• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion zł na budowę lewoskrętu na Havla

Rafał Borowski
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla na Chełmie. Gdański magistrat przeznaczy na jego budowę 1 mln zł, a realizacja ma nastąpić do końca 2021 r. Inwestycja powstanie dzięki głosom okolicznych mieszkańców, gdyż została przegłosowana w tegorocznym Budżecie Obywatelskim.



Czy należy poszerzyć lewoskręt na Havla?

Mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska nie trzeba tłumaczyć, jak newralgicznym punktem jest w godzinach porannego szczytu skrzyżowanie al. Havla i Armii Krajowej. To właśnie tędy jeżdżą tysiące kierowców zmierzających nie tylko do centrum, ale również - przez ul. Łostowicką - do dzielnic tzw. dolnego tarasu miasta.

Mieszkaniec dzielnicy Ujeścisko-Łostowice opracował pomysł, w jaki sposób udrożnić to zakorkowane skrzyżowanie. Chodzi o dobudowanie lewoskrętu na al. Havla, który umożliwiałby zjazd na al. Armii Krajowej w stronę obwodnicy Trójmiasta.

Wiecznie zakorkowana al. Havla



- To jest niezbędny element. Każdy z kierowców korzystających z al. Havla zdaje sobie sprawę, że ten przesmyk na wysokości przystanku autobusowo-tramwajowego jest za wąski. Zwracam uwagę, że część aut jedzie w lewo w stronę obwodnicy, inne na wprost w stronę Łostowickiej, jeszcze inne w prawo w stronę centrum. Jakby tego było mało, poruszanie się utrudnia wspomniany przystanek autobusowy. Wyjeżdżające z zatoczki autobusy muszą najpierw przeciąć prawoskręt - choć żaden nie jedzie w stronę centrum - i dopiero wtedy zjechać na środkowy pas - tłumaczy Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, autor bloga gdanskpoludnie.pl.
Wymyślony przez niego lewoskręt ma rozpoczynać się na wysokości wspomnianej zatoczki autobusowej, dzięki czemu będzie można na niego płynnie wjechać, opuszczając ul. Wilanowską. Jak informowaliśmy we wrześniowym artykule, projekt Pawła Wiśniewskiego znalazł się wśród pięciu ogólnomiejskich projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim. Innymi słowy, sami gdańszczanie zadecydowali o tym, że omawianą koncepcję należy wcielić w życie.

Czytaj więcej: Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego

Milion złotych na realizację projektu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla. W drugiej połowie 2020 roku należy natomiast spodziewać się ogłoszenia przetargu na samą budowę. Jaki jest szacowany koszt inwestycji i kiedy można spodziewać się zakończenia prac budowlanych?

- DRMG prawdopodobnie będzie koordynowało zadanie z ramienia Gminy Miasta Gdańska. W pierwszej kolejności zostanie opracowana dokumentacja projektowa, na podstawie której zrealizowane zostanie zadanie. Realizacja wszystkich zadań z Budżetu Obywatelskiego 2020 ma nastąpić do końca 2021 r. Na realizację zadania Gmina Miasta Gdańska zamierza przeznaczyć 1 mln zł. Na obecnym etapie, przed opracowaniem dokumentacji projektowej, nie można określić, jak długo może potrwać realizacja zadania i z jakimi utrudnieniami będzie się wiązała - wyjaśnia Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na koniec warto wspomnieć, że lewoskręt w stronę obwodnicy to niejedyny element, który ułatwi kierowcom i pasażerom komunikacji autobusowej pokonywanie krzyżówki al. Havla i Armii Krajowej. W ubiegłorocznym Budżecie Obywatelskim zwyciężył inny projekt Pawła Wiśniewskiego - budowa drugiego prawoskrętu na Havla w kierunku centrum Gdańska.

Czytaj więcej: Powstanie drugi prawoskręt, żeby odkorkować al. Havla

Miejsca

Opinie (236) 1 zablokowana

  • zaje fajne rondo tam trzeba zrobić, największe w polsce a być może w Europie i finito (1)

    będzie dobrze funkcjonować i będzie bezpiecznie bez dużych ograniczeń i wieliego budżetu, łał

    • 1 0

    • A jeszcze lepiej

      jakieś duorondo a lepiej triorondo.

      • 0 0

  • Na tym ogromnym skrzyżowaniu brakuje tylko lądujących helikopterów! Od samego początku powinien tam powstać wiadukt.

    • 5 2

  • (1)

    A może wykorzystać te p*przone górki pasku i zrobic przelot estakadą, żeby nie trzeba było stać w tych korkach??
    W końcu taki był pierwotny plan..
    Wrest lewoskret sobie poradzi.
    Pozbądźmy się świateł na lsstowickiej co 100m i ruch do ronda na kartuskiej dla wyjeżdzających z osiedla Mickiewicza...

    • 1 2

    • A piesi

      mieliby mieć przejścia co kilometr,aby zadowolić kierowców?
      Oczywiście władze Gdańska jak najbardziej skłonne są się przychylić do tego żądania.

      • 0 0

  • Na wjazdach do miasta trzeba zrobic po jednym pasie plus buspas, a na wyjazdach po dwa pasy

    I korki beda duzo mniejsze bo mniej osob z sasiednich miejsciwosci wjedzie rano samochodem

    • 1 1

  • Łatwo miasto się wykpiło z budowy ulicy za własne pieniądze

    Wystarczy sięgnąć po B.O. i realizują program za pieniądze przeznaczone dla inwestycji obywatelskich.

    • 7 0

  • A czy nie lepiej zbudować wiadukt po którym będzie (1)

    można przejechać przez skrzyżowanie?

    • 3 1

    • To nic nie da

      Teraz sa korki na AK i Hawla. Przejazd bezkolizyjny przenisie je na dolny odcinek AK i Łostowicką i Kartuską

      • 1 0

  • Rysunek w artykule błędnie pokazuje liczbę pasów

    do budowy, bo albo dwa skrecające w Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Albo dwa do jazdy na wprost. To ile ich będzie?

    • 0 0

  • Te dodatkowe pasy to albo przerzucą korki w większych

    rozmiarach w kierunku Kartuskiej lub 3-go maja.

    • 1 1

  • Dlaczego to wszytsko tak długo trwa?

    Do 2021 to mają wybudować drogę expresową z Gdyni przez gminę Szemud do Bożego pola.
    Takie drobiazgi powinny być poprawiane w ciągu kilku miesięcy.
    Czy szanowny projektant lub cały zespół nie mógł tego zaprojektować w ten sposób od początku?
    Może warto było by przestrzec innych przed jego usługami?

    • 5 0

  • tylko wiadukty

    W tym miejscu tylko wiadukty wzdłuż Armii Krajowej rozwiązały by problem, można by wydłużyć czas przejazdu dla Łostowickiej i Havla.
    Przygotowany od lat projekt , przygotowany teren łącznie z nasypami, bez problemów własnościowych. Kto to blokuje?

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane