• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejechaliśmy lokomotywą trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
9 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Za nieco ponad tydzień rozpoczną się testy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z użyciem nowych szynobusów z firmy PESA. Nie czekając na tę chwilę my już przetestowaliśmy nową linię pokonując ją spalinową lokomotywą.



Co jest największym atutem nowej linii PKM?

Przed miesiącem zakończyły się główne prace na budowanej od 2013 r. 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W ramach inwestycji obok dwutorowej trasy powstało też osiem przystanków. Inwestycja pochłonęła 716 mln zł, a wykonawcą była firma Budimex.

Nowo wybudowana linia czeka teraz na ważny sprawdzian.

- W drugiej połowie czerwca powinny rozpocząć się testy całej linii PKM z udziałem szynobusów Pesy - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem trasy kolejowej. - Testy będą prowadzone w ciągu dnia jak i w nocy - dodaje Konopacki.

By oglądać nowe szynobusy należy trzymać się w bezpiecznej odległości od torów.

- Jeśli jeszcze jacyś mieszkańcy skracają sobie drogę przez tereny PKM to apelujemy, aby - w trosce o swoje zdrowie i życie - przestali tak postępować. Wkrótce bowiem pociągi po linii PKM będą już jeździć codziennie, w tym także nocą, i jest to ostatni moment, aby zmienić swoje niebezpieczne przyzwyczajenia - ostrzega Konopacki.

Tymczasem w poniedziałek z nowej linii kolejowej zjechała ostatnia lokomotywa, która pomagała w pracach budowlanych. Zanim jednak to nastąpiło, mogliśmy przetestować nowy szlak z pokładu lokomotywy. Podróżowaliśmy od przystanku PKM Gdańsk Strzyża w rejon lotniska.

Widok na Wrzeszcz z nasypu Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w rejonie przystanku PKM Niedźwiednik. Widok na Wrzeszcz z nasypu Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w rejonie przystanku PKM Niedźwiednik.
Wyjątkowe widoki na linii PKM

Linia PKM ma praktycznie charakter górski, na odcinku ok. 18 kilometrów pociągi będą pokonywały 134-metrowe wzniesienie. To zapewni pasażerom na trasie piękne widoki nie tylko w rejonie ul. Słowackiego jak powyżej na zdjęciu, ale także w rejonie Brętowa, Jasienia, czy jadąc po estakadzie przy lotnisku.

"Tamara", bo tak nazywa się niebieska lokomotywa, którą przetestowaliśmy w poniedziałek linię, pokonała 5 tys. km na nowym szlaku przewożąc przy tym m.in. 20 tys. ton tłucznia. Bezpośrednio po przejeździe lokomotywa odjechała z Gdańska do Bydgoszczy i pewnie nigdy na szlak PKM nie powróci.

1 września natomiast, według rozkładu, wjadą na linię spalinowe szynobusy, które będą obsługiwać tę trasę. Wcześniej jednak na otwarcie pojedzie po trasie PKM parowóz, który zabierze chętnych na przejażdżkę. Wiekowa lokomotywa nadjedzie z Kaszub i zatrzyma się przy lotnisku. Z drugiej strony - od Wrzeszcza - wjedzie nowy pociąg. Na razie nie wiadomo, jaki to będzie skład.

To także będzie okazja, by zobaczyć, jak prezentują się nowe składy pociągów PKM, które wyprodukowała firma PESA z Bydgoszczy. Zobowiązała się wykonać zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Samorząd województwa dotychczas odebrał cztery spośród 10 składów.

Kobiecy głos i 300 kamer na przystankach PKM

Pasażerowie na przystankach PKM usłyszą komunikaty o nadjeżdżających pociągach. Wykorzystano przy tym głos kobiecy. - Wybraliśmy dwa spośród czterech generowanych cyfrowo głosów zaproponowanych nam przez wykonawcę - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM SA. - Natomiast zapowiedzi komunikowane przez dyżurnych ruchu będą uruchamiane tylko w sytuacjach kryzysowych - dodaje.

Dodatkowo pasażerowie w podróży będą mogli posiłkować się komunikatami wyświetlanymi na specjalnych monitorach LED-owych, które od jakiegoś czasu działają na linii w trybie testowym.

Działa natomiast monitoring na wszystkich przystankach i wzdłuż linii PKM - łącznie to ponad 300 kamer. - Ten system jest obecnie testowany oraz kalibrowany - mówi Konopacki. Obraz z monitoringu trafia do lokalnego centrum sterowania na Matarni.

Miejsca

Opinie (138) 8 zablokowanych

  • Jak można się przejechać z maszynstą w kabinie? (6)

    Poluję na taką okazję od dawna, wiem że kiedyś zabierali okazyjnie maniaków kolei, ale to były pojedyncze przypadki i działanie na granicy prawa.

    To gdzie i jak mogę? Tylko popatrzeć, nie będę wciskał żadnych guzików ;p

    • 16 3

    • możesz powciskać moje guziki (1)

      • 6 0

      • to daj namiary, pobawie się twoim guziczkiem

        ale pamiętaj o goleniu

        • 0 0

    • (2)

      Dobra, dobra. A potem coś wciśniesz.

      • 11 0

      • No dobra (1)

        Mogę zbijać czuwak ;)

        • 6 0

        • głową

          • 4 0

    • Chcę się przejechać z maszynistą w kabinie Pendolino

      Nie musi nawet ruszać z bocznicy.

      • 6 0

  • Do Osowy jednak nie dojeżdża... (7)

    • 39 50

    • pracuję na lotnisku myślę że będzie szybka podróz do pracy

      • 4 0

    • Bo to przystanek w polu, jak większość zresztą...

      • 8 5

    • osowa (3)

      to dojeżdża, czy nie?

      • 3 5

      • dojezdza tylko filmik nie pokazal ;p

        • 7 1

      • jak widac na filmie pociąg kończy bieg na lotnisku (1)

        • 5 9

        • I nie jedzie nawe to Wrzesza? Do lotniska też w sumie nie dojechał.

          • 9 9

    • błędzik

      naturalnie że tak

      • 25 4

  • No i po co nam ta PKM?

    Był stary nasyp, którym można było robic wycieczki rowerowe. Cisza, spokój. Pełna ekologia i kultura. Teraz nie można będzie przechodzic na drugą stronę, bo tory. Ale ,czy zwierzęta , które były przyzwyczajone,że nic nie jeździ przechodziły sobie tam i z powrotem : lisy, dziki, sarny , jeże , ropuchy nie będą ginęły ? Czy zrobiono płoty i przejscia podziemne?

    • 5 3

  • Czas zweryfikuje moją opinię

    o bezsensie tej inwestycji. Może się mylę, może nie. Zobaczymy czy pociągi będą jeździć puste czy pełne. Natomiast liwkidacja jednej czy drugiej lini autobusowej nie spowoduje jak sądzę przesiadki na PKM, a co najwyżej zwiększenie aię liczby samochodów. Przynajmniej u tych ludzi których na jakikolwiek wóz będzie stać.

    • 1 2

  • Dookoła (1)

    pola, łąki, lasy i kilka chat, bezkres. Jakby gdzieś w niedostępnym górzystym terenie. Coś czuje że zainteresowanie będzie nie wiele większe od lotniska w Gdyni.

    • 4 5

    • Lepsza kolej, która można gdzieś dojechać,

      niż lotnisko, z którego nigdzie nie można polecieć.

      • 1 1

  • ... (1)

    wszystkie stacje będą miały połączenia z zkm-tm i będzie to jakoś funkcjonować przykład ( nowe pętle tramwajowe )a te bohomazy to po śmiało do gnoja można dojść milicja go zna ,elitę znają co PLN chapią to i szczocha znajdą TEŻ !!! pozdr

    • 1 0

    • połączenia to będą miały jak wszystko będzie na jednym bilecie, nikt nie będzie 2 razy płacił za jedną trasę bo trzeba podjechać 1 km w cenie jak taksówką

      • 0 0

  • Wojna będzie ...Przed wojną też tu jeździły pociągi.....

    • 12 1

  • Jaki piękny, ekologiczny dymek wypuszcza lokomotywa!!!!

    Dlaczego nie pokazaliście jak blisko budynków mieszkalnych na wysokości przystanku NIEDŹWIEDNIK pojadą szynobusy? A PKM-ka nawet drzew nie chce posadzić, żeby choć trochę zasłonić mieszkańcom widok na tory i zachować odrobinę prywatności. Drzewa mogły by być przeciwwagą dla spalin. I niech pan Konopacki nie mówi, że to ekologiczne spaliny. Lokomotywy buchały dymem jak smoki, bo jadą w tym miejscu pod górkę!!!

    • 2 3

  • w koncu niemcy (eu) polskimi rekoma

    odbudowali to co ruscy zniszczyli... ciekawy ten swiat...

    • 7 1

  • a następna inwestycja to...

    kolejka linowa z przystanku na Niedźwiednik, ale tylko pod górę, to będzie o połowę tańsza, hehe

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane