• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Mam nadzieję, że władza nie zmarnuje danego jej zaufania (37)

    Z drugiej strony mieszkam w Osowej i sie zastanawiam, dlaczego mamy ponosić wszyscy razem za ten tunel płacić. Koszty pewnie sąniebotyczne. Właśnie ile kosztuje utrzymanie tego tunelu?

    • 14 380

    • ja też nie chcę ponosić kosztów budowy kanalizacji w Osowej, ale nie marudzę (7)

      przecież możesz kroić za stodołą

      • 169 4

      • tak lepiej inwestowoać w pipidówę (5)

        czyt. Wrzeszcz lub Morenę.

        • 7 60

        • Jak mozna porownac Wrzeszcz do Moreny??? (2)

          Wrzeszcz to centrum Trojmiasta, zyla laczaca Gdansk z Sopotem i Gdynia.
          Rozumu to ty nie masz stawiajac w jednym szerego sypialnie z miastem,
          przez ktore przejezdza setki tysiecy ludzi miesiecznie.

          • 32 10

          • Wrzeszcz żyła? (1)

            No no, ostro poszedłeś. Żyła ale w ostatnim stadium miażdżycy. Dlatego ta żyła żeby szybciej uciec od tego miasta, jeździ przez Morenę, ową pogardzaną przez ciebie sypialnię. Chyba, że myślałes o galerii Bałtckiej, bo tam plynie zyła złota przez ceny wzięte z kosmosu.

            • 13 12

            • nie pasują Ci ceny, to ubieraj się na ryneczku albo w lumpeksie. Przymusu robienia zakupów nie ma.

              • 5 3

        • Pipidówa (1)

          Co to jest Osowa - pipidówa w granicach kilku gmin, która myśli, że jest pępkiem świata, a nie może nawet zostać samodzielnym miastem. Dlatego ma kompleksy i wszystkich innych uważa za coś gorszego od siebie, Ciekawe osowialy, ktorędy jeźedziswz do pracy do Gdańska, czy nie przypadkiem przez Morenę. Bo takich jak ty widzę tu tysiące stojących w korku na Rakoczegio i Potokowej, wszyscy na lewym pasie, bo już przy carefourze wiedzą, że będa skręcać w lewo w Słowackiego i dalej hajda na wiochę - na Kielnienskie, Barnirewickie i inne luksusowe arterie. Dzieki takim osowiałym Trasa Lęborska pójdzie do Gdyni, wbrew wszelkiej logice i logistyce. Brawo Osowa, brawo ciemnogród.

          • 38 4

          • Moze i dziura, ale bogata

            Szybko bys zauwazyl czym jest ta pipidowa gdyby tylko przestala placic podatki do Gdanska, bo zaraz by sie okazalo ze nawet na odsniezanie dla was nie starczy. Nie moze zostac samodzielnym miastem? A od kiedy to dzielnice staja sie miastami? Kompleksy to chyba ty masz. Co za drogo bylo zeby sie tam przeprowadzic i teraz przezyc nie mozesz co?

            • 0 4

      • przecież kroi

        dlatego nie rozumie potrzeby inwestowania w rozwój miasta

        • 33 0

    • PO CO KOMU TUNEL W TYM MIEJSCU ?!?!?!?!?! (9)

      przecież za rzeką po stronie twierdzy nic nie ma!!!!!

      • 3 112

      • są mój drogi kolego

        są Stogi ze swoim tygrysem i Przeróbka z fosforowaniami

        • 24 9

      • Co za imbecyl!!! Skąd tacy się biorą. Marna prowokacja.

        • 34 1

      • (2)

        najszybsze połączenie lotniska z wylotówką na Warszawę i z Centrum do lotniska, po to budują - część nowej arterii Nowa Słowackiego z Trasą Suchaskiego, a to część nowej infry w Gdańsku, która bardzo usprawni docelowo poruszanie się po Gdańsku i Trójmieście...

        • 21 1

        • Tak ale...

          ... pomiędzy rzeczypospolitej a Hallera nie będzie połączenia, czyli utworzy się nowe wąskie gardło.

          • 8 2

        • Z lotniskiem? A obwodnica południowa do czego jest?

          • 4 0

      • Po drugiej stronie tunelu jest krajowa 7.... (1)

        • 14 0

        • A to co budują za Św. Wojciechem to już nie wystarczy

          żeby "spiąć" E7 z obwodnicą?

          • 0 4

      • ,,,,,swietnie się podpidałeś ,nie wiesz poco,nie pisz i nie ośmieszaj się

        • 1 0

      • Łosie posłuchajcie:

        - chodzi o to by odciążyć centrum miasta od transportu ciężkiego, zeby TIRY nie jechały tranzytem przez starówke do portów, tylko obwodnicą południową leciały na Gdynię, albo tunelem na port północny i dalej w kierunku Gdyni... Oczyiwście są to zaległości z 20 lat albo i z komuny jeszcze, bo miasto rozwinęło się szybciej niż zakładało centralne planowanie...

        • 11 0

    • W z tej Osowialej dzielni, ktora przez przypadek znalazla sie w granicach miasta Gdanska (5)

      Dobrze, ze wam żadnej drogi miasto nie zbuduje do 2025 co najmniej to nie będziecie sie z tymi durnymi poglądami pałętać wśród normalnych ludzi bo nawet nie dojedziecie do centrum.Nie mówiąc już o tunelu he he.

      • 51 6

      • To Gdańsk potrzebuje Osowy (2)

        Tak naprawdę to Osowa jest bardziej potrzebna Gdańskowi niż odwrotnie. To Osowa jest płatnikiem netto. Udział w podatkach mieszkańców Osowy jest dużo wyższy niż nakłady miejskie na tą dzielnicę, gdzie miasto nawet dróg i kanalizacji burzowej nie może zrobić.

        • 6 19

        • jaka jest największa atrakcja w osowej ?

          obwodnica !!! Przeciez osowa to wygwizdowo gdzie psy dupami szczekaja.

          • 14 1

        • aaa

          jak sie wieśniaki na polach osadzają niech płacą :) kupili wiochmeni od rolników ziemie i teraz sie panoszą dla mnie to możecie po piachu jeździć....

          • 5 2

      • Osowiała dzielnicy (1)

        Problem w tym, że oni u siebie nic nie chcą (bo gdzies te krowy trzeba pasać0, ale za to pchają się do miasta i udają wielkich mieszczuchów. Zobacz co dzieje się na Morenie w godzinach 7.30-9.00 i po 15-tej - cała Osowa gna do roboty i wraca z niej do swoich autostrad, gdzie czasami nawet dwie osobówki nie mogą sie wyminąć.

        • 8 2

        • nie widzę powodu, dla którego przez jedną niezbyt mądrą wypowiedź mieszkańca Osowy trzeba obrażać wszystkich. Piszecie że Morena zakorkowana, na Osowie zatyka się Wodnika - ciężko sie juz na nią rano wbić, bo mieszkańcy Gdyni np przejeżdżają tędy co by przy Selgrosie wbić sie na Obwodówkę. Wiadomo, że duża część z nas dojeżdża codziennie do pracy i szkoły korzystając z róźnych dróg Trójmiasta a to gdzie kto mieszka chyba nie jest tu istotne.

          • 4 0

    • (3)

      w Osowej powinien chyba powstać rezerwat - coś na kształt rezerwatu Indian w Ameryce Północnej. Albo autonomia z własnym budżetem - niech mieszkańcy sami się utrzymują, budują drogi i płacą i organizują sobie życie. Przy wyjazdach z Osowej należałoby ustawić bramki i pobierać myto za korzystanie z "nieosowskich" dróg. Wstęp na plażę (sprzątaną z nieosowskich pieniędzy) powinien być dla obywateli Republiki Osowskiej płatny itd itp

      • 74 3

      • Do Osowiałego Osowiaka

        Powinieneś gamoniu płacić za zakorkowanie ul. Spacerowej.

        • 19 2

      • Autonomia? - Bardzo chętnie (1)

        Własny budżet jeszcze lepiej. Przestaniemy płacić na meneli na dolnym tarasie. To na Osowej jest wyższa średnia dochodów i co za tym idzie udział w podatkach wpływający do kasy samorządowej.

        • 6 12

        • Super

          Kiedy referendum i nowe tablice rejestracyjne?

          • 14 0

    • (1)

      Kolego, GDDKiA wspólnie z Gdańskiem chciały Ci na Osową wybudować Trasę Kaszubską + Drogę Zieloną, ale nie udało Wam się w porę spacyfikować waszych ekooszołomów. No to teraz gnijcie sobie w korkach na Spacerowej, i nie marudźcie, że buduje się w innych rejonach miasta... Ta droga też będzie służyć głównie tranzytowi, a okolicznym mieszkańcom tylko przy okazji.

      • 34 1

      • dobrze prawisz kolego. chcieli ale oni nie chcieli. banda oszołomów

        • 11 1

    • tunel

      zapewne będziesz bardzo często korzystał z tunelu jadąc do Warszawy przez miasto, z kolei sprawność połączenia z lotniskiem, Matarnią i ogólnie Wrzeszczem jadąc z Warszawy (bo to będzie przecież połączenie nowej Trasy Sucharskiego z Nową Słowackiego) odciąży inne ulice miejskie, więc odciąży przy okazji Sapacerową z aut przebijających sie tylko do obwodnicy - podsumowując nie tylko Osowa, ale cąłe miasto na tym bardzo skorzysta...

      • 14 0

    • aaa

      a dlaczego ja mam płacić za obwodnice i inne drogi w twojej okolicyprzecież tam nie mieszkam

      • 2 2

    • też

      też mieszkam w Osowej i cieszę się z tego tunelu . Pracuje w Porcie Północnym
      tak więc tunel zdecydowanie skróci czas dojazdu.A ty to chyba nigdzie nie jeździsz , wystarczy ci "twoja mała ojczyzna" a najdalej byłeś w Chwaszczynie i to kilka lat temu.Gdyby każdy tak rozumował to każdą inwestycję w mieście mogą oprotestować mieszkańcy innych dzielnic niż ta gdzie inwestycja powstaje Wystarczy że zawsze znajdą się miejscowi debile którzy będą protestować dla zasady np . Trasa Lęborska

      • 12 0

    • 287 minusów !!!! (1)

      niezły wynik

      • 3 0

      • Tu każde zapytanie z realiów

        ma właśnie taki a nie inny wynik. Ludzie jak roboty, wkręca Im się tylko dobre wieści i nie chcą wiedzieć że są na okrągło okradani.

        • 0 1

    • Chyba pobiłeś rekord w minusach. W momencie zamykania mojego postu

      było 291.

      • 0 0

    • wstyd mi za ta wypowiedz mieszkanca z Ossowej

      przepraszam wszystkich mieszkancow Trojmiasta za wypowiedz jednego z niereprezentantow tysiecy mieszkancow Ossowy - potrzebne sa nam kazde udogodnienia w 3-miescie:zarowno pod Martwa Wisla, jak i przy Estkadzie Kwiatkowskiego; stanowimy jeden organizm komunikacyjny i powinno nam wszystkim zalezec by z kazdej strony go "wyleczyc", czego wszystkim nam zyczę!

      • 8 0

  • Wypada (3)

    cieszyć się - w 2010 r jest wiadomość,że będzie coś bezpłatnie. Poczekamy do 2014 zobaczymy.

    • 176 3

    • (1)

      to już by było sku...two gdyby trzeba było płacić za co i tak my wszyscy płacimy bo przecież to z naszych pieniędzy jest budowane, tak samo jak autostrady i jeszcze trzeba za nie płacić, trzeba z tym skończyć

      • 27 0

      • Zobaczymy co powiedzą po wyborach

        • 12 0

    • A cóż to jest za bajka? Wszystko to być może! Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.

      • 5 0

  • nie wierzyłem, że to kiedy kolwiek powstanie (4)

    mam tylko nadzieję, że i drogi dojazdowe powstaną w odpowiednim czasie

    • 78 12

    • zobaczysz jakie cuda na kiju beda w roku 2035 :)

      • 5 1

    • To najprawdopodobniej nie powstanie (1)

      wszystkie te zapowiedz mają być jedynie biletem do kolejnej kadencji. Wyborcy mają krótką pamięć. Fundamentem autopromocji Pawła Adamowicza jest twierdzenie, że nikt poza nim nie byłby zdolny do kontynuowania wszystkich rozpoczętych projektów, gdyż on sam jest najlepiej wdrożony. Stąd właśnie ten urodzaj makiet, wizualizacji i zapowiedzi dobrobytu.

      • 13 3

      • Nic tak dobrze w Gdńsku nie wychodzi , jak wizje .

        • 3 1

    • a rowery?

      szkoda, że nie będzie tam ścieżki rowerowej :(

      • 6 2

  • ????? (10)

    W 2014 pojadą pierwsze auta ??? przecież w 2012 będzie koniec świata, przebiegunowanie ziemi i totalny zgon !!!

    • 66 51

    • (3)

      Polska jest 100 lat za Murzynami. U nas nawet koniec świata będzie z opóźnieniem, a o ile w ogóle nas nie ominie...

      • 50 4

      • :J (2)

        Haha to bylo dobre,u nas nawet koniec swiata bedzie z opoznieniem i niewiadomo czy sie uda,bo wiadomo jak to w polsce :DDD

        • 5 3

        • (1)

          NIE ZGAPIAJ!

          • 2 1

          • bo co

            ZGAPIAJ, ale ROZWIJAJ !

            • 0 0

    • no ale auta pojada (2)

      • 10 1

      • (1)

        hahahaahhah ten jak dopier**lil hjahaahha a
        pozdro czlowiek

        • 6 0

        • spoko tez pozdro ziomus ;)

          • 2 0

    • i Euro 2012 !!!

      heheeh

      • 0 0

    • recja!

      i to wlasnie dlatego mozna powiedziec ze bedzie za darmo:D!

      • 0 0

    • 2012

      ... i przyjdą Majowie. A z nimi Kominiarz. I da nowy kalendarz. ...może Grenlandia znowu się zazieleni. I znów normalni będą normalnymi... bez drutów i pieczątek na ciele...

      • 0 0

  • A świstak siedzi... (1)

    Dzisiaj zapewniają, że nie będzie płatne, a za 4 lata okaże się nagle, ze się pomylili i płacić trzeba...

    • 94 21

    • kampania wyborcza, kampania

      • 2 0

  • Maszyna-kret się jeszcze przyda (5)

    Po wydrążeniu tunelu pod Martwą Wisłą na trasie "Nowa ... " maszyna-kret się jeszcze przyda m. innymi przy realizacji planowanej linii tramwajowej na Ołowiankę... przynajmniej taką mam nadzieję.

    • 22 12

    • Ta trasa powinna się nazywać Dąbrowskiego, który był prawdziwym bohaterem Westerplatte.

      • 1 2

    • Raczej zgnije na jakimś złomowisku...
      Sytuacja wygląda tak jak np. z tomografem komputerowym: buduję się specjalną salę, szkoli personel, stawia maszynę za kilka milionów a potem wykorzystuje przez 4 godziny dziennie bo za drogo...

      • 3 2

    • (2)

      no miała by co robić, min. tunel Gdynia-Sopot-Gdańsk, tunel pod Motławą, tunel pod Spacerową, pod Słowackiego, Kartuską - miasto by odetchnęło ...

      • 7 0

      • (1)

        a kiedy będzie wreszcie metro?

        • 2 1

        • metra nie będzie

          • 3 0

  • w 2014 r. koeljne wybory samorządowe (1)

    W 2014 r. Paweł A. uroczyście tuż przed wyborami odda tunel do eksploatacji.

    • 65 10

    • W 2014 to Adamowicz pokaże kolejną wizualizację tunelu

      za cztery lata to pewnie w 3D będzie :)

      • 13 2

  • Maszyna-kret na Chylonię (3)

    skoro można wiercić tunele pod rzekami to i można pod torami.

    • 60 4

    • Nie można (1)

      Nie można. Za duże koszty montażu kreta.

      • 2 0

      • Konieczne imwestycje od razu w Gdyni (kolejnośc według ważności):

        - Obwodnica Północna (od Obwodnicy Trójmiasta do Redy)
        - tunel pod torami przy Puckiej
        - ciąg (Kielecka-Rolnicza)-Chwarznieńska jako 2x2
        - Jana Nowaka-Jeziorańskiego 2x2
        - połączenie Wiśniewskiego z Obwodnicą Północną
        - bezkolizyjny wylot za Obwodnicą na Chwaszczyno (Trasa Lęborska/S20)
        - most/tunel łączący Morską z Wisniewskiego na Grabówku (w okolicach Akademii Morskiej lub Stoczni SKM)
        - połączenie Chwarzna i Koleczkowa oraz Trasy Lęborskiej

        • 1 0

    • Na Boga! Otwórz oczy. To jest mechaniczna dżdżownica.

      A nie kret. Kret to był na Gumisiach w jednym odcinku.

      • 0 0

  • co sie dzieje?! (2)

    Czemu nie ma jakiegos super pieknego filmu w HD pokazujacego jak maszyna boruje i jak to w 2040 bedzie sie pieknie jezdzic ;)
    Ida wybory, a tu tylko nedzna mapka! Czyzby ciecia w budzecie?

    • 52 19

    • na ecs za duzo poszlo.

      czas na zmiany prezydenta w Gdansku.

      • 10 4

    • Może nie film, ale jakaś prezentacja. Zapomnieli?

      • 5 2

  • nie dzielcie skóry na niedziwiedziu! (2)

    tylko z łaski swojej wybudujcie go najpierw a potem piszcie czy będzie płatny czy bezpłatny.

    Swoją drogą z jakiej racji mielibyśmy płacić za przejazd tunelem,który nie wiadomo czy powstanie?

    • 37 9

    • i tak dobrze (1)

      przecież mogli by już teraz zacząć pobierać opłaty z przejazdy w 2014 ;)
      Zgadzam się - totalne gdybanie. 4 lata to szmat czasu, kto wie kto wtedy będzie rządził, czy znów ekonomia nie siądzie, czy nie będzie innych problemów. To jak z przepowiadaniem pogody za tydzień. Popada albo nie popada. Zapłacimy albo nie zapłacimy.
      Ale krecik fajny.

      • 5 2

      • A zarezerwowali teren na bramki?

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane