• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku. Przywrócenie "ustawień fabrycznych" tramwaju Bergmann z 1927 roku ma potrwać ok. pół roku.

Pół roku ma potrwać modernizacja zabytkowego tramwaju Bergmann, należącego do miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Zabytkowy skład ma zostać wyremontowany i doprowadzony do stanu, w jakim w 1927 roku opuścił Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik). W zakres remontu wchodzi naprawa zewnętrzna i wnętrza tramwaju oraz odtworzenie jego pierwotnej kolorystyki.



Czy lubisz podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany prawie 100 lat temu (dokładnie w 1927 r.) w Gdańskiej Fabryce Wagonów, jako jeden z 24 wagonów silnikowych serii Tw245. Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. Wagony tego typu można było spotkać na gdańskich torach do lat 70. XX wieku.

Ostatni kurs z pasażerami odbył się 31 marca 1973 roku. Następnie skład został wycofany z eksploatacji i poddany modernizacji. Po odrestaurowaniu i przywróceniu historycznego wyglądu wrócił do okazjonalnego przewozu pasażerów i przez wiele lat był jedynym zabytkowym tramwajem miejskiej spółki.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać zabytkowy tramwaj po modernizacji.
Do dziś Bergmann, mający 10 metrów długości, ponad 2 metry szerokości i posiadający miejsca siedzące dla 22 osób, pozostaje jedną z głównych atrakcji historycznego taboru spółki.

- Silnikowy wagon tramwajowy typu DWF Tw245 Bergmann nigdy nie przeszedł kompleksowego remontu kapitalnego. Po II wojnie światowej, od czasu wejścia do eksploatacji wagonów generacji N na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych, Bergmanny przechodziły rozmaite modernizacje o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N. Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów. Celem naprawy jest przywrócenie wagonu do stanu fabrycznego z 1927 roku, kiedy to opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów. Wyposażenie, które należy do innych okresów eksploatacji, zostanie zmagazynowane i wykorzystane do innych pojazdów zabytkowych - czytamy w dokumentacji przetargowej.
Miejska spółka szuka wykonawcy, który podejmie się gruntownego remontu Bergmanna. Będzie miał na to 24 tygodnie.

  • Bergmann "pozuje" wraz z przebudowanym wagonem doczepnym z 1895 r. do zdjęcia prospektu reklamowego fabryki, wydanego w 1930 r.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
  • Bergmanna można było spotkać na gdańskich torach do pierwszej połowy lat 70.
W zakres prac wchodzi m.in. naprawa zewnętrzna tramwaju oraz jego wyposażenia, a także odtworzenie oryginalnej kolorystyki. W czasie remontu wykonawca może korzystać zarówno z fotografii udostępnionych przez archiwum GAiT, jak również z dostępnych źródeł internetowych. Pomocnym w procesie odwzorowywania detali we wnętrzu może okazać się również odrestaurowany kilka lat temu tramwaj Tw269 Ring, wyprodukowany zaledwie trzy lata później w tej samej wytwórni co Bergmann.

Po wykonanej naprawie tramwaj Bergmann ponownie wróci do eksploatacji i okolicznościowych przejazdów jako atrakcja turystyczna.

Otwarcie ofert przewidziano pod koniec stycznia.

Tramwaj po remoncie ma zostać zaprezentowany w drugiej połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (184) 9 zablokowanych

  • Kamien milowy

    Myślę że dla tej "wadzy" najlepszy byłby z 1939 r Berlin i Her mgr historie byłby szczesliwy

    • 2 13

  • (12)

    A te niemieckie napisy też odrestaurujecie? Czy władze Gdańska zaprzestaną wreszcie nawiązywania do nie naszej tradycji? Co za kompleksy macie, że musicie podbudowywać swoje ego uważając się za spadkobierców Rzeszy? Nie lepiej byłoby wagon pomalować w takie barwy, w jakich jeździł do lat 70-tych?

    • 29 69

    • Ale o co chodzi?

      Müller i Wasserman

      • 8 4

    • W 1927 roku nie było Rzeszy. Za to w latach 70-tych była komuna. (3)

      Kompleks to ty masz.

      • 21 4

      • Pinokio

        W 1968 roku nie było w ogóle Polski. Był reżim komunistyczny, który tak naprawdę paskudnie traktował Żydów.

        • 9 2

      • (1)

        Rezsa była , ale nei w Gdańsku. Cały obszar Niemiec od 1871 do 1945 nazywal się Rzesza Niemiecka., czy pod panowaniem cesarza , demokracji czy tez Hitlera. Nazwa III Rzesza jest pojęciem publicystycznym, a nie prawnym. Ciekawe takei okreslenie nadano czasom hitrlerowskim dopiero po 1945 roku. Sami Niemcy w czasie dykatatury hitlerowskiej nie określali swojego państwa jako III Rzesza

        • 4 1

        • Bo to określenie nadali historycy.

          • 2 0

    • Rozbawiłeś mnie xd

      • 3 3

    • bardzo polakówowato z pana strony :D

      • 1 2

    • "Spadkobiercy Rzeszy"....no tak, następny niedouczony rzucał w szkołę kamieniami, zastanawiam się, jakim cudem skończyłeś podstawówkę? No bo chyba skończyłeś?? A te czerwone tramwaje to chyba twoja tradycja i to w dodatku komunistyczna i rada: siebie pomaluj na czerwono a potem do szkoły.
      P.s. Nie boisz się mieszkać między spadkobiercami Rzeszy niedouczony "tradycjonalisto"?

      • 6 0

    • Oj widać wlasnie ty masz kompleksy. Tramwaj będzie w takim malowaniu, bo takie było orginalne.
      Podpinaj polityczne teksty pod swojego małego ptysia.

      • 5 0

    • Polski Gdańsk był zawsze niemieckojęzyczny nawet gdy wojował z Krzyżakami i Prusakami, taka osobliwość

      • 1 1

    • To jest właśnie nasza, gdańska tradycja (1)

      A nie import z Podkarpacia

      • 0 0

      • Oj wątpię, bardzo wątpię.

        Potomkowie Polaków z Gdańska, nie tych przyjezdnych, aż za dobrze wiedzą jak antypolska i opresyjna oraz zbrodnicza była niemiecka hołota rządząca WMG. Z mojego doświadczenia wynika, że te wszystkie nawiązania do Danzigu,
        wolnego miasta itp. to potomkowie bosych antyków sławią.

        • 0 0

  • niemcy precz

    • 3 8

  • Byle ten tramwaj byl bez Heni i bez pradu.

    • 5 2

  • Tęsknota (2)

    To tęsknota za niemieckim panem, językiem, obyczajem i tradycją. To wstyd za Polskość, Polonię, Pocztę Polską, Westerplatte, Gedanię, zamordowanych księży i działaczy.

    • 5 15

    • Westerplatte (1)

      Piękna polska nazwa

      • 2 3

      • Tak jak Leipzig, Rostock, Czy Berlin niemieckie.

        • 0 0

  • Marnowanie publicznych pieniędzy. (1)

    Adamowicz obiecywał nowe tramwaje, które nie będą piszczeć na zakrętach, no i piszczą tak samo jak stare. Dobra zmiana, czyli PO staremu..

    • 5 9

    • Gdyby rządził pis, tramwaje by nie piszczały i energię czerpały by z paneli a bilety byłyby po 10 groszy i to na cały dzień. Niech ryje (przepraszam, miało być "żyje" kaczy zad!!

      • 1 0

  • Trolle

    Ale macie używkę w niektórych komentarzach

    • 10 2

  • nazwy ulic (2)

    dulicynea zmien nazwy na te jakie byly w 1940

    • 3 6

    • Wincyj Kaczyńskich!

      • 2 0

    • Na Erpel 1, Erpel 2, Erpel 3 itd....

      • 0 0

  • (2)

    jedni chca odszkodowan,a drudzy tzw.elyta 1 wrzesnia spotkania i wspolne spiewania z gestapowcami to taka nowa gdanska tradycja

    • 2 9

    • Te jedni chcą tylko od niemiec, od ruskich już nie.

      Bo to konflikt interesów PZPRPiS

      • 3 0

    • Jak chcesz sobie pośpiewać z gestapowcami to spróbuj u siebie na wsi.

      • 0 0

  • Oby tylko nie modertrans, bo go do helmutow upodobnią. :))) (1)

    • 0 0

    • Nie szkodzi, u nas w urzędzie na Nowych Ogrodach same zakamuflowane Helmuty i Helgi

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane