• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • (1)

    Wagony będą te same od Marszałka, zmieni się przewoźnik w dokumentach, dla pasażera różnica niewielka.

    • 4 1

    • Nie do końca

      Rzeczywiście SKM nie ma własnych wagonów. Ale też nie zrobiła nic żeby je pozyskać.

      Natomiast PR mają własne wagony. Dzięki czemu rozwiążą chociażby problem z przewozem rowerów!

      • 1 2

  • :) (3)

    Niech smiga cokolwiek czy to pkm czy skm czy regio czy pendolino ...aby bez spoznien i wybitek z trasy :)

    • 112 4

    • Gdynia koscierzyna

      I na tej trasie więcej polaczen. Coraz więcej osob z trojmiasta dojeżdża do nowopowstalych fabryk na Kaszubach. Trasa samochodowa zatkana o każdej porze dnia, jedyna alternatywa- pkm

      • 0 0

    • stop dla diesla (1)

      Kiedy Pkm będzie na prąd? Mamy już dość wycia tych złomów.

      • 0 0

      • Z buta idźcie, jak macie dość!!!

        • 0 0

  • To przecież rodzinka marszałek teścia synka zawsze wesprze więc co tu pisać klika PO forewer

    • 6 3

  • (2)

    Szkoda że artykuł jest tak nieobiektywy.
    Proszę zapytać jak wygląda obsługa linii do Tczewa przez Polregio.
    Dramat. Już niedługo i wy będziecie mieli zimą -15stopni w pociągu.

    • 17 3

    • Bzdura, zimno jest w SKM, a regio jest dobrze nagrzane.

      • 1 1

    • A jak wyglądają Chojnice, Czarne, Szczecinek czy Miastko?

      Gdyby nie zachodnio-pomorskie to odcięcie od świata.

      • 2 1

  • Stworzyć w końcu Koleje Pomorskie na wzór Dolnego Śląska! (17)

    Zobaczcie na Koleje Dolnośląskie jak to świetnie prosperuje! Tymi pociągami się chce jeździć, a u nas dziadostwo o nazwie PR i jeszcze gorsze bagno czyli SKM, które nie wie czy w końcu obsługuje trójmiasto czy aglomeracje czy całe województwo...

    Wykupić, stworzyć i kupić nowe pociągi, a potem sami zobaczycie że to było dobre.

    • 155 15

    • Nie wiem czy to by był dobry pomysł... (5)

      Mi bardziej pasuje model z woj. Zachodniopomorskiego. Tzn. Marszałek Woj. posiada wszystkie nowe pojazdy i przekazuje je w obsługe dla Przewozów Regionalnych. Województwo ma wgląd we wszytskie kwestie finansowe i rozkładowe. PR robi za bardzo dobrego wykonawce. Co ważne nie ma możliwości "szantażu" ze strony wykonawcy, bo on nie ma żadnego składu. Wszystkie wozy należą do Marszałka, maja jakieś problemy? coś się nie podoba? No to wypad z baru, a od nowego rozkładu Marszałek zabiera składy i tworzy swoją spółkę.
      U nas mamy taki problem że funkcjonują już 2 społki, nie ma potrzeby tworzyć trzeciej.. Tutaj jest potrzebny lepszy nadzór i wymagania.. Ot co!!

      • 12 4

      • tutaj jest potrzebna wiedza i kompetencje (4)

        A nie kwalifikacje partyjne...
        Z własności taboru nie wynika jeszcze możliwość dyktowania warunków. Dobre funkcjonowanie wynika ze zrozumienia własnej roli i odpowiedzialności partnerów. Szantaże i fochy zawsze kończą się spektakularnymi wpadkami, jak chociażby falstart Kolei Śląskich. Ekscytujemy się ich nowymi składami ale tubylcy o ich funkcjonowaniu nie maja najlepszej opinii. PKM jeż nie jest wizytówka zdolności planistyczno - organizacyjnych. A gdy jeszcze do tego dołożymy powiązania... Urząd Marszałkowski usiłuje bawić się w "divide et impera" - a to raczej nie w "liberalnym" duchu.
        Ogólnie, te przedsięwzięcia to autarkia i pralnia dotacji i nikt z administracji i gospodarki nie dba o to, że ludzie i praca muszą się spotkać.

        • 4 4

        • (3)

          Ludzie i praca powinni być jak najdalej od siebie...

          • 0 0

          • może ale wtedy również płaca będzie odległa od człowieka. (2)

            jakoś innego wariantu nie wymyślono.

            • 0 0

            • (1)

              Uwierz, ze jest wiele innych wariantów...

              • 0 0

              • ja to wiem

                ale one nie dla każdego, masowego odbiorcy.
                To nie kwestia wiary a wiedzy.
                Więc raczej to tu nie wypali.

                • 0 0

    • (5)

      Pomorskie już dawno chciało to zrobić. Tyle, że PKP, które jest większościowym udziałowcem SKM nie chce odsprzedać swoich udziałów, więc jest jak jest.

      • 17 2

      • I dlatego trzeba olac SKM. Skoro PKP nie chce koniecznych zmian w 3 city, to czas wyeliminowac SKM (4)

        Albo, albo, bo dluzej to juz nie ujedzie......

        • 15 2

        • (3)

          Tylko że do skm nleżą tory po których jeździ skm. To jest główny problem

          • 4 0

          • Podobna sytuacja była w West Berlin z S-Bahn które obsługiwało DDR (2)

            Jedynym sposobem był bojkot tych przewozów i rozwój U-Bahn którego West Berlin było właścicielem. Czyli wg naszej nomenklatury trzeba postawić na rozwój PKM, a pisiorskie SKM należące do PKP bojkotować!

            • 4 3

            • dowiedz się

              jakie kwoty "wpompowano" w OstDeutchland a w szczególności w Berlin, to przestaniesz opowiadać bajki o bojkotach i rozwoju czegokolwiek.
              To co usiłuje zrobić samorząd, to własnie "rozwój"... Tyle, że nie zna innego źródła finansowania, niż nasze kieszenie. Nie wiem jak twoja ale mojej kieszeni na to nie stać. Więc niech zarząd stawia na "niewidzialną rękę rynku" ale nie w mojej kieszeni...

              • 1 0

            • zrobić metro

              A na miejsce skm zrobić nowe drogi. Tir na tory A słoiki niech zostaną na swoich wioskach

              • 1 2

    • Koleje Dolnośląskie

      Koleje Dolnośląskie, jeździłem onymi w 200 % prawda , chce się podróżować, a nie wysiadać

      • 1 1

    • a bedziesz chcial placic 2, 3x drozej za bilety? (1)

      latwo jest powiedziec: kupic nowe pociagi, pytanie za co? UE dolozy a moze zasponsoruje? byles kiedykolwiek np w Holandii i przejechales sie tamtejszymi pociagami, tak? to pewnie wiesz ile tam kosztuja bilety... oczywiscie za chwile uslysze, ze my przeciez nie zarabiamy az tyle ile np Holendrzy, zgadza sie, ale koszt skladu pociagu jest mniej wiecej taki sam w Holandii i w Polsce... jedynie maszynisci zarabiaja mniej

      • 4 3

      • po 50 latach

        Stać nas. A jak nie tzn że to wina rządu

        • 0 2

    • świetnie? (1)

      Polemizował bym...
      Ładne, nowe składy to nie wszystko.

      • 3 8

      • "Polemizował bym"?

        Do szkoły!

        • 8 3

  • może będzie połączenie Bydgoszcz - Gdynia? (1)

    jak za dawnych lat Bydgoszcz - Gdynia przez Kościerzynę. Podejrzewam że taki kurs pękałby w szwach.

    • 4 0

    • po przebudowie i elektryfikacji

      można mieć nadzieję.
      Jak i na nocne na południe nie przez Wa-wę.

      • 2 0

  • Fajnie

    Niech jeżdżą częściej, punktualnie i ciszej. Niczego więcej nie trzeba, a konkurencja jest zdrowa.

    • 2 2

  • Wreszcie (13)

    Jeszcze dorzucic arrive, ktora chetnie podejmuje wezwania i jakosc uslug drastycznie sie poprawi, wreszcie pasazer bedzie dla kolei. Moze wreszcie pan marszalek zrozumial ze ukladanie sie pod dyktando betonu minusuje jemu i jemu szarga opinie. Konkurencja to swiete slowo. Zwl dla takiego betonu. Laske robili, nie potrafili utrzymac taboru, zero inicjatywy. A teraz oburzeni jak dzieci ktorym zabrali zabawki

    • 30 6

    • Jakość w żaden sposób nie wzrośnie, ponieważ przyczyna problemu tkwi w braku taboru (6)

      Oraz w "klęsce urodzaju" w postaci pracowników dojeżdżających do Trójmiasta z odległych zakądków województwa.
      PKM miała być "dojazdówką" do lotniska a przydziela się jej zadania prawie regionalne.

      Ale na więcej nas nie stać. Więc nie stać nas równiez na Arrivę. Która na pewno nie będzie miała ochoty dzielić się tortem. Jak równiez wozić rowerów. Czego nie robi w swoich składach na Hel czy w kujawskiem...

      • 10 5

      • (2)

        pkm nie miała być 'dojazdówką do lotniska' głąbie

        • 1 2

        • w d... byłeś (1)

          i wiadomo co widziałeś.
          Najpierw zapoznaj się z historią tego przedsięwzięcia a potem zabieraj głos.
          Miała być dojazdówką, na dodatek, według gdańskiego wariantu, miała być tramwajem.
          W kulturze wypowiedzi również masz duże braki, polemikę równiez trzeba umieć prowadzić. To że potrafisz bluzgać, nikt nie wątpi, to nic trudnego.
          Z myśleniem gorzej...

          • 2 1

          • Nic trudnego ? Nikt nie bluzga, tak, jak ja !!!

            • 0 1

      • Co to jest zakądek? (2)

        • 3 1

        • a co ma piernik do wiatraka?

          Spójrz na klawiaturę.

          • 1 0

        • To takie miejsca za kądzielą.

          • 1 0

    • (4)

      Polregio przynajmniej ma swoj tabor rezerwowy

      • 10 3

      • nie ma (3)

        nim równiez dysponuje marszałek. To ten sam bałagan...

        • 6 2

        • Ma, ale (2)

          Na tyle mało, że na PKM raczej nie wyśle. Chyba, że krótkiego newaga z rowerówą. Linków raczej nie podeślą, Ślązaka... może, lub szwajcary, aby się kolory z SKMkowymi zgrały. Najśmieszniej by było, gdyby kartony wysłali...

          • 2 2

          • no to pewnie zmoblilizują to co stoi na bocznicy w Chojnicach

            SA101? ;) Taka mała odpłata za lata zapomnienia... ;)
            Ale za to historia myśli technicznej.
            Jeszcze niedawno pracowicie obsługiwały peryferia województwa...

            • 1 0

          • Albo Ganza SN61 z ryflakiem. ;-)

            • 3 0

    • Taaa jasne

      Właśnie doswiadczam od kilku miesięcy jak jezdzi arriva na trasie Gdańsk--Tczew porażka!!...co trzeci przyjezdza ponad godzine trzeba czekac a kursują wg rozkladu co 20minut!!!!

      • 3 1

  • Wszystko dla Gdańska i gdańszczan !

    Tylko na papierze 2 lata PKM jeździła ok, od roku wycięte połączenia ale co tam ludzie głosują na Budynia bo on taki uczciwy i skromny samorządowiec.

    Ekonomicznie Wykolejona PKM to Przecież Wszystko dla Gdańska!
    Kopaczowa niedawno otwierała trasę i miało być połączeń na lotnisko bez liku co 30 min . Sprawdźcie sobie rozkład PKM w sobote czy niedziele z Wrzeszcza do Gdyni po godz 19:00.

    • 2 4

  • a przed wyborami... (1)

    Marszałek otwierał dla ruchu Stara Piłę, kolej "górą" do Pruszcza, nową trase do Bytowa!
    Przecież to niedawno było...

    A teraz jest po wyborach...

    • 3 2

    • A teraz PO staremu prowizorka i dziadostwo

      3 lata PKM jeździła od roku wycięte połączenia ale co tam ludzie głosują na Budynia bo on taki uczciwy i skromny samorządowiec.

      Ekonomicznie Wykolejona PKM to Przecież Wszystko dla Gdańska.
      Kopaczowa niedawno otwierała trasę i miało być połączeń bez liku co 30 min . Sprawdźcie sobie rozkład PKM w sobote czy niedziele z Wrzeszcza po godz 19:00.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane