• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • Nie rozumiem lamentu ze strony SKM

    Najpierw sami proszą o zmniejszenie kursów, bo nie są w stanie ich wykonać, by potem ich pracownicy obawiali się o utratę pracy z powodu zmniejszenia liczby kursów. To nielogiczne.
    A tak w ogóle, to kursów powinno być więcej. Bo kurs raz na godzinę to siara.

    • 18 7

  • nie będę znowu szczegółowo opisywał rozwiązania, bo już mi się nie chce (4)

    ale skrótowo:
    - PKM powinna przede wszystkim często jeździć pomiędzy Gdynią a Wrzeszczem
    - do obsługi Kartuz/Koscierzyny powinny jeździć składu Z Osowej (jako stacji przesiadkowej gdzie sa 4 tory
    - powinny być składy nocne przynajmniej raz na godzinę
    - połączenia towarowe z portu powinny odbywać się tylko/głównie nocą

    • 23 13

    • oraz wszyscy powinni być młodzi, piękni i bogaci

      oraz wszystkiego najlepszego...

      • 9 1

    • (1)

      Po co w Osowej się przesiadać, skoro i tak 99% pasażerów będzie jechać dalej do Gdańska lub Gdyni? Więc i tak jakiś pociąg musi ich tam zawieźć. Więc dlaczego nie ten sam, którym do Osowej dojechali np. z Kościerzyny.
      Z pozostałymi tezami się zgadzam.

      • 6 0

      • Bo dodatkowe 5 min na przesiadkę bardziej boli na krótszych trasach (w ramach trójmiasta).

        • 1 0

    • Po co w Osowej się przesiadać, skoro i tak 99% pasażerów będzie jechać dalej do Gdańska lub Gdyni? Więc i tak jakiś pociąg musi ich tam zawieźć. Więc dlaczego nie ten sam, którym do Osowej dojechali np. z Kościerzyny.
      Ja nigdy nie widziałem na tej trasie składu towarowego. Ale nie wątpię, że jeżdżą.
      Z pozostałymi tezami się zgadzam.

      • 3 0

  • Brawo Urząd Marszałkowski! (1)

    Nareszcie ktoś skończył z graniem nam na nosie przez SKM! Nie chcą dać się usamorządowić, ale doić Trójmiasto i Pomorze chcieliby w nieskończoność. Albo SKM będzie należało do samorządów, albo niech sobie poszuka innych źródeł zarobkowania.

    • 16 14

    • jak zbudujesz własną linię kolejową albo pozbawisz SKM majątku

      A gdzie wolność gospodarcza a gdzie prawa rynku?
      A tak, jak dałeś ciała, to możesz... wiesz co...

      • 2 6

  • PR (4)

    Znowu będą za rower kroić po 7 zł. Przykre to...

    • 13 10

    • Będą jeździć na taryfie SKM (1)

      Proszę czytać ze zrozumieniem

      • 7 0

      • on może mieć rację

        taryfa może być ta sama
        ale regulamin przewozów
        niekoniecznie

        a przewóz gratów, zwierząt itd, płatny lub bezpłatny
        czyli czy to w ogóle jest w taryfie
        jest w regulaminie

        • 2 0

    • Bzdura

      Pojedź sobie z Gdyni do Gdańska SKM i PR. I się zdziwisz. PR jest taniej.
      To taka dygresja, bo na PKM taryfa będzie taka sama jak jest na jazdy pociąg.

      • 3 2

    • Noech nawet 10 zl kroją, mniej was będzie, ped**arze.

      • 1 3

  • Wolałbym żeby te rezerwowe składy zamiast stać po prostu jezdzily

    A tak stoją i czekają, aż coś się zepsuje. Zanim taki zastępczy skład wejdzie do grafiku ludzie odpuszczą sobie jazdę.

    • 4 10

  • I co, dwa bilety mam kupic?! (2)

    Turecki kurier dogadal się z Eugeniuszem?

    • 14 7

    • (1)

      A może najpierw przeczytaj zanim się wysilisz na komentarz.

      • 6 1

      • Nadal nie widzę odpowiedzi...

        Bilet sprzedaje SKM na swoje kursy

        • 1 2

  • Marzenia (2)

    Jeśli PR'y zaczną jeździć po linii PKM to marzy mi się łączenie relacji:
    1 para Grudziądz - Lotnisko - Kościerzyna
    1 para Grudziądz - Lotnisko - Kartuzy
    1 para Gdańsk - Lotnisko - Chojnice
    1 para Gdańsk - Lotnisko - Szlachta
    1 para Gdańsk - Lotnisko - Hel
    1 para Gdańsk - Lotnisko - Łeba (wakacje)

    • 9 3

    • Zapomniałeś Grudziądz - Hel
      Grudziądz - Wejherowo
      No to i Hel - Łeba, bo czemu nie

      • 3 1

    • Moze jeszcze Zakopane - Lotnisko - Berlin? Przeciez taka trasa to zablokowanie danego skladu pociagowego na co najmniej kilka godzin...

      • 1 0

  • Szkoda, że nie można im zrobić konkurencji na lini skm

    • 5 3

  • Może wreszcie przestaną wyć głośniej niż samoloty?

    • 8 5

  • będziecie jeszcze płakać za SKM

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane