• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion zł na budowę lewoskrętu na Havla

Rafał Borowski
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla na Chełmie. Gdański magistrat przeznaczy na jego budowę 1 mln zł, a realizacja ma nastąpić do końca 2021 r. Inwestycja powstanie dzięki głosom okolicznych mieszkańców, gdyż została przegłosowana w tegorocznym Budżecie Obywatelskim.



Czy należy poszerzyć lewoskręt na Havla?

Mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska nie trzeba tłumaczyć, jak newralgicznym punktem jest w godzinach porannego szczytu skrzyżowanie al. Havla i Armii Krajowej. To właśnie tędy jeżdżą tysiące kierowców zmierzających nie tylko do centrum, ale również - przez ul. Łostowicką - do dzielnic tzw. dolnego tarasu miasta.

Mieszkaniec dzielnicy Ujeścisko-Łostowice opracował pomysł, w jaki sposób udrożnić to zakorkowane skrzyżowanie. Chodzi o dobudowanie lewoskrętu na al. Havla, który umożliwiałby zjazd na al. Armii Krajowej w stronę obwodnicy Trójmiasta.

Wiecznie zakorkowana al. Havla



- To jest niezbędny element. Każdy z kierowców korzystających z al. Havla zdaje sobie sprawę, że ten przesmyk na wysokości przystanku autobusowo-tramwajowego jest za wąski. Zwracam uwagę, że część aut jedzie w lewo w stronę obwodnicy, inne na wprost w stronę Łostowickiej, jeszcze inne w prawo w stronę centrum. Jakby tego było mało, poruszanie się utrudnia wspomniany przystanek autobusowy. Wyjeżdżające z zatoczki autobusy muszą najpierw przeciąć prawoskręt - choć żaden nie jedzie w stronę centrum - i dopiero wtedy zjechać na środkowy pas - tłumaczy Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, autor bloga gdanskpoludnie.pl.
Wymyślony przez niego lewoskręt ma rozpoczynać się na wysokości wspomnianej zatoczki autobusowej, dzięki czemu będzie można na niego płynnie wjechać, opuszczając ul. Wilanowską. Jak informowaliśmy we wrześniowym artykule, projekt Pawła Wiśniewskiego znalazł się wśród pięciu ogólnomiejskich projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim. Innymi słowy, sami gdańszczanie zadecydowali o tym, że omawianą koncepcję należy wcielić w życie.

Czytaj więcej: Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego

Milion złotych na realizację projektu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla. W drugiej połowie 2020 roku należy natomiast spodziewać się ogłoszenia przetargu na samą budowę. Jaki jest szacowany koszt inwestycji i kiedy można spodziewać się zakończenia prac budowlanych?

- DRMG prawdopodobnie będzie koordynowało zadanie z ramienia Gminy Miasta Gdańska. W pierwszej kolejności zostanie opracowana dokumentacja projektowa, na podstawie której zrealizowane zostanie zadanie. Realizacja wszystkich zadań z Budżetu Obywatelskiego 2020 ma nastąpić do końca 2021 r. Na realizację zadania Gmina Miasta Gdańska zamierza przeznaczyć 1 mln zł. Na obecnym etapie, przed opracowaniem dokumentacji projektowej, nie można określić, jak długo może potrwać realizacja zadania i z jakimi utrudnieniami będzie się wiązała - wyjaśnia Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na koniec warto wspomnieć, że lewoskręt w stronę obwodnicy to niejedyny element, który ułatwi kierowcom i pasażerom komunikacji autobusowej pokonywanie krzyżówki al. Havla i Armii Krajowej. W ubiegłorocznym Budżecie Obywatelskim zwyciężył inny projekt Pawła Wiśniewskiego - budowa drugiego prawoskrętu na Havla w kierunku centrum Gdańska.

Czytaj więcej: Powstanie drugi prawoskręt, żeby odkorkować al. Havla

Miejsca

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Blablabla

    Urzędasy niech zaczną myśleć. Nic to nie da!!! Zobaczycie że miałem rację. Tu tylko wiadukt lub ostatecznie rondo dwupasmowe ze zjazdami bez wjeżdżania na rondo . Za dużo czasu traci się na światłach, a samochodów przybywa. Nic to nie da, szkoda kasy.

    • 0 0

  • Skręt w prawo można znacznie usprawnić,

    W zasadzie bezinwestycyjnie gdyby przejście dla pieszych i rowerzystów za krzyżowaniem sterowane światłami miało zielone co drugą zmianę. Korzysta z niego bardzo mało osób. Ponadto wjazd od Havla jest systematycznie blokowany przez samochody stojące w poprzek jezdni wjeżdżające od Wilanowskiej na późnym żółtym lub czerwonym. A policji rano w tym miejscu nigdy nie widziałem.

    • 2 1

  • Tam jest tyle miejsca i gotowe nasypy, że śmiało możnaby zrobić skrzyżowanie wielopoziomowe, a nie kombinować tu pas, tu coś tam, przy tym ruchu, który jest w tym miejscu jedynie takie rozwiązanie naprawdę coś by dało.

    • 0 1

  • No będzie lepiej (3)

    Przydałoby się jeszcze w drugą stronę - lewoskręt jako przedłużenie zanikającego pasa z Armii Krajowej na Havla. To jest bardzo proste w realizacji, wystarczy zrezygnować z podjazdu pod wiadukt, który nigdy nie powstanie.

    • 62 3

    • (2)

      wolę wiadukt - załatwi wszystkie problemy

      • 4 0

      • To prawda, wiadukt rozwiązałby wszystkie problemy (1)

        Ale już dawno przestałem marzyć o tym, że powstanie.

        • 3 0

        • tramwaj na Chełm też powstawał 10 lat

          • 0 0

  • Taxi

    Powinny by dłuższe pasy do skretu w lewo i prawo przed havla w strone gdanska . Bo tam jest najwiekszy korek

    • 0 0

  • Coś mi tu nie gra (1)

    Ale jak mi się zdaje już są dwa lewoskręty , coś mi tu nie gra

    • 0 0

    • Już wyjaśniam

      Wydaje mi się że chodzi o pas do lewoskrętu jeszcze przed przecięciem pasa armii krajowej w kierunku centrum

      • 0 0

  • Lewoskręt?

    Wiadukt by się przydał. Odciążyłby całe skrzyżowanie

    • 0 0

  • Do końca 2021 roku

    2 lata będą kłaść 100 metrów asfaltu? To jest śmieszne.

    • 1 1

  • (31)

    A może rozbudować prawoskret przy okazji i dobudowac brakujące wiadukty?

    • 309 16

    • Serio jesteście tumanami jeżeli nie rozumiecie dlaczego wiadukty nie mają tu sensu (4)

      W stronę centrum korek zaczynałby się już zaraz za tym nowiutkim wiaduktem, Łostowicka w dół też by umarła bo nie przyjmie więcej aut. Wtedy dopiero byłoby gadanie o wywaleniu bez sensu kilkudziesieciu milionów. A w stronę obwodnicy to jest popierdółka nie korek, nauczcie się jeździć na suwak.

      • 1 23

      • Jakby wyjazd z Centrum był drożny, to cześc aut zniknełoby z Kartuskiej i innych alternatywnych wyjazdów.

        Poranne korki zniknełby, bo raz że czesc ruchu poszłoby w kierunku centrum a czesc aut ktore normalnie jechały Łostowicką, pojedzie nowoą Bulońską. Dzieki drożności na skrzyżowoniu auta z Havla i Wilanowskiej miałyby łatwiejszy wyjazd.

        • 0 0

      • Bullshit. Niektorzy jada tylko na Chelm. Gdyby byl wiadukt nie musieliby stac w korku tworzonym ptzez jadacych do centrum.

        • 2 0

      • zamiast tego codziennie popołudniu korek na AK w górę od Sikorskiego (1)

        • 6 1

        • 5 min stania

          rzeczywiście dramat

          • 2 1

    • Brakujące wiadukty (3)

      Na havla sa coraz większe korki. Przybywa osiedli a jest tylko jedna świętokrzyska wpadająca na havla. W przyszłości dojdzie dodatkowo nowa bulońska/niepołomicka która jeszcze bardziej zakorkuje havla. Na skrzyżowaniu havla z armi krajowej potrzebne są wiadukty a nie lewoskręt bo tylko one rozwiążą zakorkowaną havla. Panowie inżynierowie z zarządu dróg pora się obudzić i myśleć do przodu a nie rozwiązywać nieistitne niewielkie korki poprzez lewoskręt.

      • 16 2

      • Dlaczego bulonska ma zapchac havla? (2)

        • 1 1

        • Też bardzo mnie to zastanawia (1)

          Nowa Bulońska to co najwyżej trochę odetka AK, ale co do Havla nie ma ona żadnego przełożenia. Powiem więcej ona może nawet odetkać havla, bo część ludzi korzystających z Havla pojedzie w tamtym kierunku.

          • 0 0

          • Mam nadzieje że na starej Bulońskiej troche przestawią swiatła, bo jak ruszy tam "tłum" aut to będzie ciekawie

            • 0 0

    • Podobno z nich zrezygnowano. (6)

      Centrum i tak nie odbierze tego ruchu.

      • 18 8

      • (2)

        Po południu jest gorzej a to sa auta które z centrum chca wyjechać.

        Nawet jeśli korek sie przeniesie dalej, to tak bedzie lepiej bo skrzyżowanie AK z Łostowicką/Havla, jest najbardziej newralgicznym skrzyżoiwaniem. Zjazd w kierunku Siedlc/moreny i główny dojazda w kierunku dzielnic południowych. No i główny wlot/wylot z Centrum.

        • 27 3

        • Problemem jest forsa (1)

          Gdyby to było kilkanaście milionów to pewnie by powstały ale zakładam, że to porównywalny koszt z węzłem Szadółki.

          • 8 2

          • chcesz mi powiedzieć że wiadukt pokroju tego przy GB kosztował tyle co przebudowa wezła na obwodnicy ?

            • 0 0

      • (2)

        W stronę centrum to złożona sprawa, ale w stronę obwodnicy przydałby się na pewno.

        • 21 2

        • w stronę centrum na razie wystarczyłoby wymalować pasy (1)

          i zezwolić na skręt w prawo z Havla w AK z dwóch pasów, zamiast jak teraz z jednego, a korek do skrętu już się tworzy niejednokrotnie przy przystanku tramwajowym "Przemyska"

          • 7 0

          • dokładnie

            dlaczego z prawego pasa prowadzącego na Łostowicką nie można na chwilę obecną skręcać w Armii Krajowej ? jakoś przy zieleniaku jadąc w stronę NP da się zjeżdżać albo w stronę stoczni albo na wiadukt w stronę placu zebrań ludowych

            • 2 0

    • (5)

      Z szwagrem zrobimy to za 1mln netto. A potem kolejne wiadukty, estakady w centrum, bo jak odblokujemy AK na Havla to tsunami aut ruszy na miasto. Ale spoko miasto ma 1 mln, więc starczy na niewiele.

      Jedynie szybki tramwaj od jabłoniowej w pasie rozdziału aleji armii krajowej nas może uratować

      • 33 14

      • (1)

        bzdury, Tam powinny być estakady. Żadne tsunami nie ruszy, bo spory ruch skreca potem na ujescisko/lostowice i chelm. I odbnlokowaloby się ważne skrzyżowanie lostowcka-armii krajowej. Ruch i tak jest, tylko,ze teraz więcej stoi się w korku.

        • 8 1

        • Tak, tak, codziennie jadąc prosto z Havla w Łostowicką muszę stać ekstra w korku, bo tacy miejscy urbaniści od siedmiu boleści boją się "tsunami aut" w centrum. Dzięki, że tworzycie dodatkowy korek w kierunku poprzecznym, naprawdę super. Rozumiem, że w kierunku obwodnicy też nie wolno wiaduktu budować, bo korki w centrum?

          • 8 0

      • (1)

        Sorry za aleji, głupi słownik w telefonie nie widzi błędu.

        • 6 0

        • Nie widzi błędu, bo prawdopodobnie już wcześniej tak pisałeś. Każde nowe słowo jest zapamiętywane przez słownik.

          • 2 1

      • Szybki tramwaj to pojęcie nieznane w Gdańsku

        • 41 2

    • A moze wybudowac wiadukt nad skrzyzowaniem (2)

      Za 4 mln i problem zniknie na dlugie lata , a nie finansowac cos co moze polepszy moze nie

      • 13 2

      • Wiadukt ma być tylko cztery razy droższy niż kawałek asfaltu?

        • 0 0

      • Problem tylko sie poglebi bo jeszcze wiecej osob wynierze samochod

        I droga momentalnie sie zapcha

        • 2 10

    • Pomysł dobry i znany od lat ale niestety zbyt drogi , jest jeszcze wiele innych inwestycji.

      • 0 0

    • (2)

      a po co wiadukt? spowoduje to tylko ze korek przeniesiesie się kawałek w dół AK, bo do centrum więcej samochodów nie wjedzie (i nie ma co ich tam więcej wpuszczać)

      • 16 31

      • nie każdy dyma do centrum przecież

        i nie każdy do obwodnicy po południu

        • 9 0

      • Ten argument jest zupełnie nietrafiony. Tym samym tokiem myślenia: po co zbudowano wiadukt na Chełm, po co wiadukt na wysokości Jabłoniowej?

        Nie rozumiem dlaczego skoro powstały te dwa ułatwiające przejazd wiadukty nie buduje się wiaduktu znajdującego się pomiędzy nimi.

        • 16 2

    • Wiadukt (1)

      Dokładnie! Ten wiadukt w planach był już 15 lat temu jak jeszcze jeździłem tamtędy do szkoły! Dlatego usypali nasypy, więc kiedy ktoś się zreflektuje, że na tym skrzyżowaniu ludzie bez końca w korkach stoją?! Ile na to trzeba czasu?! Chyba przez tyle lat miasto uzbierało już fundusze na tak ważna dla tej części Gdańska inwestycję prawda?!

      • 35 5

      • Wiadukt to ponad 20 lat temu pomysleki

        Tylko było tyle ważniejszych muzeów i krzyży do wybudowania

        • 28 5

  • Wiecznie zakorkowana aleja Havla (10)

    Korek wynika raczej ze złego ustawienia świateł.
    Osiedlowa Wilanowska ma prieszeństwo przed główną drogą Havla???
    Drugi lewoskręt raczej nie pomoże.

    • 69 47

    • Luk, rozumiem że jesteś ekspertem w tym temacie ?

      A reszta się myli ?

      • 0 0

    • Wiecznie zakorkowana WIlanowska.... (1)

      ... na którą wjeżdzają samochody z Havla na pierwszych światłach od zajezdni oraz samochody jadące Małomiejską od strony Orunii. WIlanowska ma mało wspólnego w godzinach porannych z drogą osiedlową.

      • 11 0

      • gdzie tam jest zajezdnia?

        chyba pętla

        • 0 0

    • Wystarczy zrobić yellow boxy na cześci gdzie Willanowska wchodzi na Havla. Skończy się blokowanie środkowego pasa Havla dla osób chcących wjechać na AK. Tanio i skutecznie

      • 0 0

    • Powiem tak, odwoże dziecko do SP M, jadę dalej Wilanowską i jestem szybciej

      niż przebijając się przez Havla ...

      Takie mamy piorytety poustawiane!

      • 9 0

    • Zdradzę sekret- korek bierze się że but dużej liczby samochodów (1)

      • 20 13

      • Bierze się z braku sensownej alternatywy dla samochodu, poprawiłem.

        • 18 0

    • To Ci z Warszawskiej maja priorytet na dalsza cześć Havla przybyłych światłach

      • 5 5

    • Wilanowska nie jest "osiedlową drogą". Od rana do wieczora ruch i korki. (1)

      • 17 9

      • To że jest tam duży ruch, nie czyni z niej głównej drogi.
        Po co miasto wybudowało dwupasmówkę, żeby potem stać na wszystkich światłach?

        • 12 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane