• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim. Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim.

Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.



Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.

Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?



Jak oceniasz pomysł wymalowania przejść dla pieszych w technologii 3D?

Nietypowe rozwiązania podchwyciły też polskie miasta. Kilka lat temu trójwymiarowa infrastruktura pojawiła się na przystankach tramwajowych w Szczecinie, w ubiegłym roku "unoszące się" nad nawierzchnią pasy wymalowano na drodze rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (powstała tam też pierwsza w kraju fluorescencyjna droga rowerowa).

Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.

Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii. Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.

- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.

- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • (2)

    kiepski pomysł, wprowadza w błąd, skutki awaryjnego hamowania lub ominięcia przeszkody mogą być niebezpieczne

    • 6 1

    • niebezpieczna jest twoja głupota (1)

      • 0 2

      • mędrzec się odezwał - jeszcze tylko wpitol od ojca i masz wakacje

        • 0 0

  • Jeszcze kilka lat i będzie jak we wspomnianych miastach. Super:)! (4)

    • 11 33

    • Zejdź na ziemię (2)

      Aby było inaczej musi najpierw zmienić się nasza mentalność a to przynajmniej 2 pokolenia...

      • 1 3

      • Moja mentalność jest ok

        Ale chyba rzeczywiście jestem w mniejszości

        • 1 0

      • a ja myslalem ze wystarcza pasy 3D

        • 0 0

    • Oby nie

      • 2 1

  • Spoko (4)

    Ale jak ktoś zrzucić prawdziwa przeszkodę na ścieżkę lub ulice i będzie wyglądało tak samo to nie odróżnisz przy 50km/h A winny będzie ZDIZ! Jak kogoś zabije A tak się stanie. Znam nasze kreatywne słoiki. Rowerzyści im przeszkadzają.....

    • 42 12

    • Niech każdy jeżdzi tak jak nakazują przepisy, (3)

      a nikt nikomu przeszkadzał nie będzie.

      • 8 3

      • Czeho nie zrozumiales (1)

        Z wpisu. Jadac 50 bede uwazal ze to 3d i wpadne na przeszkode to na 90% wyladuje na dachu
        !

        • 1 0

        • Chyba jadąc na motorze albo wjeżdżając w przeszkodę w postaci skoczni ze skate parku.

          • 0 0

      • I niech znaki też robią, jak nakazują przepisy

        • 1 1

  • Z pasami na przejściach jest na prawdę problem.

    W szkole uczono mnie, że przechodząc przez przejście dla pieszych idzie się. p r a w ą stroną. Zamiast udziwniać pasy można namalowaś strzałki i jakoś optycznie wydzielić pasy dla przechodzących tak, żeby tłum ludzi mający instynkt stadny nie zderzał się na środku drogi?

    • 0 0

  • Działania pozorne, zasłona dymna

    W ten sposób urzednicy (nie robiąc nic) chcą pokazać, że coś robią. Raczej strasznie niż śmiesznie. Na Grunwaldzkiej na okrągło wyścigi samochodów, strach wejść na pasy bo zabiją. Na każdych światłach, ktoś przejeżdza na czerwonym (ciemnopomorańczowy). Potrzebne są radary, kamery i policja, a nie rysunki 3D.

    • 3 0

  • (1)

    A jakież to metropolie są na Islandii?

    • 1 2

    • Wielkości Kartuz

      • 0 1

  • Wygląda jak leżąca trumna (1)

    Porażka, faktycznie kierowcy mogą przed tym czymś wykonywać gwałtowne manewry celem ominięcia. Wg mnie odpada

    • 24 7

    • z centrum?

      chyba handlowego

      • 0 1

  • Pass

    Ludzie będą sobie fotki robić i utrudniać ruch.niech pieniądze przeznacza na renowacje dróg

    • 3 0

  • Znaki drogowe, w tym popularne zebry powinny być zunifikowane!

    • 2 1

  • Pasy tego typu są bardzo niebezpieczne

    Piesi mogą z nich spaść

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane