• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Zrobiliby coś takiego jak Köhlbrandbrücke w Hamburgu

    a nie jak krety pod ziemię.

    • 3 2

  • JAkby kaskę z ECS na to rzucili

    to by był już gotowy. Tylko czy o.dyrektor miałby przy nim etacik?

    • 5 1

  • prom nie będzie "atrakcją turystyczną" (6)

    tylko nadal będzie pełnić swoją rolę dla pieszych i rowerzystów. !!! Oni się nie myśli.

    • 5 1

    • sorki (3)

      miało być: "o nich siię nie myśli" a jeszcze lepiej "myśli się tydzień przed wyborami"

      • 1 1

      • myślę, że promu nie będzie. zastąpi go autobus jeżdżący tunelem (2)

        • 0 0

        • o ile się zmieści w tunelu (1)

          a Ciebie wpuszczą do środka z rowerem

          • 0 0

          • Prawda, w Trójmieście nie jest to oczywiste...

            • 0 0

    • Prom jest drogi, (1)

      a rowerzyści nie dadzą takich wpływów z biletów jakie dają samochody.
      Wystarczy autobus z jednej strony tunelu na drugą, z wywaloną połową miejsc siedzących na rowery, wózki, koty w warkach itp.

      • 0 0

      • zapomnij

        że ktoś będzie prom dla kilku rowerów trzymał. On zresztą ledwo zipie.

        • 1 0

  • Łykam to jak młody pelikan.

    • 4 0

  • w 2014czy 2024 czy w 2040 czy to ważne?

    ważne są wybory samorządowe! buraki!

    • 10 2

  • Same złe wiadomości (5)

    1. Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny
    Prezent dla korkorobów z moich pieniędzy i pieniędzy wszystkich Gdańszczan - także tych, którzy nie zajmują się robieniem korków.

    2. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę.
    Czyli mordercy będą jeżdzić tam z pełną prędkością zagrażając rowerzystom.

    3. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
    Czyli normalny człowiek nie będzie mógł z tego tunelu skorzystać. Jak spróbuje rowerem po jezdni - ryzykuje życiem.

    Co za idiota ten tunel projektował?

    • 13 5

    • same złe wieści?

      Do kościoła też chodzą mordercy. Klienci w sklepach szarżują wózkami. W sklepach przeterminowane towary, w lasach trujące grzyby... Idź gościu na spacer i wyluzuj. Dlaczego ja płacę ZUS skoro nie choruję i nie dostanę emerytury? Taka retoryka jest charakterystyczna dla niedouczonych, powiedziałby ktoś nietaktowny, dlatego ja osobiście komentować tego nie będę:)

      • 6 5

    • A kto normalny rowerem jeździ ? Puknij się w główkę mistrzu

      • 5 8

    • generalnie zgadzam się z Twoimi zarzutami, natomiast Twoje argumenty dyskwalifikuje ton dyskusji.

      • 0 0

    • pkt nr 2; wstawi się zakaz jazdy rowerem i problem

      z głowy... Przecież można się kulać naokoło przez St. Miasto
      stając milion razy na światłach itp...

      • 2 2

    • Ad. 1. Całkowita zgoda, tunel miał być płatny i wbrew różnym malkontentom taki winien pozostać. Cena jak dobrze pamiętam miała oscylować w granicach 2-5 złotych. Dla TIR-ów jeżdżących co kilka dni do portu to byłby żaden koszt a odciążyłoby to znacznie centrum Gdańska, ul. Jana z Kolna, węzeł Okopowa, Hucisko z samochodów ciężarowych.
      Ad.2. 50-60 km/h to normalna prędkość w mieście, nie bardzo wiem czemu miałaby ta prędkość być jeszcze mniejsza. W tunelach w Austrii jest ograniczenie w tunelu do 90 km/h, czyli jest to znaczna prędkość i nie ma ona nic wspólnego z "morderczymi" instynktami.
      Ad.3. Pozostanie, korzystanie z promu za darmo. Proszę tu nie wmawiać iż przejazd tunelem na rowerze utrudni jazdę czy połączenie komunikacyjne. Owszem jeśli Ktoś mieszkałby na Przeróbce czy Stogach i dojeżdżałby rowerem np. do N. Portu to miałby spory skrót ale inwestycja jest oparta głównie na znacznym odciążeniu ruchu samochodowego a zwłaszcza ciężarowego w Centrum miasta Gdańska. Chodzi więc o to, by jak największej ilości mieszkańców ułatwić życie anie dla kilkunastu rowerzystów umożliwić Im jazdę przez tunel.

      Ogólnie, mylenie pojęć. Inwestycja dla samochodziarzy ale po to by pieszym żyło się wygodniej.

      • 0 0

  • Droga rowerowa i chodnik dla pieszych!

    Promem codziennie do pracy dojeżdża do pracy rowerami i chodzi pieszo masa ludzi,co z nimi będzie?czy chociaż jakiś autobus będzie kursował tą trasą(tunelem)?Moim zdaniem od budowy drogi pieszej i rowerowej powinni zacząć!Albo dalej trzeba będzie utrzymywać prom.
    W innym wypadku ta inwestycja to tylko pół sukcesu!!!

    • 4 3

  • Ktoś w to wierzy jeszcze, w ten tunel ? ;]

    • 2 2

  • Socjalizm nie umarł.

    Moim zdaniem nielogiczne jest obciążanie wszystkich mieszkańców Gdańska kosztami utrzymania tunelu. Rozsądniejsze i bardziej sprawiedliwe jest wprowadzenia opłat za przejazd. Będę często korzystał z tego udogodnienia i wolałbym za to płacić wtedy gdy korzystam, a nie cały rok za pośrednictwem podatków jawnych i ukrytych w opłatach na rzecz instytucji powiązanych z urzędami miejskimi.

    • 5 6

  • Zgadzam się z Neno! (1)

    Zgadzam się - tylko płatny przejazd! A dlaczego? Ponieważ nie będą za utrzymanie płacić tylko mieszkańcy Gdańska, ale wszyscy korzystający. To jest jedyne sprawiedliwe rozwiązanie!
    Tak w ogóle to nie ma co się podniecać i tak nie dożyjemy 2145 roku.

    • 9 3

    • A ja się nie zgadzam!

      Zadaniem tunelu jest wyprowadzenie ruchu z centrum miasta. Jakiekolwiek opłaty sprawią, że nikt nie będzie chciał z niego korzystać.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane