• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • (2)

    Szkoda że artykuł jest tak nieobiektywy.
    Proszę zapytać jak wygląda obsługa linii do Tczewa przez Polregio.
    Dramat. Już niedługo i wy będziecie mieli zimą -15stopni w pociągu.

    • 17 3

    • A jak wyglądają Chojnice, Czarne, Szczecinek czy Miastko?

      Gdyby nie zachodnio-pomorskie to odcięcie od świata.

      • 2 1

    • Bzdura, zimno jest w SKM, a regio jest dobrze nagrzane.

      • 1 1

  • I bardzo dobrze. Niech Ci z PKM też cierpią.
    Za rok na kolanach będziecie błagać o skm

    • 9 5

  • SKM Trójmiasto święte krowy (2)

    Powinni zwolnić połowę w tych biurach. Tam zupełnie nic nie robią. W knota walą i się obijają. Trochę konkurencji tylko dobrze zrobi, jeszcze powinni całkowicie rozbić te złote synekury z zakładami naprawczymi, wymienić całkowicie zaistniałe od betonu kadry, tam bokami wyciekają miliony, a kto za to płaci? Pan, pani - społeczeństwo. Pozdrawiam kumatych ;)

    • 16 4

    • A Gdańsk zbankrutował swoje ZNTK

      stojące obok potężnych torowisk portu.
      Obecnie modernizowanych, bo się moda zmieniła.

      • 0 1

    • czy sądzisz, że ta instytucja pod "skrzydłami" samorządu i lokalnych pazerot

      będzie inaczej funkcjonować?
      Jeśli niczego nie zrobiłeś samodzielnie, wiesz że darowany majątek i możliwości cię przerastają. Korzystasz więc, póki karnawał trwa a potem niech inni się martwią.

      • 1 0

  • Więcej polaczen gdynia- koscierzyna (5)

    Trzeba jak najszybciej uruchomic kilka dodatkowych polaczen gdynia - koscierzyna.
    Trasa Gdynia Koscierzyna pęka w szwach, korki w zukowie i nie tylko są gigantyczne, pkm to jedyna nadzieja!

    • 18 2

    • (3)

      Zamknąć bramy miast przed tym buractwem kaszubskim...

      • 0 6

      • Pytanie ile mieszkańców trojmiasta codziennie dojeżdża pod trojmiasto do nowopowstalych firm?

        • 0 0

      • po prostu wprowadzić opłaty za wjazd samochodów prywatnych (1)

        • 0 0

        • I wzajemnie

          Wszak w miastach mają wszystko! Ta cholerę du.pę wożą na kaszuby?! Po co im mięso, jaja, mleko, warzywa itd? Poradzą sobie bez tego. Mają wodę z Motławy i piasek... Głupi jesteś, czy chwilowa niedyspozycja?

          • 0 0

    • Pierwszy pociąg do Kościerzyny przed 7

      Zanim jeden skład przyjedzie do Kościerzyny to z Kościerzyny zdąży ruszyć już 5... Niestety nie każdy pracuje 8-16... Są ludzie którzy odjeżdżają na 6 lub 7 i muszą korzystać z samochodu a nie pociągu... Tak samo zmiany późniejsze... No co to wgl jest ze pociąg przyjeżdża o 7.34, 9.09, 12.17 i kolejny o 15.15... Co 3h!!!!! A z Kościerzyny ostatni wyrusza o 19.01... Nie można jechać do kina, albo latem nad jezioro bo dojazd nie pasuje i znów zostaje tylko samochód...

      • 2 0

  • SKM chciala tylko odwolania jednego kursu - tylko po co, skoro ten o 16 z minutami z Wrzeszcza ciagle odwolywany? (1)

    Powinni isc na calosc - odwolac wszystkie, wtedy mieliby 0% opoznien.

    Marszalek powinien im sie dobrac do tylka za kazda opozniona i odwolana SKM - i tak pewnie na koniec Roku SKM oswiadczy, ze miala 99,9998% punktualnosc.

    Szkoda ze tory do nich naleza, bo moznaby wpuscic PolRegio na trase SKM.

    • 11 7

    • I byłby cud!

      PolRegio receptą na sukces! Tylko ile z tego sukcesu jest w woj pomorskim? Dwa linki, dwa turbokible, trzy newagi ( bo jeden na wymianie) i nic więcej. SKM ma więcej zmodernizowanego taboru niż gdyński zpr. Pomijam pojazdy marszałka, bo są marszałka, a nie skm czy pr-ów.

      • 0 0

  • (1)

    Czyli w dalszym ciągu kursy co pół godziny. Skoro zatrudniany jest nowy przewoźnik, to dlaczego nie zwiększyć częstotliwości kursowania pociągów?

    • 17 1

    • bo pkm nie ma wiecej skladow

      • 3 0

  • Kiedy pojadę czystą, punktualną SKM klimatyzowaną? (3)

    • 11 4

    • jak Polska zajmie terytorium 3/4 europy.

      • 3 1

    • wtedy gdy ten region przestanie żyć z kroplówki dod tytułem "dotacje"

      a będzie miał dochody na tyle duże, że pozwolą na samodzielne takie przedsięwzięcia.
      Gdy "kręgi gospodarcze" tego regionu zrozumieją, że nie tylko własność i władza są celem.
      Wtedy gdy koszt przestanie być społeczny a zysk prywatny...
      Czyli nieprędko albo wcale...

      • 2 0

    • Gdy jadący

      w niej " pasażerowie" nauczą się nie syfić, nie bazgrać, nie stać w wejściach, nie jarać na peronach, nie chlać na peronach i w pociągach, kupować bilety, myć się i prać ubrania.... jeszcze chcesz?

      • 1 0

  • I bardzo dobrze (6)

    Te szynobusy SKM to porażka.Ryk przy ruszaniu okropny,a nim w ogóle odjedzie z peronu to lata świetlne mijają.Niezły wałek przy przetargu poszedł.

    • 10 11

    • (1)

      Lata świetlne to jednostka odległości. Powiedziałbyś, że zanim kolejka odjedzie to kilometry mijają?
      Zaparaszam do książek.

      • 7 0

      • Powiem, jak chcem i kij ci do tego. Zapraszam wypitalac.

        • 0 2

    • Te szynobusy należą do Marszałka Województwa a nie do SKM

      • 4 0

    • Turbina hałasuje tak głośno

      • 1 2

    • to nie są szynobusy SKM

      Tabor należy do Samorządu Województwa i on o nim decyduje.

      • 2 0

    • Czy wiesz

      Co piszesz? Raczej nie. Ale czytający twoje wypociny wiedzą, że szt-y zwane szynobusami nie są SKM, tylko UMWP. Z pojazdów spalinowych SKM ma dwie drezyny... w sam raz dla ciebie.

      • 0 0

  • Brak polityki cenowej

    Podstawową bolączką funkcjonowania transportu zbiorowego w Trójmieście jest brak jednego wspólnego biletu (jednorazowego i okresowego) na dowolny przejazd wybranym środkiem: skm, pkm, tramwaj, trolejbus, autobus (w każdym z miast) - oraz duża ilość parkingów na peryferiach typu Parkuj i jedź.
    Z pewnością nie jest to tanie rozwiązanie dla miast, ale bardzo potrzebne mieszkańcom i realnie wpływające na zmniejszenie korków w miastach.

    • 12 1

  • Fałszywa konkurencja chyba

    Jaka to jest konkurencja skoro marszałek rozdaje przewozy jak w gospodarce centealnie sterowanej bez pezetargu? Taryfa i ceny biletow bez zmian to jaka to konkurencja?????

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane