• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetestowaliśmy kolejkę na Kamienną Górę

Patryk Szczerba
12 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prawdopodobnie w lipcu rozpocznie się regularna eksploatacja kolejki na Kamienną Górę zobacz na mapie Gdyni, której budowa kosztowała ok. 6 mln zł. W ciągu 2 minut wagonik wiezie za darmo do 12 osób na wysokość 40 metrów. Nam udało się przetestować jej działanie przed otwarciem dla pasażerów.



Czy kolejka na Kamienną Górę okaże się trafioną inwestycją?

Wzbudzająca od początku wiele emocji wśród mieszkańców i opozycyjnych radnych zobacz na mapie Gdyni budowa kolejki ruszyła w grudniu zeszłego roku i w ostatnich dniach dobiegła końca. Pierwszy okres związany był z przygotowaniem miejsca dla 96-metrowej trasy, którą musi pokonać wagon. Konieczna była wycinka drzew i krzewów, które zastąpiono już nowymi nasadzeniami. Wiosną przyszedł czas na montaż poszczególnych urządzeń.

Zgodnie z zapowiedziami urządzenie będzie czynne cały rok i będzie woziło pasażerów bezpłatnie. Zasada działania jest podobna do windy. Osoby, które będą chciały z kolejki skorzystać, najpierw przejdą przez tzw. kołowrotek, zliczający przy okazji liczbę chętnych. Jeśli wagonik będzie znajdował się na drugim końcu, przywołać będzie go trzeba za pomocą przycisku.

Komunikaty tylko przez głośniki

Stacje na parterze oraz szczycie, a także wnętrze wagonu będą monitorowane przez kamery. Możliwość wejścia blokowana będzie automatycznie przez stacjonującą w podziemnym parkingu przy monitorach obsługę przy zbyt dużej liczbie mających ochotę na przejażdżkę. W środku zmieści się 12 osób, 8 na miejscach siedzących. Bez problemu ma wjechać także wózek z osobą niepełnosprawną. Nikt z obsługi nie będzie jeździł z pasażerami, a ewentualne komunikaty związane z zagrożeniem mają być podawane przez głośniki.

Urządzenie ma być regularnie co miesiąc serwisowane. Poważniejsze przeglądy przeprowadzone przez Urząd Dozoru Technicznego odbywać się będą dwa razy w roku. Dodatkowo codziennie rano obiekt ma być kontrolowany przez obsługę.

- To jedyne takie urządzenie w północnej Polsce, więc na pewno to wyzwanie dla nas. Po pierwszych tygodniach funkcjonowania kolejki będziemy wiedzieli, czy będą potrzebne zmiany w zasadach i regulaminie użytkowania. Być może konieczne będą dodatkowe zabezpieczenia lub informacje związane z zasadami korzystania. Chcemy, by całość była jak najbardziej przyjazna i łatwa w obsłudze dla wszystkich - przekonuje Markos Pagudis, prezes Forum Kultury, które zajmie się utrzymaniem kolejki.

Wzmocniona ochrona

Pewne jest, że nie będzie czynna całą dobę. Będzie udostępniona prawdopodobnie w podobnych godzinach, co wieża widokowa w Infoboksie, a więc od 10 do 22, jednak o tym ma zadecydować zainteresowanie nowym urządzeniem. By nie dopuścić do jego dewastacji, w okolicach obiektu mają pojawiać się regularne patrole straży miejskiej i policji.

Póki co, oprócz kolejki i odsłoniętych widoków dodatkowych atrakcji na Kamiennej Górze nie będzie. Na górę, tak jak do tej pory, bez przeszkód będzie można także wejść wytyczonymi ścieżkami.

- Mamy nadzieję, że będzie w równym stopniu popularna wśród turystów, jak i mieszkańców, którzy nie docierali na szczyt albo trafiali tam rzadko. Zakładamy, że kolejka zmieni charakter Kamiennej Góry, ale też całej dzielnicy, która stanie się miejscem atrakcyjnym na mapie miasta - dodaje Pagudis.

Reszta inwestycji później

W międzyczasie wciąż trwają prace na samym pl. Grunwaldzkim zobacz na mapie Gdyni, który pozostanie pod opieką Zarządu Dróg i Zieleni. Rośnie już obiecana trawa, ustawione są ławki oraz wytyczone chodniki. Trwa lifting muszli koncertowej, której kapitalny remont odłożono w czasie.

Wciąż trwają też ostatnie prace wykończeniowe w budynku Centrum Filmowego. Zostanie otwarte prawdopodobnie podczas festiwalu filmowego we wrześniu. Znajdą się tu m.in. restauracja, trzy sale kinowe z kinami studyjnymi, klub oraz sklep z płytami i książkami o tematyce filmowej, a także miejsce dla studentów Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Dach został pokryty zielenią, ale ma być wykorzystywany okazjonalnie.

Szybciej ma zacząć działać podziemny parking, gdzie zmieści się 200 aut. 20 miejsc zostanie zarezerwowanych na stałe dla najemców obiektu, reszta będzie ogólnodostępna. Utrzymaniem parkingu zajmie się Forum Kultury, a ceny mają być nieco niższe niż obowiązujące do tej pory w mieście. Płacić będzie trzeba jednak również w weekendy. Z dolnego poziomu będzie można dostać się, nie wychodząc na zewnątrz, bezpośrednio do Teatru Muzycznego oraz Centrum Filmowego.

Całość inwestycji pochłonie ponad 37 mln zł. Z pożyczki z unijnego programu Jessica pochodzi ponad 22 mln zł, a budżetu Gdyni - ponad 15 mln zł.

Miejsca

Opinie (280) 7 zablokowanych

  • Ciekawe, jak się ten projekt wpisuje w "strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Gdyni"

    jaki jest koszt jednego przejazdu ?
    Ile pieniędzy potrzeba na likwidację drobnych przeszkód rozwoju ruchu pieszego i rowerowego, których w Gdyni jest cała masa?
    Każdy kilometr przejechany rowerem to zysk dla budżetu miasta, każdy kilometr zbędnego przejazdu samochodem (na odległość mniejszą niż 5 km) to obciążenie podatnika miejskiego - budowa takiego cuda cechuje się przypuszczalnie ujemną produktywnością: oprócz kosztów budowy miasto będzie do niej dopłacać niezłe kwoty.
    Ile kosztowałaby zwodzona kładka pieszo - rowerowa z Oksywia do plasu Gombrowicza umożliwiająca docieranie mieszkańców Obłuża i Oksywia do centrum bez objeżdżania pół świata?

    • 9 2

  • "którzy nie docierali na szczyt..." (1)

    Gubili się na schodach? Wykańczało ich kilka minut marszu pod górkę? Atakowały dzikie zwierzęta? Brzmi jakby chodziło co najmniej o podejście na Rysy, a ekipa przygotowująca teren pod budowę, musiała usunąć szczątki tych, którzy polegli wspinając się na szczyt X)

    • 24 1

    • tak to wyglada w miescie spalin i aut. Ludzie juz chodzic nie potrafia. Taka "cywilizacja".

      • 3 0

  • gondolowa powinna być

    powinna byc gondolowa kolejka z góry do skweru!!! miałoby to wieksszy sens niz kilkumetrowa droga szynówka....

    • 10 2

  • Dobrze się stało.

    Ten punkt widokowy jest super miejscem. Ale:

    -Za ciasno na auta, co dyskwalifikowało.
    -Schody zbudowane prawdopodobnie przez rzymskich handlarzy bursztynem. Rozczulające, ale forsować je...
    -Forsować od strony I Armii Wojska Polskiego.

    Ta kolejka ożywi Kamienną Górę. Nic po atrakcji, jeśli dostanie się do niej jest udręką.

    • 6 10

  • Po co jest ten miś? (4)

    Czym ten miś jest droższy tym lepiej dla nas niezależnych konsultantów...

    • 107 32

    • Zapytaj się Gdańszczan (3)

      Po co jest ten ecs a później podgryzaj szczura.

      • 12 11

      • ECS za 500 mln kolejka w Gdyni 6 mln zł (1)

        gdański stadion 700 mln i co roku dopłata na utrzymanie 12 mln z podatków

        • 6 5

        • a obudowa okołostadionowa drugie tyle

          w normalny dzień wygląda to przerażająco jak Miejsce Duchów :)0

          • 5 2

      • Ale Gdańszczanie ECS nie chcieli.

        Chciała Warszawka i Bruksela i to one za to głównie płaciły.
        I tu jest różnica, Budyń robi coś głupiego Gdańszczanie protestują, robi coś mądrego to się cieszą. A w Gdyni co by Szczurek nie zrobił czy mądre, czy głupie i tak wszyscy się zawsze cieszą. Nie rozumiem tego fenomenu.

        • 13 2

  • Wspaniały prezent dla niepełnosprawnych na wóżkach! (1)

    Gdynia przyjazna mieszkańcom i turystom, tak trzymać!

    • 8 14

    • Myślisz, że za te 6 baniek niepełnosprawni nie potrzebowaliby innych udogodnień

      W częściej odwiedzanych przez nich miejscach?

      • 8 0

  • lubię taki podział (4)

    w Gdańsku kolejna firma, która zatrudni 100 inżynierów, w gdyni kolejna propagandowa glupota.

    • 32 13

    • rozumiem, że tania siła robocza jest jedyną miarą sukcesu Gdańska (1)

      w twoim mniemaniu tylko to się liczy,
      nic innego nie jest sukcesem,
      gospodarka morska nie jest sukcesem,
      gospodarka energetyczna nie jest sukcesem,
      stocznie i inny przemysł nie są sukcesem,

      tylko tania siła robocza dla Francuzów jest sukcesem.

      Brawo Gdańsk! i Ty, jego jakże odpowiedni, mentalny reprezentant.

      • 2 10

      • lepiej czekać aż

        Duda lub kukiz dadzą dosłownie jak kiepski.
        No ale solidaruchy od kolejnego dudy tak mają.

        ps lepiej droga siła robocza w infoboksie, muzeum emigracji czy pseudolotnisku, to jedyne dobrze płatne miejsca w gdyni hłe hłe.

        • 4 1

    • (1)

      jaka to firma?

      • 1 4

      • trojmiasto.pl :)

        dział biznes a nie ciekawostki prosto z wydziału propagandy um gdynia.

        • 9 2

  • wow

    niesamowita, fenomenalna, zapierająca dech w piersi - na bank ludzie z całej Polski będą przyjeżdżać żeby "toto" obczaić, być może z całej Europy - jest też szansa, że z całego świata. ehh...

    • 16 1

  • co sie dziwic ze partia kononowicza-kukiza tak liczna (1)

    skoro na forum widac ze dla większosci wszystko zawsze to bzdura

    ciekawe co oni by zaproponowali oprócz JOW :))

    pewnie słynne żłobki i parkingi

    • 5 16

    • ha ha - co nieprawda?

      • 0 0

  • 6 mln !!!!

    "Co wymyśli chodnik, czyli polska atrapa rozwoju - Gazeta Wyborcza"
    Czytajcie

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane