• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładowane tiry nie wyjadą z portów

Maciej Naskręt
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ważenie samochodów ciężarowych w portach ma nie tylko zmniejszyć liczbę pojazdów degradujących infrastrukturę drogową, ale też poprawić bezpieczeństwo w ruchu. Ważenie samochodów ciężarowych w portach ma nie tylko zmniejszyć liczbę pojazdów degradujących infrastrukturę drogową, ale też poprawić bezpieczeństwo w ruchu.

Jest szansa, że trójmiejskie drogi rzadziej będą rozjeżdżane przez przeładowane samochody ciężarowe. Wszystkie pojazdy przed załadunkiem kontenera i opuszczeniem portu, mają być ważone. To efekt porozumienia zawartego między wojewodą, służbami kontroli i zarządcami terminali.



Czy zawarte porozumienie sprawi, że mniej przeciążonych samochodów wjedzie na trójmiejskie drogi?

W podpisanym w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim porozumieniu zapisano m.in., że pracownik terminala, który stwierdzi przekroczenie dopuszczalnej masy lub niewłaściwe rozłożenie kontenera odmówi wydania ładunku. Kierowca w takim przypadku zobowiązany będzie do niezwłocznego powiadomienia zleceniodawcy przeładunku o zaistniałym fakcie.

- To między innymi przeładowane samochody ciężarowe doprowadzają do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia na Obwodnicy Trójmiasta w piątek 6 grudnia, podczas załamania pogody na Pomorzu - uważa wojewoda, Ryszard Stachurski - Wierzę, że zawarte dziś porozumienie pomoże ograniczyć tego typu zdarzenia na pomorskich drogach - dodaje.

Inicjatywa ma służyć także poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz przeciwdziałać zjawisku nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami drogowymi.

Podpis pod dokumentem złożyli przedstawiciele: Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki w Gdyni, Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Gdyni, DCT Gdańsk, GTK Gdańsk, BCT Gdynia, GCT Gdynia, BTDG Gdynia oraz DB Port Szczecin.

- Nowa procedura jest krokiem milowym w przewozach kontenerów - podkreślił Jędrzej Mierzewski, członek zarządu ds. Operacyjnych, który podpisał dokument w imieniu DCT. - Dzięki porozumieniu wszystkich zainteresowanych stron mamy realne szanse, by zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach i pomóc w utrzymaniu dobrej jakości ich nawierzchni.

Pomysłodawcą procedury jest właśnie zarządca terminala DCT. - Testujemy nowe przepisy od połowy września - mówi Marcin Kamola, jeden z koordynatorów projektu ze strony terminalu DCT.

- Na początku rzeczywiście wielu kierowców zgłaszało się po towar nieodpowiednim pojazdem, którego masa była tak duża, że po podjęciu ładunku całość przekraczała dopuszczalne 40 ton. Obecnie, po trzech miesiącach testów, mogę powiedzieć, że klienci przyzwyczaili się do nowych zasad i chętnie z nami współpracują.

Dopuszczalna masa całkowita z kontenerem weryfikowana jest na podstawie dokumentów ciągnika oraz naczepy i deklarowanej przez spedytora wagi kontenera. Jak pokazuje praktyka, działanie to ma sens, gdyż kierowcy niejednokrotnie jeżdżą pojazdami przekraczającymi dopuszczalną masę całkowitą nawet o 50 - 60 proc..

- Odnotowaliśmy przypadek próby podjęcia dwóch mniejszych kontenerów w sytuacji, gdy pojazd wraz z kontenerami ważył 70 ton - dodaje Justyna Przestrzelska, kierownik kompleksu bramowego w DCT, koordynująca projekt od strony praktycznej. - Tak rażąco duże przeciążenie na drodze, gdy dopuszczalna masa wynosi 40 ton, a jedynie w uzasadnionych przypadkach 42 lub 44 tony, to występuje zagrożenie nie tylko dla samego kierowcy, ale przede wszystkim dla innych uczestników ruchu drogowego, którzy przy zderzeniu z tak przeciążonym pojazdem nie mają właściwie żadnych szans - dodaje.

Poszczególne terminale będą teraz stopniowo wdrażać procedurę do swoich wewnętrznych procedur.

Miejsca

Opinie (162) 4 zablokowane

  • brawo Panie Wojewodo ...

    Brawo Panie Wojewodo !! gratuluję wyczucia sytuacji ... bo zapewne puste (czytaj znie przeładowane) pojazdy ciężarowe (a nie tiry ! ) śmigały by po tej naszej pięknie zasypanej obwodnicy niczym Sebastian Vetel w Abu Zabi i zaden z nich nie zalczyłby pit stopu pod górkę ... BRAWO :)

    • 2 0

  • (3)

    ,,Dziękujemy" gospodarzom miasta za tiry na Aleji JPII. Brak II Kościuszki juz sie mści a co będzie jak ruszy tunel pod M.Wisłą????? Troche wyobrazni włodarze.

    • 16 3

    • nie rozumiesz tylko że nieważne ile dróg wybudują korki i tak nie znikną (1)

      pojedź do niemiec, które mają masę dróg, autostrady np. w okolicy hanoveru mają i po 7 pasów w jednym kierunku a korki są na porządku dziennym. Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem to tania lub darmowa komunikacja miejska i ścieżki rowerowe. Samochody oczywiście też powinny być uwzględniane bo zawsze część osób będzie dojeżdżać z miejsc, gdzie ciężko dojechać komunikacją miejską. Sam bardzo chętnie przesiadłbym się z auta na komunikację miejską ale obecnie potrzebuję 3 przesiadek i podróż do pracy mi zajmuje ponad godzinę a autem tylko 30 min.

      • 1 0

      • Nie ma czegoś takiego jak "tania" lub "darmowa" komunikacja miejska. Koszt funkcjonowania komunikacji w Trójmieście (ZTM Gdańsk, SKM, ZKM Gdynia) to ok. pół miliarda zł rocznie. Przecież te pieniądze z niena nie spadną, jak nie zapłacisz za bilet to zapłacisz w podatkach (większych). Nasze miasta nie mają takich nadwyżek budżetowych z innych źródeł aby fundować komunikację miejską.

        • 1 0

    • dziekuj w swoim imieniu

      a mści się brak znajomości ortografii: Alei, alei, alei, alei...

      • 1 1

  • Dlaczego tak się uczepiliście tych TIR-ów?

    A co z tymi wszystkimi ciężkimi samochodami jeżdżącymi lokalnie i obsługującymi duże inwestycje budowlane, wcześniej np. na Euro, a teraz na PKM, czy nawet te obsługujące developerkę?

    • 6 0

  • jo !- jedżta do rzeszy i zobaczta jak sie tam z tym problemem uporali !- krótko !

    a u nas jak zwykle bicie piany !

    • 2 0

  • Co ma zrobić kierowca jak mu załadują kontener, który powoduje iż zestaw zamiast

    • 0 1

  • Kabaret? (1)

    W "minionej epoce", każdy większy zakład miał wagę samochodową.W obecnej chwili nie instaluje się wag elektronicznych bo ich nie można oszukać (obsługuje komputer mimo, że szybko ważą i od razu drukują wynik ważenia.

    • 6 0

    • Owszem,

      w "minionej epoce", każdy większy zakład miał wagę samochodową, ale miał ją z innego powodu.

      • 0 0

  • Dajcie spokój na tem temat powinny powstawać filmy

    żeby w głównym wydaniu wiadomości to puszczać i uświadamiać ludzi kogo mijają na drodze 60 ton 80 km/h nie jeden wącha kwiaty przez takich przewozników

    • 2 0

  • TIR-y

    Wszystko będzie po staremu.Odpali się "działkę" i jazda w Polskę

    • 6 0

  • Z DCT wyjezdzaja niejednokrotnie przeladowane, nic dziwnego skoro pracownik p.Adam nie przyklada sie prawidlowo do swojej roboty!

    • 5 0

  • Wml , wml , wml każdy portowiec wie co to jest !!!!!!!!!!!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane