• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • Teraz to juz naprawde koniec....

    Nie moglem sobie odmowic wyslania tego postu na zakonczenie naszej pasjonujacej dyskusji....
    Napisales, ze "Nic nie weryfikowałem,od początku twierdziłem,że 60% największych firm Pomorza ma siedziby w Gdańsku,Gdańsk ma 460 tys.mieszkańców,czyli stanowi jakieś 20% populacji Pomorza,ale duzych firm ma 60%,czyli 300 % normy,jesteś żałosny." skomentuj wiec swoja wczesniejsza wypowiedz, ktora tu dla porzadku przytaczam:
    "To dobrze, że macie chociaż Prokom

    Nie zmienia to faktu,że największa firma z siedzibą w Gdyni to hurtownia piwa,porównując duże firmy w Gdańsku i Gdyni,bijemy Was na głowę w stosunku 4:1,tylko nic nie pisz,że Gdańsk jest 2x wiekszy,jest większy dokładnie o 80%,a dużych firm ma 4x więcej,tłumoku z nad Kaczej rzeki.

    Autor: Jaco 2005-01-03 15:58" - stoi jak wol - 80%.......

    Co do rentownosci Naftoportu - smiem watpic czy rzeczywiscie sa tacy wspaniali - podejrzewam, ze pracownicy hurtowni piwa z Gdyni moga byc od nich lepsi jesli przeliczylbys wielkosc przychodu przypadajaca na jednego zatrudnionego.

    pozdrawiam

    • 0 0

  • Gdynianin

    Ale to właśnie Mag rozpoczął słowne przepychanki swoim paszkwilem...
    1.Żywiec Trade powstał z połączenia kilku mniejszych hurtowni piwa w regionie,faktycznie obsługuje zaopatrując w produkty Żywca,Heinekena,Warki,chyba nie tylko całe Trójmiasto,ale i kawał Pomorza.
    2.Nazywasz Dziennik Bałtycki gazetką,moim zdaniem ta najbardziej poczytna i najwięcej pisząca o 3city i regionie codzienna gazeta ma dużą siłę rażenia,skoro w ciągu roku potrafi wymusić na rządzie decyzje o A-1,która przez 7 lat stała w krzakach,a zdmuchnięcie blokującego inwestycje konserwatora zabytków to kwestia paru dni.
    3.Ceny paliw na dzień dzisiejszy nie są najwyższe właśnie we 3city,jechałem dzisiaj trasą warszawską,więc mogę ten fakt potwierdzić,chociaż przyznaję,że był czas,gdy paliwo u nas należało do najdroższych.
    4.Managerom Lotosu sukcesów nie brak,wręcz przeciwnie potrafili obronić dla miasta i regionu najwiekszą firmę,mimo niesprzyjającego układu biznesowo-politycznego,dla mnie to był majstersztyk,managerowie Lotosu potrafili też podnieść prawie dwukrotnie wartość firmy w ciągu 2 lat.500 mln zysku netto to znakomity wynik,przeciez firma inwestuje,spłaca kredyty,modernizuje się,przejmuje,przy Orlenie nie jest to zawrotna kwota,ale przecież Orlen jest 3x większy od naszej gdańskiej rafki,zresztą gdyby przeliczać rentowność Lotos byłby przed Orlenem.
    5.Nic nie weryfikowałem,od początku twierdziłem,że 60% największych firm Pomorza ma siedziby w Gdańsku,Gdańsk ma 460 tys.mieszkańców,czyli stanowi jakieś 20% populacji Pomorza,ale duzych firm ma 60%,czyli 300 % normy,jesteś żałosny.
    6.Apropos terminala kontenerowego faktycznie pożyjemy,zobaczymy,tylko czemu Wieliński i Kujoth rwąc sobie włosy z głowy,mówią,że po co ten terminal w Gdańsku skoro Gdynia nie wykorzystuje do końca swoich mocy przerobowych,a sami modernizują i powiększają swój terminal,wiedzą,ze liczba kontenerów będzie lawinowo rosła i boją się dużej inwestycji w Gdańsku.
    7.To dlaczego spółki działające w Porcie Północnym świetnie sobie radzą,taki Naftoport w przeliczeniu zysków na pracownika nie ma sobie równych chyba nie tylko w regionie.
    8.Zgadzam sie co do inwestycji,oby było ich jak najwięcej,szczególnie tych kreujących nowe miejsca pracy,no i aby lokowały sie u nas krajowe centrale znaczących firm.
    9.W Gdańsku działa jedna z największych w Europie w swoim segmencie Gdańska Stocznia Remontowa,poza tym Stocznia Północna,Stocznia Wisła,kilka mniejszych budujących luksusowe jachty no i oczywiście Stocznia Gdańska,w ramach Grupy Stoczni Gdynia,mógłbym pisać o tym bez końca,ale szkoda prądu,prawda jest taka,że już nigdy przemysł okrętowy nie będzie wiodącym w regionie,owszem,niech w takiej SG pozostanie 1 pochylnia,niech buduje kilka statków rocznie,niech pozostałe dają pracę,niech będą elementem życia gospodarczego,ale nie będą już motorem napędowym jak kiedyś.
    10.Nie życzę żle Stoczni Gdynia,ale moim zdaniem jej dni wydają się być niestety policzone,czy pociągnie jeszcze 2 czy 3 lata nie będę się zakładał.
    11.Naprawdę cieszę się z informacji ostatnich tygodni jak rozbudowa Portu Północnego,rafinerii,Intela,central w Gdańsku grupy G-8,GE Money Banku,czy rekordowych od 10 lat przeładunków w Porcie Gdańsk.
    pozdrawiam

    • 0 0

  • Jaco

    nie pokazuj palcem na Mag'a i dyskusje nie zwiazana z obecnym tematem - bo to smieszne tlumaczenie.....
    co do reszty:

    1. hurtownia piwa "Zywiec Trade" - przyznaje sie, nie wiedzialem, ze Gdynia to taki potentat w handlu alkoholem (16 najwieksza firma w wojewodztwie pomorskim). Az jestem zdziwiony, ze tak wielka hurtownia obslugujaca caly region polnocnej Polski znalazla sie w marnej Gdyni a nie w preznej metropoli jaka jest (a moze chcialby byc) Gdansk ;-). Jedyne co mnie moze tlumaczyc to fakt, iz nie czytam gazetek typu "dziennik baltycki". W rankingach publikowanych przez powazniejsze media nie bylo sladu tej hurtowni. Bynajmniej nie popadam z tego powodu w rozpacz, wrecz przeciwnie.

    2. ano bo stosujesz dosc elastyczne procesy myslowe - w zaleznosci od okolicznosci naginasz fakty do tezy jaka chcesz udowodnic....

    3. co do firm rodem z PRL'u - ciesze sie, ze nie probujesz juz zaprzeczac podstawowym faktom. Po 15 latach jakie minely od 1989 roku powstalo juz sporo nowych firm, ktore osiagnely juz spore rozmiary, w naszym wojewodztwie mamy chocby Prokom i LPP. Lotos to prawie monopolista lupiacy bez zenady mieszkancow 3miasta - cena benzyny jest u nas wyraznie wyzsza niz w innych regionach kraju. Slyszalem, ze to dlatego, bo u nas benzyna jest "swieża".... W tak sprzyjajacych warunkach potrzeba by wiele talentu aby doprowadzic takiego monopoliste jak Lotos do upadku. Wyraznie jednak menagerom Lotosu brakuje talentow bo widac wyraznie, ze Lotos nie ma zbyt wielkich sukcesow finansowych - wyniki ma raczej marne - popatrz na zyski a nie przychody, a te w porownaniu chocby do Orlenu wypadaja po prostu ŻAŁOŚNIE....
    W rankingach, na ktore sie tak czesto powolujesz w pierwszej 10 najwiekszych firm mamy raptem 4 firmy z Gdanska - z czego jedna wystepuje 2 razy (lotos), wsrod nich jest nastepna firma rodem z PRL, naturalny monopolista Energa, jedyna firma rynkowa to GE Bank. wyglada to dosc slabo aby uzasadnic twoje dobre samopoczucie, ktorym promieniniujesz na tym forum. doloz do tego zbankrutowana stocznie lenina, nieudolnego prezydenta Adamowicza z pomocnikami w rodzaju Szczyta to bedziesz mial pelnie obrazu....
    Cieszy mnie rowniez to, ze zweryfikowales swoje wczesniejsze twierdzenia iz wsrod 100 najwiekszych firm pomorskiego 60% a nie jak 80% to firmy z Gdanska....
    Jak na miasto wojewodzkie, najwieksze w regionie z 1000-letnia historia to bardzo slaby wynik....wrecz zalosny.

    4. pozyjemy zobaczymy, bardziej prawdopodobny jest scenariusz ala Barniewice....

    5. co do portu polnocnego to taka sama inwestycja jak huta katowice - rozmiar gierkowski - napisz w jakim procencie wykorzystywane sa mozliwosci tego portu i jak wielkie pieniadze przynosi jego eksploatacja.....

    6. Co do nowych inwestycji w regionie - ciesze sie ze naplywaja, mam jednak nieodparte wrazenie, ze moglo byc tak duzo wczesniej, z tego punktu widzenia ostatnie 15 lat wyglada dosc slabo - chyba, ze za wielki sukces nalezy uznac sprywatyzowanie fabryki uszczelek, upadek stoczni lenina, budowe kilku supermarketow, utrate Banku Gdanskiego itp. Moje ogolne wrazenie jest takie, ze Gdansk jako stolica regionu przez ostatnie 15 lat DAWAL CIALA, czego miedzy innymi konsekwencje ponosi Gdynia i caly region ....
    teraz to rzeczywiscie wyglada troche lepiej, zobaczymy jak bedzie dalej.

    7. nie.

    I na koniec o stoczniach w 3miescie - poki co stoczni w Gdansku NIE MA, a jej pozostalosci sa we wladaniu stoczni gdynskiej..... ta ostatnia rzeczywiscie przezywa obecnie powazne problemy, jednak ide o zaklad, ze wyjdzie na prosta i jeszcze w przyszlosci bedzie calkiem niezle prosperowac. Natomiast slabo widze przyszlosc tego co zostalo ze stoczni lenina - tego juz sie chyba nie da uratowac.....

    • 0 0

  • Na zakończenie

    Ta dyskusja dotycząca tematu o Gdyni jest niejako przedłużeniem wątku dotyczącego Gdańska TO NASZE PIENIĄDZE PANIE PREZYDENCIE i została wywołana przez internetowego idiotę z Gdyni,niejakiego Maga,możesz sprawdzić w archiwum,około 300 wpisów...

    • 0 0

  • Gdynianin

    1.Fakty są jednak faktami,w 2003 roku wśród 100 największych firm Pomorza około 60% to firmy z centralą w Gdańsku,w 2002 roku najwiekszą firmą poza trupem stoczni była w Gdyni hurtownia piwa.
    2.Żywiec Trade jest zarejestrowany w Gdyni,więc dlaczego miałby na tej liście pojawić się grzecznościowo?
    3.Duże firmy z Gdańska,mimo,że powstały często przed 1989r.,od 15 lat działają,rozwijają sie,inwestują,zdobywają mocną pozycję w ramach gospodarki wolnorynkowej,to raczej Ty stosujesz w tym temacie chwyt polemiczny,biorąc pod uwagę całą naszą gospodarkę,zdecydowana większość dużych firm w RP powstała przed 1989r
    4.Na dzień dzisiejszy terminal kontenerowy w Gdyni jest najwiekszy w PL,ale nie jest wykluczone,że za kilka/naście lat to Gdańsk będzie miał największy terminal,zarówno w RP,a być może i nad Bałtykiem.
    5.Jak możesz pisać takie bzdury,że nikt nie chce korzystać z Portu Północnego,sam Port Północny,będący tylko częścią Portu Gdansk ma większe przeładunki jak cały Port Gdynia,zresztą to właśnie Gdańsk jest największym polskim portem,w zeszłym roku przeładowano w Gdańsku ponad 23 mln ton,najwiecej od kilku lat,podczas gdy w Gdyni niecałe 10 mln ton.
    6.Przyznasz,że ostanio jakoś sporo dobrych wiadomości dla gospodarki Gdańska:rozbudowa Rafinerii Gdańskiej za 750 mln dolarów,rozbudowa Portu Północnego za 500 mln dolarów,powstanie Grupy G-8 z centralą w Gdańsku,połączenie GE Capital Banku z GE Bankiem Mieszkaniowym,nowy bank ma od kilku dni siedzibę w Gdańsku,dalszy rozwój Intela,wiem,że daleko do świetności,ale niech to będzie tylko przedwiośnie,wiosną oby ruszyła autostrada i musi być lepiej,nie tylko w Gdańsku,Gdyni,Sopocie,ale również na całym Pomorzu.
    7.Pracujesz w porcie,albo w firmie okołoportowej?
    pozdrawiam

    • 0 0

  • Jaco

    w dosc instrumentalny sposob probujesz uzywac rankingow - wyniki hurtowni z 2002 roku porownujesz z wynikami gdanskich firm z roku 2003. Spojrz na ranking za 2002 dostepny na stronie UM Gdansk - tam wyniki sa zupelnie rozne od tych z DB.
    Zawsze tez mozna zastosowac twoj chywt polemiczny i stwierdzic, ze hurtownia ta znalazla sie na tej pozycji 'grzecznosciowo' bo jest czesci grupy Zywiec a ta ma swoja siedzibe poza Gdynia .....
    i tak odliczajac hurtownie, prokom i co ci tam jeszcze przyjdzie do glowy mozesz dojsc do dowolnego wniosku odnosnie tego jakie sa najwieksze firmy w Gdyni. Ja natomiast powtorze raz jeszcze to co pisalem uprzednio: filarami gospodarki Gdanska sa firmy powstale jeszcze w czasach PRL jako inwestycje panstwowe ( za nasze pieniadze jak sam pisales - miedzy innymi moje) niewiele natomiast jest w Gdansku firm, ktore powstaly w wyniki preznosci i przedsiebiorczosci samych gdanszczan. Z inwestycji zewnetrznych macie GE Bank, jest jeszcze hurtownia lekow Pharmag i co poza tym ? Kilka dawnych kombinatow budowlanych ? Zbankrutowana stocznia ? Port Polnocny z ktorego malo kto chce korzystac? Smiesze. Najzabawniejsze jest to iz zarzucasz mi zawisc itp... spojrz na tresc komentowanego artykulu i komentarze durnych gdanszczan, ktore cala te dyskusje wywolaly....
    Podsumowujac, z pozytywow mam nadzieje, ze teraz bedziesz pamietal iz najwieksze statki jakie moga pokonac ciesniny dunskie maja zanurzenie 15m, max. dozwolone zanurzenie w P.Polnocnym to 15m, terminal kontenerowy w Gdyni jest najwiekszy w Polsce i taki pozostanie, przychody Intela to 70 mln PLN a nie 700 jak pisales. Ja natomiast dowiedzialem sie, ze Gdynia jest potentatem w dziedzinie handlu alkoholem - rozpija przy tym caly Gdansk i region polnocny - nie wierze iz sama jest w stanie skonsumowac piwo za 400 mln PLN.
    rowniez dziekuje za rozmowe, pozdrawiam

    • 0 0

  • Miło się bajerzy, ale naprawdę muszę już spadać

    Mimo wszystko,dziękuję za dyskusję,pozdrawiam

    • 0 0

  • Nie wiem zapytaj Waszego prezydenta

    Wojciecha Szczurka,On na pewno udzieli Ci prawidłowej odpowiedzi na to pytanie,czy te dwie hurtownie piwa handlują między sobą...

    • 0 0

  • Ranking

    Rankingi mają to do siebie,że czasem się trochę różnią,fakt istnienia i bycia największą firmą w GA hurtowni piwa poza trupem stoczni jest faktem,powoływałem się na listę 100 największych firm Pomorza w Dzienniku Bałtyckim.Powyżej 392 mln miały w GD w 2003 roku Lotos,GE Capital Bank,Energa,Lotos Paliwa,Elnord,GSR,ZEW,Polnord,GPRD,LPP mniej więcej tyle samo,z poza listy na pewno Naftoport,ale masz rację,firma o przychodach 400 mln to już duża firma,więc ta wassza hurtownia piwa całkiem duża...

    • 0 0

  • Jaco

    nie oslabiaj mnie, z tej listy wynika, ze trzecia co do wielkosci firma w Gdyni to tez hurtownia piwa ;-) moze one handluja ze soba wzajemnie ? Masz moze jeszcze jakas inna bardziej wiarygodna liste przedsiebiorstw ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane