• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pstrokate miasto: zaradność vs. estetyka

Tomasz (nazwisko znane redakcji)
3 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z ul. Kartuską w Gdańsku. Czy w takim rozgardiaszu te reklamy mogą być skuteczne? Skrzyżowanie ul. Łostowickiej z ul. Kartuską w Gdańsku. Czy w takim rozgardiaszu te reklamy mogą być skuteczne?

Przedsiębiorczy Polacy potrafią każdą wolną przestrzeń zapełnić tandetnymi nośnikami reklamowymi. Orgia kolorów i tandety, która szpeci nasze miasta, dostała jakiś czas temu wsparcie od przyczep z jeżdżącymi bilbordami - pisze nasz czytelnik, pan Tomasz.



Przyczepa przy ulicy Kartuskiej. Przyczepa przy ulicy Kartuskiej.
Jedna z pięciu przyczep na skrzyżowaniu Kartuska-Łostowicka. Jedna z pięciu przyczep na skrzyżowaniu Kartuska-Łostowicka.
Przyczepa na skrzyżowaniu Łódzka-Świętokrzyska. Przyczepa na skrzyżowaniu Łódzka-Świętokrzyska.
Jakiś czas temu, zmuszony byłem przesiąść się na kilka dni do komunikacji miejskiej. Nie o niej jednak chcę pisać, bo ten temat został już chyba do reszty wyczerpany. Podróż autobusami i tramwajami pozwoliła mi jednak dokładniej przyjrzeć się drodze, jaką codziennie pokonuje. To co ujrzałem nie pozwoliło mi pozostać obojętnym.

Nie od dziś wiadomo, że przedsiębiorczy Polacy potrafią każdą wolną przestrzeń zapełnić tandetnymi nośnikami reklamowymi. O prawdziwej reklamie możemy mówić w Polsce od 20 lat. Nic więc dziwnego, że nadal uciekamy się do najbardziej prymitywnych metod promocji. Oklejone tablicami ściany budynków, prowizoryczne kasetony straszące przechodniów a ostatnio wielkie reklamy zakrywające ludziom okna, nikogo już nie dziwią. Mali przedsiębiorcy dziergają własnoręcznie tablice i banery szpecąc płoty, mury i ściany. Wielkie marki stawiają z kolei na rozmach, uczestnicząc w konkursie "kto zakryje reklamą większy budynek?". Orgia kolorów, krzykliwości i tandety trwa w najlepsze.

Do tego wszystkiego jednak zdążyłem się już przyzwyczaić - ot nasza wschodnia fantazja i ludowy folklor... Od pewnego czasu jednak, polska pomysłowość przekroczyła pewne granice. Jechałem autobusem, a za oknem mijałem skwery, parkingi, skrzyżowania, pobocza i trawniki Gdańska. Do niedawna wolne od nośników reklamowych miejsca, teraz zostały przyozdobione porzuconymi przyczepami reklamowymi. Dla niewtajemniczonych - są to reklamy w formie billboardów, umieszczone na dwukołowej przyczepie. Czasami jeżdżą po mieście ciągnięte przez samochód (to pół biedy), ale ostatnio coraz częściej zajmują miejsca parkingowe, nieużytki, pobocza a nawet trawniki!

I tu rodzi się pytanie: kto to diaska na to pozwala? Czy firmy oferujące miejsca na tych nośnikach mają pozwolenia na zajmowanie i szpecenie przestrzeni miejskiej? Jeśli tak, chciałbym poznać urzędnika, który wykazał się tak skrajną indolencją. Jeśli zaś pozwoleń nie posiadają, niech sprawą zajmie się straż miejska - w końcu zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Każda z przyczep posiada namiary na firmę będącą jej właścicielem. Sprawa jest prosta. Nie skutkuje? Może warto pójść za przykładem miasta stołecznego i zarekwirować przyczepy zajmujące przestrzenie miejskie?

Nie należę do czepialskich. Przywykłem już do życia w kraju gdzie wszystko jest nie do końca tak, jak być powinno. Nie jestem też szczególnym estetą. Pogodziłem się z tym, że długo przyjdzie mi czekać na dzień, aż nasze ulice będą wyglądać tak jak w krajach Europy Zachodniej. Nie narzekam, dopóki widzę jakiś postęp. Dopóki jest jakaś nadzieja.
Tomasz (nazwisko znane redakcji)

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • TEN TEMAT JEST BEZ SENSU (2)

    NAPRAWDE JUZ NIE MACIE O CZYM PISAC
    OTO JAK MI SIE WYDAJE BARDZIEJ PALĄCE I WYMAGAJĄCE INTERWECJI PROBLEMY......
    1.BEZROBOCIE
    2.PRZESTĘPCZOŚĆ
    3.WYKRĘCONE NASTOLATKI
    4.WSZECHOBECNA PATOLOGIA - ŻULE,CYGANY,NARKOMANI (BUTAPRENOWCY,OPIATOWCY,BROWNIARZE)
    5.BEZPIECZENSTWO W SRODKACH TRANSPORTU (SKM,ZTM)
    6.BRAK DRÓG
    7.ZASTÓJ INWESTYCYJNY TRÓJMIASTA SPOWODOWANY OPIESZAŁOSCIĄ URZĘDNIKOW (W SZCZEGÓLNOŚCI W GDANSKU)
    8.RENOMA
    9.PROBLEMY PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO
    10.DARMOZJADY ZE STRAŻY MIEJSKIEJ- BIORĄCY PIENIĄDZE TYLKO ZA TO ZE UTRUDNIAJĄ NAM ŻYCIE
    ............OTO PIERWSZE 10 TEMATOW ODNOŚNIE KTÓRYCH NALEŻY JAK NAJSZYBCIEJ COŚ ROBIĆ, I TO ONE MYŚLE SA NAM NAJBLIŻSZE I NAJBARDZIEJ NAS IRYTUJĄ, A KOMU TAM PRZYDROŻNE REKLAMY PRZESZKADZAJĄ .
    ZACZNIJMY OD RZECZY WAŻNYCH, A JAK TE ROZWIĄŻEMY TO ZAJMUJMY SIE PIERDOŁAMI

    • 2 14

    • zapomniałeś o bumelantach i bikiniarzach!!!!!!!

      • 0 1

    • A jeśli te pierdoły są częścią całego bałaganu?

      Postrzeganie problemów estetycznych jako zabawy dla zadowolonych i bogatych to raczej dość poważny błąd. Jedno ma wpływ na drugie. Rzecz w tym, że jak ktoś się porządnie umyje i założy niedzielne ubranie, to zmienia mu się nie tylko powierzchowność, ale i w głowie się coś przestawia.

      • 0 0

  • BO POLACY TO BADZIEWIARZE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 2

  • Za miałko ale chociaż pierwszy krok

    Zalew reklamy to nie żadna przedsiębiorczość (więcej taniej, mniej drożej) I to od władz zależy ile jej ma być dostepnej w przestrzeni publicznej, w Polsce jak w bananowej republice. I nie chodzi tutaj tylko o przyczepę porzuconą ale o wszystkie reklamy które zaśmiecają to historyczne miasto, a nawet i państwo TU POWINNA ZADZIAŁAĆ USTAWA

    • 1 1

  • KOLEGA POWYZEJ MA ZDECYDOWANIE RACJE (2)

    DRODZY CZYTELNICY A GDZIE WY PARKUJECIE SWOJE POJAZDY , NIE WIERZE ABY W CIĄGU DNIA NIKOMU NIE ZDAŁYŁO SIĘ ZAPARKOWAĆ NA ZDEGRADOWANYM PASIE ZIELENI ( TAM GDZIE KIEDYŚ BYŁA TRAWA I JUZ JEJ NIE MA) . ILU Z WAS PARKUJE SWOJE POJAZDY W MIEJSCACH NIEDOZWOLONYCH , TAM GDZIE JEST UMIESZCZONY ZAKAZ PARKOWANIA LUB NA CHODNIKACH POZOSTAWIAJĄC MNIEJSZĄ ILOŚĆ DLA PIESZYCH NIŻELI 120CM.
    MOGŁBYM W CHWILI OBECNEJ PRZEJECHAĆ SIE PO GDAŃSKU I POROBIĆ ZE 100SZT ZDJĘĆ ( WRAZ Z WIDOCZNYMI NUMERAMI REJESTRACYJNYMI) NASTĘPNIE DOMAGAĆ SIĘ UKARANIA TYCH OSÓB.
    CZEPIACIE SIĘ MOBILNYCH REKLAM W FORMIE PRZYCZEPY REKLAMOWEJ , KTÓRA PRZECIERZ MA SWÓJ PRZEGLĄD TECHNICZNY, POSIADA STOSOWNE UBEZPIECZENIA, NIE ZAGRAŻA BEZPIECZEŃSTWU PUBLICZNEMU.
    PODAM PRZYKŁAD: A GDY WIDZICIE ZAPARKOWANY DUŻY SAMOCHÓW CIEŻAROWY Z RAKLAMĄ NA NIM , TO RÓWNIEŻ BĘDZIECIE SIĘ DOMAGAĆ UKARANIA KIEROWCY ?!! CZY WNOSIĆ DO URZEDU ABY ŚCIĄGNĄŁ SWOJĄ REKLAME Z POJAZDU ?
    ODNOSZĘ WRAŻENIE ŻE PAN TOMASZ KTÓRY NAPISAŁ TEN MATERIAŁ MIAŁ CAŁKIEM INNY POWÓD NIŻ PRZESZKADZAJĄCE MU REKLAMU MOBILNE.

    SAM STWIERDZIŁ W SWOIM LIŚCIE ZE DO WIEKSZOŚCI REKLAM NP.50M2 REKLAM NA ŚCIANACH BUDYNKÓW ZDĄŁYŁ SIE JUZ PRZYZWYCZAIĆ. WIĘCCOŚ JEST TUTAJ NEI TAK NIE SĄDZICIE ?!!!!

    • 1 7

    • Nawet do kupy na trawniku

      można się przyzwyczaić.
      Do menelstwa chlejącego wino i sikającego pod klatką też.
      Co z tego?

      • 1 0

    • a jak Ci zaparkuje z taką przyczepą do pokoju to tez będzie tak dobrze?

      • 0 0

  • człowieku a kto zabroni im postawić przyczepę obok ulicy???

    Nie jest to droga więc przepisy drogowe nijak się mają do tego! I co z tym zrobić??? nic nie można! bo takie mamy przepisy i nic się z tym nie da zrobic!!! I proponuję zaznajomić się najpierw z definicją drogi! a potem się wypowiadać.

    • 1 3

  • a może spalić to wszystko w pi...zdu!

    • 1 1

  • NARUSZENIE DÓBR OSOBISTYCH ORAZ NARAZENIE NA STRATY FINANSOWE FIRMY (4)

    CHCIAŁBYM NAPISAĆ ŻE Z MOICH ŹRÓDEŁ WYNIKA IŻ: WŁAŚCICIEL JEDNEJ Z TROJMIEJSKICH FIRM BĘDZIE WNIOSKOWAŁ DO PORTALU TROJMIASTO.PL O NATYCHMIASTOWE USUNIĘCIE WIZERUNKU JEGO FIRMY ZE ZDJECIA
    1./ PUBLIKUJAC ZDJECIE NARUSZONO JEGO DOBRO OSOBISTE
    2/. NARUSZONO INTERESY FIRMY I NARAZONO NA STRATY FINANSOWE
    JEŻELI PORTAL TROJMIASTO.PL NIE USTOSUNKUJE SIĘ W SPOSUB ZADAWALAJACY WNISKODAWCĘ, TEN SKIERUJE SPRAWĘ DO SĄDU CYWILNEGO , A PORTAL ZAPEWNE WZKAZE ZA WINNEGO PANA TOMASZA KTÓRY PRZYSZEDŁ Z TYM TANDETNYM TEMATEM DO MEDIÓW.
    JEDNYM SŁOWEM MÓWIAC PAN TOMASZ X NAROBIŁ SOBIE BIGOSU.
    NA JEGO MIEJSCU W TRYBIE NATYCHMIASTOWYM WNOSIŁBYM DO PORTALU TROJMIASTO.PL O USUNIECIE ZDJEC PRZEZ NIEGO WLASNIE WYKONANYCH !!!

    • 1 14

    • BZDURY (1)

      najpierw naposz o co chodzi a później policz ile zarobiłeś na darmowej reklamie i szykuj Kasiore;)

      • 0 0

      • Ależ bardzo proszę!

        Serdecznie zapraszam, podstawę prawną którą się Pan kieruję proszę przesłać na podanego maila:) Chętnie wysłucham argumentów i zjem symboliczny bigos który według Pana sobie nawarzyłem:)
        PS: W sposób "Zadowalający" a nie "Zadawalający" portal trójmiasto.pl mógłby się do czegokolwiek odnieść:)

        • 1 0

    • Uderz w stół

      a od razu sami zgłoszą się najwięksi śmieciciele miasta.
      W domu sobie te przyczepki postaw!

      • 0 0

    • prowokacja

      • 0 0

  • Czepcie się trwamwaju

    • 2 1

  • CIEKAWE CZEMU WSZYSCY ZBULWERSOWANI PISZĄ DUŻYMI LITERAMI I W BARDZO PODOBNYM STYLU

    ..............................

    • 0 0

  • Panowie ,zajmijcie się smieciami i estetyką miasta a nie reklamami . (1)

    • 2 2

    • Przecież to są właśnie śmieci i psucie estetyki miasta

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane