• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • bzdura!!

    i tyle

    • 1 0

  • Takie rzeczy to się robi jak już byśmy mieli drogę czerwoną a tylko Gdynia i to dawno się wywiązała. (2)

    Z jedynej przelotówki przez Trójmiasto tylko idioci mogą zrobić deptak.

    • 5 4

    • Droga czerwona w Gdyni jest niedokończona !!!

      To jakaś pomyłka!
      Droga czerwona jest do Wielkopolskiej, najbardziej zakorkowanej ulicy w Gdyni w godzinach szczytu. A dalej to gdzie? W niebo? Bo od Wielkopolskiej do Sopotu to co? Samochody mają latać?
      Najpierw trzeba wiedzieć o czym się pisze.

      • 0 0

    • Albo przestępcy

      I na to bym tu stawiał

      • 2 1

  • Naziemne i likwidacja przejścia podziemnego

    Pomysł bardzo dobry.
    Jednocześnie za wykonaniem przejścia naziemnego należy zlikwidować przejście podziemne bo tylko szpeci.

    • 0 1

  • Forum remontuje tunel, bo Tak Miasto sobie zażyczyło !

    Kapitalny remont tunelu "pod" przyszłym przejściem naziemnym realizowany jest za fundusze Forum i siłami firm wykonawczych zatrudnionych na Forum. Forum wykonuje i finansuje wszystkie roboty pod dyktando Zarządu Dróg i Zieleni. Zarząd Dróg i Zieleni zadecydował o przeznaczeniu pieniędzy Forum na "wypasiony" remont tunelu tak, jakby przejścia naziemnego miało nie być. Forum działa na zasadzie - "jak Zarząd Dróg i Zieleni chce, tak dostaje". A Zarząd Dróg i Zieleni chyba nie wie, czego chce !

    • 1 1

  • Drodzy betoniarze ze zdjęcia! (2)

    Wszyscy wiedzą, że to wy odpowiadacie za powstanie tego szpetnego molocha w tle i nie pomoże żadne zaprojektowane na ostatnią chwilę, wymuszone przejście naziemne - wy po prostu nie potraficie budować miasta. Kilka tysięcy metrów w Śródmieściu zostało stracone, dzięki wam, zróbcie wszystkim przysługę i zmieńcie zawód.

    • 7 3

    • kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych w Śródmieściu jest codziennie marnotrawnie wykorzystywanych (1)

      na darmowe parkowanie samochodów.

      Warto poprawiać warunki ruchu pieszych i rowerzystów by miasto zmieniało się bardziej dla ludzi a nie głównie dla korzystających z samochodów nawet na krótkie odległości.

      • 0 2

      • I twoim zdaniem Forum Radunia w tym pomaga?

        • 2 0

  • Czy aby to naprawde pomysł radnych ? mi to śmierdzi FRAGiem ? (3)

    • 2 6

    • jak się nie ma rzeczowych argumentów, to się obraża pomysłodawców (1)

      co konkretnie proponujesz w zamian?

      Jak na razie słyszę o windach lub tunelach dla samochodów.

      Policz, proszę koszty, a potem się zastanawiaj, jak pogodzić sprzeczne niekiedy interesy różnych mieszkańców

      • 0 2

      • Cofnąć się w czasie i nie wybudować forum budynium proponuję

        Pojawi się szansa na wybudowanie normalnego fragmentu miasta dla wszystkich

        • 0 0

    • W tej okolicy to akurat śmierdzi budyniem z każdego zakamarka...

      • 1 1

  • Budowac (5)

    Centrum miasta a tu autostrada z tunelami. Niech miasto będzie bardziej miejskie i niech powstają przejścia naziemne.

    • 44 53

    • (3)

      Sam jesteś autostrada. Boisz się, że d*psko trzeba ruszyć, żeby schodami zejść.

      • 12 13

      • W każdą stronę co najmniej po dwa pasy, dodatkowe wiadukty, piesi w tunelach, zero zieleni, beton - no, autostrada

        Taka gorszego typu

        • 2 0

      • A co?

        Staniesz raz na światłach więcej w swoim Tico i spoznisz się gdzieś?

        • 6 5

      • A ty uwielbiasz ruszać d*psko, dlatego wozisz je samochodem? ;)

        • 10 2

    • ja uważam że należy wydłużyć do dworca i poszerzyć kanał Raduni o jakieś 50 metrów tak żeby można było poruszać się gondolami bądź innymi kajakami korzyści każdy myślący łatwo dostrzeże i jaka atrakcja dla turystów ilu zakochanych by skorzystało takie twórcze rozwinięcie pomysłu na przeoranie mierzei

      • 1 1

  • cofnijmy się w rozwoju (16)

    Na zchodzie owszem otwiera się place w centrach dla ludzi, ale kierowcy dostają w zamian tunele. Wszycy są zadowoleni. U nas jakieś te reformy połowiczne, krótkowzroczne...

    • 65 20

    • Bo pieniądze unijne trzeba wydać... (2)

      Nie ważne na co, ważne że wydano.

      • 5 2

      • forum jest budowane za prywatne pieniądze inwestorów (1)

        • 0 2

        • A masz wgląd w umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, które miasto zawarło z inwestorem?

          Ziemia przekazana inwestorowi, budynki biurowe przesunięte na nie wiadomo kiedy, zamknięta przestrzeń zamiast zróżnicowanej miejskiej zabudowy. Chciałbym bardzo tę umowę zobaczyć, podziel się. I mówisz, że to przejście sfinansuje multi development?

          • 1 0

    • (11)

      Nie od razu Kraków zbudowano, na wszystko przyjdzie czas

      • 4 5

      • (8)

        tylko kolego nie ta kolejność budowy

        • 3 2

        • kolejnośc jest odpowiednia: najpierw wygoda dla pieszych, potem wygoda dla kierowców (7)

          Pieszy jest dla miasta znacznie pozytywniejszy: nie trzeba mu budować dróg za grube miliony, nie powoduje smogu, nie powoduje stłuczek i wypadków, jak jest pijany to nie zabija innych, tylko nabija sobie guza, nie niszczy trawników parkując.... Długo można by wyliczać ;)

          • 8 3

          • pieszy nie powoduje smogu ha, ha,ha (2)

            ale te setki samochodów które będą stały na światłach produkują

            • 5 5

            • (1)

              Masz rację., trzeba zakazać samochodom wjazdu do miasta.

              • 5 0

              • warto myśleć, jak stopniowo ograniczać wjazd na kolejne ulice

                całe szczęście, że to powoli postępuje.

                Czekam na przekształcenie Garncarskiej w deptak.

                • 0 0

          • a może jednak wygoda dla ludzi? (3)

            to ci tajemniczy piesi wsiadają przecież do aut
            kup sobie mieszkanie w centrum i chodź pieszo do pracy do oliwy

            • 6 8

            • (2)

              Ma tramwaj, kolejkę, rower...

              • 3 1

              • zwłaszcza rower (1)

                ten niepełnosprawny, o którego chodzi w likwidacji tunelu, tylko czeka na to, że mógł pojechać do pracy rowerem

                • 0 2

              • więcej niepełnosprawnych jeździ rowerami

                niż na wózkach inwalidzkich.

                Zajrzyj na stronę handbike'ów, może coś skumasz.

                Niepełnosprawni nie lubią chodzić do tuneli

                • 0 0

      • (1)

        Trochę tak, ale budowa tunelu to nie takie szybkie, a ludzie musza którędyś chodzić, nie zapominajcie o niepełnosprawnych i starszych osobach

        • 3 1

        • Na to są inne rozwiązania, np. można zrobić łagone zejścia, ruchome schody, windy.

          • 3 2

    • Przecież powstał nowy tunel pod forum!!!!

      • 4 3

  • I bardzo dobrze! (6)

    Tyle w temacie.

    • 105 151

    • Co za idiotyczne zdjecia Budynia i ferajny, jak to "doprowadzili do stworzenia przejścia" ? (5)

      Po primo przejścia jeszcze nie ma a podpis mówi jakoby w czasie przeszłym dokonanym. Po secundo to raczej głosy mieszkańców zmusiły urzedników i radnych do poczynienia takiego przedsiewzięcia a podpis sugeruje jakby to był ich pomysł i inicjatywa.
      Propaganda niczym z gdansk.pl albo wyborczej

      • 8 5

      • (3)

        a pisy jak wypinają piersi gdy przecinają wstęgi otwieranych kolejnych ekspresówek i sukces bez zażenowania przypisują sobie i są jeszcze na tyle bezczelni że pozwalają sobie na takie np wypowiedzi "odkąd pis przejęło władzę program budowy dróg szybkiego ruchu ruszył z kopyta o czym państwo możecie się przekonać oglądając w wiadomościach kolejne przecięcia wstęg"

        • 3 3

        • I co to ma wspólnego z propagandą Budynia w Gdańsku? (2)

          • 1 2

          • Bo (1)

            propaganda pisu jest jeszcze większa

            • 1 3

            • W Gdańsku jest propaganda pis-u? A znasz gdansk.pl może?

              • 1 0

      • Patrzę na zdjęcie i już wiem na kogo nie głosować!

        • 2 1

  • Oby Adamowicza już nie było

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane