• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • Szkoda, że do w tych tramwajach którymi jeździmy na co dzień nie remontują np. ogrzewania... Kasa idzie na zabytki...

    • 6 1

  • "w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik) " (3)

    Gdańsk tramwaje produkował? No a teraz to rydwany.

    • 17 6

    • Nie, auta elektryczne pinokio

      • 1 0

    • (1)

      Bys chodzil do szkoly to bys wiedzial

      • 4 4

      • Na pewno w szkole ucza o przedwojennych fabrykach tramwajow.

        • 3 2

  • Niemieckie miasto to i Niemiecki tramwaj. (3)

    Ekstraturboptysiowo.

    • 8 22

    • Autobusy w Gdyni Polskie?

      • 1 0

    • Przypomnij nam czym jeździ ten nacjonalistyczny rząd Polski

      • 1 0

    • Przed 2 wojną światową

      W Gdańsku mieszkało 10 % Polaków.

      • 1 0

  • O ludzie

    Czy nie ma ważniejszych spraw? Zwłaszcza jeżeli chodzi o komunikację miejską. Awaryjny sprzęt, tory i sfrustrowani motorniczy .... eee panie.

    • 6 7

  • Tramwaje powinny byc w Gdańsku tylko wspomnieniem to najgorszy najbradziej awaryjny i najbardziej kosztowny naj mniej fektywny (2)

    I inwestować tylko w autobusy i buspasy! ale wteyd by było by za dobrze i za malo kosztownie!

    • 3 23

    • Raczej powinniśmy inwestować w kolej i metro (1)

      ale zgadzam się że tramwaj to najgorszy środek transportu, bo łączy wymóg własnej infrastruktury, nieelastyczność i wysoki koszt kolei z kolizyjnością, powolnością i zbyt dużym zagęszczeniem przystanków autobusów.

      • 0 4

      • Metro byloby jak przejscia podziemne, zalane podczas kazdego deszczu

        • 3 0

  • Zabytkowy tramwaj

    Warto by jeździł codziennie na trasie np. Gdansk - Oliwa

    • 12 3

  • Nie czepiac sie tramwaju, bo wasze dzieci tez beda niemadre.

    • 8 5

  • (2)

    Jak przywracamy do życia komunikację miejską z 1927 roku to przywróćmy też ruch samochodowy na Długiej i Długim Targu tak, jak w 1927 roku.

    • 12 15

    • jestem za, ale pod warunkiem, że będą to samochody z 1927 roku (1)

      • 7 2

      • Czyli takie niespełniające żadnych norm emisji spalin?

        Ze spalaniem rzędu 20l/100km w trasie? Bez żadnych DPFów czy katalizatorów, za to z dodatkiem ołowiu? Gdy kilkadziesiąt samochodów wystarczyło żeby pokryć miasto smogiem? Spoko, da się zrobić.

        • 2 1

  • A na podwyzki dla motorniczych kasy brak

    • 12 3

  • nazywaliśmy go ogryzkiem. obsługiwał m.inymi

    nocną linię 80

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane