• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybędzie dróg rowerowych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku. Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku.

Projekty nowych dróg rowerowych planowanych w centrum Gdyni mają znaleźć się na biurkach urzędników do końca roku. Chodzi m.in. o al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz odcinek ul. 10 lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Nie brak też kontrowersji, które dotyczą zmian na pl. Konstytucji zobacz na mapie Gdyni przygotowywanych w ramach projektu dla Nowej Węglowej.



Zdarza ci się jeździć rowerem po centrum Gdyni?

W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum.

Projekty do końca roku

Ostatnią konkretną inwestycją dla rowerzystów był kontrowersyjny - zwłaszcza wśród kierowców - kontrapas na ul. 3 Maja. Wciąż w sferze planów pozostają zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdyni, wśród których jest utworzenie strefy Tempo 30 w śródmieściu, połączone z wprowadzeniem kontraruchu na ul. Mściwoja i Zgody. Aktualny jest także pomysł stworzenia pasa rowerowego w ul. Obrońców Wybrzeża, a niebawem ma zostać ogłoszony na tę inwestycję przetarg.

Do końca roku w magistracie powinny pojawić się projekty dla kolejnych tras rowerowych. Chodzi m.in. o odcinek Morskiej w rejonie ul. Okoniewskiego zobacz na mapie Gdyni, pozwalający na jazdę w kierunku 10 Lutego bez konieczności poruszania się po jezdni Wielkopolskiej przy przystanku obok ul. Nałkowskiej zobacz na mapie Gdyni oraz Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni w rejonie powstającej inwestycji mieszkaniowej.

Najwięcej zmian w centrum przy skrzyżowaniu obok dworca

Do ruchu rowerowego zostanie przystosowana al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni, o której mówiło się w kontekście planowanych wniosków do budżetu obywatelskiego. Konieczności wydawania pieniędzy z tej puli nie będzie, bowiem urzędnicy z pieniędzy inwestycyjnych chcą wykonać tam dwukierunkową drogę pieszo-rowerową dostosowaną do parkowego charakteru alei, wraz z odpowiednim oświetleniem.

Taka sama dwukierunkowa droga planowana jest na ul. 10 Lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Zakończyć mają się także niedogodności na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, gdzie obecnie droga rowerowa na odcinku Harcerska zobacz na mapie Gdyni - Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni jest tylko po jednej stronie, co wymusza konieczność przeprowadzania pojazdu przez ulicę. Oczekiwane rozwiązanie projektowe ma zakładać budowę drogi po drugiej stronie arterii.

Na razie trwa poszukiwanie wykonawcy w przetargu. Jeśli się powiedzie, projekty mogą być gotowe do końca roku. Dzięki temu w przyszłym roku mogłaby się zacząć przebudowa.

- To inwestycje ważne i oczekiwane, choć może nie spektakularne, ale na pewno w istotny sposób budujące spójność dróg rowerowych w centrum, zwłaszcza dookoła planowanej przebudowy węzła 10 Lutego - Dworcowa - Podjazd. Będą robione w różnym tempie, natomiast ich cechą wspólną jest ułatwienie płynności i ciągłości przejazdu przez śródmieście Gdyni - opowiada Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Rowerzyści na proponowane zmiany patrzą z nadzieją, choć - jak mówią - kilka decyzji zdumiewa, jak np. plany dla ul. 10 Lutego.

- Nie rozumiemy koncepcji poprowadzenia drogi rowerowej na ul. 10 Lutego. W tym miejscu jest chodnik, miejsca parkingowe i do tego ma jeszcze być poprowadzona droga rowerowa? W tak zatłoczonym miejscu? To będą zmarnowane pieniądze. 10 Lutego aż się prosi o cywilizowaną możliwość jazdy po jezdni - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Kontrowersje pojawiły się również przy okazji planowania drogi rowerowej przy pl. Konstytucji w ramach projektowania Nowej Węglowej.

- Kompletnym kuriozum wydaje się wciskanie siłą drogi rowerowej w chodnik na placu Konstytucji. Tym bardziej, że potrzebne będzie ścięcie wszystkich drzew rosnących w sąsiedztwie sądu. Separowanej ścieżki w chodniku i wycinki większości drzew w okolicach sądu mieli domagać się rowerzyści. Tak nie było. Na rysunkach nie pojawia się też zapowiadany buspas. W centrach nowoczesnych miast spodziewamy się raczej stref uspokojonego ruchu, niż poszerzania jezdni zarezerwowanych wyłącznie dla aut - dodaje Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Miejsca

Opinie (189)

  • Ciekawe, a jeszcze niedawno wypychali nas na jezdnię

    podczas gdy rowerzyści chcą bezpiecznych dróg rowerowych, aby dotrzeć z punktu A do punktu B bez przerw

    • 4 0

  • Estakada Kwiatkowskiego

    Kiedy i czy doczekamy się połączenia Hutniczej z J.Wiśniewskiego. Teraz można tylko przez tory na własne ryzyko. Były obiecanki zostały cacanki !!!
    Tylko nie budujcie estakady za grube miliony !!!.

    • 2 1

  • mandat dla tego pana na zdjeciu (2)

    • 0 1

    • ciekawe za co? (1)

      • 0 0

      • jazda po chodniku

        • 0 0

  • (1)

    Po co budować ścieżki rowerowe skoro najchętniej jeżdżą po jezdniach?

    • 1 2

    • po to, by mieszkańcy nie mający doświadczenia w jeździe szosowej

      mieli poczucie bezpieczeństwa w momencie, gdy decydują się na dotarcie rowerem do szkoły lub pracy.

      Dzięki temu będzie bezpieczniej i wygodniej dla wszystkich.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane