• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewoźnicy chcą ważyć przeładowane TIR-y w portach

Piotr Weltrowski
29 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu. Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu.

Pomorscy przewoźnicy twierdzą, że wiedzą jak rozwiązać problem przeładowanych TIR-ów na naszych drogach. Ich zdaniem wystarczyłoby ustawienie wag przy wyjeździe z portów. Twierdzą także, że jest to możliwe bez kosztownych inwestycji i nowych rozwiązań ustawowych.



Czy wprowadzenie wag przy wyjazdach do portów rozwiązałoby problem przeciążonych TIR-ów rozjeżdżających nasze drogi?

Nieuczciwe praktyki spedytorów i przewoźników opisaliśmy bardzo dokładnie kilka miesięcy temu. Już wówczas pojawiły się głosy, iż rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie obowiązkowego ważenia ciężarówek opuszczających port.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych przeanalizowało sprawę - także pod kątem systemów funkcjonujących w innych krajach europejskich - i uznało, że rozwiązanie, które mogłoby zlikwidować problem, wprowadzić można w bardzo prosty sposób, bez konieczności zmian o charakterze ustawowym.

Spółki zarządzające polskimi portami są kontrolowane przez Skarb Państwa (w wypadku gdyńskiego portu Skarb Państwa posiada np. ponad 99 proc. udziałów, reszta należy do Gdyni i akcjonariuszy imiennych). W części portów istnieje już także infrastruktura umożliwiająca ważenie.

- Obowiązek ważenia zestawów opuszczających porty można więc wprowadzić za pomocą ministerialnych rozporządzeń oraz zaleceń wydanych w ramach nadzoru właścicielskiego spółkom zarządzającym portami - mówi Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD.

Jego zdaniem na wprowadzeniu takiego rozwiązania skorzystaliby wszyscy. Skarb Państwa oraz miasta portowe mogłyby zaoszczędzić na kosztownych remontach dróg, rozjeżdżanych przez przeładowane TIR-y. Paradoksalnie zyskaliby także przewoźnicy. Ważenie ciężarówek pozwoliłoby na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji dla tych firm, które przepisów nie łamią.

- Pozwoliłoby także na uniknięcie przez część przewoźników płacenia ogromnych kar. Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony. Po zważeniu miałby pewność, że nie naraża się na nieprzyjemne konsekwencje - dodaje Rejek.

Dziś TIR-y sprawdzane są tylko "wyrywkowo" przez Pomorską Inspekcję Transportu Drogowego. Z myślą o jej kontrolach miasto przymierza się do instalacji własnych wag przy drogach wyjazdowych z terminalu. Na inwestycję Gdynia chce pozyskać jednak środku z Unii Europejskiej. Trudno więc powiedzieć, kiedy wagi mogłyby się pojawić.

- Listu przewoźników do ministra jeszcze nie czytałem, ale na pewno rozwiązanie systemowe, które pozwalałoby na ważenie wszystkich zestawów opuszczających port, byłoby rozwiązaniem dobrym. Lepszym od wyłapywania nieuczciwych przewoźników na "chybił, trafił" - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Tutaj przeczytać można cały list przewoźników do ministra Cezarego Grabarczyka

Opinie (89) 7 zablokowanych

  • Dobrze (9)

    I to jest myśl i to jest koncepcja na rozwiązanie kolein na naszych nieszczęsnych drogach.

    • 189 3

    • bzdura (5)

      nie przeladujesz, nie przekrecisz czasu pracy, nie zarobisz.

      pozdrawiam zorientowanych.

      • 5 45

      • to siedź w domu (1)

        • 26 1

        • Dokładnie

          znajdź sobie inne zajęcie skoro jest tak źle. Ale ty wolisz zarobić kosztem innych - nas wszystkich.
          eeee

          • 8 0

      • do zorientowanego (2)

        jak będą ważyć to stawki pójdą w górę i zarobisz. Firmy spedycyjne będą się bały cofnięcia towaru bo to będzie dla nich dodatkowy niemały koszt i nie wywiązanie się z umowy z odbiorcą. Z kolei przewoźnicy przestaną brać takie przeciążone zlecenia a za psie pieniądze też nie pojadą, więc za te same pieniądze pojedziesz nie przeładowany i zyskasz dodatkowo na kosztach serwisu auta. Kontenery będą odciążane i będzie też więcej transportów drobnicowych lub na dobranie.
        Pozdrawiam zorientowanego

        • 23 2

        • no no (1)

          mow do mnie jeszcze....

          jak auta nie beda przeladowywane to stawki przewoznikow pojda w gore a tym samym wszystko pojdzie w gore.

          nie mowie, ze jestem za przeladowaniem, ale tak wyglada branza.

          • 3 8

          • I tak "wszystko idzie w górę"

            Tzn. jak na razie koszty remontu dróg z publicznych pieniędzy, co można uznać za nieuzasadniony transfer środków publicznych na rzecz nieuczciwych przewoźników.

            • 3 0

    • .... (2)

      "Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony." - nie róbcie sobie z ludzi jaj - jeśli to jest przeciążenie 1 - 2 Tony (masy ładunku) to może i tego nie wie, ale jak mu dowalą 50% dotkowo lub wiecej to każdy kierowca bedzie o tym wiedział chociażby po zachowaniu się zestawu.!!!

      • 17 2

      • (1)

        Naczepa ma 24 tony ładowności... Reszte sobie sam pomyśl

        • 5 2

        • Jak nie wiesz jaka jest ładowność naczepy to nie zajmuj stnaowiska matołku. usłyszałeś ta wiadomość na trzepaku i teraz po dobranocce chesz błysnąć.

          • 1 0

  • Świetny pomysł. (1)

    Przynajmniej stan dróg wokół portów byłby lepszy!

    • 125 3

    • ktoś tam mądry wyliczył, że 1 tir przeładowany czy nie bo nie pamiętam

      niszczy drogę tak jak 160 tyś osobówek więc nie tylko wokół portu a odetchnie cały kraj moim zdaniem.

      • 9 0

  • A ja myślałem że wagi w takich bazach przeładunkowych to standard (1)

    A jednak nie, to tylko chyba w Polsce?

    • 133 9

    • oczywiście, że wagi są, ale służą do ważenia, które zleci klient portu - nie ma natomiast obowiązku ważenia wszystkiego, co przejeżdża przez bramę

      • 9 1

  • (1)

    popieram

    • 52 2

    • dokładnie dawno powinno wago powinny być wprowadzone tak jak w Hamburgu czy Bremerhaven bo nawet jak Nadzór Transportu Drogowego kara to koszty dotykają firmy transportowe a to trzeba zacząć u pod nurza problemu czyli u załadowców Chiny, Indie itp.

      • 1 0

  • Popieram w 100%. Na razie nieuczciwe firmy więcej mogą zyskać niż stracić. Przewożenie większych ilości towaru się opłaca i będzie tak do puki kontrolowany będzie 1/1000.

    • 51 2

  • Ja bym przy wyjeździe z bazy kontonerowej jeszcze ustawił ALKOMATY. Tylko, czy aby sie wtedy baza nie zaklinuje bo mało kto (3)

    wyjedzie?

    • 84 13

    • a skad Ty takie informacje masz? (1)

      chyba mierzysz swoja miara wiec szufladkujesz wszystkich, chetnie bym Cie przebadał alkomatem bo pewnie w czasie pisania tego byłes pod wplywem nie jednego pifka:) pozdrawiam
      kierowca

      • 9 3

      • nikt chyba nie jest tak głupi żeby kablować na siebie nie sądzisz?

        • 1 1

    • A ja to bym jeszcze ustawił punkt karmienia piersią

      i hipermarket

      • 10 4

  • nie zdziwcie się później! (9)

    jw. nie zdziwcie się później jak wszystko zdrożeje w sklepach, bo teraz nieznacznie przekraczając wagę firmy przewozowe biorą niskie opłaty za przewóz .. a gdy będą miał wieść połowę kontenera w to samo miejsce cena będzie 2x... więc i towar na półce sklepowej zdrożeje x2 !!

    • 11 166

    • ....

      pie.......e Hipolicie - tyle w temacie.

      • 33 2

    • pewnie ze zdrozeje ale tylko przez drogie paliwo i system viatol kolego

      to nasze panstwo nam podwyzsza wszystko swoimi bzdurnymi i nierealnymi podwyzkami, czyzbym sie mylił?
      a to zeby jezdzic nieprzeładowanym zestawem jest całkiem dobrym pomysłem, bo jak wjezdzam do portu to zapach spalonych okladzin hamulcow i sprzegla to nie miły zapach, a wymiana tego jest kosztowna, myle sie?

      • 18 0

    • Nie za duże ego?

      A koszt zakupu towaru to wg ciebie 0?

      • 10 1

    • A zniszczone drogi to za darmo się naprawia?

      Zapomniałeś, kolego, o kosztach napraw dróg rozjeżdżonych przez ciężarówki przeładowane ponad wszelką miarę. A to idzie z naszych podatków.

      • 24 0

    • w Niemczech wożą wg przepisów (1)

      a ceny są tam niższe niż u nas - piwo, czekolada itp itd. a płacą robotnikom więcej za pracę. Ciekawe

      • 34 0

      • Bo u nas musi zarobić prezydent, premier, minister, sekretarka, poseł, jego babcia i jeszcze pół rodziny....

        • 2 3

    • "nie zdziwcie się później jak wszystko zdrożeje w sklepach, bo teraz nieznacznie przekraczając wagę firmy przewozowe biorą niskie opłaty za przewóz .. a gdy będą miał wieść połowę kontenera w to samo miejsce cena będzie 2x. "

      "nieznacznie" to znaczy o połowę za dużo?

      tylko co z tymi, co to "nieznacznie" nie przekraczają wagi, albo "nieznacznie" nie duszą swoich pracowników ponad normę...

      • 8 2

    • ale przynajmniej będę żył, bo nie wypadnę z drogi z powodu kolein wyjeżdżonyh przez przeładowane TIR!!!!!!

      • 2 0

    • Bzdura

      Rozumowanie pozbawione logiki. Taka sytuacja miałaby miejsce gdyby cena towaru w 100% składała by się z kosztów transportu.

      • 3 0

  • POPIERAM (2)

    Pomysł jest ok należy zrobić z tym porządek jak najszybciej jest to w interesie nas wszystkich
    Tak na marginesie Panie Piotrze człowiek z branży Pan Rejek używa poprawnego sformułowania mówi zestaw drogowy a Pan uparcie TIR dla ludzi z branży a jest to spora grupa takie określenie jest śmieszne i mało profesionalne to tak jak by Pan w artykule np. o policji mówił SMERFY czy PIECZARKI

    • 24 4

    • TIR- to karnet (1)

      TIR- prosto ale nazywa sie to zestaw ciagnik sodłowy z naczepą :)

      • 5 0

      • tak bo dla mnie zestaw drogowy to apteczka, klucz do kół, frytki i duża cola

        • 8 1

  • Grabarczyk pewnie mianuje jakogos ziomka ze swojej spółdzielni do zajmowania sie tym problemem (3)

    • 21 2

    • bo w takich sprawach potrzebni są ludzie tylko zaufani, no!

      • 1 0

    • za to minister Polaczek z PiSu zrobilby w tej sprawie... (1)

      ...nic

      • 1 4

      • czy jak ktoś powie cokolwiek o Po od razu musiszodpwoeiadac PiSem?? Serio... mniej ITI

        manipulacja na lemingów działa pierwszorzędnie

        • 2 0

  • Karać ,

    a pieniądze kierować na remonty dróg

    • 30 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane