• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim. Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim.

Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.



Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.

Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?



Jak oceniasz pomysł wymalowania przejść dla pieszych w technologii 3D?

Nietypowe rozwiązania podchwyciły też polskie miasta. Kilka lat temu trójwymiarowa infrastruktura pojawiła się na przystankach tramwajowych w Szczecinie, w ubiegłym roku "unoszące się" nad nawierzchnią pasy wymalowano na drodze rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (powstała tam też pierwsza w kraju fluorescencyjna droga rowerowa).

Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.

Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii. Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.

- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.

- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • Głupota

    Każdy będzie chciał zrobić sobie zdjęcie na pasach 3D, żeby wrzucić na książkotwarz i będzie stał jak i**ota na środku drogi. Moim zdaniem spowoduje to więcej wypadków z udziałem pieszych,

    • 5 0

  • usunąć wszystkie udziwnienia i nadmiar znaków

    Przejścia 3D wyglądają bardzo fajnie, ale jestem przeciw.
    Na drogach pojawia się coraz więcej pomysłów, udziwnień itp. Garby drogowe w rozmaitych kształtach i kolorach, czerwone ścieżki rowerowe, tablice z krzywiącymi się buźkami, radary, las znaków i reklam, barierki itd. Tego jest za dużo. Droga i jej otoczenie powinny być jak najmniej upstrzone, żeby kierowca mógł łatwo wychwycić co się wokół niego dzieje. Obecnie jedną z największych kontrowersji stanowią dla mnie ścieżki rowerowe, które obserwuję jako rowerzysta i jako kierowca samochodu.

    • 5 0

  • Prawo

    A Prawo pozwala na oznakowanie poziome 3D???

    • 4 2

  • Pasy tego typu są bardzo niebezpieczne

    Piesi mogą z nich spaść

    • 4 0

  • Znaki drogowe, w tym popularne zebry powinny być zunifikowane!

    • 2 1

  • Pass

    Ludzie będą sobie fotki robić i utrudniać ruch.niech pieniądze przeznacza na renowacje dróg

    • 3 0

  • Działania pozorne, zasłona dymna

    W ten sposób urzednicy (nie robiąc nic) chcą pokazać, że coś robią. Raczej strasznie niż śmiesznie. Na Grunwaldzkiej na okrągło wyścigi samochodów, strach wejść na pasy bo zabiją. Na każdych światłach, ktoś przejeżdza na czerwonym (ciemnopomorańczowy). Potrzebne są radary, kamery i policja, a nie rysunki 3D.

    • 3 0

  • Z pasami na przejściach jest na prawdę problem.

    W szkole uczono mnie, że przechodząc przez przejście dla pieszych idzie się. p r a w ą stroną. Zamiast udziwniać pasy można namalowaś strzałki i jakoś optycznie wydzielić pasy dla przechodzących tak, żeby tłum ludzi mający instynkt stadny nie zderzał się na środku drogi?

    • 0 0

  • Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych (1)

    można poprawić tylko w jeden sposób: uświadomić wszystkim pieszym, że zanim postawisz nogę na ulicy, musisz się rozejrzeć, a więc najpierw w lewo, potem w prawo, potem jeszcze raz w lewo i dopiero jak się upewnisz, że nic nie jedzie, albo, że nadjeżdżające auto zatrzymało się przed przejściem - możesz wtedy przejść!!!
    Naprawdę polecam dla własnego bezpieczeństwa :) zwiększenie kar dla niefrasobliwych kierowców nie wróci wam życia i zdrowia.

    • 7 1

    • racja

      nam kiedyś wbijano to w szkole i tak zostało. Jak chcę przejść przez ulicę zawsze się tak rozglądam :)

      pozdrawiam
      T

      • 2 1

  • Starsi ludzie i nie tylko będą mieli duży problem z przejściem. Co niektórym błędnik oszaleje. Nie przemyślany pomysł.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane