Jeszcze dwa i pół miesiąca powinna potrwać budowa przystanku SKM Śródmieście. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 75 proc. i wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować przedsięwzięcie w terminie. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Choć wykonawca ma zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu tego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu. Powód? - Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy. Stąd będzie to możliwe najszybciej w marcu - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdźmy jednak to co najbardziej interesuje m.in. podróżnych SKM-ki, czyli postępy na placu budowy.

Budowa przystanku SKM Śródmieście

  • Prawie gotowa wiata i peron przystanku SKM Śródmieście.
  • Planowane zejście i winda z przystanku tramwajowego na przystanek SKM Śródmieście.
  • Widok na przedłużoną linię SKM z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.

Pierwsze prace przy budowie linii.

Największe zmiany od ostatniej naszej wizyty w maju obecnie można dostrzec w rejonie al. Armii Krajowej, gdzie powstaje przystanek SKM Śródmieście - przyszły przystanek czołowy SKM, z którego pociągi będą odjeżdżać wyłącznie w kierunku Gdyni. Nad peronem pojawiła się wiata o konstrukcji stalowej. Wykonane zostało także jej zadaszenie, które dodatkowo jest w 80 proc. obłożone panelami. Posadzkę zyskał także sam peron nowego przystanku.

Na wysokości peronu SKM Śródmieście wykonano grodzie stalowe, które stworzą niezbędny mur oporowy zabezpieczający skarpę na granicy terenów kolejowych i miejskich. Praktycznie gotowa jest też konstrukcja schodów prowadzących z przystanku tramwajowego na przystanek kolejowy. Wykonawca obecnie montuje konstrukcję wiat nad nowymi schodami, a obok nich ok. 3 metry ponad powierzchnię wystaje stelaż pod przyszły szyb windy.

Co ciekawe, nowy przystanek posiada dodatkowe zejście do tunelu, które w przyszłości ma posłużyć jako dojście do powstającego tuż obok centrum handlowego pn. Forum Radunia.

Torowisko praktycznie gotowe

  • Na odcinku między SKM Śródmieście a stacją Gdańsk Główny ułożone są oba tory nr 501 i 502.
  • Na kilometrowym przedłużeniu brakuje tylko jednego rozjazdu.
  • Wpięcie torów SKM w tory dalekobieżne na wysokości Huciska.
  • Nowe dwa tory SKM na wysokości budynku poczty.
  • Prace torowe przy wiadukcie Błędnik.

Niemal na całej długości projektu, czyli od Wiaduktu Błędnik do Wiaduktu Biskupia Górka, wykonawca ułożył torowisko kolejowe. Na miejscu pracuje podbijarka torowa, która reguluje płaszczyznę nowego torowiska.

Na stacji Gdańsk Główny dokonano też modernizacji torów nr 9 i 11 - są to tory boczne, dla których niezbędna była lekka korekta geometrii ze względu na utworzenie nowego głównego ciągu torów 501 i 502 w ramach przedłużenia linii SKM.

Wykonawcy pozostało wyłącznie ułożenie rozjazdu tuż przed nowym przystankiem SKM Śródmieście. Prace torowe toczą się także w sąsiedztwie przebudowanego peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny.

Peron 3 na stacji Gdańsk Główny

  • Odnowiony peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.
  • Schody prowadzące na nowy peron trzeci SKM-ki.
  • Na peron trzeci, który został przebudowany niepełnosprawni, matki z wózkami, ale także rowerzyści dostaną się windą.
  • Nowy peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.

Czy nowy przystanek SKM Śródmieście ułatwi ci podróże po Trójmieście?

Inwestycja obejmowała modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego. Nowy obiekt na linii jest praktycznie gotowy. Ustawiono historyczną wiatę, której podpory musiały przejść renowację. Zamontowano na nich dach, który został już zaizolowany. Całość oświetlą ozdobne latarnie.

Gotowe są też schody dla podróżnych z tunelu wiodącego do dworca PKS i na tramwaj. Osoby niepełnosprawne, rowerzyści, czy matki z dziećmi w wózkach będą miały do dyspozycji windę, której szyb jest już gotowy. Brakuje samej kabiny i silników.

Nowy przystanek

Brak rozjazdów - połączeń linii dalekobieżnej z powstającym przedłużeniem SKM będą powodować perturbacje w ruchu. Najważniejszy minus przedłużenia linii SKM to brak wpięcia go w linię dalekobieżną za przystankiem SKM Śródmieście w kierunku Oruni.

Nie ma też szans na to, by pociągi linii z PKM wjechały na tory przy przystanku SKM Śródmieście. Dlaczego? Brakuje rozjazdów, które umożliwiłyby to za stacją Gdańsk Główny patrząc od strony Wrzeszcza. Owszem, jest taka możliwość przed Gdańskiem Głównym, ale w Urzędzie Marszałkowskim, który organizować będzie ruch na linii PKM, istnieje przekonanie, że PKM i SKM nie powinny sobie wchodzić w tory.

Jest jednak szansa, że SKM umożliwi bezpośredni przejazd z Tczewa do Gdyni. Rozjazdy dają możliwość zjechania z linii dalekobieżnej w Gdańsku Głównym jeszcze ok. 300 metrów przed nowym peronem nr 3.

Zakres budowy przedłużenia linii 250

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • czy to jakies zbiegi okolicznosci? (5)

    linia tramwajowa na Chełm, czas oczekiwania 30 lat, zbudowana zaraz po tym jak na Chełmie stanęło tesco, Przystanek Srodmiescie, planowany jeszcze dłuzej, zostanie otwarty prawie jednoczesnie z galerią, nawet specjanle schody będą. To są zapewne bezinteresowne zbiegi okolicznosci..

    • 20 13

    • Nie to nie przypadek. Każdy ma wgląd w plany inwestycyjne miasta

      I może dostosować prywatne inwestycje do tego co powstaje w mieście

      • 12 3

    • Na bakier z historią. (2)

      Poprzestawiałeś/łaś historię. Tesco otwarto we wrześniu 2008, linia tramwajowa działała od 2007 roku.

      • 8 1

      • (1)

        Tak czy inaczej związek jest.

        • 3 6

        • Brak związku to dowód,że związek jest

          Oczywista oczywistość

          • 4 3

    • To nie jest zbieg okoliczności, tylko celowe działanie.
      To samo było zrobione przy okazji remontu wysepki peronowej w Wrzeszczu i wykonanie dojścia wprost z peronu do nowo budującej się galerii handlowej.
      Nowy peron Gdańsk-Śródmieście tez to pokazuje, że istotniejszym jest skomunikowanie z Forum Radunia niż np. z Dolną Bramą, CKU, Urzędem Wojewódzkim i ul. Toruńską. Niby niewiele ale po wyjściu z kolejki SKM trzeba będzie by pójść w ww kierunki całkiem sporo nadłożyć drogi.
      A wystarczyłoby zrobić kładkę od strony Okopowej.
      To tez ciekawostka, tu się zaoszczędzi dla ruchu pieszego kilkaset tysięcy zmuszając ludzi do przejścia dłuższą trasą a jednocześnie forsuje sie zwodzoną kładkę dla pieszych, która tylko rozreguluje ruch wodny na Motławie za kilkanaście milionów.
      To tez unaocznia gdzie leżą priorytety magistratu, duża kasa to i zainteresowane, mała kasa i potrzeby ludzi a poszli won!!!

      • 5 3

  • Co za głupie tłumaczenie (1)

    To czy nie można ułożyć rozkładów na grudzień już uwzględniając hipotetyczne przejazdy i postoje na Śródmieściu? I odpalić linię w pierwszym możliwym terminie po odbiorach? W Gdańsku Głównym SKM ma obecnie do dyspozycji 4 krawędzie peronowe o ile się nie mylę...

    • 25 2

    • niedasie

      niedasie niedasie niedasie

      • 8 0

  • Przystanek SKM w cenie 2/3 portu lotniczego w Kosakowie?

    No no, na bogato...

    • 16 6

  • Przystanek zbudowany tylko po to zeby zawieźć klientów do prywatnej galerii handlowej.

    Nazwa Srodmiescie, z wyglądu sródmiescie pierdziszewa.
    Kilkaset metrów brakuje żeby podłaczyc tory do Gdanska Południowego, dzieki czemu mogłby obsługiwac pociagi od strony Pruszcza. A tak, kolejna kosztowna prowizorka, ale to taki znak firmowy Polskiej Rzeczypospolitej Prowizorycznej

    • 24 6

  • Jazda SKM to sport ekstremalny (2)

    Kiedy zniknie dziura pomiedzy kolejką a peronem?

    • 15 2

    • Nigdy (1)

      Dziura do krawędzi peronu to nieodłączny element dziewictwa, tfu, dziedzictwa kulturowego Pomorza, objęty ochroną konserwatorską.

      • 11 0

      • I jeszcze

        Nieco starsi może pamiętają, że ta krwiożercza komuna nieźle sobie z dziurą radziła: w progu wagonu przykręcony był na chama żeliwny stopień. Jeszcze teraz widać zaczepy po nim. Problem z dziurą zaczął się wtedy, kiedy decydenci SKM przestali się orientować czy prowadzą kolej aglomeracyjną czy burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa.

        • 10 5

  • chwilowo ten przystanek jest niepotrzebny (1)

    nie ma gdzie zostawic w okolicy auta - to co ma byc to kolejny zart, chwilowo okolice niezbyt rozwojowe poza wsb i urzedem woj - reszta to patola - okolica sie zmienia ale zbt wolno bo pan adamowicz dopiero kupuje tereny na biskupiej....ktorych zapomni pokazac tak jak 1ha dzialki i mieszkania za 300.000 ......

    • 12 11

    • Dla mnie mieszkającego na Ogarnej, przystanek jest super, bo zamiast 15 minut do dworca głównego, będę miał tylko 6 minut.
      Poza tym o jakiej patologii piszesz skoro tereny na południu WS są właśnie zabudowywane nowymi budynkami dla nowych mieszkańców a to jest na piechotę ok. 8-9 minut do kolejki. Byłoby pewnie jeszcze szybciej ale brak jest wyjścia z peronu na Okopową.

      • 4 1

  • Gdansk odwraca sie od morza (7)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) znajduja sie nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali kolej pasazerska z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 27 11

    • wrzucasz ten sam tekst od Brzeźnie, Nowym Porcie itd. od tygodni (6)

      Masz obsesję czy w ten sposób zarabiasz na życie ?

      • 8 9

      • Brzezno, Nowy Port i Stogi tez sa w Gdansku (5)

        dlaczego mamy ciagle wiadomosci o budowie nowych linii tramwajowych, kolejowych a nic sie nie robi dla dzielnic nad morzem ? skazane na biede ? na najstarsze tramwaje ? na niewyremontowane torowiska tramwajowe ? na zamknieta linie koleji pasazerskiej Gdansk Glowny przez Brzezno do Nowego Portu ? trzeba codziennie o tym krzyczec aby wladze Gdanska zwrocily oczy na zaniedbane dzielnice nad morzem Stogi, Nowy Port, Brzezno

        • 7 5

        • marynarzu, przestań pisać głupoty (4)

          Linię skm z Gdańska Głównego do Nowego Portu zamknięto lata temu, bo woziła powietrze zamiast ludzi. Ludzie pokupowali sobie auta. Chcesz mieć linię GG- NP weź zainwestuj i wydzierżaw zamiast pierdzielić na forum. ps. Poczytaj statystyki ile osób jeździło eskaemką na trasie Gdynia Sopot Gdańsk ze 20 lat temu a ile obecnie.

          • 6 5

          • Linia z Gdanska Glownego do Nowego Portu miala pociagi co 2 godziny (2)

            Linia ta miala pociagi co 2 godziny przed zamknieciem, kto bedzie czekal 2 godziny na pociag miejski? aby miejska linia kolejowa miala pasazerow pociagi powinny jezdzic co najmniej co 15 minut, wystarczy jeden wagon, a w godzinach szczytu wiecej wagonow.
            Buduje sie przeciez Kolej Metropolitalna w Gdansku a wiec sa pasazerowie dla podrozowania koleja w miescie.

            • 6 3

            • Ale po co (1)

              Zarówno do Nowego Portu, jak i Brzeźna kursują tramwaje, i obie linie zostały wyremontowane.

              • 7 5

              • miedzy Gdanskiem a Gdynia kursuja autobusy wiec po co skm ?

                podroz tramwajem z Gdanska Glownego do Nowego Portu trwa 30 minut, pociagiem trwala by 10 minut, na plaze w Brzeznie mozna by dojechac z Gdanska Glownego w 7 minut

                • 7 3

          • Powietrze będzie też wożone w PKM, bo zawiłość trasy spowoduje rezygnację z jazdy tą linią na rzecz auta którym dojedzie się szybciej.

            • 4 2

  • super oby tak dalej

    • 5 2

  • wot, ni szto intieriesno ... (1)

    wsio kak w NRD

    • 6 7

    • a ty kto, Putin?

      • 2 0

  • Znowu górą jest grupa bezmyślnych decydentów !!! SKM i PKM powinny zostać połączone w jedno przedsiębiorstwo !!!! (1)

    Tylko wtedy jest możliwość skutecznej obsługi podróżnych, czyli pozyskania odpowiedniej ilości pasażerów. Znając życie, natychmiast pojawi się problem RÓŻNYCH biletów na SKM i PKM. A BILETY MUSZA BYĆ takie same, jeśli te inwestycje mają komuś służyć, a nie być jedynie sztuką dla sztuki. Ale cóż, bezmyślność władzy jest bezgraniczna.....

    • 18 5

    • o ludzie, tylko nie połączenie z tym badziewem SKM Gdynia Cisowa

      oni nadają się do likwidacji a nie bonusu w postaci nowej linii i pociagów

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane