• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek PKM Rębiechowo w szczerym polu. Jak dojadą tam podróżni?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo - tuż obok droga dojazdowa od ul. Akacjowej.
  • Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo - dojazd od ślepej ul. Słowackiego od strony Banina.
  • Budowa linii PKM w Baninie.
  • Budowa PKM w Baninie.

Mieszkańcy zachodniej części Gdańska, ale także mieszkańcy gminy Żukowo pytają: jak dotrzeć do przystanku Gdańsk Rębiechowo (dawne Banino) po jego otwarciu? Okazuje się, że na dojazd z prawdziwego zdarzenia trzeba będzie poczekać kilka lat.



Zanosi się na to, że po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w połowie 2015 r. przystanek Gdańsk Rębiechowo (dawne Banino) zobacz na mapie Gdańska będzie w pierwszych latach funkcjonowania linii kolejowej PKM najgorzej skomunikowanym przystankiem. Mieszkańcy okolicznych terenów będą mieli utrudniony dostęp, a to oznacza, że wielu z nich zrezygnuje z przesiadki na pociąg do centrum Gdyni i centrum Gdańska.

PKM: budujemy linię, a nie drogi

Władze spółki PKM, która zleciła budowę nie mogą budować dróg, węzłów i parkingów dojazdowych do swoich przystanków - to zadanie samorządów.

- Wzięliśmy na swoje barki najważniejszy element projektu - budowę linii kolejowej. Za infrastrukturę towarzyszącą - węzły przesiadkowe - odpowiedzialne są samorządy - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Na szczęście jednak władze PKM przewidziały w swoim projekcie budowę drogi dojazdowej do przystanku. Jest jednak jedno "ale". - Droga ta dopuszcza tylko ruch samochodów o masie nieprzekraczającej 3,5 t. Dlatego dodatkowo planujemy udostępnić mieszkańcom naszą drogę technologiczną wzdłuż nasypu kolejowego, od ul. Barniewickiej do przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo. Rozwiązania te traktujemy jednak jako tymczasowe rozwiązanie, które będzie funkcjonować wyłącznie do momentu uzgodnienia przez samorządy ostatecznego przebiegu drogi dojazdowej do naszego przystanku - mówi Konopacki.

Gmina Żukowo: czekamy na budowę dojazdu w Gdańsku

To oznacza też, że autobusy miejskie nie będą mogły dowozić do przystanku pasażerów. Ponadto droga ma charakter lokalny - wiedzie między gospodarstwami i istnieje duże ryzyko, że po prostu zakorkuje się. Stąd też pojawił się pomysł budowy nowej drogi.

Jak oceniasz lokalizację przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo?

Władzom Żukowa trudno wystartować z własną budową dojazdu i parkingów. Musieliby poszukać pieniędzy w budżecie wielokrotnie mniejszym niż budżet miasta Gdańska.

- Stąd początkowe ustalenia były takie, że to właśnie Gdańsk samodzielnie wybuduje drogę dojazdową wraz z parkingami. Tego się trzymamy. Budowa PKM ruszyła, Gdańsk realizuje dojazdy do stacji w Jasieniu i Kiełpinie, a w Rębiechowie nic się nie dzieje. Mamy nadzieję, że nie powtórzy się scenariusz jak w przypadku ul. Słowackiego, kiedy to odcięto mieszkańcom gminy przejazd tą ulicą - mówi Marek Trepczyk, zastępca burmistrza Żukowa.

Gdańsk: teraz rozwiązanie tymczasowe, prawdziwy węzeł w kolejnej perspektywie UE

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo leży w granicach Gdańska i to na nim spoczywa obowiązek doprowadzenia nieograniczonego dojazdu i nie zmienia tego fakt, że z przystanku będą korzystać mieszkańcy powiatu kartuskiego.

Na budowę docelowego węzła przesiadkowego w Rębiechowie nie ma na razie szans. - Od początku informowaliśmy, że nie będziemy tego węzła realizować kompleksowo w tym rozdaniu finansowym Unii Europejskiej. To plany na kolejną perspektywę. Niemniej wiemy, że Kaszubi potrzebują sprawnego dojazdu do nowego przystanku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

- Planujemy do przystanku Gdańsk - Rębiechowo utwardzić dojazd i ewentualnie parking. Analizujemy jego przyszły kształt - dodaje Bojanowski.

Planowany dojazd ma zostać wytyczony od ul. Słowackiego za lotniskiem przez dzisiejszą drogę dojazdową do placu budowy. Opcjonalnie kierowcy będą mogli przejechać częścią ul. Akacjowej. Tego typu rozwiązanie koliduje też z rozbudową systemów nawigacyjnych pobliskiego lotniska.

Na koniec dodajmy, że Gdańsk posiada już kompleksową dokumentację projektową dla budowy obiektów przy przystankach PKM - Brętowo i Jasień. Powstała ona w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc. Niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na realizację tego zadania. Inwestycja z kasy Gdańska pochłonie ok. 62 mln zł. Podpisanie umowy na dofinansowanie tych przedsięwzięć z programu RPO Unii Europejskiej nastąpi 28 maja.

Montaż konstrukcji stalowej przystanku PKM Niedźwiednik.


Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (248) 8 zablokowanych

  • A co z Gdyńskim odcinkiem PKM? Dalej nic się nie dzieje?

    • 0 0

  • ale wiocha. na kogo my głosujemy ? (1)

    Poza tym - jacy Kaszubi ? Co to - jakiś odrębny naród ? Nie ma języka, jest gwara kaszubska lokalnych wieśniaków. Poza tym na tych terenach mieszkają głównie ludzie spoza Banina, spoza Żukowa. Oni też jacyś kaszubi ? Do roboty, ile tej drogi - 600, 700 m ? ależ wielka inwestycja, sam na swojej posesji zbudowałem 100 m bieżących z własnej kasy. ale SUViki, BMW, Audiki to śmigają jeden za drugim a na kilkaset metrów bieżących drogi nie ma ? Śmiech na sali. Poza tym jak można zaplanować przystanek bez drogi. ? Kto to planował? - zwolnic i wysłać do robót ziemnych. Ale wtopa. Ale co tam, kupię sobie kalosze i przez pole będę zasuwał na przystanek. Zapytam się lokalnego jaśnie wielmożnego pana kaszuba czy mi pozwoli moimi kaloszami zaparkować pod jego kurnikiem przy tej stercie gruzu pod dziurawym szambem.

    • 1 2

    • te SYViki śmigają bo nie płaca podatków Gdańsku

      a niższe OC płaca w Kartuzach. Takie buractwo i cwaniactwo z BMW X6 i pedalstwo z Q7ek jest esencją pasożytów żerujących na Gdańsku.

      • 1 0

  • A może przydałoby się coś pobudować wokół - osiedla, centrum handlowe ?

    Np. w Szczecinie - przewozy pasażerskie na linii kolejowej do Polic i Trzebieży padły bo władze Szczecina zamiast budować osiedla mieszkaniowe i niezbędną im infrastrukturę blisko niej, to budowały jak najdalej od niej (na zachód w las). 80 % tej linii biegnie po terenie Szczecina. jak by tu byli dalej Niemcy to mielibyśmy w tym mieście normalnie funkcjonującą linię S-bahn nawet do Nowego Warpna, podobnie jak w Rostocku. To samo na Górnym Śląsku, gdzie linie omijające Katowice nie mają żadnej rentowności (i padły) - tu jakby była administracja niemiecka - to system S-bahn byłby taki sam jak w Berlinie, a pociągi docierały by do każdego dużego miasta regionu (jak np. Jastrzębia) i na liniach wokół Katowic (np. Jastrzębie - Wodzisław Śl. - Rybnik - Gliwice - Bytom) w regularnych odstępach czasu. Nie wiem dlaczego władze PRL po Trójmieście (SKM) i Warszawie nie zapewniły normalnych kolei podmiejskich w pozostałych dużych ośrodkach miejskich. W Warszawie i okolicach tylko na dwóch liniach mamy oddzielne dwa tory dla ruchu podmiejskiego (do Grodziska Maz. i Rembertowa) co nie przeszkodziło na pozostałych zapewnić cykliczne rozkłady jazdy mimo ruchu dalekobieżnego i towarowego.

    • 2 0

  • Jeszcze jedna moja uwaga - jeśli PKM ma docierać w przyszłości do

    Kościerzyny, to niech władze tego miasta i gminy, a właściwie i powiatu niech pomyślą o zapewnieniu rentowności temu przedsięwzięciu skoro chcą aby PKM do nich docierała. Do dworca kolejowego niech podciągną dworzec autobusowy, aby ludzie z pociągów nie musieli drałować z buta z niego pod Rynek na autobusy. Sam rozkład jazdy autobusów powinien być podporządkowany pod rozkład jazdy PKM (dogodne przesiadki) i przydałoby się te linie ponumerować. I pora zapewnić mieszkańcom spoza Kościerzyny komunikację publiczną której teraz nie mają i są skazani na samochody, których średni wiek to więcej niż 10 lat (co rozumiem, bo ich nie stać na nowe, tylko nieliczni mają nowe auta). Na każdym wiejskim podwórku wokół miasta stoi ich średnio po dwa. A komunikacja publiczna przydałaby się, bo z autopsji wiem że nie każdy mieszkaniec czuje się dobrze za kierownicą i chętnie przesiadł się z powrotem do autobusów, których teraz jest jak na lekarstwo (2, góra 4 na dobę). Ten sam problem dotyczy Kartuz, których władze też mają chętkę na to, aby PKM docierała do nich.

    • 5 0

  • ehh lepiej by metro w Trójmieście zbudowali (1)

    • 3 0

    • super ! - tunel z Sopotu na Hel - pod zatoką !! - TO BY BYŁO DOPIERO !....

      a w tunelu .... metro .

      • 1 0

  • HA!ha! Tylko tu, za krola Budynia....

    • 0 0

  • .... noooo przecież DZIKI !! - też będą chciały pojeździć koleją metropolitalną !!

    - trzeba mysleć perspektywicznie .... jest przystanek ?! - można stawiać osiedle ! - .... w taki prosty sposób podnosi sie cenę (atrakcyjność) gruntów :)! - Kaska oczywiście popłynie.... to tu... to tam..... !

    • 0 0

  • Słoiki niech sobie drogę zbudują (1)

    Ale dlaczego mam dopłacać jako Gdańszczanin żeby KASZUBI miał lepszy dojazd do Gdańska zabierając miejsce pracy a mieszkali i podatki płacił w innej gminie? Niech Żukowo w końcu coś wybuduje za własne albo z UE/Funduszu drogowego szarpie! Wystarczy, że wąsatym Kaszubom zafundowaliśmy z miejskiej i unijnej kasy z puli Gdańska Armii Krajowej i Słowackiego! Niech stoją w korkach pasożyty z Lnisk, Miszewa, Banina itd.

    • 1 2

    • MGd

      Tia a w Warszawie to jak masz ? Z0bacz np na Piaseczno, Zalesie Górne to na Południu i kolej jest i drogi. Wilanów - Konstancin kiedyś wielkie pola a teraz normalnie miasteczko Wilanów i leci dalej budowa poza granicę Warszawy. Chcecie mieć ładną nowoczesną metropolię czy zamknąć się na wszystko ? Równie dobrze jak będziesz gdzieś jechał to też można powiedzieć, zaraz ale jedziesz po drogach lokalnych

      • 0 0

  • Przestańcie skrzeczeć

    albo ustawimy bramki i za wjazd do Gdańska policzymy z 10 zł.

    Ps. Czekam na truskawki.

    • 1 0

  • Dziękujemy włodarzom Gdańska za nowe inwestycje.

    Przystanek w szczerym polu to pikuś w porównaniu do wiaduktu i Nowej Wałowej kończącej się ślepą ulicą :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane