• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • ????? (10)

    W 2014 pojadą pierwsze auta ??? przecież w 2012 będzie koniec świata, przebiegunowanie ziemi i totalny zgon !!!

    • 66 51

    • 2012

      ... i przyjdą Majowie. A z nimi Kominiarz. I da nowy kalendarz. ...może Grenlandia znowu się zazieleni. I znów normalni będą normalnymi... bez drutów i pieczątek na ciele...

      • 0 0

    • recja!

      i to wlasnie dlatego mozna powiedziec ze bedzie za darmo:D!

      • 0 0

    • i Euro 2012 !!!

      heheeh

      • 0 0

    • (3)

      Polska jest 100 lat za Murzynami. U nas nawet koniec świata będzie z opóźnieniem, a o ile w ogóle nas nie ominie...

      • 50 4

      • :J (2)

        Haha to bylo dobre,u nas nawet koniec swiata bedzie z opoznieniem i niewiadomo czy sie uda,bo wiadomo jak to w polsce :DDD

        • 5 3

        • (1)

          NIE ZGAPIAJ!

          • 2 1

          • bo co

            ZGAPIAJ, ale ROZWIJAJ !

            • 0 0

    • no ale auta pojada (2)

      • 10 1

      • (1)

        hahahaahhah ten jak dopier**lil hjahaahha a
        pozdro czlowiek

        • 6 0

        • spoko tez pozdro ziomus ;)

          • 2 0

  • W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

    ma nadzieje ze nie będzie zakazu poruszania się rowerów

    • 1 0

  • Mam nadzieję, że władza nie zmarnuje danego jej zaufania (37)

    Z drugiej strony mieszkam w Osowej i sie zastanawiam, dlaczego mamy ponosić wszyscy razem za ten tunel płacić. Koszty pewnie sąniebotyczne. Właśnie ile kosztuje utrzymanie tego tunelu?

    • 14 380

    • ja też nie chcę ponosić kosztów budowy kanalizacji w Osowej, ale nie marudzę (7)

      przecież możesz kroić za stodołą

      • 169 4

      • tak lepiej inwestowoać w pipidówę (5)

        czyt. Wrzeszcz lub Morenę.

        • 7 60

        • Pipidówa (1)

          Co to jest Osowa - pipidówa w granicach kilku gmin, która myśli, że jest pępkiem świata, a nie może nawet zostać samodzielnym miastem. Dlatego ma kompleksy i wszystkich innych uważa za coś gorszego od siebie, Ciekawe osowialy, ktorędy jeźedziswz do pracy do Gdańska, czy nie przypadkiem przez Morenę. Bo takich jak ty widzę tu tysiące stojących w korku na Rakoczegio i Potokowej, wszyscy na lewym pasie, bo już przy carefourze wiedzą, że będa skręcać w lewo w Słowackiego i dalej hajda na wiochę - na Kielnienskie, Barnirewickie i inne luksusowe arterie. Dzieki takim osowiałym Trasa Lęborska pójdzie do Gdyni, wbrew wszelkiej logice i logistyce. Brawo Osowa, brawo ciemnogród.

          • 38 4

          • Moze i dziura, ale bogata

            Szybko bys zauwazyl czym jest ta pipidowa gdyby tylko przestala placic podatki do Gdanska, bo zaraz by sie okazalo ze nawet na odsniezanie dla was nie starczy. Nie moze zostac samodzielnym miastem? A od kiedy to dzielnice staja sie miastami? Kompleksy to chyba ty masz. Co za drogo bylo zeby sie tam przeprowadzic i teraz przezyc nie mozesz co?

            • 0 4

        • Jak mozna porownac Wrzeszcz do Moreny??? (2)

          Wrzeszcz to centrum Trojmiasta, zyla laczaca Gdansk z Sopotem i Gdynia.
          Rozumu to ty nie masz stawiajac w jednym szerego sypialnie z miastem,
          przez ktore przejezdza setki tysiecy ludzi miesiecznie.

          • 32 10

          • Wrzeszcz żyła? (1)

            No no, ostro poszedłeś. Żyła ale w ostatnim stadium miażdżycy. Dlatego ta żyła żeby szybciej uciec od tego miasta, jeździ przez Morenę, ową pogardzaną przez ciebie sypialnię. Chyba, że myślałes o galerii Bałtckiej, bo tam plynie zyła złota przez ceny wzięte z kosmosu.

            • 13 12

            • nie pasują Ci ceny, to ubieraj się na ryneczku albo w lumpeksie. Przymusu robienia zakupów nie ma.

              • 5 3

      • przecież kroi

        dlatego nie rozumie potrzeby inwestowania w rozwój miasta

        • 33 0

    • W z tej Osowialej dzielni, ktora przez przypadek znalazla sie w granicach miasta Gdanska (5)

      Dobrze, ze wam żadnej drogi miasto nie zbuduje do 2025 co najmniej to nie będziecie sie z tymi durnymi poglądami pałętać wśród normalnych ludzi bo nawet nie dojedziecie do centrum.Nie mówiąc już o tunelu he he.

      • 51 6

      • Osowiała dzielnicy (1)

        Problem w tym, że oni u siebie nic nie chcą (bo gdzies te krowy trzeba pasać0, ale za to pchają się do miasta i udają wielkich mieszczuchów. Zobacz co dzieje się na Morenie w godzinach 7.30-9.00 i po 15-tej - cała Osowa gna do roboty i wraca z niej do swoich autostrad, gdzie czasami nawet dwie osobówki nie mogą sie wyminąć.

        • 8 2

        • nie widzę powodu, dla którego przez jedną niezbyt mądrą wypowiedź mieszkańca Osowy trzeba obrażać wszystkich. Piszecie że Morena zakorkowana, na Osowie zatyka się Wodnika - ciężko sie juz na nią rano wbić, bo mieszkańcy Gdyni np przejeżdżają tędy co by przy Selgrosie wbić sie na Obwodówkę. Wiadomo, że duża część z nas dojeżdża codziennie do pracy i szkoły korzystając z róźnych dróg Trójmiasta a to gdzie kto mieszka chyba nie jest tu istotne.

          • 4 0

      • To Gdańsk potrzebuje Osowy (2)

        Tak naprawdę to Osowa jest bardziej potrzebna Gdańskowi niż odwrotnie. To Osowa jest płatnikiem netto. Udział w podatkach mieszkańców Osowy jest dużo wyższy niż nakłady miejskie na tą dzielnicę, gdzie miasto nawet dróg i kanalizacji burzowej nie może zrobić.

        • 6 19

        • aaa

          jak sie wieśniaki na polach osadzają niech płacą :) kupili wiochmeni od rolników ziemie i teraz sie panoszą dla mnie to możecie po piachu jeździć....

          • 5 2

        • jaka jest największa atrakcja w osowej ?

          obwodnica !!! Przeciez osowa to wygwizdowo gdzie psy dupami szczekaja.

          • 14 1

    • wstyd mi za ta wypowiedz mieszkanca z Ossowej

      przepraszam wszystkich mieszkancow Trojmiasta za wypowiedz jednego z niereprezentantow tysiecy mieszkancow Ossowy - potrzebne sa nam kazde udogodnienia w 3-miescie:zarowno pod Martwa Wisla, jak i przy Estkadzie Kwiatkowskiego; stanowimy jeden organizm komunikacyjny i powinno nam wszystkim zalezec by z kazdej strony go "wyleczyc", czego wszystkim nam zyczę!

      • 8 0

    • Chyba pobiłeś rekord w minusach. W momencie zamykania mojego postu

      było 291.

      • 0 0

    • 287 minusów !!!! (1)

      niezły wynik

      • 3 0

      • Tu każde zapytanie z realiów

        ma właśnie taki a nie inny wynik. Ludzie jak roboty, wkręca Im się tylko dobre wieści i nie chcą wiedzieć że są na okrągło okradani.

        • 0 1

    • też

      też mieszkam w Osowej i cieszę się z tego tunelu . Pracuje w Porcie Północnym
      tak więc tunel zdecydowanie skróci czas dojazdu.A ty to chyba nigdzie nie jeździsz , wystarczy ci "twoja mała ojczyzna" a najdalej byłeś w Chwaszczynie i to kilka lat temu.Gdyby każdy tak rozumował to każdą inwestycję w mieście mogą oprotestować mieszkańcy innych dzielnic niż ta gdzie inwestycja powstaje Wystarczy że zawsze znajdą się miejscowi debile którzy będą protestować dla zasady np . Trasa Lęborska

      • 12 0

    • PO CO KOMU TUNEL W TYM MIEJSCU ?!?!?!?!?! (9)

      przecież za rzeką po stronie twierdzy nic nie ma!!!!!

      • 3 112

      • Łosie posłuchajcie:

        - chodzi o to by odciążyć centrum miasta od transportu ciężkiego, zeby TIRY nie jechały tranzytem przez starówke do portów, tylko obwodnicą południową leciały na Gdynię, albo tunelem na port północny i dalej w kierunku Gdyni... Oczyiwście są to zaległości z 20 lat albo i z komuny jeszcze, bo miasto rozwinęło się szybciej niż zakładało centralne planowanie...

        • 11 0

      • (2)

        najszybsze połączenie lotniska z wylotówką na Warszawę i z Centrum do lotniska, po to budują - część nowej arterii Nowa Słowackiego z Trasą Suchaskiego, a to część nowej infry w Gdańsku, która bardzo usprawni docelowo poruszanie się po Gdańsku i Trójmieście...

        • 21 1

        • Z lotniskiem? A obwodnica południowa do czego jest?

          • 4 0

        • Tak ale...

          ... pomiędzy rzeczypospolitej a Hallera nie będzie połączenia, czyli utworzy się nowe wąskie gardło.

          • 8 2

      • Po drugiej stronie tunelu jest krajowa 7.... (1)

        • 14 0

        • A to co budują za Św. Wojciechem to już nie wystarczy

          żeby "spiąć" E7 z obwodnicą?

          • 0 4

      • ,,,,,swietnie się podpidałeś ,nie wiesz poco,nie pisz i nie ośmieszaj się

        • 1 0

      • Co za imbecyl!!! Skąd tacy się biorą. Marna prowokacja.

        • 34 1

      • są mój drogi kolego

        są Stogi ze swoim tygrysem i Przeróbka z fosforowaniami

        • 24 9

    • aaa

      a dlaczego ja mam płacić za obwodnice i inne drogi w twojej okolicyprzecież tam nie mieszkam

      • 2 2

    • (3)

      w Osowej powinien chyba powstać rezerwat - coś na kształt rezerwatu Indian w Ameryce Północnej. Albo autonomia z własnym budżetem - niech mieszkańcy sami się utrzymują, budują drogi i płacą i organizują sobie życie. Przy wyjazdach z Osowej należałoby ustawić bramki i pobierać myto za korzystanie z "nieosowskich" dróg. Wstęp na plażę (sprzątaną z nieosowskich pieniędzy) powinien być dla obywateli Republiki Osowskiej płatny itd itp

      • 74 3

      • Autonomia? - Bardzo chętnie (1)

        Własny budżet jeszcze lepiej. Przestaniemy płacić na meneli na dolnym tarasie. To na Osowej jest wyższa średnia dochodów i co za tym idzie udział w podatkach wpływający do kasy samorządowej.

        • 6 12

        • Super

          Kiedy referendum i nowe tablice rejestracyjne?

          • 14 0

      • Do Osowiałego Osowiaka

        Powinieneś gamoniu płacić za zakorkowanie ul. Spacerowej.

        • 19 2

    • tunel

      zapewne będziesz bardzo często korzystał z tunelu jadąc do Warszawy przez miasto, z kolei sprawność połączenia z lotniskiem, Matarnią i ogólnie Wrzeszczem jadąc z Warszawy (bo to będzie przecież połączenie nowej Trasy Sucharskiego z Nową Słowackiego) odciąży inne ulice miejskie, więc odciąży przy okazji Sapacerową z aut przebijających sie tylko do obwodnicy - podsumowując nie tylko Osowa, ale cąłe miasto na tym bardzo skorzysta...

      • 14 0

    • (1)

      Kolego, GDDKiA wspólnie z Gdańskiem chciały Ci na Osową wybudować Trasę Kaszubską + Drogę Zieloną, ale nie udało Wam się w porę spacyfikować waszych ekooszołomów. No to teraz gnijcie sobie w korkach na Spacerowej, i nie marudźcie, że buduje się w innych rejonach miasta... Ta droga też będzie służyć głównie tranzytowi, a okolicznym mieszkańcom tylko przy okazji.

      • 34 1

      • dobrze prawisz kolego. chcieli ale oni nie chcieli. banda oszołomów

        • 11 1

  • Do 23 sierpnia firmy miały czas, by zgłosić się do pierwszego etapu przetargu. Pierwsze trzy odcinki wybudować chce 17 konsorcjów, a czwarty - 13. Oprócz największych firm z Polski, jak Mostostal Warszawa czy Hydrobudowa, są też potentaci na rynku europejskim, w tym m.in. Strabag czy Alpine Bau. Najbardziej egzotyczną firmą jest chiński Shanghai Urban Construction.

    • 1 0

  • Kret

    Będzie ona miała ponad 60 metrów długości i średnicę ponad 12 metrów. Jej głównym mechanizmem jest głowica z tarczą, która drąży tunel. Zasadnicza jej praca odbywa się w dwóch etapach. Najpierw drąży ona około 1,5 metra tunelu, a następnie powstały w ten sposób fragment wykłada specjalnymi betonowymi płytami - tubingami.

    • 0 0

  • będzie konkurencja zobaczycie (1)

    albo 25ziko za promik albo 20 za tunel.
    I co wybieracie ?

    • 1 0

    • trudna język?

      • 0 0

  • Budowa

    Najbardziej czasochłonne nie będzie jednak samo drążenie gdańskiego tunelu, którego jedna tuba powinna powstać w około pół roku, a sama produkcja "kreta". Potrzeba na to około 15 miesięcy, dlatego drążenie rozpocznie się nie wcześniej niż w 2012 r.

    • 0 0

  • Firmy z całego świata chcą budować Trasę Słowackiego. W jej ramach powstanie najbardziej imponująca inwestycja drogowa w

    Gdańsku - tunel pod Martwą Wisłą Najbardziej spektakularnym i jednocześnie najdroższym elementem całej inwestycji będzie tunel pod Martwą Wisłą. Składał będzie się z dwóch tub, z których każda będzie miała długość 1377 m. Szacuje się, że będzie kosztował około 650 mln zł, czyli tyle, co pozostałe trzy odcinki łącznie, i będzie to pierwszy podwodny tunel dla samochodów w Polsce. W najgłębszym miejscu jego dno będzie się znajdować 33 metry pod lustrem wody. Jego 1072-metrowy odcinek wydrążony zostanie za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine), zwanej potocznie "kretem", która wybudowana zostanie specjalnie dla gdańskiej inwestycji.

    • 0 0

  • Ważniejszy byłby tunel łaczacy Wałową z Wiesława odciążający Podwale Przedmiejskie

    Po co tunel w tamtym miejscu?

    • 2 0

  • .. no to dług bedzie 800mld!!!

    xxx

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane