• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe tramwaje

Michał Tusk
14 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?

ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.



Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.

Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • moim zdaniem jest to odwracanie uwagi przez UM do problemu wodnych tramwajów...
    skandal, fundują se jakieś kanoniery bomboniery, a ludzie motławe muszą wpław przebywać....

    • 0 0

  • tramwaj

    uwazam że szkoda tych pieniedzy na ten tramwaj jeżeli nie upożadkuje się najpierw torowisk,bo jak zacznie jeżdzić po ul pomorskiej to bardzo szybko będzie musisał wracać czesto do serwisu.

    • 0 0

  • szczupaczy mozg

    Szupaku wstales tak rano zeby pisac takie bzdety?Mnie by sie nie chcialo chyba ze musialbym pchac jakis pojazd!!!!

    • 0 0

  • Do szczupaka tempaka

    Powiedz no przyjacielu ilu rybakow chcacych ogladac zawody pt.AMBER Gdynia musi pchac slawny TROLEJBUS-CZAPAJEW?Podroz z wioski rybackiej do kurortu w sopotach trwala godzinami,co skrzyzowanie to spadaly szelki,do tego jak pani prowadzaca byla po sporzyci to dopiero byla jazd,lepiej jak 102

    • 0 0

  • im bliże wyborów

    tym wiecej tramwajów zaczęlo sie od jedengo w akcji " ekologiczny transport"gdzie doolozono 36 autobusów chachachacha. A tak wogóle w mieście gdzie jedynie jeździ w Polsce sklad trzy wagonowy straryhcgh tramwajów raptem trzeba krótkie nowe. To jest oszczędne i mądre jak zarząd ZKM

    • 0 0

  • a kto za to wszystko zapłaci...

    • 0 0

  • tylko BOMBARDIER!!!

    • 0 0

  • To może jacyś studenci zrobia w Inkubatorze Przedsiębiorczości biznes plan dla fabryki tramwai gdzies pod Gdańskiem

    • 0 0

  • bo z tym Siemensem, to się przecież Poznań przejechał i w końcu dostał je za darmo, czy za pół ceny jakoś, bo ich nie mogli bardzo długo uruchomić i po dostawie przerabiali i naprawiali i zabawy było dużo, także Combino to nie jest chyba dobra koncepcja, a co do Bombardiera, to oni przecież mają w Polsce fabrykę, więc jeśli wygrają to będą te tramwaje w Polsce składać. A i tak PESA dostanie zlecenie, bo ostatnio wszędzie dostają. Bo robią tanio.

    • 0 0

  • przetarg na tramwaje

    Gdyby tylko Gdańsk chciał mieć polskie tramwaje-to w specyfikacji zażyczył by sobie tramwaje o długości do 31-32metrów i wtedy do przetargu mogłyby stanąć: PESA Bydgoszcz i poznański Ceglorz,a tak za ponad 7milionów złociszy będziemy mieć Bombardiery-które są dobre,ale 26 metrów to trochę mało jak na linię 6(na której w przyszłości mają jeździć). Trójskład 6 ma ok.40 metrów-więc pojemność będzie sporo mniejsza. Chyba że mają jeździć na 2 to wtedy ok. BTW-Gdańskowi potrzebny jest przetarg na 20 tramwajów,a nie takie ciupcianie po 3:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane