• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybędzie dróg rowerowych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku. Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku.

Projekty nowych dróg rowerowych planowanych w centrum Gdyni mają znaleźć się na biurkach urzędników do końca roku. Chodzi m.in. o al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz odcinek ul. 10 lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Nie brak też kontrowersji, które dotyczą zmian na pl. Konstytucji zobacz na mapie Gdyni przygotowywanych w ramach projektu dla Nowej Węglowej.



Zdarza ci się jeździć rowerem po centrum Gdyni?

W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum.

Projekty do końca roku

Ostatnią konkretną inwestycją dla rowerzystów był kontrowersyjny - zwłaszcza wśród kierowców - kontrapas na ul. 3 Maja. Wciąż w sferze planów pozostają zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdyni, wśród których jest utworzenie strefy Tempo 30 w śródmieściu, połączone z wprowadzeniem kontraruchu na ul. Mściwoja i Zgody. Aktualny jest także pomysł stworzenia pasa rowerowego w ul. Obrońców Wybrzeża, a niebawem ma zostać ogłoszony na tę inwestycję przetarg.

Do końca roku w magistracie powinny pojawić się projekty dla kolejnych tras rowerowych. Chodzi m.in. o odcinek Morskiej w rejonie ul. Okoniewskiego zobacz na mapie Gdyni, pozwalający na jazdę w kierunku 10 Lutego bez konieczności poruszania się po jezdni Wielkopolskiej przy przystanku obok ul. Nałkowskiej zobacz na mapie Gdyni oraz Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni w rejonie powstającej inwestycji mieszkaniowej.

Najwięcej zmian w centrum przy skrzyżowaniu obok dworca

Do ruchu rowerowego zostanie przystosowana al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni, o której mówiło się w kontekście planowanych wniosków do budżetu obywatelskiego. Konieczności wydawania pieniędzy z tej puli nie będzie, bowiem urzędnicy z pieniędzy inwestycyjnych chcą wykonać tam dwukierunkową drogę pieszo-rowerową dostosowaną do parkowego charakteru alei, wraz z odpowiednim oświetleniem.

Taka sama dwukierunkowa droga planowana jest na ul. 10 Lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Zakończyć mają się także niedogodności na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, gdzie obecnie droga rowerowa na odcinku Harcerska zobacz na mapie Gdyni - Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni jest tylko po jednej stronie, co wymusza konieczność przeprowadzania pojazdu przez ulicę. Oczekiwane rozwiązanie projektowe ma zakładać budowę drogi po drugiej stronie arterii.

Na razie trwa poszukiwanie wykonawcy w przetargu. Jeśli się powiedzie, projekty mogą być gotowe do końca roku. Dzięki temu w przyszłym roku mogłaby się zacząć przebudowa.

- To inwestycje ważne i oczekiwane, choć może nie spektakularne, ale na pewno w istotny sposób budujące spójność dróg rowerowych w centrum, zwłaszcza dookoła planowanej przebudowy węzła 10 Lutego - Dworcowa - Podjazd. Będą robione w różnym tempie, natomiast ich cechą wspólną jest ułatwienie płynności i ciągłości przejazdu przez śródmieście Gdyni - opowiada Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Rowerzyści na proponowane zmiany patrzą z nadzieją, choć - jak mówią - kilka decyzji zdumiewa, jak np. plany dla ul. 10 Lutego.

- Nie rozumiemy koncepcji poprowadzenia drogi rowerowej na ul. 10 Lutego. W tym miejscu jest chodnik, miejsca parkingowe i do tego ma jeszcze być poprowadzona droga rowerowa? W tak zatłoczonym miejscu? To będą zmarnowane pieniądze. 10 Lutego aż się prosi o cywilizowaną możliwość jazdy po jezdni - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Kontrowersje pojawiły się również przy okazji planowania drogi rowerowej przy pl. Konstytucji w ramach projektowania Nowej Węglowej.

- Kompletnym kuriozum wydaje się wciskanie siłą drogi rowerowej w chodnik na placu Konstytucji. Tym bardziej, że potrzebne będzie ścięcie wszystkich drzew rosnących w sąsiedztwie sądu. Separowanej ścieżki w chodniku i wycinki większości drzew w okolicach sądu mieli domagać się rowerzyści. Tak nie było. Na rysunkach nie pojawia się też zapowiadany buspas. W centrach nowoczesnych miast spodziewamy się raczej stref uspokojonego ruchu, niż poszerzania jezdni zarezerwowanych wyłącznie dla aut - dodaje Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Miejsca

Opinie (189)

  • A gdzie jest ścieżka z na Wiczlino (1)

    wygrany projekt obywatelski?

    • 4 1

    • Dokladnie

      Gdzie jest sciezka od Chwarznienskiej do Mokrej ???

      • 3 0

  • Czy KOP zastąpi KOD ? (1)

    Dzisiaj KOP (Komitet Obrony Pieszych ) jest bardziej potrzebny niż KOD.

    • 7 5

    • potrzebny jest KOD, KOP i KOR

      Komitet Obrony Rowerzystów.

      Nie palcie komitetów - zakładajcie własne

      • 0 0

  • (1)

    Uważam, że jest to odwracanie uwagi od prawdziwego problemu w tym mieście, czyli jezdace i parkujace na chodnikach samochody. Niech za to zabiorą się przede wsz

    • 4 2

    • Przede wszystkim:)

      • 3 0

  • Drogi rowerowe - trudny temat.

    Dlaczego nikt nie przemyśli tych dróg rowerowych.....??? Kto wymyślił wymalowanie dodatkowego pasa na ul. 3 Maja i zwężenie i tak wąskiej drogi - poza tym aby zaparkować czy wyjechać z miejsca parkingowego trzeba przejechać przez drogę rowerową. Jeśli się wyjeżdża zza innych aut to zupełnie nic nie widać i ciężko zauważyć jadącego rowerzystę - aż się prosi o wypadek. Drugi przykład - ul.Starowiejska. Drogi rowerowe biegnące przy wiatach autobusowych to już zupełna wesoła twórczość planistów - gratulacje. Nie wspominając, że w niektórych miejscach są szersze od chodnika dla pieszych.

    • 8 4

  • dlaczego (2)

    Rower to święta krowa
    rowerzyści tez powinni mieć obowiązki : obowiązkowe oc, oznaczenie roweru, oświetlenie roweru, kask na głowie, znajomość podstawowych przepisów, i dlaczego nie maja się poruszać po drogach wtedy nie miał bym nic przeciwko - dla komentujących dlaczego oc chcąc jeździć samochodem motorem i t p też muszę mieć jak komuś uszkodzę auto to jest skąd zapłacić nie sądzę by większość uciekinierów stać wywalić 2 tyś na naprawę uszkodzonego auta czy leczenie np. Łokcia potrąconego pieszego nie daj bóg potrącenie dziecka a większość na ddr zapomina o takiej możliwości szczególni przy plaży znajomość zasad - bo stanowicie zagrożeni dla innych ( piesi) a głównie dla siebie, oświetleni - bo was nie widać kask bo bezpieczniej a teraz do trolowania mojego postu

    • 7 7

    • Brawo

      Sam jeżdżę rowerem i tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej wjeżdżam na ulicę. Posiadam oświetlenie z przodu oraz z tyłu i szlag mnie trafia gdy widzę nie oznakowanych rowerzystów a kontrapas na ul.3 Maja to totalna porażka z punktu widzenia rowerzysty oraz kierowcy samochodu

      • 3 2

    • A w którym kraju europejskim rejestruje się rowery czy płaci OC?W którym wymaga się kasków?Całe to chrzanienie to typowy przejaw bólu d.. że ktoś może jechać szybciej w korkach i nie płacić kroci za paliwo dziwne jakoś w normalnych krajach policzyli że ryzyko szkód powodowanych przez ważący kilkanaście kg rower jest wiele razy mniejsze niż przez ważące 1,5 tony auto dziwne baranie że ja jeżdżąc na rowerze po 15 tysięcy km rocznie umiem to robić tak by nikomu nic nie uszkodzić a mój własny refleks i umiejętności pozwalają wielu samochodowym debilom nie płacić mi odszkodowania z ich OC za uszkodzony rower czy coś więcej niż przetrącony łokieć chcesz wiedzieć jakie są obowiązki rowerzystów to otwórz prawo o ruchu drogowym mitomanie czy za dziecko ktoś odpowiada?Rozumiem że jak dzieciak wyskoczy na jezdnię przed twój samochód to ty jesteś temu winny?Oczywiście durny hipokryto wtedy się będziesz wykręcać to przyjmij do wiadomości że na drodze dla rowerów jest tak samo g.. ważne jest czy jest to przy plaży czy przy łące zagrożenie dla pieszych?Piesi sami sobie zagrażają nie myśląc po czym i dokąd idą

      • 2 0

  • drogi rowerowe (3)

    Rada Miasta w Gdyni chyba sie nudzi. To co wyprawiają z tzw drogami rowerowymi to największa głupota Świata. Centrum miasta ul 3 maja korki od rana do wieczora tylko dlatego że po namalowanej "ścieżce rowerowej" drodze przejeżdża dziennie może 5 (pięć) rowerów. Mieszkam przy tej ulicy i obserwuję.
    Brawo. Gratuluję nieprzemyślanych pomysłów o ekologiI nie wspomnę

    • 10 5

    • Pracowałem kilka miesięcy na Starowiejskiej

      Witryna skierowana na ścieżkę rowerową, ilość rowerów w ciągu miesiąca 1!!! No chyba że ja pracowałem w złych godzinach (8-15) lub (13-20). To ja sie pytam po co? A ta ścieżka na 3 Maja to chyba błąd Matrixa, długo wychodziłem z podziwu dla głupoty tego co to wymyślił.

      • 4 3

    • Tylko że w Gdańsku kontrapasa i kontraruch to norma i nikomu to nie przeszkadza. Gdynianie to buraki i kłótnicy.Szkoda gadać

      • 3 0

    • o, to chyba tylko ja jezdze, bo te cztery razy tam smigam

      • 3 0

  • 10 lutego do zaorania te kocie łby uznane idiotycznie za zabytek! Co za idiotyzm, przeszkadza i w ruchu drogowym i rowerowym

    • 4 2

  • rowerzysci

    dlaczego rowerzysci przejazd przez przejscia moga traktowac jak jezdnie,dlaczego inaczej traktowani sa jak piesi,niech przeprowadzaja rowery przez przejscia,zblizajac sie do przejscia przyspieszaja ,to nie powinny byc "przywileje" ,przejscie to przejscie a nie przejazd

    • 2 4

  • Gdynia XXI w.

    Panie Pełnomocniku !
    Kiedy wreszcie dojadę ścieżką z Dąbrowy do Śródmieścia lub do Orłowa ?

    • 2 1

  • A jak przejadę drogą rowerową z Morskiej na Wladysława IV? albo do Riviery?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane