• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • Fajnie, tylko małe pytanie (54)

    Dlaczego ma mieć obmalowanie z czasów okupacji Gdańska przez naszych wrogów .

    • 84 166

    • (27)

      W 1927 Gdańsk był wolnym miastem i takie barwy miały tramwaje.

      • 75 23

      • (2)

        Dal kogo wolnym?

        • 30 43

        • Z nazwy był wolny dla spokoju międzynarodowej społeczności, w nawiązaniu zresztą do historii, bo wolny był kilka razy.

          • 32 6

        • Dla obywateli Wolnego Miasta Gdańska.

          • 19 9

      • (19)

        Oficjalnie wolnym. W rzeczywistości niemieckim

        • 24 8

        • A pislamiści by woleli aby rosyjskim (7)

          • 16 17

          • dlatego podpisali z ruskimi niekorzystne kontrakty na gaz (6)

            • 8 6

            • Gdybyś nie wiedział, to pislamski minister podpisał kontrakt z Gazpromem nawet tego kontraktu nie czytając. :)

              • 9 8

            • I sprzedali im Lotos

              A Orban i Kaczyszenko kucami trojańskimi putina w UE zostali

              • 11 10

            • teraz na szczescie mamy dobry i drogi gaz z usa (3)

              • 3 6

              • Nadal ropę ruską (2)

                • 3 4

              • Od dwóch miesięcy nie sprowadzamy ruskiej ropy (1)

                sprawdź aktualny przekaz dnia od Pomaski

                • 2 1

              • do dzis sprowadzamy rosyjska i to na kontrakcie podpisanym w 2023 roku.

                • 0 0

        • jakby nie patrzeć Niemcy w Gdańsku 1936r. to 80%ludności (5)

          Polacy w Wolnym Mieście to mniej niż 10%

          • 16 3

          • A w Szczecinie ile wtedy było? (2)

            ;)

            • 9 2

            • (1)

              Pierwsi Polacy zaczęli przybywać do Szczecina w końcu XIX w. w poszukiwaniu pracy; byli to przede wszystkim Polacy z Wielkopolski, Pomorza Wschodniego oraz Śląska.

              Edmund Fryka (działacz szczecińskiej Polonii) podaje, że w latach 1914-1922 w Szczecinie mieszkało około 550 Polaków. Z kolei Edward Włodarczyk szacuje, że w podobnym okresie czasowym (1912 r.) liczba ta oscylowała wokół 250 osób.

              • 10 0

              • Na szparagi?

                • 1 2

          • W Londynie tez cos tak 80% przybyszy i 20% prawdziwych anglikow ale czy to cos zmienia? (1)

            nawet mera Londynu maja takiego kocmolowatego.

            • 5 5

            • A w Londynie Polaków

              na ulicy biją, ośmieszają, i wycinają im swas**ki jak w latach 30 w Gdańsku?

              • 0 4

        • i tak jak korona polska w herbie. polskie krolewskie miasto (2)

          • 8 2

          • Szwedzi majo nawet 3 Polskie korony

            • 7 4

          • I dwa krzyzackie krzyże .

            • 0 0

        • (1)

          w tym sensie, że większość mieszkańców Wolnego Miasta Gdańska deklarowała sie jako Niemcy ok. 90 %

          • 5 2

          • wtedy w Gdańsku Polaków bito na ulicach, okradano, wtracano za nic do aresztu, za sam fakt bycia Polakiem. Nienawistne plakaty i jadowite artykuły w nazistowskich pisemkach. Takie tam mało ważne szczegóły

            • 3 4

      • nie staraj sie wybielac mordercow. niemcy popelnili straszny moralny blad wiezac sie z ideologia nazistowska (3)

        jakiekolwiek wracanie do tego czasu jest obrzydliwe i powinno byc ustawowo zabronione. czy niemcy zwrocili jakis zabytki polskie ukradzione lub zniszczone w czasie okupacji - nie czy maja zamiar - nie, czy maja poczucie winy - watpliwe, po swierdzeniu glupawego baraka Obamy na sugestie o polskie obozach niemcy siedziely cicho - zbyt cicho. Wracanie do jaichkolwiek czasow niemieckiej czasowej obecnosci w tych rejonach jest tylko proba pokazania wartosci ktore jak udowodniono - zadnymi wartosciami nie byly zeby ich nawet wymieniac ani oddtwarzac czy nasladowc. upiorne niemieckie mysli lat 40' i na obecna chwila po zrzuceniu bomby atomowej najwiekszymi tragediami ludzkimi

        • 10 7

        • Ale o co chodzi?

          Bąkiewicz i brunatne bojówki prezesa

          • 5 4

        • Trzeba było wygrać w 1939, teraz musisz płakać.

          • 2 4

        • Co ma kolor tramwaju do ideologii nazistowskiej . posłuchaj swojej wypowiedzi.

          • 4 4

    • byu (6)

      kolego teraz tez gdansk jako niasto kaszubskie jest pod polska okupacja!!!!!!!!!!
      obecna polska jak i wczesniejsza smierdziała niewolnictem okraszonym czosnkiem!

      • 10 30

      • Weź pigułkę

        Już czas

        • 19 6

      • Kaszubskie miasta to Kartuzy i Kościerzyna dzbanie

        • 21 7

      • (1)

        A Niemcy tak kochają Kaszubów, że w ich języku słowo Kaschube oznacza osobę nieokrzesaną etc.

        • 8 4

        • Czyli dzbany

          • 2 5

      • Kaszub

        W każdym języku nazwy miast, państw piszemy z wielkiej litery.

        • 4 1

      • wiesz ze, polacy wymislili kaszubski zeby im niemcy d**pe nie zawracali.

        • 2 6

    • Bo tak wyglądał, gdy został wyprodukowany i właśnie takim tramwajem jeździli Gdańszczanie na przełomie lat 20. i 30. Nie da się zamazać historii innym kolorem tylko dlatego, że 100 lat później chowasz jakąś urazę.

      • 24 5

    • Jakich wrogów? (5)

      W 1927 roku było to Wolne Miasto Gdańsk, więc nie było "miastem naszych wrogów". Poczytajcie ludzie trochę historii. Do czasów zaborów Gdańsk zawsze był miastem stanowiącym cześć Rzeczypospolitej, a więc polskim. To się zmieniło dopiero po zaborach, ale wówczas w ogóle nie było polskich miast. To, że nie udało się przyłączyć Gdańska do Polski w 1918 roku nie znaczy, że stał się miastem "naszych wrogów".

      • 18 9

      • Oczywiście (2)

        dlatego w latach 30-tych naziści mieli w Gdańsku znacznie większe poparcie niż w landach obecnie wchodzących w skład Niemiec.

        • 5 2

        • to samo Slups czy Lebork. byly to wyjatkowo nazistowskie osrodki stawiajace opor przy przelamaniu (1)

          walu pomorskiego. nie na darmo przerwano ten opor atakujac w okolicach kolobrzegu rozrywajac ten pomorski wal. dzieki Rosjanom i 1 Armi Wojska Polskiego raz na zawsze wyeliminowano 3 miliony ziejacych morderstwem niemieckich okupantow.

          • 3 3

          • Słupsk i Lębork do 1945 roku było terytorium niemieckim, gdzie Polakow albo w ogóle ni ebyło alnbo byli marginesem. Tak więc nie mozna mówić o okupacji Słupska czy Lęborka, gdyż miasta te należały zgodnei prawem międzynarodowym do Niemiec do roku 1945 , kiedy to zostały przekazane Polsce.

            • 4 2

      • Gdańsk nigdy polskim nie był (1)

        nawet jeśli służył Rzeczypospolitej obojga narodów - to i tak był cały czas od Królestwa Polskiego niezależny i samodzielny.
        ... mało tego - gdy królewskie wojska polskie szły na pomoc Gdańskowi, to rajcy gdańscy pomimo rosyjskiego zagrożenia to tego polskiego wojska do miasta nie wpuściły!!!

        • 4 8

        • Byl i co najwazniejsze bedzie na wieki. Twoja krzywa historia podnieca tylko jeszcze tych

          niemieckich spadkobiecow zlota ktore pochodzenie nie chcialbys nigdy sie dowiedziec (jedz do obozu Stuthoff to sie wyleczysz z tych teoryjek raz na zawsze). Niemcy w Gdansku to pomylka w jakiejkolwiek postaci tramwaju, napisu czy nalepki.

          • 4 1

    • historia? (5)

      w 1927 miasto nie było okupowane.... wojna zaczęła się w 1939 jak pamiętam... historia mówi iż w tych czasach w Gdańsku 80% mieszkańców to byli rdzenni mieszkańcy Prus, czyli Niemcy, dalej historia powiada że na koniec wojny, rdzenna ludność tych terenów uciekła do niemiec lub została zamordowana przez Ruskich i Polaków, a miasto zostało zasiedlone Polakami ze wschodu... kresów więc pytam w jakim kolorze miałby być ten tramwaj? czy zakrzywiamy historię i twierdzimy, że nasze miasto zawsze było zamieszkane przez Polaków i było Polskie?

      • 10 6

      • no właśnie historia? (3)

        Gdańsk podczas zaborów był inkorporowany do Prus z wyjątkiem 2 okresów gdzie był enklawą czyli pomiędzy I i II rozbiorem (1772-1793) oraz podczas wojen napoleońskich. Jeśli chodzi o rdzennych mieszkańców Prus to takowych wymordowali Niemcy i zasiedlili ich terytoria oraz w późniejszym etapie przyjęli nazwę państwa Królestwo Pruskie. Sugeruje douczyć się historii zanim coś się napisze!

        • 6 4

        • Niemcy wymordowali Prusów? (2)

          Może i tak. Zapomniałeś tylko dodać, że ci Niemcy należeli do Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny, więc już tylko z tego powodu powinni być super, a w dodatku na Prusów nasłali ich Polacy. Bo sami sobie nie mogli poradzić.

          A co do malowania tramwajów, to czerwone też powinny być be, bo to przecież takie komunistyczne.

          • 5 5

          • (1)

            Z tym wymordowaniem Prusów to gruba przesada . Prusowie istnieli jeszcze długo pod panowaniem Krzyżackim i prsukim. Wymarli całkowicie lub się zniemczyli do wielkiej zarazy na początku xviii . poza tym co Polkacy mają wspólnego z Prusami w sensie plemienia myslę , że nic, co byla to ludność pochodzenai Bałtyjskiego jak Litwini i Łotysze.

            • 2 1

            • Prusowie jako naród wyginęli. Co do reszty masz rację. Polacy nie mieli z nimi nic wspólnego. Ale sprowadzili Krzyżaków, którzy Prusów podbili, założyli własne państwo i zabrali się za podbijanie ziem polskich. Mając często poparcie papiestwa.

              Co do kolorów tramwajów, to pamiętam że w pierwszej połowie lat 70. z rzadka trafiały się składy Konstali N właśnie w kolorze majonezowym. Nie mam pojęcia dlaczego tak były pomalowane. Może do jakiegoś filmu tak je przemalowano. Inna para kaloszy, że po Gdańsku jeździło kilka wozów przedwojennych, a te widywałem tylko czerwone.

              • 1 0

      • Prawdziwa historia.

        Rdzenna ludność, tzn. obywatele WMG, do końca 1947 zostali przymusowo wysiedleni z Gdańska do Niemiec.

        Z tych 120 tysięcy Gdańszczan, zweryfikowano pozytywnie ok. 13 tysięcy osób i przyznano polskie obywatelstwo.

        • 5 1

    • Bo to były niemieckie a nie polskie

      • 4 1

    • (1)

      Taki jesteś patriota? A czemu nie czepiasz się ze na pomniku na Westerplatte wśród wymienionych walk jest opis "Obrońcom Poczty Gdańskiej"? Przecież poczta Gdańska 01.09.1939 stała się Niemiecka. Powinno być Obrońcom Poczty Polskiej"

      • 2 2

      • bo poczta była polska. To był polski urząd pocztowy w odróżnieniu od urzedów pocztowych Wolnego Miasta Gdańska.

        • 2 1

    • gdansk byl najczesciej gdanski, czesto niemiecki a najrzadziej polski

      • 6 4

    • Bo miał takowe oryginalnie, poza tym Gdańsk jest niemiecki.

      • 1 0

    • Jakiej okupacji? Gdańsk nie był polski

      • 0 1

  • A pracownicy?

    Na to mają pieniędze, w na porządne wypłaty już nie ....

    • 10 7

  • Mediolan (6)

    W Mediolanie prawie tylko takie jeżdżą i każdy się nimi zachwyca. W Polsce jak widać jest na odwrót

    • 52 19

    • (2)

      W Mediolanie też mają napisy po niemiecku?

      • 15 17

      • Głupek

        Ty jak kaczor bredzisz o niemcach.

        • 23 11

      • A mają po Polsku?

        • 6 1

    • Tramwaje

      Boże, jak nimi jeździło się fantastycznie na stopniach. Czasami dostało się pałką po tyłku. Ale nic to frajda.

      • 6 3

    • No z tym "prawie tylko" to gruba przesada

      • 4 0

    • Miało być o tramwajach.Inteligentni inaczej robią wpisy,co im ślina na język przyniesie....

      • 3 1

  • Słuszną linię ma nasza władza

    Będzie pięknie komponował się ze składami SKM zaprojektowanymi 60 lat temu.

    • 9 5

  • "w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik) " (3)

    Gdańsk tramwaje produkował? No a teraz to rydwany.

    • 17 6

    • (1)

      Bys chodzil do szkoly to bys wiedzial

      • 4 4

      • Na pewno w szkole ucza o przedwojennych fabrykach tramwajow.

        • 3 2

    • Nie, auta elektryczne pinokio

      • 1 0

  • (2)

    Jak przywracamy do życia komunikację miejską z 1927 roku to przywróćmy też ruch samochodowy na Długiej i Długim Targu tak, jak w 1927 roku.

    • 12 15

    • jestem za, ale pod warunkiem, że będą to samochody z 1927 roku (1)

      • 7 2

      • Czyli takie niespełniające żadnych norm emisji spalin?

        Ze spalaniem rzędu 20l/100km w trasie? Bez żadnych DPFów czy katalizatorów, za to z dodatkiem ołowiu? Gdy kilkadziesiąt samochodów wystarczyło żeby pokryć miasto smogiem? Spoko, da się zrobić.

        • 2 1

  • Świetna wiadomość (3)

    mam nadzieję, że doczekamy remontu doczepy do Nki, przegubowego złotego 102 i składu 105Na zanim korozja je w całości pożre

    • 25 1

    • (1)

      Juz za pozno

      • 0 0

      • dlaczego?

        • 0 0

    • Jak za remont 102ki zapłaci jego właściciel (tęczowy Sebastian, który kupił to g*wno, a potem usiłował to wynająć GAIT, z czego się wycofał, jak się media zorientowały)

      • 0 1

  • Jeżdzą już podobne (1)

    pod numerem 8, jedyna różnica to, że ten starszy jest ładniejszy ;)

    • 5 5

    • Do Nowego Portu to tylko takie najstarsze egzemplarze jeżdżą,ale mieszkańcy nie są z tego powodu dumni,raczej wkurzeni.Ale wiadomo,bo to mroczna dzielnica jest.

      • 0 2

  • nazywaliśmy go ogryzkiem. obsługiwał m.inymi

    nocną linię 80

    • 6 0

  • A na podwyzki dla motorniczych kasy brak

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane