• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe tramwaje

Michał Tusk
14 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?

ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.



Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.

Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • Brawo Piotrze

    Jeden mądry głos w natłoku pospolitego bełkotu grupy dyletantów.

    • 0 0

  • ludzie opanujcie się

    dlaczego nikt z Was nie czuje zażenowania z powodu demonstracji swojej ignorancji i niewiedzy?
    Nie każdy musi się znać na tramwajach, ale skoro zabiera się głos to chyba po to żeby coś powiedzieć a nie żeby udowodnić że jesteśmy głupim społeczeństwem.
    Zakup 3 tramwajów jest jednym z punktow Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, współfinansowanego przez UE (dzięki głosom Adamowicza i posłanki Ostrowskiej z SLD- zabrali pieniądze Warszawie na drugą linię metra) w ramach którego powstanie linia na Chełm oraz wyremontowanych zostanie 26 km torów, trakcji i podstacji zasilających. Oprócz tego nie wymieniany w projekcie remont ul Marynarki Polskiej i Błędnika.
    Już ogłoszono pierwsze przetargi i do końca przyszłego roku wyremontowana będzie ul. Pomorska, skrzyżowanie Chłopska Pomorska, przejazdy Chłopska- Jagiellońska, Chłopska Obr Wybrzeża, Pętla Zaspa, Plac Komorowskiego, Mickiewicza, Skrzyżowanie Hallera Mickiewicza, Hallera Kliniczna, Wita Stwosza, skrzyż Wojska Polskiego Chopina, Grunwaldzka od Jesionowej Do Miedzianej, Zwycięstwa, 3 maja, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Hucisko, węzeł Okopowa i nowa linia na Chełm. Bedą nowe zwrotnice sterowane radiowo, sygnalizacja świetlna będzie miała priorytet dla tramwaju. I będą 3 nowe wozy. I nie będą ze złota, tak się po prostu kształtuje cena tramwai na rynku.
    To nie są mżonki, to już się realizuje, kogo to interesuje to znajdzie w necie potwierdzenie tego co napisałem.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • co na to bezrobotni

    No jasne przecież my nie mamy tradycji w produkcji tramwajów pozatym u nas nie ma bezrobocia.Swietny pomysł

    • 0 0

  • Przetarg

    Dlaczego tylko 2 firmy wchodza w grę? A co z Bydgoską firmą PESA???

    • 0 0

  • krakowskie niskopodłogowce

    jestem za typem "krakowskim"
    te tramwaje są na prawde super i pojemne... jezeli to te zsame ktorymi jakis czas temu jezdzilam..
    po obu stronach sa dwa rzedy krzesel.. i nie ma tak dziwnych przypadkowych miejsc... taj jak w tramwajach ktore jezdza na trasie "2"
    i sa całe niskopodlogowe a nie tylko kawalek tak jak "12"

    • 0 0

  • za 22 miliony pewnie odnowili by resztę starych sprawdzonych 105N lub kilka fragmentów torowisk. 3 nowe tramwaje nie poprawią komfortu jazdy, bo to znikoma ilosc, nadal z Wrzeszcza do Centrum w godzinach szczytu bedzie mozna szczytowac w tramwaju:) z powodu tłoku.

    • 0 0

  • Tylko Bombardier

    Biorąc pod uwage symbliczne znaczenie Gdańska w histori i starośc miasta pod względem architektury ,to lepiej ,żeby odnowić stare składy i wyp*** te reklamy. Z drugiej strony nowoczesne BOMBARDIERY ,bo to tylko jedyna słyszna firma w przetargu mogą szpecić miasto ,aczkolwiek Kraków ,gdzie również są BOMBARDIERY dobrze się przyjęły.

    • 0 0

  • tajne/poufne

    Czyżby Marek von Siemens (strona 3) był nielojalny wobec własnej firmy? Chyba trzeba to będzie zakablować gdzie trzeba...

    • 0 0

  • Tramwaje w Gdańsku.

    - Konstal 105Na długość wagonu 1350cm, po połączeniu dwóch wagonów jest to min 2700cm
    - Alstom NGd99 (CITADIS) 2660cm
    - Konstal 114Na 2600cm

    Wniosek jest taki że obecnie tylko jeden rodzaj tramwaju spełnia założenia jakie ZKM wymieniła w przetargu. Jest to 114Na wyprodukowany tylko w 2ch egzemplarzach!!! I oba jezdza w Gdańsku.
    Pytanie jest nastepujące: Czy linia na Chełm bedzie na tyle niezwykła że musza być to tramwaje dokładnie o dł 26m ? Z tego wynika ze max 5c tramwajów bedzie mogło jezdzić na Chełm 3y nowe i 2e 114Na, a pozostałe nie bedą miały "wstępu?!"

    Czemu nie mozemy kupić duzo tańszych, sprawdzonych taborów takich jakie sa uzytkowane w Warszawie (Konstal 116Na)? Mają dlugosć około 24metrów i ich jedyną wadąjest to że nie sa w 100% niskopodłogowe.

    • 0 0

  • w Szwjcarii czy Holandii

    jeżdzą stare pieknie utrzymane tramwaje. Sa też nowe ale ich na to stać a moim zdaniem tyle kasy za 3 tramwaje to przesada i można kase wydać mądrzej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane