• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • byly radny lobbuje za przejsciem ...bez sensu

    bo jest tunel ...bezpieczniej

    • 7 4

  • Kolejne przejście i brak synchronizacji świateł = wieczne korki

    • 8 4

  • pytanie retoryczne.

    Na ch*j?!

    • 9 4

  • 800 000 zł za pomalowanie farbą asfaltu?

    kto tak ładnie przytula kaske? bo ja wam to zrobie za 300 zł max a 10 000 jeśli będzie trzeba cos tam przebudowac

    • 7 2

  • przejscia naziemne co 50 m (3)

    by żyło się lepiej - rowerowej anarchii i tym z gorszego Gdańska

    • 8 9

    • (2)

      Jak na razie to jest tylko anarchia parkingowa.

      • 4 2

      • (1)

        Raczej pieszo-rowerowa. To lobby widać wszędzie na mieście.

        • 1 4

        • tak, wszędzie ci klienci pieszo wchodzą do sklepów.

          A przecież mogliby wjeżdżać samochodem tak jak jedna taka w Warszawie wjechała na schody.

          Spróbuj dowiedzieć się, ilu tych "rozwydrzonych" pieszych zostało rozjechanych na chodnikach przez kierowców, którzy się w jezdni nie zmieścili.

          • 0 0

  • Dobrze że jest fotka to wiadomo kogo potem ścigać za ten cud pomysł

    • 7 5

  • (1)

    Kogos chyba powalilo. Ale widac urzednicy lubia miec w centrum miasta wiecej spalin

    • 4 6

    • tia, spaliny wydzielają piesi i rowerzyści

      ich niewielką część wydzielają kierowcy szukający miejsca do zaparkowania.

      Zważ, że budowa parkingów kubaturowych w pobliżu centrum zwiększa korki na dojazdach do niego.

      • 0 0

  • Wiadomo (4)

    Takie przejście to jest gruba inwestycja i to musi trwać. Nie to, co banalne postawienie centrum handlowego na torach i rzece.

    Zapamiętajcie proszę mordy ze zdjęcia, dzięki tym ludziom nie możecie się normalnie poruszać po tym mieście. Rzucają nam tylko ochłapy w postaci dwuetapowego przejścia.

    • 8 2

    • leczenie psychiatryczne jest dlugie i mało efektywne lepiej kieruj sie odrazu na elektro wstrzasy :) (1)

      • 1 4

      • Mówisz że POlecasz?

        • 0 2

    • normalne poruszanie się po mieście polega na chodzeniu pieszo na jednym poziomie (1)

      samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Jak na razie to kierowcy najbardziej utrudniają poruszanie się po mieście sobie i tym, którzy chcą po nim wygodnie chodzić pieszo.

      • 1 0

      • Dlatego mówię o państwu ze zdjecia

        Dzięki nim od lat trwa w gdn rozbudowywanie nieefektywnej infrastruktury pod samochody, tym czasem tysiące razy tańsze buspasy nie powstają wcale.

        Te hejterskie komentarze kierowców tez poniekąd zawdzięczamy takim ludziom - wychowali pokolenie, któremu się w głowie nie mieści, że bez auta może być łatwiej i szybciej.

        • 0 0

  • Oby nigdy (2)

    to pomylone przejście nie powstało.

    • 12 8

    • obys nigdy nadroge nie wyjechach tym trujacym blachosmrodem (1)

      • 1 2

      • Lepiej umyj ząbki bo śmierdzi - jesteś nieekologiczny trolku ;)

        • 0 1

  • Tragedia na drodze (5)

    będzie z ustawicznie spóźnionymi pieszymi w roli głównej...

    • 9 4

    • (1)

      Ciebie rowerzysta nikt nie bierze pod uwagę. Chodnikiem nie masz prawa jechać. A na jezdni
      Wałów Jagiellońskich szybko zrobią z Ciebie miazgę jak się odważysz. Niewielu tam widzę cyklistów.

      • 1 1

      • Świetnie sobie radzę na jezdni, ścieżki są dla mało wprawnych początkujących bikerów.

        • 0 1

    • ty spaslaku roweru na oczy nie widziałes (2)

      • 1 2

      • pedałuj lepiej, więcej powietrza, lepsze myśli będziesz miał.

        • 1 0

      • Pewnie pijany pieszy?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane