• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszła kryska na reklamy. Uchwała ma je ucywilizować

Krzysztof Koprowski
18 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowe zapisy powinny uwolnić wiele budynków od roli wieszaka na reklamy. Tak mógłby wyglądać Dom Rzemiosła we Wrzeszczu, gdyby zdjęto z niego banery i ujednolicono szyldy sklepów. Nowe zapisy powinny uwolnić wiele budynków od roli wieszaka na reklamy. Tak mógłby wyglądać Dom Rzemiosła we Wrzeszczu, gdyby zdjęto z niego banery i ujednolicono szyldy sklepów.

Lokalizacja, wielkość i forma reklam na terenie całego miasta zostanie uregulowana uchwałą gdańskich radnych prawdopodobnie w sierpniu. Jednocześnie pojawią się zapisy dotyczące grodzenia osiedli, choć w przeciwieństwie do reklam, ich egzekwowanie będzie znacznie trudniejsze.



Czy przeszkadzają ci reklamy w polskich miastach?

Przypomnijmy, że uchwała rady miasta będzie opierała się o zapisy tzw. ustawy krajobrazowej przegłosowanej przez Sejm poprzedniej kadencji. Reguluje ona nie tylko zasady umieszczania reklam, ale też wprowadza opłaty za ich umieszczanie. Ma to pozwolić na ograniczenie ich obecności w przestrzeni publicznej i jednocześnie zmobilizować samorządy do walki z ich nadmiarem.

Zgodnie z ustawą, opłata za reklamę będzie mogła wynieść do 2,50 zł dziennie za nośnik oraz 20 gr za m kw. jej powierzchni. Złamanie zasad wieszania reklam będzie słono kosztowało - nawet 40-krotność każdej opłaty za jeden dzień łamania prawa, liczony od momentu wszczęcia postępowania.

- Praktycznie w pierwszym możliwym terminie po wejściu w życie ustawy, Rada Miasta Gdańska przystąpiła [uchwała przyjęta 24 września ub. r. - dop. red.] do przygotowania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej. - Od 21 października pracuje zespół konsultacyjny, który przygotował rekomendacje dla tej uchwały.
Tworzący go specjaliści zostali delegowani z Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, organizacji branżowej Pracodawców Pomorza, Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury PG, Instytutu Metropolitalnego, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Urbanistyki i Architektury Zabytków UMG, Zarządu Dróg i Zieleni oraz Miejskiego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nadmiar różnych nośników reklamy sprawia, że przestają pełnić one swoją funkcję, a jednocześnie prowadzą do pogorszenia estetyki przestrzeni publicznej. Nadmiar różnych nośników reklamy sprawia, że przestają pełnić one swoją funkcję, a jednocześnie prowadzą do pogorszenia estetyki przestrzeni publicznej.
Projekt uchwały zakłada podział miasta na strefy z różnymi stopniami obostrzeń wobec reklam, przy czym największe ograniczenia zostaną wprowadzone na terenach zabudowy historycznej.

Reklamy mają zniknąć ze wszystkich budynków zabytkowych na terenie całego miasta, a na pozostałych pojawiać się jedynie na ścianach bez okien (o ile nie zasłonią oryginalnej grafiki czy wzoru na elewacji).

Zmniejszone zostaną maksymalne rozmiary reklam. Ideą jest by swoją formą (lokalizacją, wielkość itp.) były dostosowane do pieszych, a nie do kierowców.

Reklamy na rusztowaniach budowlanych będą mogły wisieć maksymalnie 12 miesięcy, w dodatku ograniczona zostanie ich wielkość.

Uporządkowany ma być też sposób lokalizowania szyldów (w myśl ustawy: tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na danej nieruchomości), których wywieszenie nie będzie jednak płatne.

Zapisy dotyczące reklam i szyldów przed wprowadzeniem na sesję (przypuszczalnie w sierpniu br.), zostaną poddane konsultacjom społecznym. Działa już w internecie ankieta, w której można się wypowiedzieć na wszystkie poruszone wyżej tematy. Będzie dostępna do 30 maja.

W czerwcu zaplanowano spotkania dla mieszkańców, rad dzielnic oraz przedsiębiorców. Wstęp po wcześniejszej bezpłatnej rejestracji internetowej. Prowadzeniem spotkań zajmie się Stowarzyszenie Traffic Design, które zaangażowane było m.in. w poprawę estetyczną szyldów sklepów w Gdyni.

Uchwała rady miasta będzie regulowała także możliwości grodzenia budynków. Uchwała rady miasta będzie regulowała także możliwości grodzenia budynków.
Niezależnie od tych działań, dotyczących wyłącznie reklam, miasto będzie chciało w ustawie krajobrazowej wprowadzić także zapisy dotyczące grodzenia budynków i osiedli.

- Chcemy ograniczyć grodzenie wielkich osiedli i zespołów mieszkaniowych, co prowadzi często do likwidacji lokalnych szlaków dla pieszych. Z drugiej strony będziemy chcieli dopuścić stawianie płotów wokół domów jednorodzinnych czy niewielkich budynków wielorodzinnych. Wkrótce przedstawimy zapisy projektu uchwały w tym zakresie - zapowiada Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej.
Wyegzekwowanie tych zapisów może być jednak trudniejsze, gdyż w ustawie krajobrazowej nie przewidziano nowych narzędzi prawnych (poza kierowaniem spraw do całkowicie niewydolnego nadzoru budowlanego), a na dodatek inną ustawą zwolniono budowę ogrodzeń (do 2,20 m wysokości) z potrzeby uzyskiwania jakiejkolwiek zgody ze strony odpowiednich organów administracji.

Czytaj też: Płoty w mieście: cieszą jednych, utrudniają życie innym oraz Gdańsk promuje budowę ogrodzeń

Po wejściu w życie uchwały rady miasta, będzie obowiązywał co najmniej 12-miesięczny okres, w którym należy dostosować swoją nieruchomość do nowych zapisów. Po tym czasie będzie możliwe nakładanie kar przez miasto.

Opinie (124) 1 zablokowana

  • wybory

    Niech zrobią jeszcze coś z tymi mordami co wiszą w każdym kącie przy okazji różnego rodzaju wyborów.
    Plakaty z mordami tylko w miejscach do tego przeznaczonych oraz max 3 dni na zdjęcie tych plakatów po wyborach, inaczej kara

    • 14 0

  • Te reklamy Chupa Chupsa Razem Obronimy (przepraszam Obrobimy) Polskę strasznie szpecą miasto.

    • 3 1

  • Precz z reklamami i grodzeniem osiedli!

    • 6 2

  • Zawsze mnie zastanawiało po co "byznesmenowi" trzy szyldy...

    ...z tą samą treścią obok siebie

    • 7 0

  • tylko żeby nie popaść ze skrajności w skrajność,

    czym innym jest szpecąca nachalna reklama a czym innym informacja o lokalizacji danego punktu (czego w wielu miejscach brakuje i człowiek jeździ i szuka)

    czym innym będzie reklama "masowego" produktu/usługi/punktu, a czym innym małego lokalnego biznesu (o którym tak łatwo się nie dowiesz znikąd),

    czy dobrym będzie ujednolicenie szyldów? wątpię, w końcu każdy wolny biznesmen ma prawo zamówić sobie swój charakterystyczny szyld za który nie mało się płaci,

    w sumie w dobrym momencie wchodzi ustawa, bo od wielu lat szyldy reklamowe zasłaniały cały zabytkowy budynek obok dworca PKP w Gdańsku, dzięki czemu zapewne zarobił sobie na renowację ;)

    • 4 0

  • Ale konfitury!

    Nowy zespol urzednikow i ekspertow. Oczywiscie za nasze pieniadze.

    Pensyjki pewnie z 8K na reke.

    • 2 5

  • Ilu dokladnie ludzi jest zatrudnionych w tym zespole?

    Ile jego utrzymanie kosztuje miesiecznie? Co bylo podstawa wyboru kandydata? Na ile czasu sa zawarte umowy?

    Droga redakcjo, czy mozecie o to zapytac i opublikowac odpowiedz? Znowu pod jakims pretekstem powieksza sie stado swin przy budzetowym korycie!

    • 5 0

  • Polacy dzykowani sa do wywlaszczenia. (3)

    Malymi kroczkami. Najpierw urzednik mowi Ci jaki dom mozesz zbudowac na swoim prywatnym terenie. Potem urzednik mowi czy mozna prywatny teren ogrodzic.

    Konsekwencja jest urzednik mowiacy, kto na Twoim prywatnym terenie ma mieszkac!

    Polacy kochaja oddawac wolnosc w zamian za urzedniczy nadzor. Wszyscy normalni wyemigrowali a tu rasa sluzacych urzedniczej kascie rosnie. I jeszcze w ankiecie prosza o dluzszy bat! Niezwykle...

    • 3 9

    • (1)

      Jedz do UK, zobaczysz co to jest moc urzedu i restrykcje przestrzenne.

      • 4 1

      • To jest Polska a nie UK.

        Nie widze powodu zeby faszyzm od nich importowac.

        • 0 0

    • no niestety u nas to dopiero zaczyna być jak na zachodzie :(

      • 0 0

  • Kto prowadzi Agencje Reklamowe ??? (2)

    Problem leży w tym, że ludzie prowadzący Agencje Reklamowe - nie mają pojęcia o reklamie - głównie proponują swoim klientom baner reklamowy - największy shit.
    Prowadzący działalność reklamową powinni mieć kierunkowe wykształcenie, doświadczenie i być profesjonalistami a nie prowadzić działalność w garażach i zajmować się rzeźbieniem pseudo reklamy. To tak jakby kowal chciał leczyć zęby.
    Masz odpowiednie, udokumentowane wykształcenie - to działaj w branży reklamowej - i to solidne wykształcenie ASP, LP a nie jakieś dziwne szkółki czy kursy. Powinna być weryfikacja firm zajmujacych się reklamą i problem sam by się rozwiazał

    • 4 1

    • Popieram!!!!!!

      • 1 0

    • Weryfikacja? Obowiazkowa i dokonana przez gruba kase przez namaszczonego urzednika?

      Pan bedzie ci niewolniku laskawie pozwalal co mozesz malowac?

      Masz zero godnosci, brzydze sie ludzmi, ktorzy akceptuja wlasne poddanstwo.

      • 0 2

  • wspaniale,miasto wraca do normalności.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane